Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 199, 200, 201 ... 219, 220, 221 >> 203 besök idag (1114879 totalt) |
Den sitter utanför gummitätningen, tanken är nog inte så mycket att det ska suga som att det ska erbjuda ett utlopp för kupeluften. Jag har liknande arrangemang på min Buick -72. Där är hatthyllan gälad så luften går ner i bagaget och sen genom bakskärmarna över hjulhusen fram till B-stolpen.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
Känns ju smidigt att ha en slang till den där ventilen som det är orginal. Utsläpp av frånluft är ju viktigt, de flesta bilar verkar ha det bakom de bakre hjulhusen innanför den bakre kofångaren. Annars blir det väldigt dåligt luftflöde från fläkten och öppna en sidoruta gör mest att det blåser in en massa luft där istället.
Kul att du är i förfiningsfas med inredningen och har en körbar bil. Körbar bil är alltid kul även om det också är kul att tillverka saker. Min bil har utsläpp bakom de bakre hjulhusen och sen ut under bakluckan på insidan av bakkofångaren. Men i praktiken ska man nog ha de öppningsbara bakrutorna öppna när det är varmt. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Nu sitter det ju en kupéfläkt som pressar in luft i kupén också. Den är amerikansk och därmed dimensionerad för storleksordningen gymnastiksalar. Det var mest för att framtidssäkra i form av "lite hjälp på traven" som jag nämnde det där med fläktar på utloppet. Och det här är nog inget som prioriteras just nu direkt - ventilation kan man leka med på sommaren eller tex efter ACn blivit inkopplad också. Högst sannolikt så kommer jag ta hål i kupéplåten framför bakhjulet dock, och dra slang till utloppen på bild. Hålen hamnar under panelerna, så med lite tankekraft kan jag göra inloppet i höjd med hatthylla och låta luften vandra under panelerna och ut genom dörrventilationen. Smidigast hade såklart varit bakom kofångaren, men då drar jag slang genom utrymmet för bensintank och tekniskt sett är ju inte kupén brandsäker längre. Sen är det redan svårt med utlopp där bak - mycket avgassystem som mynnar ut, samt en ganska tunn kofångare som inte döljer så mycket utsläpp.
Körbar bil e najs! Så enkelt är det. |
||||||||
Har ju inte varit så flitig på nätet senaste tiden, så det finns lite gammal skåpsmat som jag måste komma ifatt med att skicka ut... Så här är arbete som redan har gjorts, bara så att alla är med på det.
Luftrenarambition - koppla till huven så att den kan suga kalluft direkt. Denna bilen har aldrig varit förärad med en vettig luftrenare så jag kände att nu var det dags att vara lite ambitiös. Främst pga motorn är sänkt nästan 6cm jämfört med tidigare, och att det då finns betydligt mer plats att klämma in ett 4" högt luftfilter Printar provform för och se att allt passar runt spjällhuset. Printar gjutform. Det är verkligen så här man ska använda printing - så otroligt smidigt och klicka runt lite i CADen och sen ha ett färdigt resultat, med släppvinklar osv. Har gjutit andra bitar också där jag till och med ritat in kanaler för tryckluft, och sen blåser man bara till och så poppar biten loss. Sjukt smidigt. Men i detta fallet var jag lite stressad när det skulle gjutas. Kommer inte ihåg varför, men bra blev det inte alls. Inga tryckluftskanaler i världen kunde få loss den där biten, utan form och gjutning hade ingått äktenskap för evigt. Drygt som fasen. Men det var lite som att en röst från ovan hörde mina motgångar. För samma kväll lokaliserades en nascarburk på Marketplace, bara 15 minuter hemifrån. Nästan gratis också. I kolfiber. typ 200 gram. Extasen var fullkomlig. Men aldrig ska man få bli bortskämd med bolt-on prylar. Fick snöra av infästningarna av alla prylar på huven och mappa upp bitarna där. Och nej, inget passade. Så klart. Nytt stag i motorrummet fick byggas. Det berodde mest på att förarsidans infästning hamnade utanför huvgångjärnet och att det gamla staget helt enkelt inte fick plats när man stängde huven. Konstruktören skyller på att huvgångjärnet inte fanns med på ritningen. Och han som svetsade förra staget skyllde ifrån sig på att han bara följde ritningen från konstruktören. Och montören säger att han bara gjorde som han blev tillsagd. Sjukt irriterande att ingen kan ta ansvar för sina handlingar. Särskilt när det är ett enmansprojekt det här. Men notchningarna blev bra iaf! Och svetsningarna likaså Därefter justera luftburken lite. Flyttade tempsensorn till luftburken också, eftersom det kändes som att det gjutna insuget spred lite väl mycket värme till sensorn. Får se hur detta blir istället. och vips så passade allt ihop. Blev riktigt bra med tanke på förutsättningarna. Fick "bara" plats med 3" filter, men det får duga tills vidare. |
||||||||
Som sagt blir det nog ingen version 2 på luftburken, kopplad till huven.
Hittade nämligen en kul pryl på Marketplace - insuget som inte finns till Pontiac. Såg säljesannonsen på ett förgasarinsug, vilket jag aldrig någonsin sett tidigare. Fick tag på säljarens nummer efter lite om och men och var tvungen att ringa istället för att bara skriva att jag ville ha det. Visade sig vara en galen och väldigt sympatisk hjärna (jag tänkte skriva norrlänning, för att han bodde norr om stockholm. Men där finns ju fler län än Norrland, så jag törs inte dra alla över en kam ) som någon gång på åttiotalet hade gjutit ett par egna insug för att kunna köra separata spjäll. Ett hade hamnat på motor under åttiotalet, och såldes sedan iväg med bilen. Men det andra blev liggandes och nu skulle det bort i en garagestädning. Även ventilkåporna på bilden var djupdragna i hans egna maskin i garaget. Som sagt, kul kille! Synd att han inte bodde närmare så att man kunde göra garagebesök. Ingen prio just nu direkt - det hamnar i bra och ha-lådan inför framtida uppgraderingar. |
||||||||
Vilken sida på dalälven.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Dalaälven?
Typ där som Dalahästarna bor eller?
Separata spjäll och ett 8-1 system, så hade jag varit nöjd. |
||||||||
Halloj! Vad hade du printat med för material? PLA? (brukar ingå låååånga äktenskap med allt som kommer i närheten. Ungefär som män boendes i Pajala) Nästa fråga: Vad körde du med för släppmedel? _________________ Magnus Falk |
||||||||
Det är printat i PETG, eftersom inget fastnar på den plasten
Nåt flytande släppmedel, vinylester eller nåt sånt? Kommer inte riktigt ihåg vad det hette. Har använt tekniken på flera andra bitar tidigare så det funkar bra. Dock var den här biten lite mer komplex i formen än tidigare som har varit rätt så rena. Trodde att lite luftkanaler skulle hjälpa till där, men icke. Här är en annan detalj, på samma teknik. Den lossnade utan problem |
||||||||
Tänker att det kanske finns lite annan prio just nu, med tanke på att motorn faktiskt funkar. |
||||||||
Är det ens ett giltigt argument? Bilen funkade väl innan du började bygga om den också? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
|
||||||||
Använd inte vinylester som släppmedel Det är som polyester fast med högre hållfasthet och kemikalieresistens. Kanske var PVA? Polyvinylalkohol? Penslas på. Superbra. Blir en hinna som man sköljer bort. Jag använder alltid det när jag gjuter grejor. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||||
|
||||||||
Ap ap ap. den funkade inte alls när jag började bygga på den. Pilotbussningen glappade och urtrampningslagret läckte. Högst motiverat att påbörja grundlig renovering med så pass allvarliga fel. |
||||||||
Var det vid första eller andra start av renovering? För den gick väl banträff när det var rejsaträff på sturup? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 199, 200, 201 ... 219, 220, 221 >> 203 besök idag (1114879 totalt) |