Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
formel-kurs i linköping?
17 besök senaste veckan (4695 totalt)
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Lillebror vann en formelkurs som han prompt bestämde sig för att ge bort till mig och farsan. Ibland är livet gött att leva. Det skulle vara i Linköping, så jag trodde ju först att det skulle vara på mantorp, men det var det tydligen inte. Någon som vet vad det kan vara för bana och vart man kan hitta några bra körtips inför helgen? Sätter som mål att inte vara långsammast, eller åtminstone inte med någon större marginal

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



PerKr skrev:
Lillebror vann en formelkurs som han prompt bestämde sig för att ge bort till mig och farsan. Ibland är livet gött att leva. Det skulle vara i Linköping, så jag trodde ju först att det skulle vara på mantorp, men det var det tydligen inte. Någon som vet vad det kan vara för bana och vart man kan hitta några bra körtips inför helgen? Sätter som mål att inte vara långsammast, eller åtminstone inte med någon större marginal

Då bör det vara Sviestad: https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad

Ser fram emot en liten upplevelserapport här sedan

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



vad för typ av formelbil är det det gäller??? typ formelrenault ?? jag hade fått för mej att sviestad inte var säkerhetsklassad för formelbilar, men det kanek bara gäller dem snabbare klasserna iofs

hur som, sviesta är en trevlig bana som är rolig utan att det behöver gå så fort så för en "nybörjare" på folmelbil är det nog vettigt att man kan åka på rent mekaniskt grepp, att lära sej köra med downforce är inget man gör över en dag utan tidigare erfarenheter (aa, åtmnstonde tog det lång tid för mej innan man vågade öka farten in i kurvan även fast hjärnan säger bromsa )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Tippar på att det är detta du fått presentkort på:
http://www.drivingevent.com/gkurs.php -------> bättre länk: http://www.drivingevent.com/steg1.php

Info om banan:
https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Sviestad var det ja.

Jag och farsan enades om att det skulle vara jobbigt att åka upp på fredagen, så vi bokade in oss på hotell och åkte upp torsdag kväll. Fredag morgon inleddes med hotellfrukost förstås och sen iväg till banan. Fjärilar i magen...

Dagen inleddes med teorikurs. Lite information om bilen, lite kurvteknik, lite flaggor. Ärligt talat kändes det lite överdrivet, men nivån när det gällde de teoretiska förkunskaperna varierade en hel del, så det var nog rätt bra ändå. Sen var det dags att leta reda på overall, skor och annat i lagom storlek och gå ut till café racer för lunchen. Inte mycket lunch som gick ner, dels för hotellfrukosten, dels för fjärilarna.

Vi delades upp så att två förare delade på en bil. Jag och farsan delade bil och jag blev först ut. Det var förvånansvärt lätt att ta sig ner i bilen och lika svårt att få på sig bältet (det var ju därför man var två, den som inte körde fick hjälpa till med bälten).
Ut på första passet som sista bilen i gruppen. Vet inte vem jag hamnade bakom riktigt, men föråkaren försvann i fjärran tillsammans med resten av gruppen medans jag förbannade omkörningsförbudet och kämpade med den låga farten. Eftersom det var blött hade instruktörerna gjort en liten chikan vid start och målrakan för att få in oss på ett spår längre ifrån staketet.

Andra passet var jag flyttad till tredje position bakom föråkaren om jag minns rätt. Nu blev det lite roligare. Chikanen hade gjorts om från höger-vänster till vänster-höger så nu kunde man dessutom köra rakt in i den så att den reducerades till en högersväng.

Medan farsan körde sina första pass åkte jag med Jarmo i S40:n. Det var nyttigt för att få lite bättre koll på spåret så det rekommenderas.

Vill minnas att vi fick ett par gulflagg under andra passet. Lätta snurrningar. Något jag hade noterat nu var att det var skitsvårt att känna vad som hände under inbromsning. Men bilen gick ju väldigt stabilt, kändes absolut inte som att den skulle släppa nånstans.

Tredje passet togs efter lunch. Även nu hade vi föråkare men tempot var betydligt högre än tidigare. Höll på att missa inbromsningen efter högfartsrakan (får korrigera det här med rätt namn senare), men det räddade sig. Bilen gick att köra snabbare i svängen än jag trodde. Kändes hela tiden stabilt, bortsett då från att rakan är väldigt ojämn.

Fjärde passet. Utan föråkare. Åkte ut på banan, hann åka uppvärmningsvarvet och ett varv till, sen blev det rödflagg. Någon hade åkt av. In i depån, vänta en stund, svär lite för att det blev rödflagg när man hade kommit ikapp och skulle få lov att köra om framförvarande. Ut på banan igen, proceduren med rödflagg upprepades men den här gången kom jag in bakom någon annan i depån. Tror jag. det kanske det inte var.
Ut på sista omgången. Uppvärmningsvarv, kom ikapp framförvarande och fick äntligen lov att köra om. Höll i ordentligt på rakan, bromsade och växlade ner. Och spann. Rejält. Bilder på eländet kommer väl så småningom... Att döma av tempot som hölls senare var det många som fick sig en tankeställare efter min incident.

Vad gjorde jag fel? Jag bromsade ju tidigt, precis som jag hade gjort de tidigare varven. Växlingarna satt skitbra där, precis som varven innan. Men den här gången måste jag ha låst bakhjulen. Nämnde jag att det var svårt att avgöra hur hårt man egentligen bromsade? Bilen började liksom fladdra med baken (där borde jag ha fattat och släppt bromsen, men det är *** lättare sagt än gjort), sen vände den. Hann tänka ungefär "jävlar, hoppas den inte släpper här nu. jävlar jävlar jävlar, det släppte. hoppas att jag inte..." Färdigåkt. Jag var inte ensam om att åka av här, minst en av de andra verkar ha gjort precis samma miss, med den skillnaden att han hamnade på vänster sida av banan och inte förstörde dagen för resten av gänget.



Så hur gick det i övrigt? Än så länge mår jag bra rent fysiskt. Mentalt lite utstörd av missen, varför skulle jag klanta mig så? Hur j**la dum får man bli? varför höll jag inte en lägre hastighet innan inbromsningen istället för att köra som jag (tror att jag) gjorde varvet innan?
Men de få varv jag fick in gav en 2:a plats. På grund av alla stopp samt vatten i datorn (det förbryllade mig litegrann, de måste ha haft datorn stående ute i regnet??) räknades varvtid istället för jämnhet. Vågar inte svära på det eftersom minnet är som det är, men tror att jag fick till en tid på 1:27. Hoppas få data som stöder det under veckan. Får uppdatera då.

En sak till: TACK till folket från Ahlgrens Bilar, de stod definitivt för dagens höjdpunkt.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Kul läsning thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kul läsning thumbs up


riktigt så kul kändes det inte direkt efter incidenten och den halvtimme som jag gick och funderade på hur jag skulle finansiera självrisken... höll på att bryta ihop när det löste sig med den biten...

Men nu är man ju sugen på en egen formelbil. Och att skaffa sig mer rutin innan man ger sig på att ta licens.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Bra skrivet, jag var där tidigare i våras, vet inte om jag postat min video här, men här är den iaf:



Går itne så fort dock, min miata är flera sekunder snabbare per varv

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

PerKr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kul läsning thumbs up


riktigt så kul kändes det inte direkt efter incidenten och den halvtimme som jag gick och funderade på hur jag skulle finansiera självrisken... höll på att bryta ihop när det löste sig med den biten...

Men nu är man ju sugen på en egen formelbil. Och att skaffa sig mer rutin innan man ger sig på att ta licens.


Aj, fattade inte att det var nåt som blev krokigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Tobias Nyström skrev:
Bra skrivet, jag var där tidigare i våras, vet inte om jag postat min video här, men här är den iaf:

[youtube]film[/youtube]

Går itne så fort dock, min miata är flera sekunder snabbare per varv


Låter i filmen som det vore en elbil Kul med "helmetcam" thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
är det bil nr 6 i filmen (tyckte jag såg siffran fladdra förbi)? lite kul, det var ju den jag körde

Jo, det var en del som blev krokigt. När bilen hade stannat, på tvären strax före rondellen med nosen pekande mot kuren, satt jag stilla en stund. tyckte inte att smällen var så hård, så jag startade bilen igen och väntade. sen tittade jag i backspegeln och såg några stag som pekade upp mot himlen, tittade lite till och såg att vänster bakhjul låg på sidan bredvid bilen och bestämde mig för att stänga av och fortsätta svära högt innan jag bara resignerade.

Vänster bakhjul måste ha varit först in i däcken. Hela skiten var liksom bortsliten från bilen, det var bara ett (eller kanske två?) stag som satt kvar mellan hjul och bil. Tanklocket hade flugit iväg. Avgasröret låg i gräset och rök. Hjulet hade tryckt hål på karossen.



Just då hade jag svårt att hålla med personalen om att det iaf var tur att jag var okej.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470


Trådstartare
Äntligen har man bilderna. De få vi tog.

Åkte med Jarmo i S40:n och passade på att filma. Tja, ni ser iaf hur vädret var Har säkert sagt innan hur nyttigt det kändes att åka med där och se vilket spår han körde, det underlättade senare.



EDIT: får ju inte den *&%&£#@ videon att fungera!

Och så här såg det ut när dagen var slut



_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
formel-kurs i linköping?
17 besök senaste veckan (4695 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande