Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 191, 192, 193 ... 219, 220, 221   >>
11 besök idag (1114391 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



therealpinto skrev:
Problemet med MC-lyften är också att hydraulkolven sticker upp. Funkar dåligt under en bil på QuickJacks.

Jag ska bevaka UK så klickar jag nog hem en Draper.

Angående luftningen - jag har provat med fett och tyckte inte det fungerade så bra. Teflontejp nästa gång kanske.

Gustaf

Jag skruver ut nipplen o smetar på kopparfett, efter jag började med det har jag aldrig haft problem med tjyvluft

_________________
henrik nielsen
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



therealpinto skrev:
Problemet med MC-lyften är också att hydraulkolven sticker upp. Funkar dåligt under en bil på QuickJacks.

Jag ska bevaka UK så klickar jag nog hem en Draper.

Angående luftningen - jag har provat med fett och tyckte inte det fungerade så bra. Teflontejp nästa gång kanske.

Gustaf


Eezibleed - allt annat är skräp i jämförelse. Fungerar otroligt bra och är väldigt billig.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853


Trådstartare
En Ram Air-huv! En kompis, kompis, hästskötares, brors barndomskamrats universitetslärare visade sig ha en Ram Air-huv liggandes. Den coolaste huven som någonsin gjorts till Firebirden, och som dessutom inte växer på träd längre.
Han var lite osäker på skicket, men jag köpte den utan tvekan ändå. På telefon. Från en annan del av sverige. Typ runt 2015. "Jag ska ha den, jag hämtar den när jag har tid". Den hämtades slutet 2020 och har legat i garaget sedan dess...

Egentligen hade det nog varit bättre om den där huven fått fortsätta sin påbörjade förmultningsprocess. Men vad skulle jag då ha och köra med? Formula/Ram Air-huven var ju GMs sportigaste huv - separata intag för kalluft till motorn, och gjord i glasfiber för att "spara vikt". Lättviktshuv?
Haha, nej.

På fel sida om 25kg väger den, och plåthuven väger 28kg. Antagligen var det snarare att de där luftintagen inte gick att pressa i plåt som gjorde att materialvalet föll på glasfiber. Stabil är den i alla fall.


Skicket är; en huv med potential, för att använda mäklarspråk.
Men det är iof hela min kaross just nu, så den är i gott sällskap!


Nu blir det originalgångjärn tills vidare, men öppningsvinkeln är något jag alltid stört mig på. 25° öppning eller nåt. Är man mer än 160cm så är den i vägen. Är man mindre än 180cm så når man inte motorn osv.




Urtag för kylluftskanaler, samt för luftfiltret eftersom det är så otroligt ont om plats på höjden i dessa bilar.




Byggde en liten enkel mätfixtur för luftkanalerna i förhållande till spjällhus, så att man kunde börja rita på en luftrenare.



Därefter ritades luftrenare. Maxmial offset nedåt gör att det blir lite bubblor för olika saker, men det får funka.




Printar lite testbitar för och se att det passar. Tunna, sladdriga grejer. Bitar där man bara ska kolla passform grovt, brukar jag ha typ 1 lager och 2cm mellan fyllningsraderna i. 10sekunder senare har man sett att allt (eller inget) passar och då kan den kasseras.


Printad...


...och provad thumbs up


och med luftfilter. Jodå, det verkar funka



Håller på med gjutform också, men mer än så blir det inte för stunden. Luftrenaren verkar funka, så fokus är huven tills vidare.
Backade lite på komplett luftrenare tills vidare eftersom den blir tämligen stor (motorn är ju tillbakaflyttad 20cm), och egentligen vill jag ju ha på mitt kinslerinsug med åtta trattar så snart bilen börjar rulla. Men tills vidare blir det en 14" luftrenare i alla fall.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

And ersJepp sson skrev:
En Ram Air-huv!

Så jäkla het. Och rätt. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



And ersJepp sson skrev:
egentligen vill jag ju ha på mitt kinslerinsug med åtta trattar så snart bilen börjar rulla.

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Kraniel skrev:
And ersJepp sson skrev:
En Ram Air-huv!

Så jäkla het. Och rätt. thumbs up


Mycket mycket coolt!
Du får la printa trattar som passar upp i ram-kanalerna vad det lider.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853


Trådstartare
Kraniel skrev:
And ersJepp sson skrev:
En Ram Air-huv!

Så jäkla het. Och rätt. thumbs up


Tack!
I höstas rullade jag upp den på gatan och berättade stolt för min fru att jag lagt drygt 5000h på den där bilen. Hon svarade i princip motsatsen till dig, så du och jag kanske borde vara gifta istället

Pontus Fyhr skrev:
Mycket mycket coolt!
Du får la printa trattar som passar upp i ram-kanalerna vad det lider.

Jag skrev aldrig att jag inte hade trattar till insuget?
Men det stämmer, trattarna saknas (och jag tänkte printa...) samt att det behöver konverteras till elektronisk insprutning så det är lite pill med det. Därav att det dröjer.


EDIT: och sen lite ääääropaket kring hjulen, så är ju originalstuket maxat. thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



And ersJepp sson skrev:
Kraniel skrev:
And ersJepp sson skrev:
En Ram Air-huv!

Så jäkla het. Och rätt. thumbs up


Tack!
du och jag kanske borde vara gifta istället


Får jag vara tärna då?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Lova att aldrig bli klar, för det blir ju bara bättre och bättre. thumbs up thumbs up

_________________
Anders Hansson
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Alltid lika roligt att läsa uppdateringar här.
Men du har fel om Ram-Air huven. Sorry!
Har för mig att jag brukade älska den men absolut inte nu längre ser jag.
Men men. Du växer säkert upp med tiden och får sofistikerad smak du också. 😎
Riktigt fränt luftburksbygge i alla fall.


Alltså jag får något slags djur på hjärnan när jag ser den liggande där på bilen. Kan bara inte komma på vilket. 😁

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag diggar verkligen nördigheten med de tidstypiska detaljerna thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



När jag gick på gymnasiet hade jag en klasskamrat som köpte en formula 350 som första bil vilket var hur fränt som helst. Det satt ett vanligt luftfilter på motorn och jag trodde att luftintagen bara var för syns skull. Detta är ju svinfränt! Extra plus för utförandet och anpassning till modern throttle body. 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Mycket elegant lösning thumbs up

Alltid lika roligt med uppdateringar i tråden!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



oneyet skrev:
Alltid lika roligt att läsa uppdateringar här.
Men du har fel om Ram-Air huven. Sorry!
Har för mig att jag brukade älska den men absolut inte nu längre ser jag.
Men men. Du växer säkert upp med tiden och får sofistikerad smak du också. 😎
Riktigt fränt luftburksbygge i alla fall.


Alltså jag får något slags djur på hjärnan när jag ser den liggande där på bilen. Kan bara inte komma på vilket. 😁


Myrslok?

_________________
Roland Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853


Trådstartare
Bygger nytt stag i motorrummet eftersom befintligt stag visade sig krocka med huvgångjärnet. Lite snopet där, men huvgångjärnet var aldrig med i CADen



I högra delen av bilden har staget fått vika ner under gångjärnet istället. Flera millimeter till godo.

Notchar med fräsen. Det blir bra, så länge skiten bakom spakarna tänker rätt



En annan fundering. Bilen är provkörd och alla systemen funkar. Det som inte är riktigt utprovat än (och som kräver lite hastighet) är ju bromsarna. De känns helt OK i 50-0 tex, men man behöver ju trampa lite extra eftersom det är manuella bromsar.
Tror inte bromskraften är ett problem, men däremot så behöver jag ha en nödplan i vår om det visar sig att pedalkraften blir obekvämt hög.

Så jag funderar på servo, men det är såklart ont om plats. Ventilkåpor, kopplingscylinder osv gör att det är väldigt tight. Litet servo med andra ord...

Och nu till huvudfrågan - kan man räkna på servoverkan nåt? Ju mindre servo desto klenare servoverkan känns logiskt?

Har hittat ett 150mm/6" servo som jag funderar över. Nästa steg är 175mm/7" men det är högst tveksamt att jag får plats med det.

Frågan är hur mycket mer pedalkraft man får med hjälp av ett 6" servo utan att ändra utväxling på bromspedalen?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Googla "Remote brake booster" så får du massor med förslag på packningseffektiva lösningar. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677




_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



wiking72 skrev:
https://www.mrtuning.se/universal/bromsar/extern-bromsservo-slim-1-vags-21/

Kan inte detta va nått?
något liknande sitter på gamla 60 tals triumphar. .. fast endast enkrets.... fast sätter man 2 styck... tex i bagaget... och matar med en 2 krets cylinder vid pedalstället...

_________________
Michael Thulesius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



And ersJepp sson skrev:
Bilen är provkörd och alla systemen funkar.

Annars har det inte hänt och är bara fakenews

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Max Speeding Rods säljer såna där för betydligt bättre pris på ebay.

Jag har precis satt dit två sådana på min bil. Dock inte provkört än.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



"Bra" leverantörer av eftermarknadsservo anger förstärkningen (om i länken ovan, 2:1) så då är det rätt enkelt att räkna på saken.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 191, 192, 193 ... 219, 220, 221   >>
11 besök idag (1114391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande