Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 191, 192, 193 ... 219, 220, 221 >> 11 besök idag (1114391 totalt) |
Jag skruver ut nipplen o smetar på kopparfett, efter jag började med det har jag aldrig haft problem med tjyvluft _________________ henrik nielsen |
||||||
Eezibleed - allt annat är skräp i jämförelse. Fungerar otroligt bra och är väldigt billig. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
En Ram Air-huv! En kompis, kompis, hästskötares, brors barndomskamrats universitetslärare visade sig ha en Ram Air-huv liggandes. Den coolaste huven som någonsin gjorts till Firebirden, och som dessutom inte växer på träd längre.
Han var lite osäker på skicket, men jag köpte den utan tvekan ändå. På telefon. Från en annan del av sverige. Typ runt 2015. "Jag ska ha den, jag hämtar den när jag har tid". Den hämtades slutet 2020 och har legat i garaget sedan dess... Egentligen hade det nog varit bättre om den där huven fått fortsätta sin påbörjade förmultningsprocess. Men vad skulle jag då ha och köra med? Formula/Ram Air-huven var ju GMs sportigaste huv - separata intag för kalluft till motorn, och gjord i glasfiber för att "spara vikt". Lättviktshuv? Haha, nej. På fel sida om 25kg väger den, och plåthuven väger 28kg. Antagligen var det snarare att de där luftintagen inte gick att pressa i plåt som gjorde att materialvalet föll på glasfiber. Stabil är den i alla fall. Skicket är; en huv med potential, för att använda mäklarspråk. Men det är iof hela min kaross just nu, så den är i gott sällskap! Nu blir det originalgångjärn tills vidare, men öppningsvinkeln är något jag alltid stört mig på. 25° öppning eller nåt. Är man mer än 160cm så är den i vägen. Är man mindre än 180cm så når man inte motorn osv. Urtag för kylluftskanaler, samt för luftfiltret eftersom det är så otroligt ont om plats på höjden i dessa bilar. Byggde en liten enkel mätfixtur för luftkanalerna i förhållande till spjällhus, så att man kunde börja rita på en luftrenare. Därefter ritades luftrenare. Maxmial offset nedåt gör att det blir lite bubblor för olika saker, men det får funka. Printar lite testbitar för och se att det passar. Tunna, sladdriga grejer. Bitar där man bara ska kolla passform grovt, brukar jag ha typ 1 lager och 2cm mellan fyllningsraderna i. 10sekunder senare har man sett att allt (eller inget) passar och då kan den kasseras. Printad... ...och provad och med luftfilter. Jodå, det verkar funka Håller på med gjutform också, men mer än så blir det inte för stunden. Luftrenaren verkar funka, så fokus är huven tills vidare. Backade lite på komplett luftrenare tills vidare eftersom den blir tämligen stor (motorn är ju tillbakaflyttad 20cm), och egentligen vill jag ju ha på mitt kinslerinsug med åtta trattar så snart bilen börjar rulla. Men tills vidare blir det en 14" luftrenare i alla fall. |
||||||
|
||||||
Tack! I höstas rullade jag upp den på gatan och berättade stolt för min fru att jag lagt drygt 5000h på den där bilen. Hon svarade i princip motsatsen till dig, så du och jag kanske borde vara gifta istället
Jag skrev aldrig att jag inte hade trattar till insuget? Men det stämmer, trattarna saknas (och jag tänkte printa...) samt att det behöver konverteras till elektronisk insprutning så det är lite pill med det. Därav att det dröjer. EDIT: och sen lite ääääropaket kring hjulen, så är ju originalstuket maxat. |
||||||
Alltid lika roligt att läsa uppdateringar här.
Men du har fel om Ram-Air huven. Sorry! Har för mig att jag brukade älska den men absolut inte nu längre ser jag. Men men. Du växer säkert upp med tiden och får sofistikerad smak du också. 😎 Riktigt fränt luftburksbygge i alla fall. Alltså jag får något slags djur på hjärnan när jag ser den liggande där på bilen. Kan bara inte komma på vilket. 😁 _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
När jag gick på gymnasiet hade jag en klasskamrat som köpte en formula 350 som första bil vilket var hur fränt som helst. Det satt ett vanligt luftfilter på motorn och jag trodde att luftintagen bara var för syns skull. Detta är ju svinfränt! Extra plus för utförandet och anpassning till modern throttle body. 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Myrslok? _________________ Roland Johansson |
||||||
Bygger nytt stag i motorrummet eftersom befintligt stag visade sig krocka med huvgångjärnet. Lite snopet där, men huvgångjärnet var aldrig med i CADen
I högra delen av bilden har staget fått vika ner under gångjärnet istället. Flera millimeter till godo. Notchar med fräsen. Det blir bra, så länge skiten bakom spakarna tänker rätt En annan fundering. Bilen är provkörd och alla systemen funkar. Det som inte är riktigt utprovat än (och som kräver lite hastighet) är ju bromsarna. De känns helt OK i 50-0 tex, men man behöver ju trampa lite extra eftersom det är manuella bromsar. Tror inte bromskraften är ett problem, men däremot så behöver jag ha en nödplan i vår om det visar sig att pedalkraften blir obekvämt hög. Så jag funderar på servo, men det är såklart ont om plats. Ventilkåpor, kopplingscylinder osv gör att det är väldigt tight. Litet servo med andra ord... Och nu till huvudfrågan - kan man räkna på servoverkan nåt? Ju mindre servo desto klenare servoverkan känns logiskt? Har hittat ett 150mm/6" servo som jag funderar över. Nästa steg är 175mm/7" men det är högst tveksamt att jag får plats med det. Frågan är hur mycket mer pedalkraft man får med hjälp av ett 6" servo utan att ändra utväxling på bromspedalen? |
||||||
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
_________________ Michael Thulesius |
||||||
Max Speeding Rods säljer såna där för betydligt bättre pris på ebay.
Jag har precis satt dit två sådana på min bil. Dock inte provkört än. |
||||||
"Bra" leverantörer av eftermarknadsservo anger förstärkningen (om i länken ovan, 2:1) så då är det rätt enkelt att räkna på saken.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 191, 192, 193 ... 219, 220, 221 >> 11 besök idag (1114391 totalt) |