Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 186, 187, 188 ... 219, 220, 221 >> 16 besök idag (1114408 totalt) |
Det här verkar vara en populär tråd- Jag vill också komma med ett bidrag:
https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/hardware-techniques-of-linearizing-resistive-sensor-bridges/ _________________ Johan Lekås |
||||||
Då måste du mäta spänningen flytande vilket knappast dashen kan. Vad du KAN göra är att ta två mätingångar och köra en brygga (som du länkar till) men känns onödigt omständigt för att räta ut lite olinjäritet i skalan (som kanske dessutom går att räta ut i dashen). Enklare än att mäta två punkter i en brygga är att lägga till en konstantströmgenerator. Om man nu måste ha perfekt linjärt. Men ett enda mostånd (och ta 5V från dashen) räcker nog och blir över i precision. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Du menar att både bensinen antänds när du värmt upp den tillräckligt med din bensinvärmare och ECUn brinner upp _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har du inte 5V från dashen? Du kan ta vilken spänning du vill (och ändra motståndsvärdet efter det) men inte bilens batterispänning med "enmotståndslösningen" eftersom bilens batterispänning ändras en hel del med/utan laddning från generatorn vilket skulle ge dig varierande mätvärden från tanken. Jag skulle sikta på max värmeutveckling på några tiondels watt i tankmätaren, redan en watt kan bli lite väl varmt (HELT beroende på hur den är fysiskt utformad och kyls) så då landar jag på några tiotal milliampere max. Vilket jag räknade på och 210ohm (210 är ett vanligt standardvärde på motstånd) skulle bli lite lagom. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det brukar ju vara så Från AIM Faq: To correctly dimension the pull up resistor measure the two resistor values: with the fuel tank full and with the fuel tank empty. Multiply the highest value by 9 to obtain the pull up resistor value to be used. In case this value is not available on the market choose the first round up value. Example: if the float indicates 126 Ohm with the fuel tank full and 25 Ohm with the fuel tank empty, take 126 Ohm, multiply it by 9 and you get 1134 Ohm. Such a pull up resistor is not available on the market so choose a 1200 Ohm 1/4W resistor (very prudential power value) with a 5% precision. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Med det upplägget får du en insignal på en halv volt max vid full tank. Lite lågt kanske, vet inte upplösning på ADC. Det kanske går att ställa gain och använda full upplösning även på lägre nivåer, då är det ju 100% okej Fördel med större motstånd (och lägre max spänning) är lite mindre olinjäritet. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag byggde egna kretsar för min dash i min kadett. Köpte spänningsstabilisator på Kjell & Co för småpengar och som skulle ge 9V stabiliserat ut. Sen en spänningsdelning likt Magnus ritat. Fördelen om man matar med lite högre än 5V är att man kan få bättre upplösning
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Man kan inte ställa gain på ingångar? Dvs ställa att fullt utslag på ADC är tex 1V? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Metod 2 i länken är mot spänningsmatningens jord så inte flytande. Kräver två op-ampar men är väl oftast i par i 8-bens kapslar. _________________ Johan Lekås |
||||||
Ja, det här var ett hett ämne!
tack för hjälpen alla!
Tack för att du tar dig tid och djupgräver, googlar fram manual osv. Förutom överspänningsskyddet låter det där som något liknande DTA rekommenderar för nuvarande dash(för jag antar att LM-kretsen är en sk pull-up resistor?) Min är utgången, och de skickade denna istället. Men de är britter och guidar om el, så jag är lite tveksam. Reagerar på det som Magnus också är inne på - att spänningen i vanliga 12V systemet, samt att jag är liiiite tveksam på att börja kladda med 12V och dra in det på mätarjorden (pin9 i det fallet). Hade gärna använt 5V/pin2 eftersom det redan är framdraget till kontakten där man ansluter tankgivaren.
5ohms-variant? Det hängde jag inte med på.
Dashen ger 5V 200mA ut. Använder gärna den, då den redan är framdragen till kontakten för tankgivaren. 200-ish ohm och jag har en lösning som funkar? Mjukvaran har 10 kolumner där jag bara plottar in voltvärdet för varje 10% av tankens volym. Och det verkar gå fint med decimaler också, så det är nog inget bekymmer. Jag är mest intresserad av att tända larmet när jag har typ tio liter kvar i tanken (och catchtanken rymmer ytterligare fyra liter) så att man vet att det är dags att tanka. Om tanken är 3/4 eller 1/2 full bryr jag mig inte så mycket om. Är ju bara två tusen jävla spänn med dagens bensinpris. Siktar på julkort från Opec-länderna 2022. |
||||||
Jag scrollade inte så långt ner (fast metod 2 mäter ström ut från bryggan, inte spänning, sista op-ampen konverterar ström till spänning) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nämen kolla, var det inte exakt som jag sa förutom just resistorvärdet?
Ingen diskussion om hög strömstyrka nu alltså? "Måste tanka, kan inte köra den under 1/8 tank för då brunner ECUn upp. Jävla britter, Lucas du vet HAHAHAHA" _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vad är väl ett par tiopotenser vänner emellan? _________________ Markus Ålind |
||||||
Så. Lunchinköp.
Har ni enats om 200 Ohm nu då? Ja. Det är ni här som får ta ansvar för det här. Om den brinner upp kommer jag kräva de som postat här i tråden på skadestånd. |
||||||
Lucas hade en lysande idé, men han realiserade den aldrig ... _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
film film film film film film film _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det är möjligt att det går. Oftast är dock alla ingångar 0-5V och om man nyttjar 9V som jag gjorde kommer spänningen över 5V vara det resistorn i späningsdelningen drar. Så tänkte jag och det har funkat bra för min del _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Den där röken, ja... Den är ju inte så imponerande där man står och torrvarvar vid korvmojjen. Det visade sig vara catchtanken, vilket inte alls är konstigt med tanke på att den nuvarande är stor som två PET-flaskekapsyler https://i0.wp.com/www.propontiac.com Har scannat marknaden lite, men det mesta man kan köpa är antingen tomt inuti, eller nåt übertungt CNC-fräst tjohejsan med 22 skruvar på sig. Insåg att jag lika gärna kunde göra en egen, istället för att köpa ett halvfabrikat och börja rodda. Övervägde att printa en, men det verkar vara problem med täthet över tid så det fick bli aluminium istället. Så, här finns ju "gott om plats" Och sen lite klippetiklopp och svetselipop så finns det lite grejer framme. ibland går det lite fort och man glömmer kameran. Så, efter mina 10 minuter bildgooglande så blev det så här; Luft in i tangentens riktning och som vevar runt ett par varv (well...) i ett ganska smalt utrymme mellan ytterväggen och innerväggen (vänster). Därefter ner genom diskbollen, och sen fortsatt ner för oljan och 180 graders vändning för luften som ska rakt upp genom filtret (mitten) för att plocka bort de sista partiklarna olja och sen vidare in i insuget. Specialtillverkat catchtankfilter med diffusor och så. Eller filter från en vattenavsklijare. Sett underifrån. Vattenavskiljarfiltret fyller ut hålrummet perfekt, minus någon millimeter. Sen är det ju det där med detaljerna som man aldrig kommer se igen. Det går inte riktigt och lämna dem slarviga. Avtappning i botten. Presspassning, svetsfläns (på utsidan), flush på insidan och med fullradie. Dessutom är insidan av AN-kopplingen portad 15 grader. Mest för att jag kunde Efter svetsen så slipades insidan såklart jämn. Lite måsta man få nörda också. På plats Specialadapter till ovansidan på torrsumpstanken. Sjukt lite plats över mellan framskärm och tank. 5cm i sidled och det hade funnits oceaner av plats, men det gick inte att positionera tanken så. Ändrade mig i sista stund och drog ner en slang till tömningen av catchtanken på samma plats som där man rattar oljebytet eftersom catchtanken varken går att nå från motorrummet eller underifrån (när innerskärmar sitter där någon gång i framtiden). Rak hade varit smidigt, men jag hade 90 grader på hyllan... Fin svets på plåten där för övrigt... Den är ditsvetsad runt 2004-05 ungefär. Inser att man lärt sig ett och annat sedan dess. Testar att reglera undertrycket i motorn med en hyfsat lång slang och filter i ändan. Får finjustera längden på slangen sen så att jag hamnar runt 0,3bar-ish tänkte jag. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 186, 187, 188 ... 219, 220, 221 >> 16 besök idag (1114408 totalt) |