Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
vad har ni för försäkringar på trackdays?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11466 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej!

Undrar vad ni har för försäkringar när ni kör bana?

Jag har ringt runt till dom flesta bolag och ingen har något försäkrings-skydd vid bankörning!
Har en BMW, och har tänkt köra på BMW Sport clubs banträffar bland annat.

mvh//Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Livets hårda kör jag med.

Bmw cs träffar har jag för mig är försäkrade på så sätt att bilarna täcks.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



BMW Orginalförsäkring täcker bankörning om den arrangeras av BMW SC.

Är det inte så att man på trackdays får stå för skada på annans bil också om man är den som orsakar? Kan bli dyrt utan försäkring i så fall..
Fast det kanske är olika från arrangör till arrangör.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



S Agartsson skrev:
BMW Orginalförsäkring täcker bankörning om den arrangeras av BMW SC.

Är det inte så att man på trackdays får stå för skada på annans bil också om man är den som orsakar? Kan bli dyrt utan försäkring i så fall..
Fast det kanske är olika från arrangör till arrangör.


Alla kör på egen risk så man får laga sin bil själv. Oavsett vems felet är.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



S Agartsson skrev:
Är det inte så att man på trackdays får stå för skada på annans bil också om man är den som orsakar? Kan bli dyrt utan försäkring i så fall..
Fast det kanske är olika från arrangör till arrangör.

Det där lär variera och har inte varit aktuellt så ofta vad jag har märkt i alla fall. Men man ska nog inte räkna med att få sin bil ersatt även om någon annan (enligt en själv) orsakar något på banan. Arrangören har knappast dömande rätt så skulle skuldfrågan i en incident med två inblandade bilar (sakskador pratar jag om nu, inte personskador) ställas på sin spets så får man nog ses i tingsrätten i ett civilmål.

Det är möjligt att man kan skriva in i "kontraktet" för körningen att arrangören har rätt att döma vid en incident och att man kan bli skyldig att ersätta skada på annan deltagares bil men jag undrar om det är juridiskt hållbart. Oavsett så skulle jag nog inte vilja köra på en sådan träff i alla fall där jag mer eller mindre godtyckligt kan anses vållande till egentligen vad som helst. T.ex. om ens bil börjar läcka olja eller kylvätska och en annan bil åker av p.g.a. det, är jag vållande då?

erikjakan skrev:
Alla kör på egen risk så man får laga sin bil själv. Oavsett vems felet är.

Mvh Erik

EDIT: Som erikjakan skriver så är det den vanligaste hållningen och den känner jag mig faktiskt mest trygg med, med tanke på det jag har skrivit ovan om godtycke och icke planeringsbara kostnader (det blir ju billigare om det inte är några Porsche/Lamborghini/Ferrari med på träffen). Sedan tror jag att det sker överenskommelser på frivillig basis om någon har klantat sig och det har gått ut över någon annan. Om jag t.ex. skulle råka halka på kopplingen i upliningskön och dutta till bilen framför så är det klart att jag hade ersatt den personen på ett eller annat sätt.

Kort och gott, ta bara ut en bil på banan som du kan hantera att den i värsta fall blir totalskrot på din bekostnad. Sedan är risken för att detta inträffar mer eller mindre stor beroende på en stor mängd faktorer.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Victor. skrev:

Kort och gott, ta bara ut en bil på banan som du kan hantera att den i värsta fall blir totalskrot på din bekostnad. Sedan är risken för att detta inträffar mer eller mindre stor beroende på en stor mängd faktorer.


Så resonerar jag också. Och skulle det nu av någon anledning bli så att jag krockar med någon på banan så får man ju lösa det vartefter beroende på hur det gick till.

Det är viktigare att kolla upp hur försäkringsbolaget ställer sig till personskador

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Min åsikt. Allt är på egen risk!

BMW försäkring på på BMW klubbens möten ska enligt rycktet täcka. Personförsäkring har du en liten om du kör SBF försäkrat event och ska funka även på SMA men kan inga detaljer.

Utgå från att ingen försäkring täcker. Du blir ju alltid ihoplappad på sjukhus i sverige.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Björn skrev:
Min åsikt. Allt är på egen risk!


+1

Att ta ut bilen och prova några lugna varvpå ett väluppstyrt arrangemang är oftast ingen större risk men ska man börja jaga tider och pressa sig själv och bilen så kommer det hända något förr eller senare.

_________________
Martin Öberg
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ska tillägga att jag aldrig åkt till sjukhus med allt jag åkt race, åkt trackday och åkt med genom tiderna.

Aldrig krockat en bil på alla trackdays (på race har det ju hänt ett antal ggr) jag åkt men nång gång kommer det att hända. Lite stenskott och så har ju blivit.

Det finns försäkringar om jag förstått det rätt i England men de kostar så mycket att det sällan är lönt.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Jag har åkt racing och trackdays sedan 1998 och endast sett folk köra ihop med varandra 2ggr, den ena gången var det två som låg och krigade/tävlade med varandra och gick ihop lite lätt vid missförstånd vid ingången på kvarnkurvan på Kullen, den andra gången var i somras som jag såg två bilar gå ihop i slutet av rakan på kullen precis innan bron, båda inblandade körde för första gången på bana och hade stor hastighetsskillnad då den ena bilen var på väg ut från depån och den andra kom i full fart.

I nästan alla andra betydligt vanligare singelkrascher jag sett på trackdays så är det oerfarna förare på någon av de första varven satt bilen i räcket då de missbedömt farten och kört över sin eller sin bils förmåga.

Kinnekulle är klassiker att få bakvagnskast i utgången in under bron innan kvarnkurvan, dold kurva i hög hastighet, föraren märker först inne i kurvan att det går för fort, släpper gasen och pga lastväxlingen släpper ändan och man får sladd ut till vänster i sandfållan, här har jag sett många bilar gå åt.

Jag hade för några år sedan försäkring som gällde vid trackdays via Salusansvar, dock osäker hur dom ställer sig idag.
Oavsett vad försäkringshandläggaren säger så vet man först vid skada om dom tolkat banträffen som "tävlingslikande körning" och avböjer ersättning.

Jag kör med insidan och har marginal och har sedan 8år tillbaka hållt mig på den svarta ytan av banan

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Björn skrev:
Ska tillägga att jag aldrig åkt till sjukhus med allt jag åkt race, åkt trackday och åkt med genom tiderna.

Aldrig krockat en bil på alla trackdays (på race har det ju hänt ett antal ggr) jag åkt men nång gång kommer det att hända. Lite stenskott och så har ju blivit.

Det finns försäkringar om jag förstått det rätt i England men de kostar så mycket att det sällan är lönt.


Tror du kan teckna försäkring som gäller för bilen vid tex tävlingskörning i Sverige också, men premien är i trakterna av ungefär halva värdet... Så vill man köra minst 2 ggr så kan man lika bra stoppa in pengarna på banken.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Som de flesta svar här i livet så är svaret även här "Det beror på!"

Den 1 maj satte jag min bil i muren på Gotland Ring. Den blev rejält skadad och jag kunde inte köra bilen hem. För min egen del gick det utmärkt, inga smärtor i nacke eller rygg.

Dagen efter ringde jag mitt försäkringsbolag som är Tre kronor (inom Folksam koncernen), vi har detta genom min bank som är Swedbank. Det kan ju inte skada att anmäla skadan tänkte jag. Berättade precis vad som hänt och försäkringskillen sa till min förvåning, "Sa du Gotland Ring, vi pratade om detta för 2 veckor sedan. Häng kvar i luren så skall jag kolla med en kollega." Efter 2 minuter är han tillbaks med orden "Det är din lyckodag idag". Min försäkring gällde på Gotland Ring, den gällde även på någon/några fler banor men jag noterade inte vilka. Han nämnde även att den exempelvis inte gällde på Mantorp eller Anderstorp. Dock om man läser deras försäkringsvillkor på hemsidan så framgår inte detta.

Jag tror att det har att göra med att Gotland Ring fortfarande är klassad som allmän väg. Det kan också vara på grund av att den inte är inhägnad.

Jag fick ut full ersättning från försäkringsbolaget, fick plocka av mina delar på bilen så länge jag återställde till original.

Tre Kronor har förutom att de förvånade mig skött ärendet exemplariskt.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Oj det här var intressant. Är det ingen annan en jag som fått för sig att man är ansvarig även för skada på annans bil om man är vållande?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



S Agartsson skrev:
Oj det här var intressant. Är det ingen annan en jag som fått för sig att man är ansvarig även för skada på annans bil om man är vållande?

Det är just de sista orden som gör det svårt. Vem bestämmer om du är vållande eller inte?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Victor. skrev:
S Agartsson skrev:
Oj det här var intressant. Är det ingen annan en jag som fått för sig att man är ansvarig även för skada på annans bil om man är vållande?

Det är just de sista orden som gör det svårt. Vem bestämmer om du är vållande eller inte?


Nu har jag inte fakta men jag skulle tro att det är en gråzon där. Ligger du och tävlar med någon och det blir kontakt kan det vara svårt att bedöma vem som gjort fel. Arrangörerna kanske har en policy men annars gissar jag att förarna själva får försöka komma fram till något.

Vid uppenbara förarmissar, att du t.ex. överskattar greppet i en kurva och plöjer in i någon som ska köras om så är det ju lite lättare att se vem som är vållande..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



zoddri skrev:
Nu har jag inte fakta men jag skulle tro att det är en gråzon där. Ligger du och tävlar med någon och det blir kontakt kan det vara svårt att bedöma vem som gjort fel. Arrangörerna kanske har en policy men annars gissar jag att förarna själva får försöka komma fram till något.

Vid uppenbara förarmissar, att du t.ex. överskattar greppet i en kurva och plöjer in i någon som ska köras om så är det ju lite lättare att se vem som är vållande..

Finns det några trackdays där det är tillåtet att köra mot varandra på det sätt som du beskriver?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11260



BoFH skrev:
zoddri skrev:
Nu har jag inte fakta men jag skulle tro att det är en gråzon där. Ligger du och tävlar med någon och det blir kontakt kan det vara svårt att bedöma vem som gjort fel. Arrangörerna kanske har en policy men annars gissar jag att förarna själva får försöka komma fram till något.

Vid uppenbara förarmissar, att du t.ex. överskattar greppet i en kurva och plöjer in i någon som ska köras om så är det ju lite lättare att se vem som är vållande..

Finns det några trackdays där det är tillåtet att köra mot varandra på det sätt som du beskriver?


Jupp... Har åkt med olika arrangörer genom åren där det är så.
Det sägs på förarmötena att man skall köra med avstånd och respekt mot varandra mm, men kör man mot folk man känner sen tidigare och man vet att de kan köra så händer det (både sett och gjort själv).

Det brukar även talas om att man skall släppa förbi snabbare bilar, och jag erkänner direkt att om jag ligger bakom någon länge och blir frustrerad så minskar avståndet till bilen framför ordentligt för att markera att jag vill förbi... Nä, jag är ingen ängel...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Wärhner skrev:
Jag har åkt racing och trackdays sedan 1998 och endast sett folk köra ihop med varandra 2ggr


... singelkrascher [betydligt vanligare] ...


Jupp, procentuellt så är skador till minst 99% vid ensamsnurrningar.

Så det finns otroligt lite fall och därmed otroligt tomt på "praxis" om två stöter ihop. Det går ju att diskutera frågan men som sagt, det finns ingen praxis, vilket ju är bra med tanke på varför det inte finns någon praxis thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Jag tillhör den sista 1% som har varit med om kollision på en trackday.
Jag är ju såklart helt opartisk

Blött på banan, men tort i idealspår, varpå en kille får för sig att hans 1300kg lätta ford ska bromsa sig om i det blöta innerspåret när jag i min 950kg tunga honda är i det torra idealet..

Han va helt oförmögen efteråt att ens göra upp det som ett försäkringsärende utanför banan.
Både dåvarande ordförande i honda samt fordklubben agerade väldigt bra.
Jag va skogstokig, sa nog både det ena och andra vad jag tycket om honom, hans beteende och hans råttsoffa till bil

Då hans beteende hade varit väldigt "days of thunder" betonat tidigare på dagen slutade det med ett långt samtal om hur man uppträder på trackdays, och sedan fick han åka hem och fundera över det i ett år och sedan kunde han komma tillbaka och visa att han kunde uppföra sig, för annars kunde han stanna hemma.


På min trackdaybil och migsjälv har jag haft:
Trafikförsäkring, SMA, en ordentlig livförsäkring, en bra invalid/olycksfall som täcker allt och lite till.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



BoFH skrev:
zoddri skrev:
Nu har jag inte fakta men jag skulle tro att det är en gråzon där. Ligger du och tävlar med någon och det blir kontakt kan det vara svårt att bedöma vem som gjort fel. Arrangörerna kanske har en policy men annars gissar jag att förarna själva får försöka komma fram till något.

Vid uppenbara förarmissar, att du t.ex. överskattar greppet i en kurva och plöjer in i någon som ska köras om så är det ju lite lättare att se vem som är vållande..

Finns det några trackdays där det är tillåtet att köra mot varandra på det sätt som du beskriver?


Tävlar på banan på trackdays för gatbilar gör man bara med sina vänner och bara när det inte är några andra i närheten. Vi som kör MX-5 CUP bilar (som också är gatbilar) vill ju gärna träna, och vi värdesätter när arrangörer tillåter det. Självklarhet är att man kommit överrens om det i förväg i depån.

Försäkringar på bilen har jag inte (på banan) och på mig själv via SMA och SBF.

Jag har sett en ihopkörning på trackday, då vart det pga av undermålig organisatör som inte hade något förarmöte innan (men dock ett välkomsttal om vilken mat som serverades bla... omkörningsregler och flaggor nämndes inte *suck* dit åker jag inte igen)

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Fixxe skrev:
Jag tillhör den sista 1% som har varit med om kollision på en trackday.
Jag är ju såklart helt opartisk

Blött på banan, men tort i idealspår, varpå en kille får för sig att hans 1300kg lätta ford ska bromsa sig om i det blöta innerspåret när jag i min 950kg tunga honda är i det torra idealet..

Han va helt oförmögen efteråt att ens göra upp det som ett försäkringsärende utanför banan.
Både dåvarande ordförande i honda samt fordklubben agerade väldigt bra.
Jag va skogstokig, sa nog både det ena och andra vad jag tycket om honom, hans beteende och hans råttsoffa till bil

Då hans beteende hade varit väldigt "days of thunder" betonat tidigare på dagen slutade det med ett långt samtal om hur man uppträder på trackdays, och sedan fick han åka hem och fundera över det i ett år och sedan kunde han komma tillbaka och visa att han kunde uppföra sig, för annars kunde han stanna hemma.


På min trackdaybil och migsjälv har jag haft:
Trafikförsäkring, SMA, en ordentlig livförsäkring, en bra invalid/olycksfall som täcker allt och lite till.


Nu ska du inte ta detta som någon kritik mot dig själv men du lade ju upp ett väldigt bra exempel.

Hur kunde olyckan undvikas?
Var forden märkbart snabbare på rakorna men hängde inte med i kurvorna, fanns det flaggvakter som märkte att killen körde över sin förmåga, hade du bra koll bakåt och kunde se att han ville komma förbi?

Finns ju många andra faktorer som spelar in och bara med de korta frågorna kan man ju förstå att det inte alltid är så enkelt att bedöma om fordåkaren var ensamt skyldig till allt.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
vad har ni för försäkringar på trackdays?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (11466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande