Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Färdskrivare krävs (utsplitatad tråd) | 8 besök senaste veckan (14848 totalt) |
Enligt en trafik polis här så måste den bara användas
När du använder den när man kör nån typ av betald körning För nån typ av betalning. Och sen när har motorsport tävling inbringat nån inkomst. Är det pris pengar i serien så måste man ha Diagramblad i färdskrivaren. Så har jag fått lära mig .. Rätt eller fel ? / Ola _________________ Ola Sivertson |
||||
Enligt en trafik polis här så måste den bara användas
När du använder den när man kör nån typ av betald körning För nån typ av betalning. Och sen när har motorsport tävling inbringat nån inkomst. Är det pris pengar i serien så måste man ha Diagramblad i färdskrivaren. Så har jag fått lära mig .. Rätt eller fel ? / Ola Hittade detta på transportstyrelsen http://www.transportstyrelsen.se/Glo _________________ Ola Sivertson |
||||
Kan man inte bara ta bort färdskrivaren? Så länge du inte använder fordonet för yrkesmässig trafik kan du ju knappast vara tvungen att ha en färdskrivare? EDIT: Det behövde man tydligen visst enligt länk ovan... EDIT 2: Tydligen inte "Undantag från kravet att uppfylla kör- och vilotidsreglerna och därmed också krav att använda godkänd färdskrivare. Speciellt för fordon från 3,5 ton till 7,5 ton gäller följande. Transport med ett fordon i detta viktsegment som inte är en del i förarens förvärvsverksamhet utan sker på förarens lediga fritid, anses inte vara kommersiell. Är transporten inte kommersiell omfattas den inte av kör- och vilotidsreglerna och därmed kravet att använda färdskrivaren." |
||||
|
||||
|
||||
Möjligheten med "privat" körning är borttagen sedan några år tillbaka. Förut kunde man köra privat men diagrambladet skulle ändå sitta i och man skulle bara anteckna på det om privat körning.
Inom något år så måste man dessutom har YKB (Yrkesförare Kompetenes Bevis). Vi med gamla C-kort kör på en dispens än så länge. Sorry för trådkapningen! _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Verkar ju finnas oanade möjligheter för undantag om man är lite full i fan med regeltolkningarna och det tror jag någon här är. Ambulans, kadavertransport, övningskörningsfordon eller cirkusfordon. Massa kul saker man kan testa med. Men för ämnet spelar det mindre roll. Färdskrivaren finns ju där och det är köparens ansvar att använda den regelmässigt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Fel, se citat ovan |
||||
Transportstyrelsens jurister skrev ett fint brev till mig där dom förklarade reglerna. Tro mig att jag försökt hitta ett kryphål för mina svartkörningar
Har dessutom lite drygt 25 år i branschen Och bor granne med en ltg-polis Pdf:en som ni länkar till gäller inte längre och är felaktig på flera punkter. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Du glömmer det faktum att det är klart som tusan att det är svårare för någon som bedriver yrkestrafik som försöker komma undan, kontra en privatperson som inte sysslar med yrkestrafik som näringsverksamhet Finns ingen nyare information på Transportstyrelsen så även om någon grinig insatt polis skulle försöka bötfälla en skulle det aldrig hålla rättsligt. Det gäller att skilja på myglande företagare och stackars dumma privatpersoner |
||||
Nu är det ju så att bilen i fråga ägs av mig privat och jag kör mitt eget fyllnadsmaterial till min egen tomt! Detta spelade ingen som helst roll. Färdskrivare skall användas och kör/vilotider gäller. Dessutom skall färdskrivarbladen sparas i 12mån trots att privatpersoner inte har den skyldigheten egentligen? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Hänvisade de till någon lag i brevet de skrev till dig? Eller var det bara en förklaring att så här är det? |
||||
Om de undantag som finns i foldern är fel så är det ju gulligt att Transportstyrelsen och Yrkestrafiken.se fortfarande har den uppe. |
||||
Har ju totalt spårat ur offtopic här men ja hänger på ändå och hoppas säljaen inte blir alltför ledsen
OM de finns undantag på transportstyrelsens hemsida, riktiga eller ej, så kommer det aldrig att kunna dömas ut böter för den som kört enligt undantagen. Ungefär som om man blir stoppad i en fartkontroll och någon saboterat skylten du borde följt, så kan inte heller böter dömas ut. Sen kan poliserna försöka men de är en annan sak! _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Precis! Du får se kringdiskussionen som ett bra sätt att hålla din annons högt uppe. Som jag ser det så är det väl närmast definitionen av kommersiell som kan vara problemet: fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods, Köper man något och transporterar hem det så kan det kanske betraktas som en kommersiell transport även om man gör det på sin fritid och privat? Lastar man på sin segelbåt på sin fritid för att köra den till och från vattnet så kanske det inte räknas som en kommersiell transport? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Jag mailade utredaren på transportstyrelsen och bad om en förklaring varför deras hemsida säger en sak och deras jurister en annan
Ska bli spännande och se vad dom säger/gör _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Ja...det var ju snällt. Då har man ju inget kryphål att hänvisa till om man blir stoppad. Ibland förstår till och med jag när man ska vara tyst. Jag hävdar att man inte behöver skrivare om man kör sina egna grejor i egen bil. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Efter ett antal år som trafikansvarig med ansvar för 15 lastbilar kliar man sig fortfarande i huvudet över alla lagar och regler. Transportstyrelsen skrev följande promemoria till alla åkerier, poliser etc när de nya reglerna började tillämpas.
http://www.yrkestrafiken.se/Global/D Se sida 10:
Ska man hårdra reglerna så innebär det att en så enkel sak som att det finns reklam för sponsorer på bil eller lastbil kan ställa till det. Det är inte bara transporten som ska vara icke kommersiell utan hela verksamheten i samband med transporten, dvs man får inte ha några inkomster alls från den. Men det tror jag inte borde var några större problem så länge man sysslar med racing på hobby nivå. _________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S |
||||
Verkar ju trots allt smartast att köra med färdskrivare igång och lyda kör och vilotiderna.
Bara inte fabror batong få för sig att kolla runt i alla racedepåer... _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Allmänt banåkaforum Färdskrivare krävs (utsplitatad tråd) | 8 besök senaste veckan (14848 totalt) |