Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är det för fel på Opel GT?
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (21226 totalt)
FredrikF
Stockholm / Vasastan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej,

Tänkte köpa mig en sommarbil, en baninspirerad sådan. Då jag snart har en Amarok till förfogande så behöver inte bilen vara speciellt praktiskt.

Just nu är Opel GTn och Lotus Exige s2 mest i fokus. Antar att för de flesta här är valet enkelt.

Även om GTn är en Cab, med 5 växlad låda, mjuk fjädring och svampiga stolar och byggd i USA som en minivette så har jag fortfarande en del obesvarade frågor kring GTn och varför finns det så lite intresse kring bilen:

* Är den så ointressant att top gear inte vill testa den (säljs kanske inte i england)?

* Ingen tid runt ringen, ingenting av värde som har med banåkning att göra.

* Har någon här erfarenhet från Opel gtn?

En Exige vänsterstyrd hamnar i stort sett på dubbla pengen i relation till GTn.

Är det helt fel att köpa en Opel GT?

Vänliga hälsningar

Fredrik

_________________
Fredrik Forss
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Jag är helt säker på att jag hört en person som provat den säga att den är kanon. Och en som som sa att den verkligen inte var något att satsa på. Splittrat är bara förnamnet.

Kör man banträffar eller slalom med den i Usa?

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Har ju aldrig kört någon Opel GT, men något fel på den är det nog inte.
Lär ju vara mer komfortbetonad än en Exige. Men det behöver ju inte vara något dåligt heller. En Exige är ju lite väl hård och så, utan ljudisolering etc, enligt vissa för att åka skönt till och från banträffar.

Opel GT kan nog vara riktigt kul på bana. Lite värre bromsbelägg lär väl kanske behövas. Men kul lär man nog ha. thumbs up

Endast spekulationer...

_________________
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



FredrikF skrev:

* Är den så ointressant att top gear inte vill testa den (säljs kanske inte i england)?


Den gjordes väl bara i vänsterstyrt utförande så den importerades aldrig till England.

Vad jag förstått så är Pontiac Solstice och Saturn Sky (Sky är exakt samma bil som Opel GT, bara märket som skiljer) ganska populära och även framgångsrika autocross-bilar i USA. Fast det kanske mest rör modellen utan turbo.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
FredrikF
Stockholm / Vasastan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
FredrikF skrev:

* Är den så ointressant att top gear inte vill testa den (säljs kanske inte i england)?


Den gjordes väl bara i vänsterstyrt utförande så den importerades aldrig till England.

Vad jag förstått så är Pontiac Solstice och Saturn Sky (Sky är exakt samma bil som Opel GT, bara märket som skiljer) ganska populära och även framgångsrika autocross-bilar i USA. Fast det kanske mest rör modellen utan turbo.



Körde en Opel GT på Småländska landsvägar för några somrar sen och tyckte den var rätt rolig.

Okej, det förklarar varför jag bara hittat högerstyrda, Exige s 243 kanske en annan modell än s2?

Tycker bara att den har många egenskaper som en rolig sportbil/sommarbil har och är lite "maskulinare" än mångas favorit Miata (som jag också haft). Detta gör att jag ställer mig undrande till att det inte verkar ha gjorts så mycket roligt med den bilen, men någon måste väl vara den första =)

_________________
Fredrik Forss
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



Du menar Opel gt? Gammla eller nya modellen? "sk, typ2"

_________________
peter johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

p. johansson skrev:
Du menar Opel gt? Gammla eller nya modellen? "sk, typ2"

Nya som är på tapeten i den här tråden iaf.





PS:

Gamla
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43654
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13127
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21034
thumbs up
Men det är en helt annan sak...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jag provade GT för några år sen och blev positivt överraskad. Det var förstås inte ett alternativ till en bullerlåda som en Exige eller Speedster, men jag hade gärna haft en sån trots turboladdningen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



Jag frågade Gullabo en gång om vad han ansåg om den nya GT:n
då han precis hade testat en BSR fixad GT med r-däck på superstage,
och han var mycket nöjd med balansen i bilen osv, 1:24,79 blev tiden
så GT kan nog vara ett vettigt val, framförallt om man vill ha en bil som är brukbar till annat med.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
FredrikF
Stockholm / Vasastan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Sliparn skrev:
Jag frågade Gullabo en gång om vad han ansåg om den nya GT:n
då han precis hade testat en BSR fixad GT med r-däck på superstage,
och han var mycket nöjd med balansen i bilen osv, 1:24,79 blev tiden
så GT kan nog vara ett vettigt val, framförallt om man vill ha en bil som är brukbar till annat med.


Tack för ett konkret svar! Exigen är ball på alla sätt men dess användningsområde är rätt smalt. Mer konkret på Opel gt (nya) välkomnas!

_________________
Fredrik Forss
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Sliparn skrev:
Jag frågade Gullabo en gång om vad han ansåg om den nya GT:n
då han precis hade testat en BSR fixad GT med r-däck på superstage,
och han var mycket nöjd med balansen i bilen osv, 1:24,79 blev tiden
så GT kan nog vara ett vettigt val, framförallt om man vill ha en bil som är brukbar till annat med.


Det är väl en riktigt bra tid? Eller måste bilen gå under 1:20 med gatdäck i ösregn nu för att räknas som snabb i SS


Jag är bara bitter för att mitt personbästa är 1:35,16...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



På Lunda för ett par år sedan när vi var där med 'Speedster-klubben' så var en GT med Öhlinare mm. där och svängde.

Den blev rätt långt efter tidsmässigt. Men han åkte definitivt betydligt bekvämare hem.

Jag skulle säga att det är två diametralt olika bilar du tittar på, så jämförelsen är lite svår att göra.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



krämbulle skrev:
På Lunda för ett par år sedan när vi var där med 'Speedster-klubben' så var en GT med Öhlinare mm. där och svängde.

Den blev rätt långt efter tidsmässigt. Men han åkte definitivt betydligt bekvämare hem.

Jag skulle säga att det är två diametralt olika bilar du tittar på, så jämförelsen är lite svår att göra.

//Johan

Har inte lagt mig i diskussionen efter som jag inte kört GT:n, men ovanstående bekräftar mina tankar.
GT:n är bra rakt fram där hkr behövs, men mindre bra när det svänger.
SS favoriserar hkr enligt mig.
Men därmed inte sagt att GT:n är en trevlig bil på bana.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



krämbulle skrev:
På Lunda för ett par år sedan när vi var där med 'Speedster-klubben' så var en GT med Öhlinare mm. där och svängde.

Den blev rätt långt efter tidsmässigt. Men han åkte definitivt betydligt bekvämare hem.

Jag skulle säga att det är två diametralt olika bilar du tittar på, så jämförelsen är lite svår att göra.

//Johan

Att någon kommer långt efter behöver inte alltid ha med bilen att göra,
och om det har med bilen att göra så kan det ha mycket med inställningar, bromsar, däck mm att göra.
GT:n har ju en viktfördelning på 50/50 och väger 1300kg, det är inte så dåliga förutsättningar ändå.
nackdelen är väl att ganska mycket måste göras för att få de snabb på bana.
jag hade helt klart valt Exigen framför GT:n, om banåkning var prio ett.
däremot är exige/elise/speedster allt annat än "trevliga sommarbilar", när jag en solig sommardag
ska sticka till posten eller något, så hoppar jag hellre in i min rostiga mondeo -98 combi
för det är så bökigt att åla sej i och ur speedstern, inte får man med sej något, inte kan man heller lyssna på musik ordentligt, dessutom riskerar man körkortet var enda gång man kör med den

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Sliparn skrev:
Jag frågade Gullabo en gång om vad han ansåg om den nya GT:n
då han precis hade testat en BSR fixad GT med r-däck på superstage,
och han var mycket nöjd med balansen i bilen osv, 1:24,79 blev tiden
så GT kan nog vara ett vettigt val, framförallt om man vill ha en bil som är brukbar till annat med.


Det är ett fruktansvärt bra betyg!! Pulver behövs men väghållning också för såna tider! Sen är SS inte knixig. Om det är tajt knixigt får GT'n säkert spö av iaf Elise/Speedster, när det är väldigt plötsliga riktningsändringar fram o tebax. Superstage ställer ju mer krav som en svensk bana (ja åtminstone lite åt det hållet iaf) och inte alls som en tajt knixig slalom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Jag håller med alla tre ovanstående talare.

Eftersom jag aldrig kört en GT så kan jag bara uttala mig om vad jag sett i verkligheten. Det känns ju dock som att GT:n är relativt ovanlig, iaf. i Sverige, som banverktyg. Dock finns det ju mängder med saker att plocka på dem om man vill åka fort med dem, sidor som Klasen, VX-performance etc. har ju massor med prylar till dem. Frågan är ju vilken ambition man har på bana också, jämfört med vardagsbilen man kanske har så är en GT säkert jätterolig. Jämfört med mycket annat så är den säkert jättetråkig.

Användingsområdet måste tänkas igenom noga, jag kvarstår vid att det en Exige och en GT är två väldigt olika bilar, för mig vore en GT helt fel, jag kan tänka mig många andra bilar jag hellre skulle äta glass i, men en Speedster har, än så länge, varit helt rätt.

Däremot finns det väl andra bilar som liknar GT:n väldigt mycket som används flitigt på bana, t.ex. S2000. Jag kan inte förstå varför dom är så mycket mer populära? Koncepten liknar ju varandra väldigt mycket.

Jag tycker GT:n ser riktigt bra ut!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

krämbulle skrev:
...
Däremot finns det väl andra bilar som liknar GT:n väldigt mycket som används flitigt på bana, t.ex. S2000. Jag kan inte förstå varför dom är så mycket mer populära? Koncepten liknar ju varandra väldigt mycket.

En tooookvarvande fyra blir man lätt kär i. Känslorna svallar. Kliar i plånboken.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Den Bilsport körde (trimmad) i Superstage var väl rätt så snabb?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kan ju vara saker som marknadsföring, prissättning osv som gör att den inte är så populär som svängabil, inte bara svängegenskaper. Jag har också funderat på den rätt länge, tror det fungerar superbra. Väghållningen känns lättare att fixa till med lite hårdare fjädrar och justerbar krängare än att fixa mer effekt i en för trött bil (Iaf då helhetskonceptet är skapligt bra från början)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Erik B skrev:
Den Bilsport körde (trimmad) i Superstage var väl rätt så snabb?


Väldigt snabb till o med:

Sliparn skrev:
Jag frågade Gullabo en gång om vad han ansåg om den nya GT:n
då han precis hade testat en BSR fixad GT med r-däck på superstage,
och han var mycket nöjd med balansen i bilen osv, 1:24,79 blev tiden
så GT kan nog vara ett vettigt val, framförallt om man vill ha en bil som är brukbar till annat med.

_________________
Magnus Thomé
Citera
FredrikF
Stockholm / Vasastan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Det känns som att det Opeln (tar emot varje gång, vi säger Gtn) är ett vettigt alternativ, det blir i stort sett min första bansommar så det viktigaste är ändå att faktiskt köra lite bana =)

Tänkte börja med chip, sänkning och ev. fälgar/r-däck. Vettigt?

_________________
Fredrik Forss
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är det för fel på Opel GT?
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (21226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande