Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 196, 197, 198 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
qwerty

Här sen Okt 2004
Inlägg: 4



Vad står det för siffror/bokstäver på den stora kretsen med 8 ben?

_________________
Per Mattsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Den är omärkt.

Det löste sig faktiskt, men tyvärr inte pga att jag bytte dioden och motståndet med hjälp av min trubbiga biltemalödkolv och en spetsig tång. Kortet tjurade lika mycket ändå.

Hittade dock, efter mycket mycket mycket letande, ett kort till som hade samma funktion. thumbs up


Felet som så yttrade sig genom att höger bakljus (positionsljuset) inte fungerade. Allt stämde i bakljuset och det fick 12V precis som det skulle men utan att det funkade. Mätte av en slump spänningen på blinkersen och konstaterade att där låg ca 5V, vilket var tillräcklgt för att släcka positionsljuskretsen men utan att tända blinkersen.
Letade mig framåt i bilen och kunde konstatera att det var den där kretsen på positionsljuset fram som spökade och gav felet där bak.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Lyxskruvar lite och håller på att koppla in bränslenivågivaren.

Det ska göras så här;



Pull-up resistor är alltså inte en speciell typ av motstånd utan en funktion som ett vanlig motstånd utför?
Min givare är på 0-90 ohm, så i det fallet ska jag använda 135ohms motstånd?

12V i ena änden, signal och ingång till dashen i andra änden, så långt är jag med. Men max 5V in i dashen - så är det väl inte så begåvat att koppla in den på 12V-slingan?

Samt då alltså koppla jord från givaren till vanlig 12V jorden, inte 5V jorden?

Lite förvirrande bara eftersom kontaktstycket på den färdigbyggda dash-härvan har GND/sign/5V i sig, där GND är 5V-jorden...
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Pullup är ett sätt att koppla ett motstånd ja. Man drar "upp" mot plus. Kopplingen på bilden kallas spänningsdelare/voltage divider.

Genom att välja max resistans * 1.5 (135ohm) där så får man 0 till lite under 5v (tills något hoppar isär, då blir den 12, men gissar att ingången tål det när de rekommenderar det där).

12v-jord eftersom det är från 12v man drar ström. 100mA typ, så rätt mycket för en sensor.

Antar att du kan välja vad för värde i dashen som ska vara full och tom fritt? Då kan du koppla 5v -> 90 ohm -> (signal)(givare) -> 5v-jord. Dvs som på bilden fast med 5v/5v-jord, och 1x på motstånd. Då blir det 0-2.5v. Drar 55mA max. Lägre range, men antagligen bättre ändå för dashens 5 lär vara mycket stabilare än 12v.

_________________
Markus Ålind
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Ute och provar bromsbalansen idag. Svårt och se på bilderna men hej vad det dammar, men de verkar bita bra och efter lite om och men så låser den inte upp bak längre.
Svårt och balansera på gränsen där framhjulen låser men inte bakhjulen, men så är det inte några 200km/h som jag bromsar från heller så tiden att moderera bromstrycket är ganska begränsat.






Känns som att det är årets sista dag för körning idag här nere i Skåne. Väderappen indikerar snabbt väderomslag till kallare väder i mitten på veckan. Lite sorgligt när man precis börjar få upp farten.
Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 55



And ersJepp sson skrev:
Känns som att det är årets sista dag för körning idag här nere i Skåne. Väderappen indikerar snabbt väderomslag till kallare väder i mitten på veckan.


9 grader imorgon, men sen verkar det svalna lite. Ska passa på att köra hoj till jobbet imorgon, så hoppas appen talar sanning

_________________
Jo a kim Bo me lin
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Ääääh du har bara max två månader vinter där nere, I början av februari börjar det väl vara shorts väder igen?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
Ute och provar bromsbalansen idag. Svårt och se på bilderna men hej vad det dammar, men de verkar bita bra och efter lite om och men så låser den inte upp bak längre.

Jag ser inge däckrester på bakskärmen...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Det är så jäkla häftigt att se bilen ute på vägen thumbs up

Gott att bromsarna verkar vettiga nu också.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Inte för att det är snyggt alls, men en liten del av mig tycker du bara ska klarlacka den i matt klarlack.
Den ser väldans rå ut i primer finish.

Udda fälgbanor förresten, med dubbelvikt läpp, inte ofta man ser på ICA parkeringen

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Trottoarskraparfälgbanor
Det verkar som att smalare BBS-fälgbanorna är dubbelvikta medans de breda inte är det. Jag har köpt tre olika batcher med 1" fälgbanor och alla ser ut sådär, medans mina bakre 3,5" banor har enkelkant bara.



Jag har köpt folie till den, för att ha en enhetlig färg innan jag hunnit lacka den. Men just nu så låter den lille raggaren i mig vara som den är. Tid är en bristvara och den behöver investeras i funktion och inte estetik.
Den är så ful att jag nästan skäms för och synas i den i bostadsområdet, men samtidigt så är det ju smidigt med en bil som har sådan finish att "man kan ställa kaffekoppen på taket", som en ganska vis man sa en gång.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Janne J skrev:
Det är så jäkla häftigt att se bilen ute på vägen thumbs up

Gott att bromsarna verkar vettiga nu också.


Jag tycker också det är sjukt najs och se den rulla lite. Och köra. Jäklar... Idag var typ första turen där jag kunde koppla av några hundra meter och inte bara lyssna efter skrammel, gnissel, klonk (som det finns gott om ) och annat. Finns lite och göra på vinterlistan, men än så länge har inga grava fel visat sig i alla fall. Det värsta verkar vara avgassystemet som ligger lite tight mot golvet någonstans framför bakaxeln, samt en slavcylinder som inte trampar ur tryckplattan riktigt 100% (blir ett litet klonk i drivlinan när jag lägger i 1an, men bilen rullar inte).
Det sistnämnda bedömer jag inte ens som ett problem att köra hela nästa säsong med.



Blev ju lite pyssel med bromsarna, men nu börjar de ta väldigt bra iaf. thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Finns det någon i närheten av östersidan om Lund (dalby, staffanstorp osv) som förresten har en sån där ljusinställningsgrej som de rullar fram på besiktningen och som man hade kunnat få komma förbi på ett besök hos?

Jag vet att man kan ställa mot husväggen, men jag hade gärna kollat med riktig maskin för att vara på säkra sidan.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



And ersJepp sson skrev:

Jag vet att man kan ställa mot husväggen, men jag hade gärna kollat med riktig maskin för att vara på säkra sidan.


Besiktningstid redan bokad?


Riktigt fantastiskt rå sådär ute i verkligheten förresten!

När du är riktigt klar får du ta en Eriksgata utmed Sverige så att vi alla på Rejsa får klämma på den IRL.

Tills dess önskar jag mig en ljudupptagning av den på lite mer än tomgång.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
oneyet skrev:
Besiktningstid redan bokad?

Få inga fantasier nu
Snarare så att lamporna sitter där och det är lika bra att proaktivt släcka en potentiell tvåa när man har möjlighet.
(och så får man ju anledning att "köra till verkstad" också )
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
och så får man ju anledning att "köra till verkstad" också

är ju kinkiga numera.... man får inte provköra inför bes.
Sen klagar dom säkert om man kör till verkstaden mitt i natten också

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Gött att få se bilen utomhus och i helbild! thumbs up thumbs up thumbs up
Fint att du kan få känna på bilen lite mer ordentligt!
"Äntligen" är väl känslan får man förmoda?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Vet faktiskt inte om känslan är 'äntligen' eller bara 'oj, wow... Wow!!!'
Det gav definitivt mersmak iaf! Vinterlistan är lång dock. Lite husprojekt nu i närtid, men sen blir det bilprojekt för hela slanten.

Men jag har iaf några bilder att njuta över vintern. Längtar redan till våren
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Mycket kul att du är ute och provkör och sorterar ut thumbs up

När blir det en snigel?

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Bara så frän! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



And ersJepp sson skrev:
Vet faktiskt inte om känslan är 'äntligen' eller bara 'oj, wow... Wow!!!'
Det gav definitivt mersmak iaf! Vinterlistan är lång dock. Lite husprojekt nu i närtid, men sen blir det bilprojekt för hela slanten


Mycket kul att se din bil ute på vägarna
Jag tror inte jag skrivit i din tråd tidigare men jag har följt den lääänge

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 196, 197, 198 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande