Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Åka bana med E60?
<<   1, 2, 3   >>
38327 besök totalt
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Mikael_S skrev:
Visst går det, men det är en tung bil. Ett hett tips är att koppla bort stabilitetssystemet, annars är det nog rätt stor risk för överhettade bromsar...


Hur mycket påverkar stabilitetssystemet bromstempen?


Jag körde på Mantorp med BMWSC sista körningen för året med min 335a Jag hade lite problem med överhettning av bromsarna, fick kyla några varv emellanåt. Jag misstänker att verkstan gjorde ett fuskjobb när de bytte vätska för mig och till nästa år skall jag ha lite bättre koll på vätska och belägg. Bromstekniken har jag hygglig koll på, jag vet hur jag skall bromsa för att inte bygga mer värme än nödvändigt.

MEN, jag körde med min DSC i halvläget, dvs ett snabbt tryck på knappen, inte hålla inne i 10 sek. Jag tyckte det kändes skönt att ha den i framförallt som en liten livlina om jag ställer till det för mig själv men också för att spara däck i utgången på kurvorna genom att hålla nere hjulspinnet lite (ca 400hk, 550nm, gatdäck och ingen diffspärr kan betyda ganska mycket hjulspinn annars).

Kan DSCn gjort att jag fick mycket mer värme i bromsarna? känns inte som att den använder bromsarna mycket utan bara duttar lite vid behov för att stabilisera bilen.

/DJ

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



BMW-DJ skrev:
Kan DSCn gjort att jag fick mycket mer värme i bromsarna? känns inte som att den använder bromsarna mycket utan bara duttar lite vid behov för att stabilisera bilen.
Varje millisekund som bromsarna används är en millisekund som de inte kyls.

Du säger att du har koll på bromstekniken, då inser du säkert att DSC inte har det ur överhettningssynpunkt (den klappar ju inte på max under så kort tid som möjligt, utan fisbromsar lite då och då).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Niklas Falk skrev:
BMW-DJ skrev:
Kan DSCn gjort att jag fick mycket mer värme i bromsarna? känns inte som att den använder bromsarna mycket utan bara duttar lite vid behov för att stabilisera bilen.
Varje millisekund som bromsarna används är en millisekund som de inte kyls.

Du säger att du har koll på bromstekniken, då inser du säkert att DSC inte har det ur överhettningssynpunkt (den klappar ju inte på max under så kort tid som möjligt, utan fisbromsar lite då och då).



Helt riktigt, men frågan är vad det ger för effekt i praktiken. Om DSC totalt sett har två sekunders anläggningstid varje varv (bara en gissning) och då pratar vi ändå inte fullbroms (som är effektivare totalt men på en given tid bygger mer värme än lite fisbromsande). Hur mycket påverkar dessa två sekunder? och alternativet kanske hade varit att jag själv hade bromsat lite mer och kört lite långsammare för att jag var mer osäker vilket borde ge samma effekt. Jag har svårt att se att detta skall ha en så stor påverkan på bromstemp, men det kanske det har?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kolla med Johan Armskogh som kör bmw cup med sin M3 E92 har för mig han hade problem i
början med att hjälpsystemen byggde bra med temp i hans bromsar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Jo det blir rejält varmt med DSC på halvläge. I M5 MDM. M5n kränger rätt friskt när man tar i vilket gör att MDM får jobba hårt att balansera upp. Dessutom stryper den ju motorn rätt ordentligt när man kör aktivt och den släpper inte på förrän den upplever att man har gått ur kurvan på ett tryggt sätt vilket gör att man tappar rejält med fart inför korta rakor.

Så det är bara att stänga av helt. Går betydligt fortare och med mindre värme.

Nu ska jag villigt erkänna att jag brukar vänta tills det inte är så mycket trafik runtomkring innan jag stänger av helt för det är klart att det är lätt att gå på lite för mycket gas ut ur kurvorna och då går det väldigt brett direkt. Jag har åkt direkt bakom när en M3 med avslagen DSC snurrade av efter hårnålen på Mantorp. Hade han inte försvunnit ut på gräset direkt hade den smällen kostat 1,5 Mkr.

Sen låg jag bakom en viss CSL senast på Mantorp som bokstavligt talat hoppade över chikanen också. Fast jag kanske såg i syne

BMW-DJ skrev:
Niklas Falk skrev:
BMW-DJ skrev:
Kan DSCn gjort att jag fick mycket mer värme i bromsarna? känns inte som att den använder bromsarna mycket utan bara duttar lite vid behov för att stabilisera bilen.
Varje millisekund som bromsarna används är en millisekund som de inte kyls.

Du säger att du har koll på bromstekniken, då inser du säkert att DSC inte har det ur överhettningssynpunkt (den klappar ju inte på max under så kort tid som möjligt, utan fisbromsar lite då och då).



Helt riktigt, men frågan är vad det ger för effekt i praktiken. Om DSC totalt sett har två sekunders anläggningstid varje varv (bara en gissning) och då pratar vi ändå inte fullbroms (som är effektivare totalt men på en given tid bygger mer värme än lite fisbromsande). Hur mycket påverkar dessa två sekunder? och alternativet kanske hade varit att jag själv hade bromsat lite mer och kört lite långsammare för att jag var mer osäker vilket borde ge samma effekt. Jag har svårt att se att detta skall ha en så stor påverkan på bromstemp, men det kanske det har?

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



Funderar själv på en M60 535d, faceliftad (modellår 2007-2010). Är M-sportpaketet mest kosmetiska och "marknadsföring" eller är det märkbar skillnad på chassiet och väghållning? Om någon vill skriva några ord och utveckla sin åsikt lite runt detta vore jag tacksam .

(Naturligtvis medveten om att klumpedunsen öht inte är en särskilt "lämplig" banåkarbil.)

_________________
Anders Sandström
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Sandström skrev:
Funderar själv på en M60 535d, faceliftad (modellår 2007-2010). Är M-sportpaketet mest kosmetiska och "marknadsföring" eller är det märkbar skillnad på chassiet och väghållning? Om någon vill skriva några ord och utveckla sin åsikt lite runt detta vore jag tacksam .

(Naturligtvis medveten om att klumpedunsen öht inte är en särskilt "lämplig" banåkarbil.)


Det är ganska stor skillnad på en E60 M5 och resterande E60 med M-paket. M5an är mer "special" över hela linjen vad gäller chassie.

535d måste vara en av de allra bästa vardagsbilarna överhuvudtaget. Jag använde min M5 till vardags. Felbeslut. Borde ha köpt just en 535d. Underbar bil. Vi har en chippad 530dx i familjen. Perfekt bil!

Men på bana är det inte roligt. Jag har kört mot 320d och en 330dx och nu var det riktigt duktiga förare men de låg inte långt efter. Men 535d ÄR TUNG. Fysiken går inte att ändra

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Oldman skrev:
...
Sen låg jag bakom en viss CSL senast på Mantorp som bokstavligt talat hoppade över chikanen också. Fast jag kanske såg i syne
...

Jag hoppar ganska mycket curbsen med min CSL men inte över dom Men det finns ju flera CSL'er

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:
...
Sen låg jag bakom en viss CSL senast på Mantorp som bokstavligt talat hoppade över chikanen också. Fast jag kanske såg i syne
...

Jag hoppar ganska mycket curbsen med min CSL men inte över dom Men det finns ju flera CSL'er


Då såg jag väl fel

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Oldman skrev:
Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:
...
Sen låg jag bakom en viss CSL senast på Mantorp som bokstavligt talat hoppade över chikanen också. Fast jag kanske såg i syne
...

Jag hoppar ganska mycket curbsen med min CSL men inte över dom Men det finns ju flera CSL'er


Då såg jag väl fel

Jag har vart högt upp på curbsen ut på rakan "några" ggr Men det är bara att hålla lagom gas och styra och inte slå av



EDIT: Nu fick du mig att börja fundera Har jag kommit ut på dragstrippen över exit-curbsen någon gång?


