Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Värme - ack vart skall du ta vägen ????
6993 besök totalt
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2909

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
okej, dags för en teoretisk fråga som stört mig ett tag. Det finns säkert någon som har något jättebra förslag om bok, det mottages gärna

Förutsättning: I Bamse (min f.d. BMW 330xi, dvs en E46 från 2001) så hade jag vissa värmeproblem under motorhuven (och nej jag hade varken turbo eller kompressor....). Och jag fick aldrig någon bra lösning på det hela. Jag upptäckte det av en slump eftersom jag fick problem med mina expansionskärl till mina Öhlinsdämpare. Dessa små cylindrar var monterade på ett stag mellan stötdämpartornen. Efter lite vanlig körning (okej lite inspererad körning då) så kunde man inte ta på expansionskärlen. Det enkla hade givetvis varit att flytta expansionskärlen till någon annan plats - fast jag valde en annan lösning: Jag sålde bilen till förmån för ett nytt projekt

I vilket fall som helst, jag fick intrycket att det var dåligt med luftombyte under huven, och framförallt i dess bakkant = närheten av torpedväggen. Och här någon stans så började jag fundera

Fråga med ett antal påståenden:

1) Varför fundera på något som Bamsefar inte äger längre ???
(hmmm.... men samma problem kommer ju att uppstå på den nya bilen )

2) Evakuera luften i bakkanten på motorhuven genom lämpliga gälar ???
(Aha då borde man ju få downforce över bilen = varm luft som trycker ned bilen )

3) Evakuera luften på sidan av bilen, ala M3 ventilationsgaller ???
(Aha dags för lite extra sidstabilitet ala "sideforce" )

4) Evakuera luften under bilen......?
(Now we're talking, äntligen någon som uppfunnit ett system som lättar bilen )

5) Bamsefar måste lära sig att cyckla !
(dvs han har fått allt om bakfoten )

Så, nu undrar jag, hur gör man igentligen, och vart skall man styra varmluften ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Luftevakuering:
http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/hood-vent/index.ht . . . .

Dock ska jag inte säga något om det verkligen behövs evakueras luft,
men det är ju ballt med gälar ...

Nu är jag inte helt bekant med din kaross, men man kanske kan göra något där huven ansluter till karossen i bakkant, så att luft kan komma ut den vägen och över vindrutan?
Det kanske är ett alternativ att testa innan man sätter kapen i plåten ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Enligt denna eminenta artikel så finns det två alternativ.
https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf

Genom huven eller ut igenom hjulhusen.

Jag kan genom att ta bort en plastbit på min bil skapa en spalt ut igenom hjulhusen. Tror att det kan funka bra att ta bort den plastbiten. Man kan ju testa och se om det gör någon inverkan på temperaturen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



luften skall väl inte evakueras precis framför rutan, där brukar ju vara 'högtryck'...

bättre på sidorna i efter framhjulen... eller i framkant av huven
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Du kanske skulle sätta kylflänsar på behållaren som RC-bilarna har. Dom monterar behållaren under bilen tex på bakaxeln/bärarmarna (för bakdämparna) och i vissa fall i hjulhuset bakom en aluplåt som hindrar stensprutet. Mao på ställen där det cirkulerar mkt luft. Håller med föregående talare ang ventilation- Vid framrutan är det övertryck så där blir det inte så stor cirkulation alt på sidorna (som M3) eller i främre delen av huven..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2909

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tackar för svaren!!!

Vet inte riktigt exakt hur jag skall lösa problemet än, men helt klart fått mera på fötterna och en del nya idéer....

Micke: Det som är grundproblemet är just att få till luftcirkulation under motorhuven....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Så här har vi gjort på rallycrossbilen, en BMW E36 compact.


På höger sida så blir burröret som går över grenrören så varma att man knappt kan röra det, behållaren blir dock bara ljummen.


Här på vänster sida är det inga problem med värmen alls.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2909

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Niklas, dessvärre sitter det en massa plåt ivägen för att lösa det på ett liknande sätt i t.ex. en E46:a - ja såvida man inte bygger om då...

Appropådet, här är en bild från MB SLR, och där verkar dom släppa ut värmen precis innan framrutan (och på sidorna skall det medges):


Har dom löst det på något annat sätt eller ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



'utsläppen' på huven är väl designade friskluftsintag?

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
'utsläppen' på huven är väl designade friskluftsintag?



