Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Åka bana med E60?
<<   1, 2, 3
38327 besök totalt
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
535 vs M5


Däremot så funkar en 330 eller 335 fantastiskt fint på bana thumbs up Vet inte hur mycket det skiljer i vikt. Riktig diffbroms kan man önska sig dock....


Allt är ju relativt men jag tycker egentligen att min 335i är alldeles för tung för bana. Överhettade både bromsar och däck på Mantorp i höstas. Nya tag nu dock. Innan 4e maj sitter det Stoptech belägg, stålomspunna slangar, motul bromsvätska och federal rs-r på.

Riktig diff är ju en dröm men det får vänta...

Det roliga med 335an är ju att den hänger med det mesta på rakorna i alla fall :-)


Sportdäck? Tillräckligt med luft?
Bak eller framdäcken?


DSC var i halvläge, detta var ju innan jag läst denna tråden ;-) nu blir det självklart med DSC av också...

Däcken var Michelin PS2 och trycket var 2,3 fram och 2,5 bak på kalla däck (går ju upp när de blir varma förstås)

Framdäcken var absolut värst.

PS min 335a är trimmad också så det blir rätt mycket fart som skall bromsas ner. DS.


OK. Det är inte så konstigt att det blev överhettning.
Slå av DSC helt som sagt.
Kör högre tryck i däcken. 2,8 fram minst på kalla däck.
Sedan går du förmodligen något för snabbt in i snabba kurvor så det understyr.
Bättre att ta det lite lugnare och gå på gas lite tidigare ut ur kurvan.


Tack för tipsen. Nu skall jag ju inte köra bana på dessa däcken i år utan det blir Federal 595 RS-R. Någon som vet hur mycket tryck man behöver i dem?


På R-däck kan du börja runt dryga 2 kg och mäta dig fram när däcken blir varma. Kolla vad leverantören rekommenderar

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



Oldman skrev:
Det är ganska stor skillnad på en E60 M5 och resterande E60 med M-paket. M5an är mer "special" över hela linjen vad gäller chassie.

535d måste vara en av de allra bästa vardagsbilarna överhuvudtaget. Jag använde min M5 till vardags. Felbeslut. Borde ha köpt just en 535d. Underbar bil. Vi har en chippad 530dx i familjen. Perfekt bil!

Men på bana är det inte roligt. Jag har kört mot 320d och en 330dx och nu var det riktigt duktiga förare men de låg inte långt efter. Men 535d ÄR TUNG. Fysiken går inte att ändra


Kul att läsa dina ord om 535d. Jag tror att det blir en riktigt bra vardagsbil. Den ska dock provas på bana hur tung den än är .

Att M5:an är en klass för sig har jag förstått, men dessvärre passar den inte riktigt min plånbok drivmedels- och driftkostnadsmässigt.

För mig gäller antingen 535d eller 535d med m-sportpaket. Känner du till om m-sportpaketet till 535d är något att hänga i granen eller är det mest marknadsföringspropaganda och kosmetiska fördelar? Man får betala en del extra för 535d med m-sportpaket än utan så det vore kul att veta om väghållningen verkligen är märkbart bättre.

_________________
Anders Sandström
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Sandström skrev:
Kul att läsa dina ord om 535d. Jag tror att det blir en riktigt bra vardagsbil. Den ska dock provas på bana hur tung den än är .

Att M5:an är en klass för sig har jag förstått, men dessvärre passar den inte riktigt min plånbok drivmedels- och driftkostnadsmässigt.

För mig gäller antingen 535d eller 535d med m-sportpaket. Känner du till om m-sportpaketet till 535d är något att hänga i granen eller är det mest marknadsföringspropaganda och kosmetiska fördelar? Man får betala en del extra för 535d med m-sportpaket än utan så det vore kul att veta om väghållningen verkligen är märkbart bättre.


Det var länge sedan jag körde någon 5-serie, men generellt så kan jag säga att det finns bilar utan M-sportpaket men med M-sportchassie också.

Det är ju egentligen chassiet som du vill komma åt för bankörningen, det andra är mest kosmetika och dekaler.

M-sportchassiet däremot gör skillnad, bilen blir lägre, hårde och har kraftigare krängningshämmare om jag minns rätt.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



BMW-DJ skrev:

Det var länge sedan jag körde någon 5-serie, men generellt så kan jag säga att det finns bilar utan M-sportpaket men med M-sportchassie också.

Det är ju egentligen chassiet som du vill komma åt för bankörningen, det andra är mest kosmetika och dekaler.

M-sportchassiet däremot gör skillnad, bilen blir lägre, hårde och har kraftigare krängningshämmare om jag minns rätt.


Bra info! Visste inte att man kunde välja m-chassie separat från m-kosmetika. När man ser bilfirmornas annonser brukar det oftast bara stå M-paket. Då får man nog titta lite extra noga med andra ord så att man kommer åt bättre väghållning thumbs up.

_________________
Anders Sandström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



M-chassie är väl samma som Sportchassiet som finns i Dynamicpaketet? Heter lite olika beroende på årsmodell.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



MaZ skrev:
M-chassie är väl samma som Sportchassiet som finns i Dynamicpaketet? Heter lite olika beroende på årsmodell.


Japp, tidigare årsmodeller heter det sportchassie, senare M-sportchassie.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Sandström skrev:
BMW-DJ skrev:

Det var länge sedan jag körde någon 5-serie, men generellt så kan jag säga att det finns bilar utan M-sportpaket men med M-sportchassie också.

Det är ju egentligen chassiet som du vill komma åt för bankörningen, det andra är mest kosmetika och dekaler.

M-sportchassiet däremot gör skillnad, bilen blir lägre, hårde och har kraftigare krängningshämmare om jag minns rätt.


Bra info! Visste inte att man kunde välja m-chassie separat från m-kosmetika. När man ser bilfirmornas annonser brukar det oftast bara stå M-paket. Då får man nog titta lite extra noga med andra ord så att man kommer åt bättre väghållning thumbs up.


Observera att det också kan vara tvärtom d v s enbart M optik utan sportchassie. Man kan välja bort sportchassie i m paket. Xdrive har i vart fall inte sänkningen på m paketen.

Och för att förtydliga än en gång. m bilarna har ett helt annat chassie än m paketens sportchassie.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 43



Oldman skrev:

Observera att det också kan vara tvärtom d v s enbart M optik utan sportchassie. Man kan välja bort sportchassie i m paket. Xdrive har i vart fall inte sänkningen på m paketen.

Och för att förtydliga än en gång. m bilarna har ett helt annat chassie än m paketens sportchassie.


Bra info i denna tråd. Det hade varit väldigt tråkigt att tro sig köpa en 535d med förbättrad väghållning och upptäcka att man inte har det utan endast lite annan plast på karossen.

Att 535d:ans m-chassie inte har med M5:ans chassie att göra förstår jag fullt ut thumbs up.

M5 =
535d med m-sportchassie =


_________________
Anders Sandström
Citera
michber

Här sen Dec 2012
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Sandström skrev:
Oldman skrev:

Observera att det också kan vara tvärtom d v s enbart M optik utan sportchassie. Man kan välja bort sportchassie i m paket. Xdrive har i vart fall inte sänkningen på m paketen.

Och för att förtydliga än en gång. m bilarna har ett helt annat chassie än m paketens sportchassie.


Bra info i denna tråd. Det hade varit väldigt tråkigt att tro sig köpa en 535d med förbättrad väghållning och upptäcka att man inte har det utan endast lite annan plast på karossen.

Att 535d:ans m-chassie inte har med M5:ans chassie att göra förstår jag fullt ut thumbs up.

M5 =
535d med m-sportchassie =


Absolut jag ta mina bilder för ifolor.se

_________________
Frederike Meier
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Nu vet jag inte skillnaden på 5-serien med M-chassie och utan men på 3-serien (e9x) så är det samma BMW-specade Bilstein B4 dämpare, samma krängare, samma länkarmar och samma bussningar men olika fjädrar på M-chassiet och det vanliga, ganska dyra fjädrar med andra ord :-)
Citera
e-tretti
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 96


Trådstartare
Uppar min gamla tråd

Hur står sig automatlådorna i e60/61 (ej m5, tänker mer på 525d/530d/535d) på bana? Typ trackdays och liknande? Är dom hållbara?

_________________
Joakim Johansson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



e-tretti skrev:
Uppar min gamla tråd

Hur står sig automatlådorna i e60/61 (ej m5, tänker mer på 525d/530d/535d) på bana? Typ trackdays och liknande? Är dom hållbara?


Generellt sett JA. Men man får ta hänsyn till trim ökar påfrestningar m.m.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Åka bana med E60?
<<   1, 2, 3
38327 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande