Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Färdskrivare krävs (utsplitatad tråd)
8 besök senaste veckan (14848 totalt)
sivertson
Småland Alvesta/Växjö
Här sen Dec 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Enligt en trafik polis här så måste den bara användas
När du använder den när man kör nån typ av betald körning
För nån typ av betalning.
Och sen när har motorsport tävling inbringat nån inkomst.

Är det pris pengar i serien så måste man ha Diagramblad i färdskrivaren.

Så har jag fått lära mig .. Rätt eller fel ?
/ Ola

_________________
Ola Sivertson
Citera
sivertson
Småland Alvesta/Växjö
Här sen Dec 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Enligt en trafik polis här så måste den bara användas
När du använder den när man kör nån typ av betald körning
För nån typ av betalning.
Och sen när har motorsport tävling inbringat nån inkomst.

Är det pris pengar i serien så måste man ha Diagramblad i färdskrivaren.

Så har jag fått lära mig .. Rätt eller fel ?
/ Ola

Hittade detta på transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Yrkestrafik/ . . . .

_________________
Ola Sivertson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Dude skrev:
En liten rättelse ang färdskrivaren.
Den måste alltid användas oavsett för vilket syfte bilen används och även om man äger bilen som privatperson.
Dessutom kräver dom att man ska spara färdskrivarbladen i 12mån (samma som för yrkesmässig trafik)

Puckade regler, men jag har det på papper från transportstyrelsen thumbs down


Kan man inte bara ta bort färdskrivaren?
Så länge du inte använder fordonet för yrkesmässig trafik kan du ju knappast vara tvungen att ha en färdskrivare?

EDIT: Det behövde man tydligen visst enligt länk ovan...

EDIT 2: Tydligen inte

"Undantag från kravet att uppfylla kör- och vilotidsreglerna och därmed också krav att använda godkänd färdskrivare. Speciellt för fordon från 3,5 ton till 7,5 ton gäller följande.

Transport med ett fordon i detta viktsegment som inte är en del i förarens förvärvsverksamhet utan sker på förarens lediga fritid, anses inte vara kommersiell.

Är transporten inte kommersiell omfattas den inte av kör- och vilotidsreglerna och därmed kravet att använda färdskrivaren."

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



sivertson skrev:
Hittade detta på transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Yrkestrafik/ . . . .
Detta spelar ju in
sivertson skrev:
totalvikt under 7000 (6950) = billig skatt 2420 kr
Den ligger ju i segmentet totalvikt 3,5-7,5 ton, som verkar ha lättare att anses undantagna från färdskrivarkravet (sid 8-9 i foldern).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Precis som Falk skriver, se min Edit 2 som kom precis efter

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Möjligheten med "privat" körning är borttagen sedan några år tillbaka. Förut kunde man köra privat men diagrambladet skulle ändå sitta i och man skulle bara anteckna på det om privat körning.
Inom något år så måste man dessutom har YKB (Yrkesförare Kompetenes Bevis). Vi med gamla C-kort kör på en dispens än så länge.

Sorry för trådkapningen!

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



sivertson skrev:
Hittade detta på transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Yrkestrafik/ . . . .


Verkar ju finnas oanade möjligheter för undantag om man är lite full i fan med regeltolkningarna och det tror jag någon här är.

Ambulans, kadavertransport, övningskörningsfordon eller cirkusfordon. Massa kul saker man kan testa med.

Men för ämnet spelar det mindre roll. Färdskrivaren finns ju där och det är köparens ansvar att använda den regelmässigt.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Superkart skrev:
Möjligheten med "privat" körning är borttagen sedan några år tillbaka. Förut kunde man köra privat men diagrambladet skulle ändå sitta i och man skulle bara anteckna på det om privat körning.


Fel,
se citat ovan

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Transportstyrelsens jurister skrev ett fint brev till mig där dom förklarade reglerna. Tro mig att jag försökt hitta ett kryphål för mina svartkörningar
Har dessutom lite drygt 25 år i branschen
Och bor granne med en ltg-polis

Pdf:en som ni länkar till gäller inte längre och är felaktig på flera punkter.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Dude skrev:
Transportstyrelsens jurister skrev ett fint brev till mig där dom förklarade reglerna. Tro mig att jag försökt hitta ett kryphål för mina svartkörningar
Har dessutom lite drygt 25 år i branschen
Och bor granne med en ltg-polis

Pdf:en som ni länkar till gäller inte längre och är felaktig på flera punkter.


Du glömmer det faktum att det är klart som tusan att det är svårare för någon som bedriver yrkestrafik som försöker komma undan, kontra en privatperson som inte sysslar med yrkestrafik som näringsverksamhet

Finns ingen nyare information på Transportstyrelsen så även om någon grinig insatt polis skulle försöka bötfälla en skulle det aldrig hålla rättsligt.

Det gäller att skilja på myglande företagare och stackars dumma privatpersoner

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Th skrev:
Dude skrev:
Transportstyrelsens jurister skrev ett fint brev till mig där dom förklarade reglerna. Tro mig att jag försökt hitta ett kryphål för mina svartkörningar
Har dessutom lite drygt 25 år i branschen
Och bor granne med en ltg-polis

Pdf:en som ni länkar till gäller inte längre och är felaktig på flera punkter.


Du glömmer det faktum att det är klart som tusan att det är svårare för någon som bedriver yrkestrafik som försöker komma undan, kontra en privatperson som inte sysslar med yrkestrafik som näringsverksamhet

Finns ingen nyare information på Transportstyrelsen så även om någon grinig insatt polis skulle försöka bötfälla en skulle det aldrig hålla rättsligt.

Det gäller att skilja på myglande företagare och stackars dumma privatpersoner



Nu är det ju så att bilen i fråga ägs av mig privat och jag kör mitt eget fyllnadsmaterial till min egen tomt!
Detta spelade ingen som helst roll. Färdskrivare skall användas och kör/vilotider gäller.
Dessutom skall färdskrivarbladen sparas i 12mån trots att privatpersoner inte har den skyldigheten egentligen?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Dude skrev:
Nu är det ju så att bilen i fråga ägs av mig privat och jag kör mitt eget fyllnadsmaterial till min egen tomt! Detta spelade ingen som helst roll. Färdskrivare skall användas och kör/vilotider gäller.
Dessutom skall färdskrivarbladen sparas i 12mån trots att privatpersoner inte har den skyldigheten egentligen?


Hänvisade de till någon lag i brevet de skrev till dig? Eller var det bara en förklaring att så här är det?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Dude skrev:
Pdf:en som ni länkar till gäller inte längre och är felaktig på flera punkter.
skillnaden för fordon under 7,5 ton finns även med i den lilla regelsamling transportstyrelsen har plockat ihop http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Yrkestrafik/ . . . .
Om de undantag som finns i foldern är fel så är det ju gulligt att Transportstyrelsen och Yrkestrafiken.se fortfarande har den uppe.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har ju totalt spårat ur offtopic här men ja hänger på ändå och hoppas säljaen inte blir alltför ledsen
OM de finns undantag på transportstyrelsens hemsida, riktiga eller ej, så kommer det aldrig att kunna dömas ut böter för den som kört enligt undantagen.
Ungefär som om man blir stoppad i en fartkontroll och någon saboterat skylten du borde följt, så kan inte heller böter dömas ut. Sen kan poliserna försöka men de är en annan sak!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



sivertson skrev:
Hur som helst så har denna lastbil Färdskrivare så du kan
Köra semlor på dagarna å ta betalt för det ( och använda färdskrivaren)
Och köra race bilen i den på helgerna (utan att använda Färdskrivare)

Sen kanske du måste ha yrkes kompetensbevis för semlor körningen men
Det ingår inte i köpet av lastbilen
;-)


Precis!

Du får se kringdiskussionen som ett bra sätt att hålla din annons högt uppe.

Som jag ser det så är det väl närmast definitionen av kommersiell som kan vara problemet:
fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger
7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods,


Köper man något och transporterar hem det så kan det kanske betraktas som en kommersiell transport även om man gör det på sin fritid och privat?

Lastar man på sin segelbåt på sin fritid för att köra den till och från vattnet så kanske det inte räknas som en kommersiell transport?

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag mailade utredaren på transportstyrelsen och bad om en förklaring varför deras hemsida säger en sak och deras jurister en annan
Ska bli spännande och se vad dom säger/gör

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Dude skrev:
Jag mailade utredaren på transportstyrelsen och bad om en förklaring varför deras hemsida säger en sak och deras jurister en annan
Ska bli spännande och se vad dom säger/gör


thumbs up

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Dude skrev:
Jag mailade utredaren på transportstyrelsen och bad om en förklaring varför deras hemsida säger en sak och deras jurister en annan
Ska bli spännande och se vad dom säger/gör


Ja...det var ju snällt. Då har man ju inget kryphål att hänvisa till om man blir stoppad.

Ibland förstår till och med jag när man ska vara tyst.

Jag hävdar att man inte behöver skrivare om man kör sina egna grejor i egen bil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Efter ett antal år som trafikansvarig med ansvar för 15 lastbilar kliar man sig fortfarande i huvudet över alla lagar och regler. Transportstyrelsen skrev följande promemoria till alla åkerier, poliser etc när de nya reglerna började tillämpas.
http://www.yrkestrafiken.se/Global/Dokument/Generella/PM_gallande_fran . . . .

Se sida 10:
Citat:
h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för ickekommersiell transport av gods.
Det är två villkor som måste vara uppfyllda för undantaget, nämligen icke kommersiellt och maximalt 7,5 tons högsta tillåtna vikt för fordonet eller fordonskombinationen.
Icke kommersiellt betyder att ingen ersättning utgår för transporten vare sig direkt eller indirekt via den verksamhet som föranleder transporten. Fordonets ägarförhållande har ingen betydelse för om transporten är kommersiell eller inte. Enligt Rådsförordningarna torde alla kommersiella transporter jämställas med transport i anslutning till förvärvsverksamhet.
Maximalt 7,5 tons högsta tillåtna vikt för fordonet eller fordonskombinationen, Med begreppet fordonets högsta tillåtna vikt avses fordons totalvikt. I en fordonskombination är det den sammanlagda totalvikten för de sammankopplade fordonen som är avgörande för om transporten ska omfattas av kör- och vilotidsreglerna och därmed kravet på färdskrivare. Detta gäller även om fordonet/fordonskombinationen för tillfället är olastat. Det saknar betydelse om transporten sker med buss eller lastbil.


Ska man hårdra reglerna så innebär det att en så enkel sak som att det finns reklam för sponsorer på bil eller lastbil kan ställa till det. Det är inte bara transporten som ska vara icke kommersiell utan hela verksamheten i samband med transporten, dvs man får inte ha några inkomster alls från den. Men det tror jag inte borde var några större problem så länge man sysslar med racing på hobby nivå.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Verkar ju trots allt smartast att köra med färdskrivare igång och lyda kör och vilotiderna.
Bara inte fabror batong få för sig att kolla runt i alla racedepåer... thumbs down

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Allmänt banåkaforum
Färdskrivare krävs (utsplitatad tråd)
8 besök senaste veckan (14848 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande