Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Åka bana med E60? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (38334 totalt) |
Vi har haft en del E60 på våra Sport Clubs träffar, kanske inte den mest optimala bilen för ändamålet oavsett motorval, tyngden gör sig ständigt påmind. Men man kan säkert ha roligt ändå!
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
En m5a eller 545/550 går nog utmärkt på bana!
På med ett par feta coilovers och R-däck så är du hemma! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Det går utmärkt Joakim, oavsett motor. Om man tar BMW Sport Clubs gatbilskörning så kan man komma med vad som helst (som är helt och rent) och köra. Det är förarträning/utveckling. Allt går att åak bana i. Här på rejsa kanske de tongivande har r-däck och vassa chassin men de flesta kommer i vanliga bilar.Jag börjae på gatdäck och originalchassi, det var skitkul det också.
Kom och prova! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||
Kolla bara det viktigaste bromsarna.
Då bilen är tung tar dessa extra mycket stryck vid bankörning. Så med friska skivor,belägg & gärna nybytt/tempraturtålig bromsvätska. så slipper du obehagliga överraskningar. Vill man gå ett litet steg längre så köper man sig lite tempraturtåligare belägg. Vill man öka livslängden på beläggen så försöker man få in kall luft till skivans centrum. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Fräscha belägg och tåligare bromsvätska +1 Tips om man kör med tung bil: Fråga någon på träffen om däckstryck och få hjälp att kika på däcken under dagen så du har lämpligt däckstryck och däcken mår bra. Med gatdäck så är det bra att ha lite koll under dagen att man inte överkör däcken. Lätt kollat på däckssidorna av någon som kört bana förr _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Enkelt. Köp en M5 lågmilare för 250-300K, på med R-däck och du kör ifrån allt som rör sig på banträffar utom möjligen E46 CSL, 1M och M3 GTS. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
E60 är en trevlig bil, tyst och bekäm, men i mina ögon är det inget för bana. Visst, allting går men den är stor och därmed tung vilket kommer driva stora däcks- och bromskostnader.
Det kanske är en vanesak, men jag har nästan uteslutande kört (relativt) lätta bilar innan jag köpte en E61 (touring alltså) 535d M-sport och jag blir emellanåt lite småskrämd av bilen när man jagar på lite just för att den är så tung och därmed relativt ovillig att byta spår eller svänga. Den understyr tidigt och jag tycker inte den duger till inspirerad rondellkörning, tyvärr. Styrningen är kommunikativ och trevlig och i sin storleksklass är det få som är så roliga att köra, men nästan 2 ton skjuter på bra när du vrider på ratten. Den är inte i närheten av vad en 3- eller 1-serie presterar i kurvorna. 535-dieseln går som f-n rakt fram, omkörningar har aldrig varit lättare, men är jag på svänghumör tar jag mycket hellre min hälften så tunga E30 eller stadsbusbilen Mini Cooper S. Då är det omöjligt att inte jaga på genom rondellerna... Som vardagsbil betraktat kan jag absolut rekomendera E60, men inte som banvapen. Då finns det betydligt bättre alternativ, men ska man bara köra bana någongång då och då har man klart kul ändå! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Det är milsvid skillnad på 535d och en M5 kan jag lova. Vi har en chippad 530 touring i familjen...
Absolut är m5 e60 tung jämfört med mycket annat. Och lite understyrning blir det. Men ovillig att byta spår.... Kan man inte kalla det. Om man bara stänger av DSC helt och vågar köra lite aggressivt så blir det inte lika understyrt. Lite bredare framdäck rekommenderas också. R däck förstås. Som får bytas ofta..... Bromsar äts inte lika mycket. Trots tyngden så har jag inte upplevt några problem att hänga på eller köra ifrån andra BMWer. M3 GTSen höll man bakom sig på Mantorp i alla fall. Även om den var snabbare i kurvorna. Men den kostar en bra bit över miljonen. Min kostar idag under 300.000. En CSL borde också kunna var en tuff match. Och 1M. Men i övrigt vet jag inte riktigt vad som skulle vara snabbare av standard BMW. Vilken tänker du på?
_________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Det är inte så enkelt som att man hänger på eller kör ifrån en annan bil. På gatbilsträffar varierar förarnivån oerhört mycket vilket såklart påverkar. Det hjälper inte om man har en Königsägg om man inte kan utnyttja den. Kul kan man ha ändå såklart men man blir inte automatiskt snabb. Alternativet som jag tror man jämför mot är en lite modifierad annan bmw modell. En duktig förare i en uppstyvad e30 kan slippa bli omkörd och använda kompisarnas bilar som slalomportar på gatbilskörningen. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Jo men hela poängen med M5an är att den är extremt lättkörd. Så länge man har MDM läget påslaget är det bara att gasa, bromsa, klicka på paddlar, styra in och gasa igen. Som att köra i dataspel. Kan inte misslyckas så länge man vågar - för det går undan utav h-e. Visst tar man en del kurvor lite för fort så det understyr ibland. Och det kostar däck. Men snabbt går det... Det har definitivt gått att hålla jämna steg med STCC killar som kört E90 M3. Men då har de haft slitna sportdäck och 4 pers i bilen. men ändå - lite kul när Göransson går fram till ens bil och kollar däcken för att se att man i alla fall hade R-däck så det fanns en förklaring att man hängde på så pass bra. Gör man det i en E30? _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Jag måste ju uppenbarligen ha en M5 som banbil nästa gång.
Bekvämt att åka i till banan plus att man åker ifrån allt på alla banträffar inklusive STCC-chaffisar! Grymt! _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
Fast jag sa absolut aldrig köra ifrån..... Bara hänga på.. Och M5an har en djävla fördel på rakorna och snabba kurvor med 100 hästar mer och samma vikt (när M3an har full last) Och för att vara rättvis så kan jag säga att grabbarna väl inte riktigt tog i. Man gör inte det utan hjälm, i nya M3or fulla med VIP gäster. Själv tog jag i så att bilsatan hoppade mellan curbsen och det blev absolut inget kvar av slitbanan på vänster framdäck kan jag säga. Vid ett annat tillfälle åkte Robin Rudholm och snackade i mobilen samtidigt som han bromsade in i Mjölbykrurvan runt 250 blås så de är ganska avslappnade på sådana där event om man säger så... Sköna killar rent generellt. Men det hindrar inte att M5an är bra - om man har gott om (fram)däckspengar. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
_________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
Då får jag väl ta tillbaka. Jag räknade inte riktigt in proffsen i det där uttalandet utan syftade på bilar med amatörchaffis... Det finns garanterat andra undantag också _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Nej, det gör man inte. Man kör från dem. Enkelt dessutom, speciellt om det sitter 4 personer i bilen som dessutom har slitna gat-/sportdäck. Jag har för mig att tidningen Automobil körde M3 E92 runt Gotland Ring på ca 1:36,5-1:36,8 då på gat-/sportdäck. Jag tar för givet att de testade bilarna med friska däck och utan passagerare. På samma bana, under mitt första och hittills enda besök där körde jag med min då gatlegala 170 hk starka BMW 325i E30 varvet runt på 1:32,99. Bilen hade 225 mm breda Kumho R-däck. Inga vingar eller annan aerodynamik men däremot var bilen lätt, i alla fall med en modern M3 eller M5 som referens. Bilen vägde under 1100 kg med mig som förare. 3,5 till nästan 4 sekunders varvtidsskillnad! Med en sådan tid hade M3an svårt att kvala in topp-5 i BMW Cup klass standard (vanliga bilar där är 318is E30 och 323i E36). Jag försöker inte på något sätt göra mig lustig över en fantastisk bil som M3 E92 (eller M5 E60 heller för den delen), men på svenska trånga "gokartbanor" är låg vikt och smidighet oerhört mycket viktigare än mycket motor. Kommer man ut på breda, snabba europeiska banor är förhållandet troligtvis det omvända med råge. Detta var inte heller tänkt som en hyllning till den gamla reliken E30 utan den användes enbart som referens till vad en högst normalbegåvad klubbräserchaufför kan prestera i en relativt lätt och motorsvag bil gentemot en tung "muskelbil" med gatdäck. Skillnaden är större än man tror... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Oldman:
Jag och säkerligen ingen annan vill ta ifrån dig att du är så nöjd med din bil. Har själv fått äran att köra en M5 V10 en gång och det var fantastiskt. Det som jag vågar slå fast är att det inte är en optimal banbil. Spelar nog ingen roll hur man än ser på det. Att den finns under 300k är inget vidare argument, det finns många andra bilar som faller under samma gräns som känns betydligt mer lämpade. Sen är det såklart inte fel med en e60 då det bara handlar om att ha kul. Man kör med det man vill. Tror de flesta förstår vad jag menar. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||
Precis det jag har försökt få fram också. Man kan ha kul på en bana med det mesta, men 2 ton bekväm familjetransportör är inte någon optimal bansmiskare även om den är snabbare än det mesta rakt fram. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Nej den är inte optimal. Annars skulle jag inte själv ha tre bilar..... Och min referens var Mantorp. Håller med om att hårnålar inte är så kul att baxa den igenom. Ni har säkert rätt som erfarna förare mot en simpel nybörjare. Så det är bara att ge sig. Dock kan jag jämföra 130in på 1200kg/250 hk och M5an och som amatör kände jag att jag kan köra M5an betydligt snabbare. Det var också det jag tog i beräkningen när jag svarade. En ovan förare. Men det var sanslöst mycket roligare i 130in så efter lite övning så.... Ska bara få tid att klämma en licens också... _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||
Svens gamla 130i är kanonfin! Jag tävlade mot honom i BMW Cup under de säsonger han ägde den, så se till att ta licens så bilen får busa med likasinnade där den hör hemma!
När du vant dig vid den kommer du köra 8:or runt din M5a... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Åka bana med E60? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (38334 totalt) |