SLR tar väl luft till insuget via stjärnan i fronten?
Se denna bild: http://www.gdtm.ru/MBimages/SLREng.jpg

EDIT: Du menar att motorrummet ventileras med hjälp av dessa in/ut-släpp så klart!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Team_hink_racing

Här sen Mar 2004
Inlägg: 404



Snabb ot fråga till Fredrik
Niklas Sandström skrev:
Så här har vi gjort på rallycrossbilen, en BMW E36 compact.


På höger sida så blir burröret som går över grenrören så varma att man knappt kan röra det, behållaren blir dock bara ljummen.


Här på vänster sida är det inga problem med värmen alls.



Tjena Niklas, Är inte detta Krokens - Tigers gamla bil?isf så är det rätt så skönt yl i den,Hörde den i Haninge när kroken körde,då rös man thumbs up
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det är väl ganska vanligt att man lyfter huven en aning i bakkant för att få ut varmluft ur motorrummet?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Claes Haglund skrev:
Det är väl ganska vanligt att man lyfter huven en aning i bakkant för att få ut varmluft ur motorrummet?


Joo, det är rätt vanligt men inte mer rätt för det...

Just i bakkant på huven på 90% av "normala" bilar råkar det vara ett rejält övertryck vilket borde innebära raka motsatsen, dvs du fyller på med luft i motorrummet ist.
Det är ingen slump att luftintaget till kupéfläkten bukar sitta just där...

_________________
Karl Brag
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Dedär med bakkant på huven är inte så bra på vissa bilar. Tex. på vår rejs-944 så dras all motorrums-snusk-luft genom kupén via friskluftsintaget eftersom vi inte har tätat huven i bakkant (även om vi har försökt).
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



Hur blir det precis i "vecket" vid framrutan? blir det någon form av sug, eller iaf ickeövertryck där luften vänder och börjar gå uppåt?

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



För att göra den svåra aerodynamiken lite enkel, om det går:
Konvexa ytor skapar lågt tryck och konkava ytor skapar högt tryck. Det betyder att skarven mellan ruta och huv är ett perfekt ställe att ta in luft, så som alla bilar gör.
om man gör ett stort hål i huven längst fram men bakom kylaren så är risken överhängande att luften från kylaren sugs ut där. (se GT 40). Ett annat sugställe är framför framhjulet i karossens nedre del precis bakom själva hörnet liksom.
Tips: tejpa garnbitar här och var på bilen, Kör och plåta. Det är precis som vanligt:
Icke sug = slak thumbs down
Sug = står thumbs up

_________________
Kjell Bodin
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Kjell Bodin skrev:
Icke sug = slak thumbs down
Sug = står thumbs up


Ehm... uhmmm ... ja.....

Detta är precis vad jag försökt förklara för min sambo

(förlåt. tillfället var FÖR bra att missa...)

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



vill man ha ut luft bakåt får man alltså satsa på att den sugs ut under bilen? eller?

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Dan Hovang skrev:
Dedär med bakkant på huven är inte så bra på vissa bilar. Tex. på vår rejs-944 så dras all motorrums-snusk-luft genom kupén via friskluftsintaget eftersom vi inte har tätat huven i bakkant (även om vi har försökt).


Inte så lyckat om man har öppen vevhusventilation...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24



om jag inte kommer ihåg helt tokigt så har en del nyare BMW katalysatorn väldigt nära grenröret. Och katalysatorn blir väldigt varm.
Det finns tydligen nån sorts bandageaktig tejp som ska isolera mot värmen. Vet ej om det funkar dock.

// Micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Nisse Classon skrev:
Dan Hovang skrev:
Dedär med bakkant på huven är inte så bra på vissa bilar. Tex. på vår rejs-944 så dras all motorrums-snusk-luft genom kupén via friskluftsintaget eftersom vi inte har tätat huven i bakkant (även om vi har försökt).


Inte så lyckat om man har öppen vevhusventilation...


Ännu sämre om man har en trasig bakre packbox som läcker olja på svänghjulet som slungas på det varma avgasröret som.....you get the picture.....


Men tänk på att man inte nödvändigtvis behöver ha utsläppen bakom det utrymme som skall ventileras.

om man t.ex. drar en slang från bakre delen i motorrummet fram till en punkt där man har undertryck, tex. hjulhusen så kommer vartmluften åka bak och sedan framåt genom slangen och ut på valfritt ställe med undertryck.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Värme - ack vart skall du ta vägen ????
6993 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande