Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 219, 220, 221   >>
70 besök idag (1114592 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Du tror inte jag har testat sökfunktionen va?

Tack. thumbs up

Men Janne vann tangentbordsracet med flera minuter och levererade länk direkt i mobilen.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



And ersJepp sson skrev:
Du tror inte jag har testat sökfunktionen va?

Tack. thumbs up

Men Janne vann tangentbordsracet med flera minuter och levererade länk direkt i mobilen.


Nej, föll mig inte ens in!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 46



Finns en firma som heter wez mekaniska i Tierp. Han verkar tillverka allt som har kugg splines och fräser allt möjligt. Han finns på facebook.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Jag tog och skickade ett mail igår till två av dom som nämnts om pris på 2st drivaxlar till min Audi:

www.firmalarsdavidsson.se/
2700kr st + moms


wez mekaniska Tierp
3200:- st+moms om du köper 2 st .
4st = 2800:-st+moms


Sen vilken som är bäst har jag ingen aning om...

Vet ej heller vad Dione, Sellholm mfl. har för dags priser?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Såja! Hunnit lite till i veckan.

Har börjat preppa för att montera vindrutan för att passa lite deadlines.
Änden på A-stolpen ser verkligen illa ut. Den linjerar inte med något annat, varken sett uppifrån eller från sidan. Undrar om det där hade accepterats på en ny bil idag.
Har knäckt till en liten plåtbit som linjerar med fönsterlisten och TIGat dit.





Behövde också se över lite andra saker innan rutan kommer i, bland annat instrumentbrädan. Lär väl sannolikt kläs med något material i framtiden och då var det lika bra att malla av den.



Lite trimjobb på innertaket också så att det passar bra med rutorna. Monterat solskydd också, även dessa kommer behöva justeras något så de inte tar i buren.



Utnyttjar originalinfästningar till taket. Inte ofta man kan säga nåt sånt i det här projektet.



Printade snäppfästen för A-stolparna också för att slippa slammer osv i framtiden. Sitter med skruv i nedkant, men det här känns solitt och bra.



Limmat mot taket. Lycka till och göra det där när rutan sitter på plats.



Verktygstillverkning för att kunna släppa fönsterlister i framtiden.
[/img]http://www.propontiac.com/wp-content/uploads/A_IMG_5239.jpg[/img]



A-stolpe färdig. Glömde ta bild på färdigt resultat, men gör det senare.



En fönsterlist till bakrutan visade sig vara sprucken - 0,8mm aluminium. Orkade inte leta reda på en ny, och hur svårt kan det vara att svetsa 50 år gammalt aluminium liksom?



Med lite snabbpolering blev det ganska bra faktiskt. Lite nyansskillnad mellan svetsfog och list, men hoppas det tonas ner ytterligare när hela listen är polerad (det är typ 600 våtslip på bilden). Får fixa puts på sånt där den dagen bilen är på lack istället.


Spacklat lite runt rutor för att fixa passform också - för den är tämligen amerikansk här också.




Sååååå... Tänkte blaska på lite färg på rutramarna i veckan som kommer också. Rutorna lär åka ur den dagen det ska lackas, men eftersom jag tänkte nöja mig med att foliera bilen under utsorteringsperioden så känns det vettigt att ha lite färg i rutramarna som sagt.

Är väl lika bra att välja slutgiltig nyans då för att låsa den grejen också. Det är väl lätt bestämt under helgen...
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Härligt att se framstegen, men jag anar ugglor i mossen, är det här i realtid eller är det framtiden vi ser?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Tord skrev:
Härligt att se framstegen, men jag anar ugglor i mossen, är det här i realtid eller är det framtiden vi ser?


Bilen är egentligen klar, det syns ju i signaturen.

Pallbocksmaraton är fake news!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Alltid lika kul att se framstegen och detaljerna du lägger tid på! thumbs up

Ser ut som att du har sluppit byta plåt runt rutramen, jag hade ett helvete annars med att få clipsen att linjera och få dit listerna.
Det är bra att lägga lite tid på före limning annars.

Jag levde i gamla världen att det var tvåkomponents-lim som gällde till rutan men det var så enkelt som en tub till en vanlig skelettspruta och först primer på rutan.

Borosan körde jag tror jag och en batteridriven fogspruta då det var lättare att få en jämn sträng utan omtagen.

Kämpa på!
Måste lägga i överväxeln nu om man ska kunna premiärbörna före dig

_________________
Patrik Lissjos
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Lysande! thumbs up

Citat:
... svetsa 50år gammal aluminium ...

Aluminium är ett grundämne. Den är nog äldre än så

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Lissjos skrev:
Måste lägga i överväxeln nu om man ska kunna premiärbörna före dig
'

Nä, jag ska börna först!

Plåten runt rutramen är nog enda stället som denna svensksålda bil, avställd 8 år under en gran, inte har varit rostig på. Så det har jag i alla fall sluppit.


Såja då! Rutan är i!

Målat lite plåt innanför rutan. Plåten som jag mallade av för att jag skulle klä den. Som jag nu målar. Innan jag ska klä den. Nja, jag vet inte, vi får se om den förblir plåt eller om den blir klädd.
Sidenmatt. Ser lite billigt ut...


Men det är inget som inte matt klarlack fixar thumbs up




Apropå rutramar, så behöver de ju målas innan man limmar i en ruta. Kanske blir lite omväg att först montera rutor, köra bilen ett tag och sen lacka den. Men man får kompromissa lite med microgarage - finns inte en chans att jag varken kommer kunna plocka av en skärm i garaget utan att slå i den i något. Samma sak gäller egentligen all sorts efter meck i garaget efter att den är lackad - ganska ofta som nåt dunsar in i bilen när man rattar omkring där inne.

Så med det sagt, så måste man ju bestämma sig för en färg också. Det har varit extremt rakt fram, inga problem alls. Har knappt generat några spaltmeter diskussioner i väl valda grupper heller.
Från början var tanken en ljusblå färg. För det ser ju ganska coolt ut:


Sen hittade den enda ljusblåa, Adriatic Blue, Trans Am:en -72 som byggdes och insåg att... ...det kanske fanns en anledning till att fler inte beställde den i ljusblå.
EDIT: Fast nu när jag kollar på den igen, så tycker jag inte riktigt den är lika kräkful som den var från början.



Tillbaka på noll med andra ord. Men orangemetallic då, tänker ni?
Hittade en färg som jag gillade för några år sedan, och efter lite om och men så lyckades Janne gräva fram färgkoden på den. Därefter har det pratats i timmar med väl valda personer kring hur den kommer passa, om den framhäver formerna tillräckligt bra osv.

Varför har man ens de där kartorna? Men men, det blir nog bra.


Köpte en sprayburk i somras och blaskade på backspegeln, och då blev det genast bättre.


Mörk/mellanblått, diskret och sobert. Tillsammans med lite polerade lister kring fönster och en mörk inredning så blir det lagom diskret. thumbs up
Det är endast klarlacket där rutan ska sitta. Tyvärr var det ett fabrikationsfel (ett känt fabrikationsfel - sluta sälj burkarna då, för bövelen! 2k Hagmans klarlack, för den som undrar) som gjorde att det rann färg precis överallt ur munstycket, därav dropparna på all annan plåt. Men på viktiga ytor fick jag det jämnt och fritt från rinningar iaf.



Och så var det dags! Rutmonteringsdags! Youtube och google dammsögs efter kunskap. Tillverkarens rekommendationer för hur hög strängen skulle vara i förhållande till hur högt rutan skulle hamna noterades. För det var nämligen här som det var lite kritiskt. De rostfria listerna har aldrig legat på rutan i min ägo, och denna gången var det dags att de skulle göra så.

Sträng lades ut, manuellt. När rutan sen hamnade på plats så visade det sig att rutan, trots flera provpassningar innan, har helt annan välvning jämfört med karossen. I alla fall om man mäter i millimeter. I tum är det "inte så farligt". Men nu bor vi i Europa och här mäts saker i millimeter. I detta projekt mäts det mesta i tiondels millimeter (förutom projekttid som mäts i ljusår, samt färgbehov för att täcka karossen som mäts i hektar) och det tyckte rutan inte alls var en bra idé. Tillverkaren rekommenderade 2mm extra höjd på strängen för att detta skulle funka som deformation och göra att strängen passade mot plåten överallt. De borde angett 2" extra på strängen för bilar tillverkade före 1980 eller nåt.


Nu sitter rutan där i alla fall. Den kommer få åka ur vid lackering och monteras igen efteråt, för den sitter fortfarande inte där listerna kommer hamna. Och jag inser att en glasmästare inte kommer ha ork/tid att sätta den med bättre precision, så jag får väl ge mig på det igen sen. Men färgen blev ju fin i alla fall!


Nåväl, den sitter bättre än tidigare i alla fall, och håller för de säsonger den rullar innan det är dags för lack.
Torkarblad har fixats nya också. De gamla misstänker jag har suttit där sedan bilen var ny.
Bilbutterix hade slut på vanlig modell, så det fick bli äääääääroblad. Flashigt.


Printade en adapter i kolfiberPETG


Bytte även ut länken på motorn. Lånade en "väderbeständig" led från donatortorkarmotorn och slängde stålkulleden till förmån för denna.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
2fast4u skrev:
Aluminium är ett grundämne. Den är nog äldre än så


Blää, du vet vad jag menar.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Monterat torkarblad!!!
Dags att sluta mäta projekttid i ljusår! thumbs up
Vad är det för fiffig spolargrej du monterat?

Tror färgen kommer bli sketbra!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



And ersJepp sson skrev:
2fast4u skrev:
Aluminium är ett grundämne. Den är nog äldre än så


Blää, du vet vad jag menar.

Ett bra knep när man tigsvetsar tunna alulister är att bocka till en tunn kopparplåt som man pressar in som rotstöd på baksidan. Mycket enklare att svetsa, man får en kylning av aluplåten så man kan svetsa ut mot kanterna utan att det smälter ihop och kopparstödet ligger opåverkat bakom.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Det där har jag kört med vanlig tunnplåt, men det slog mig aldrig att göra det på alu. Bra tips! thumbs up


Marcus Gustafsson skrev:
Vad är det för fiffig spolargrej du monterat?

Original sitter "munstycken" (klämda stålrör) i huven, men jag ville inte ha slang upp till huven (för att kunna plocka av den lättare). Hittade nåt på vehiclewiringproducts för ett par år sedan som jag köpte. Verkar funka som tänkt. Blir dessutom bättre spridning än originalrören.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1143



Respekt för svetsningen av alu listen

_________________
henrik nielsen
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Heja heja! Det går ju bra för dig i vårt meckrejs!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Tack! Kanske lika bra det - jag är så himla dålig förlorare. Blir så tråkig stämning vid prisutdelningen om jag ska sitta och sura hela tiden bara.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



And ersJepp sson skrev:
Tack! Kanske lika bra det - jag är så himla dålig förlorare. Blir så tråkig stämning vid prisutdelningen om jag ska sitta och sura hela tiden bara.


Men du vet att tävlingarna för speedstern är 8 timmar, så fixar jag ett rejs så blir det ju jobbigt.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351



Tord skrev:
And ersJepp sson skrev:
Tack! Kanske lika bra det - jag är så himla dålig förlorare. Blir så tråkig stämning vid prisutdelningen om jag ska sitta och sura hela tiden bara.


Men du vet att tävlingarna för speedstern är 8 timmar, så fixar jag ett rejs så blir det ju jobbigt.
Har den nånsin fungerat i 8 timmar?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Jag vet inte om det finns plats, men en fördämningslist i rutfalsen in mot kupén borde hjälpa till att hålla rutan på rätt höjd. En annan fördel är att man slipper se limbädden innefrån.
Finns olika varianter i bredd och höjd, kolla med en bilglasmästare.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861


Trådstartare
Det där var ett bra tips!
Jag var faktiskt inne på att jag skulle printa stöd som säkrade rätt höjd. Grämde mig att jag glömde bort det, men i efterhand hade det nog bara gjort saken värre - Limmet hade sannolikt inte fått kontakt överallt, jag hade varit tvungen att lyfta bort rutan, skrapa bort kladdigt lim osv.

Ska sätta bakrutan om ett par veckor, men då ska jag komma ihåg det thumbs up
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 219, 220, 221   >>
70 besök idag (1114592 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande