Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 219, 220, 221 >> 165 besök idag (1114841 totalt) |
Har inte hämtat mig från den där jävla bilden när garaget var tomt...och ALLA trodde du hade sålt....kände mig alldeles tom. Vissa saker kan man inte få o-sedda!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Men när den är klar så har det svängt tillbaka igen. Jag hoppas på att det finns lite tid för bilen under hösten, alla uppdateringar här är läsvärda och för mig lärorika. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det bygget är för övrigt klart, någon entusiast har fångat dem på kamera vid en tävling. När sista filmsnutten kommer ihop är väl lite mer oklart. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Been there done that, skönt o se dig tillbaka igen, bästa och ett av få byggen jag följer här på Rejsa.nu. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
Vilket gensvar!
Kul! Kommer bli en rolig höst känner jag.
Vänta du bara. Projektet är inte i hamn än... Hösten kan innehålla vissa "överraskningar". Man får trots allt rätt ok betalt för gamla amerikanare numera. Bra eller dåliga är frågan?
När jag är klar med den här, har det gått så lång tid att bilar är ute. |
||||
Såååå, 1,5 års paus från uppdateringarna här. Då borde man ha något riktigt juicy att presentera tänker ni?
Jo men visst. Eller vad sägs om.... vindrutetorkarmotorn! Du läste helt rätt! Numera är projektet så långt gånget att man alltså kan börja fokusera på detaljerna! Eftersom torkarspaken är från en Opel Corsa C, så fick motorn också bli från det. Egentligen skulle jag ha tag på en motor med parkeringsläge, men fick aldrig det att lira med spaken. Kunde använt originalmotorn, men eftersom den är tillverkad i gjutjärn och har lika mycket koppar i lindningen som en Tesla så fanns det viss potential till viktbesparing. Lite otippat så kom själva motorn utan monteringshål. Istället har de flinka ingenjörerna pressat på rör på motorn och sen satt fästena längre ut. ...Som om det skulle stoppa mig. Köpte alurör i samma dimension och slet bort original stålrör och pressade på dessa istället. Klämde ändarna i skruvstädet och voilá så var den möjlig att montera. Blev rätt bra montering tycker jag. Originalmotorn satt i torpedväggen, men nu hamnar den inuti friskluftskanalen istället eftersom motorn är så långt tillbakaflyttad och det därmed inte finns plats för en torkarmotor på torpedväggen. Dessutom blir det mer cleeeeeeant så här 50 år gammalt torkarlänkage. Lite gnisslet men inget glapp öht. Blir ändå rätt imponerad. Antagligen är det gammalt fett och smuts som lagt sig utanför lederna, som har hindrat tidens tand från att käka upp precisionen. Även spolartank har hittat dit. Samma problem här - faktiskt lite ont om plats i motorrummet om man inte vill montera sånt här längst fram. Och det vill man ju inte, för 1l vatten väger 1kg, så den fick hamna innanför hjulaxlarna och långt ned. Blir lagom pilligt att fylla, men det sker nog inte särskilt ofta. Notera gul krympslang med märkning till kontakten - detaljerna tar tid... |
||||
Ett rejsigt luftutsläpp bak på skärmen löser problemet med att nå spolarbehållaren!
Annars får du göra som de flesta andra bilar med lågt monterad behållare. Ett rör eller en slang från bekväm påfyllningshöjd. Men der lät tristare. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Jag var lite mer aerodynamisk i början av projektet, och tänkte mig sådana här hjulhus fram och bak. Därav urkapningen där spolartanken råkade få plats.
Med åren har jag återgått mer till originalutseende. Men visst, ett litet originalliknande utsläpp kommer där bli. Dock tror jag att jag fyller med slang. Mina spaghettiarmar når utan större problem att öppna och stänga locket. |
||||
Så här "praktiskt" löste Alfa spolarvätskepåfyllning för 4C
Se alla steg, inkl demontering av plastnät osv i länken nedan: https://www.autoevolution.com/news/a Kanske kan ge lite inspiration _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Helt underbar!
Får printa en tratt och lägga den i utskuret skumgummi i bakluckan. |
||||
Eller ett "tanklock", så kanske du kan få en och annan att fundera på om det är en hybrid. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
JA!!! Med dummykontakt innaför som det går att stopp laddkabeln i så att det går att parkera på bra platser!!! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Eller kunde du gjort som jag satt den i bagaget å det inte gick o hitta nån plats fram.
Ska bli kul o följa dina uppdateringar. _________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Bakluckan hade absolut varit en idé också.
Om jag skrider till verket med lite mer aero i framtiden och behöver det där utrymmet för att flytta luft, så ska jag absolut ha det i åtanke. Drivaxlar... det var någon projekttråd här på forumet där det länkades till någon liten garagefirma för ett par år sedan som gjorde drivaxlar och var markant billigare än de stora (dione etc). Har för mig det var Mazzariniprojektet, men efter att ha letat igenom den tråden så fanns det inte där. Typ någon rallyfarbror med gammal html-sida. Någon som har bättre minne än mig? |
||||
Denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Inte riktigt drivaxlar, men kanske den du tänkte på? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
njae, det var en länk till någon som tillverkade drivaxlar. Solida stänger med splines i ändarna alltså.
|
||||
Var de inte firman i enköping? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||
jag sökte åt dig med rejsas sökfunktion, (varsågod) och hittade detta: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Med följande förslag: http://www.firmalarsdavidsson.se/ _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 180, 181, 182 ... 219, 220, 221 >> 165 besök idag (1114841 totalt) |