Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Knutstorp - Video med Richard Göransson som coach i bilen | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (25216 totalt) |
Från träffen med Procedural Racing på Knutstorp ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Ett pass där Richard Göransson sitter med och kommenterar!! Jag har frågat RG (man ska ju kalla honom det har jag hört ) att det var okej att lägga ut videon med honom i. Observera också att jag vill lägga in en STOR brasklapp för att även om jag inte kände mig nervös ÖHT så hör jag hur jag kläcker ur mig lattjo saker och babblar på (otippat va ) När vi går i depå i slutet så sitter vi kvar en stund och Richard kommer med massa feedback. Och jag kan inte hålla tyst då heller förstås Here goes: slå på HD / 720P för bättre bild!!! Om du undrar om något som sägs, Richard pekar ju på en banskiss ibland och säger "här så bla bla bla", då är det ju svårt att förstå när man inte ser vad han pekar på Så fråga på om du undrar nåt!!! _________________ Magnus Thomé |
||
Du kör snyggt och fort Magnus. Tur man inte var med där.. Lite eldigt ut ur de långsamma kurvorna men det fick du böta för senare när bakdäcken var för varma.
PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||
Jupp på ställ är kul men bara kul en kort stund tills det blir för kul... eeehhh... för brett alltså Kolla gärna näst sista varvet på filmen i inlägg två. Mailar dig gärna loggen _________________ Magnus Thomé |
||
CSL'en är förvånande rapp jmfrt med en vanlig M3 E46 +17hk och -100kg låter ju inte så mycket. Ja menar om jag har en passagerare med så blir ju inte bilen tokslö för det, så bara viktminskningen i CSL'en i sig är ju inte heller fullständigt revolutionerande världsomstörtande. Men rappare är den tveklöst ändå _________________ Magnus Thomé |
||
Inte fått dem än.. PeO _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Kul och intressant Magnus. Tack för att du osjälviskt delar med dig!
Att just sitta och diskutera lastväxel och annan fordonsdynamik med en sådan som RG vore ju kanon! Man behöver ju inte ens vara på en räserbana. Det kan man göra vid ett köksbord, eller kanske framför en tv med lite in-car film. EDIT: Visa gärna var RG ansåg att du skulle flytta fram Vmin? Var det fter att du kommit ur Idioten och är på väg mot vänstern? Dvs att du skulle lägga Vmin efter apex i den vänstern? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
In i vänstern innan backen upp till idioten skulle jag ha ett senare vmin, jag trailbrakade inte så bra där när vi var ute. Jag tror att jag gjorde det ganska okej en hel del varv när jag körde själv, men som jag säger i videon så hade jag plogat djupt några ggr där under dan så jag backade nog helt enkelt av in där. För att trailbkrakea så måste man ju ha fart med in i svängen, är så trist att bromsa om det redan går för långsamt Det andra var att inte gå fullt ut ur idioten hela vägen bort mot vänstern. Jag hade hela tiden problem med att jag duttade till på bromsen men ändå hade svårt att komma snyggt in till apex - understyrde helt enkelt - och efter apex så kom ofta rumpan. Vad han beskrev var att inte gå på fullt spett och sen dutta till plötsligt på bromsen utan istället göra det mjukt, dvs släppa gas lite mjukare och försaka lite fart innan / vid turn in. Det funkade jättebra på passet efter. Tog jag det lite lugnt innan / vid turn in så var - precis som Richard beskrev det - bilen lugnare vilket gjorde att den kändes klart stabilare både in mot apex och ut ur vänstern. Kanontips som jag inte lyckats lista ut själv. (Det där med att inte gå fullt på nåt ställe för att försaka speed på ett ställe för att vinna senare går ju på tvären mot vad som känns roligast ) _________________ Magnus Thomé |
||
+1 Att du pratar så mycket Magnus, gör ju bara videon mer intressant tycker jag |
||
En grej till som vi snackar om i bilen är hur tokdjupt det funkar att bromsa in i dubbelkurvan efter långa rakan (efter tips från Richard förstås ). Inte hela vägen fram till andra apexet, den som består av en liten betongslatt, men nästan hela vägen dit!!!! Förbi apex två går det ju ganska sakta, men effektivt verkade det vara. Jag tror jag skulle kunna ha lite flackare vinkel när jag passerar den där betongslatten men Richard sa inget om det så det kanske var ganska okej ändå.
_________________ Magnus Thomé |
||
|
||
Som ni hör så tar jag upp det här att jag måste bromsa så in i bängen hårt in i NGK-krönet, det är verkligen en tvärnit där när bilarna börjar vara lite snabbare. Inbromsningen på Kinnekulle innan in-under-bron är verkligen en liten dutt, verkligen något helt annat när man jämför!
_________________ Magnus Thomé |
||
CSL vs CSL
Här kommer analysen med anledning av Magnus Thomés körning med Procedural Racing och RG som coach. Magnus runt på 1.07.7 som bäst, vilket är fantastiskt snabbt. För att göra en jämförelse som kanske kan ge Magnus tips så har jag jämfört med Daniel Gudmundssons CSL. För det som känner Daniel så vet ni att det är inte något fel på farten där heller. Daniels bästa varv som jag har logg på är 1.08.4 och är två år gammalt. Magnus i röd linje, Daniel i blå. Man ser att Magnus och Daniel bromsar samtidigt men att de skär kurvan lite annorlunda. Magnus håller lite högre fart igenom kurvan vilken tvingar honom till ett vidare spår. Men som man kan se på tiden så lönar det sig med 0.06 sekunder. Magnus bromsar mindre både innanför NGK och tjänar gott om tid på att våga mer. Kanske att man kan spåra en lite försiktigare instyrning uppe på krönet, men både Magnus och Daniel ligger tätt på kurbsen, precis som man måste för att kunna hålla hög hastighet i denna sektionen. Tidsvinsten är så klart proportionell med integralen och i denna sektion kör Magnus in 0.23 sekunder. Här är det rätt så intressant. Som ni kan se så är Daniel snabbare upp mot hårnålen. Jag blir inte klok på om Daniel verkligen tar det spår som loggern visar, vilket i så fall skulle vara extremt vid. Men å andra sidan så har Daniel 5-8 km/h högre hastighet genom detta segmentet. Å andra sidan så verkar Daniel få ett hyggligt släpp i utgången av kurvan och tappar allt som han tjänat in. Totalt efter idioten är Magnus nu 0.59 sekunder snabbare. I denna sektionen är det stor skillnad i spårval och hastighet. I kvällsposten håller Magnus bättre flyt medan i Lito kör Daniel fortare, om än i ytterspår. Fram till bäcken så har Daniel tjänat några hundradelar. Ut på rakan så laddar Magnus tidigare men har samtidigt problem med greppet. Därefter går det ungefär jämnt. Daniels bil verkar vara lägre växlad och behöver fyran vid 148 km/h medan Magnus kommer 5 km/h till. Det kan i så fall vara anledningen till att Daniels bil accelererar marginellt bättre. På slutet av rakan släpper Daniel av. Det är inte broms utan sannolikt att han behöver lyfta på grund av trafik framför. Där förlorar han 0.15 sekunder. Så när man jämför dessa två förare, var finns det mer att hämta? Jo innan idioten har Magnus tid att tjäna. Kanske 0.2-0.3 sekunder. Bortsett från det så hittar jag inget uppenbart. Jag tror att det behövs som RG eller Axl för att jag ska kunna ge mer tips. För så mycket bättre än så här blir man nog inte som icke professionell förare. PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||
Klockren analys Peo (som vanligt) |
||
Tack Peo!!!!
Jag ska sätta mig o kika på vad som skiljer det här snabbaste mot de lite flera varven som jag kör runt en halvsekund långsammare. Det var bara ett 1:07.x-varv men en liten bunt runt 1:08.3 - 1:08.4 tror jag. _________________ Magnus Thomé |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Knutstorp - Video med Richard Göransson som coach i bilen | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (25216 totalt) |