Sorry.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Ja jag fattar inte hur de kunde köra så bra utan diffbroms. Cred.
En av killarna (i min oerhört gamla ålder dessutom) körde en tung 330d plåtcab dessutom. Snabb som en kobra. Fast han hade en M6 året innan

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:
Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:
...
Sen låg jag bakom en viss CSL senast på Mantorp som bokstavligt talat hoppade över chikanen också. Fast jag kanske såg i syne
...

Jag hoppar ganska mycket curbsen med min CSL men inte över dom Men det finns ju flera CSL'er


Då såg jag väl fel

Jag har vart högt upp på curbsen ut på rakan "några" ggr Men det är bara att hålla lagom gas och styra och inte slå av


Jo fast den gången jag låg efter så gick det lite mer rakt över innan du tog höger så att säga
Annars håller jag med. Bara att hålla stumt ut på rakan.
Men jag har sett andra som fått grepp på curbsen och driftat inåt mot räcket. Inte så kul alls att fronta där

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vet flera som satt på quaifediff på 335 vilket blivit superkalas thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Vad man än har för BMW bör man testa på bankörning med BMWSC. Skitkul med vanlig bil. Höjer dock varningens finger för att det är lätt att falla dit och vilja ha bättre hårdvara till nästa gång..
Ses på sommarens banträffar.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)


Stängde du av DSCn?

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)


Sportdäck? Tillräckligt med luft?
Bak eller framdäcken?

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Oldman skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)


Sportdäck? Tillräckligt med luft?
Bak eller framdäcken?


DSC var i halvläge, detta var ju innan jag läst denna tråden ;-) nu blir det självklart med DSC av också...

Däcken var Michelin PS2 och trycket var 2,3 fram och 2,5 bak på kalla däck (går ju upp när de blir varma förstås)

Framdäcken var absolut värst.

PS min 335a är trimmad också så det blir rätt mycket fart som skall bromsas ner. DS.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)


Sportdäck? Tillräckligt med luft?
Bak eller framdäcken?


DSC var i halvläge, detta var ju innan jag läst denna tråden ;-) nu blir det självklart med DSC av också...

Däcken var Michelin PS2 och trycket var 2,3 fram och 2,5 bak på kalla däck (går ju upp när de blir varma förstås)

Framdäcken var absolut värst.

PS min 335a är trimmad också så det blir rätt mycket fart som skall bromsas ner. DS.


OK. Det är inte så konstigt att det blev överhettning.
Slå av DSC helt som sagt.
Kör högre tryck i däcken. 2,8 fram minst på kalla däck.
Sedan går du förmodligen något för snabbt in i snabba kurvor så det understyr.
Bättre att ta det lite lugnare och gå på gas lite tidigare ut ur kurvan.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Oldman skrev:
BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)


Sportdäck? Tillräckligt med luft?
Bak eller framdäcken?


DSC var i halvläge, detta var ju innan jag läst denna tråden ;-) nu blir det självklart med DSC av också...

Däcken var Michelin PS2 och trycket var 2,3 fram och 2,5 bak på kalla däck (går ju upp när de blir varma förstås)

Framdäcken var absolut värst.

PS min 335a är trimmad också så det blir rätt mycket fart som skall bromsas ner. DS.


OK. Det är inte så konstigt att det blev överhettning.
Slå av DSC helt som sagt.
Kör högre tryck i däcken. 2,8 fram minst på kalla däck.
Sedan går du förmodligen något för snabbt in i snabba kurvor så det understyr.
Bättre att ta det lite lugnare och gå på gas lite tidigare ut ur kurvan.


Tack för tipsen. Nu skall jag ju inte köra bana på dessa däcken i år utan det blir Federal 595 RS-R. Någon som vet hur mycket tryck man behöver i dem?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Åka bana med E60?
<<   1, 2, 3   >>
38327 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande