Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Midlanda - Hjälp med snabba E4-knixen samt chikanen? | 1 besök senaste veckan (14668 totalt) |
Förutom chikanen så finns ett ställe på banan som ger mig ångest, kurvan ut på rakan som leder till chikanen.
Jag har svårt att hitta ett bra (snabbt) spår genom den. Antar att det mest sitter i skallen för jag hade några nära-snurr-upplevelser då jag gick mot curbsen med camaron. Elak lite curb som sitter på insidan i första svängen där.. Är bästa taktiken med fwd att svänga in brant och sedan bara låta bilen dra ut till vänster för "del två" av kurvan eller brukar ni köra med någon annan taktik? Jag upplever alltså att jag inte får med mig speciellt mycket fart genom den svängen och det kostar mycket tid. Och framförallt, förstår ni vad jag försöker förklara? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Jag antar att du menar E4 kurvan. Den är känd med förklaringen "det går att köra mycket snabbare än vad man tror :P
Du ska hålla så långt ut till vänster som möjligt innan kurvan. Slicka apex och gärna köra lite på curbsen men efter att själv ha snurrat två gånger när man har gjort det så försöker jag att undvika det. Sen ska du ta med vänstra sidan bilen längst upp på curbsen på vänster sida såklart. Det är en perfekt linje och det går att köra ruggigt fort när man får det rätt. Dom gångerna jag snurrade hade jag felaktig hjulinställning och utlösande faktorn var curbstuds. Tar gärna med dig och visar, det är lite svårt att förklara Du kan spana nån film jag har på youtube annars. Nuså, försöker liten guide här :P ( http://www.youtube.com/watch?v=tKqDS 0:39 - Håll vänster. För riktigt snabbt så ska man gärna lämna lite grus efter sig, men det brukar inte funktionärer, banhyrare, banägare och övriga åkare hålla med om :P 0:43 - Bryter in och högra hjulparet durrar lite i curbsen. Ett kvitto på att man maximerat banans bredd. Om man är modig dvs, jag fegar lite där. Gjorde så jävla ont sist jag landade i sanden. 0:46 - Här försvinner curbsen nere till vänster i bild som man gärna ska toucha med vänstra hjulparet. Med andra ord skulle jag kunna köra lite snabbare genom det här partiet om jag vid tillfället hade lite mer balls. En gång har jag vågat kolla på hastighetsmätaren när jag bestämde mig för att åka skyndsamt och då stod den på 120km/h. Så man vill ju inte att det ska gå snett helst Sen kommer man till den där jävla chikanen som jag aldrig kommer överens med. Tror det bästa är bara att vålda sig in i den, kliva på gasen aggressivt och låta diffen jobba och baken slänga med. Alla kommer ifatt mig i det jävla partiet :P _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
"det går att köra mycket snabbare än vad man tror :P
Bra svar! Jag får helt enkelt sluta fega och gasa mera. Men det känns som ett ypperligt ställe att snurra på detdär. Å andra sidan måste väl nån testa sandfållorna.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Chikanen så försöker jag få till detta spår:
Att gå rakare in funkar säkerligen bra om man har en bil som är stabil i inbromsningar och gillar att nöta på curbsen. Jag har inte såna kärror Svårast med det är väl att få in kärran tillräckligt långt till höger i början. Bromsar man för sent så hamnar man ju fel på alla tänkbara sätt. Utgångshastigheten brukar bli väldigt bra och det är ju positivt inför rakan _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Midlanda - Hjälp med snabba E4-knixen samt chikanen? | 1 besök senaste veckan (14668 totalt) |