Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
M5 E60 på banaträff, hur bra går det?
1, 2   >>
25586 besök totalt
Infectious
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 42


Trådstartare
Tänkte att det förmodligen finns en hel del i denna forumdel som kan svara på om det är en bra idé att skaffa en M5 E60 som entusiastbil/banträffbil? Så klart att en M3 skulle vara bättre men jag tycker om E60 och skulle gärna se att det fungerade utan att bygga om hela bilen för då tappar man meningen med M5.

Mina tankar är främst om bilen funkar till detta eller om den kommer ta för mycket stryk av det och mattas av omgående pga något hög vikt, inte tillräckligt hårt chassi/fjädring eller går det alldeles utmärkt att köra banträff med en original M5 E60 MY05-07 i fint skick?

Vore jättekul om någon med erfarenhet av just detta eller du som verkligen sett hur bilen går på bana kan lämna sina synpunkter och egen bild av det hela.

Om det finns någon bra test eller filmklipp i ämnet är det självklart också välkommet!

_________________
Olle Andersson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Har inte provat. Men räkna med en kännbart högre banträffs-driftskostnad när det gäller däck, bromsbelägg, bromsskivor. Däckskostnaden sticker ju iväg både pga snabbare slitage pga tyngden men även för att däck i större dimensioner kostar mycket mer Däcksslitage med fabrikshjulvinklar kan i värsta fall vara lite elakt pga tyngden och svårigheterna för däckens stommar att klara det, alternativ är ju mera camber men det är kanske inget du vill köra med på din bil å andra sidan.

SMG på M5 E60 har så vitt jag vet lidit av högt slitage på kopplingen vid hård körning pga mycket pulver, tung bil och lite slir när SMG-lådan släpper upp kopplingen vid fullgas. Gissar detta blir än mer markant vid bankörning om man inte lär sig att göra manuella gasuppsläpp vid växling.

Hoppas fler kommer med input thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Alla BMW-bilar går att ha framföra på motorbanor. Det ingår i BMW-bilens DNA.
Vi har haft allt från anorektiska 02:or till överviktiga 7:or på våra banträffar.
Din ambitionsnivån med bankörningen borde först nämnas.
Alla har inte samma extrema ambitionsnivå som Herr Thomés ovan
Någon banträff då och då, eller ett konstant nötade?
Höga ambitioner =höga krav = högre kostnader.
Lägre ambitioner = lägre krav = lägre kostnader.
Oavsett din ambitionsnivå så får du garanterat kul med oss

Vi har haft ett några M5 och M5 Touring på våra banträffar så visst går det att köra på banan med M5
Kontakta vår Gatbilsgeneral Stefan Toth som tidigare använde sin sprillans nya M5 Touring på banan så kan du få bra feedback:
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/87/1/index.php

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Infectious
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 42


Trådstartare
Tack för infon såhär långt!

Hur många banträffar blir det på en säsong med BMWSC om man kan tänka sig att åka i en radie på max 45mil från Sthlm (möjligen längre om det är något extra)?

Till en början hade jag tänkt mig en M3 E46 CS (CP) då det kändes helt rätt men då man får betala runt 250kkr för en fin sådan i dagsläget (om man hittar en lågmilare till salu) så känns egentligen E92 intressantare på sikt. Men det är lite skilda världar redan där då E46 är lite mer banbil från början.

Att från detta ramla över på M5 E60 kanske verkar konstigt men det är inte svårare än att det egentligen är där jag hör hemma med en lite större bekväm bil. Bäst vore nog E92 men de är lite för dyra än så jag tänkte varför inte prova en E60 M5...

Mvh Olle

_________________
Olle Andersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Mer information om BMWSC, och vår bankalender för 2012 hittar du här:
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/32/1/index.php

Varför bara jämföra E60 M5 och E46 M3?
Vill du ha mycket för pengarna. och har plats för mer än en bil, så kan en E36 M3 rekommenderas.
I förhållande till E46 M3 så skänks dessa bilar bort.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Nog går det att hanka sig runt, men räkna inte med att det är något att åka fort med när det svänger. Rakt fram går det såklart utav he*vete men jag undrar om driftskostnaderna är motiverade. Jag tror dessutom att du har väldigt mycket roligare i något annat.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880




_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Har kört en del m5 e60 med kw3 och lätt trimmad, vid inspirerande körning på kurvig landsväg var den riktigt snabb och kändes även "stabilare" än min m3 e46.

Men som Magnus säger ovan, blir nog ohyggligt dyrt att körs bana med en sådan.

Vad som skrivs om att koppling e kass kan jag även intyga, 2 vänner har fått byta på sina runt 10k mil (30k kostade det...) bromsarna ska även vara en svag punkt på bilen vid banåka...

Om du fortfarande är intresserad av en m5 så hör av dig så kan jag förmedla kontakten till en kompis som ska sälja sin, så fort han får tillbaka den från kopplingsbytet (sitter kw3 och en massa annat lull-lull på den).

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Infectious
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 42


Trådstartare
Jag får fundera lite till om E60 M5 blir rätt, det är ju en underbar bil på så många sätt och jag funderar på hur många banträffar det blir tal om egentligen. Måste samtligt väga in att om bilen är mer lämpad för bankörning så lär det ju bli fler träffar såklart (mycket lär vilja ha mer).

Att köpa en fin lågmilad E60 M5 (vilket är den enda E60 M5 som är av intresse) och börja byta en massa saker för att bananpassa den känns lite avigt så det skulle mer handla om halvsats+fina hjul till gata och bra däck på originalfälg, klotsar och bromsvätska för bana...

Ang. E36 M3 så skulle jag egentligen redan ha haft en sån (gul) och jag skulle med det ha sluppit alla sena nätter på Blocket, Rejsa, Mobile, Autotrader osv om inte säljaren Jaws Motorsport backat ur affären i sista sekund (fick aldrig något bra svar på varför tyvärr).

PS: Dignell, det var mig du visade din Clio för efter träffen i Tranås för några veckor sedan. Mycket intressant och snabb bil men då jag vill ha mer än en mer eller mindre ren banbil som entusiastbil så har jag lagt de planerna på hyllan, i alla fall när det handlar om att bygga på din höga nivå!

_________________
Olle Andersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Infectious skrev:
PS: Dignell, det var mig du visade din Clio för efter träffen i Tranås för några veckor sedan. Mycket intressant och snabb bil men då jag vill ha mer än en mer eller mindre ren banbil som entusiastbil så har jag lagt de planerna på hyllan, i alla fall när det handlar om att bygga på din höga nivå!


Jaha okej, det var trevligt att pratas vid. Jag tolkar ditt svar som att du blev lite avskräckt

Jag tolkar din beskrivning som att du vill ha en komfortbil som är riktigt snabb redan från fabrik och som inte gör bort sig på bana? Kanske ska den också vara praktisk och kunna ta en del last?

Om du ska kunna lasta går ju Lotus Exige Cup, GT3 RS med flera bort. En E46 M3 CSL verkar kanske som något åt rätt håll? Finns ju en del andra "mindre status" bilar som är sjukt snabba out of the box. Focus RS, Megane Sport med flera

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Infectious
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 42


Trådstartare
Haha, avskräckt vet jag inte men det blir helt enkelt för mycket pengar för den typen av bil för mig (du ville väl knappt veta vad du lagt ut men det är kul att du får utdelning för det nu!) =).

Du har rätt i det du säger men jag behöver inte kunna lasta så mycket (då hade det blivit en E61). Kan väl påstå att jag ser M5 E60 som prisvärd och spännande bil men det kan bli lite fel också, det kanske är lite för mycket bil. Det är därför jag egentligen skulle vilja ha en E92 M3 men dom är för dyra än så länge.

Porsche blir lite för mycket om man ska ha 911 (997) och man får köpa en ganska gammal bil (996) för att komma ner i samma priser som E46 M3 & E60 M5 (tycker Cayman S är kul men inte "300kkr-kul eller snygg").

Så egentligen kanske jag skulle ha en E60 typ 520 diesel-automat -08 (tycker den var riktigt trevlig den motorn) samt en E36 M3 för bankörning på släp bakom, någon som har en över som inte kostar som en E46? =)

_________________
Olle Andersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Infectious skrev:
Så egentligen kanske jag skulle ha en E60 typ 520 diesel-automat -08 (tycker den var riktigt trevlig den motorn) samt en E36 M3 för bankörning på släp bakom...


En perfekt kombination thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Infectious skrev:
Så egentligen kanske jag skulle ha en E60 typ 520 diesel-automat -08 (tycker den var riktigt trevlig den motorn) samt en E36 M3 för bankörning på släp bakom, någon som har en över som inte kostar som en E46? =)


Låter som det absolut vettigaste alternativet. Se bara till att köpa en 3,2a sen ska man ju ha klart för sig att du måste göra hyffsat mycket för att få riktigt bra fart även på en M3.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Dignell skrev:
Nog går det att hanka sig runt, men räkna inte med att det är något att åka fort med när det svänger. Rakt fram går det såklart utav he*vete men jag undrar om driftskostnaderna är motiverade. Jag tror dessutom att du har väldigt mycket roligare i något annat.


Ja det går åt däck.
Ja det går fort rakt fram.

Men jag kan inte påminna mig att jag blivit omkörd av någon bil på Bilcentralens banträffar.
Dock kan jag erkänna att den orangea M3 GTSen sniffade mig i bakhasorna i tisdags.
Det var Sven som jagade mig för att se om jag kunde köra eftersom jag köte hans 130.
Och de nya 1M bilarna såg snabba ut. en av dem körde om mig när jag övade med 130in och det gick undan.
Den kompresssormatade M3 E90in kom inte om i alla fall. Som jag minns.

Jo förresten - en E46 CSL med R-däck körde om mig för 4 år sedan när jag hade utslitna sportdäck....

Och NEJ jag är inte särskilt bra chaffis.... Och gammal.....

en M5 E60 är det bästa du kan köpa för rätt pengar för banträffar.
Om du har råd med framdäck. För det understyr en del när det går fort.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Oldman skrev:

en M5 E60 är det bästa du kan köpa för rätt pengar för banträffar.


Tror det är ganska många som tycker annorlunda här...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Markus97 skrev:
Oldman skrev:

en M5 E60 är det bästa du kan köpa för rätt pengar för banträffar.


Tror det är ganska många som tycker annorlunda här...


Jo tyckade och troende är det alltid gott om.....

Jag håller med om att det är lite att baxa runt hårnålar men satan vad det går i snabba kurvor.
Ett fett R-däckskonto är ett måste. Annars är det lika bra att låta bli.
Men på snabba banor är det inte många andra original BMW som hänger med.

Det enda jag skulle byta mot är en mappad 1M men den kostar dubbelt så mycket som en beggad M5 lågmilare och är hälften så stor om man ska använda bilen till annat. GTS en är redan upptagen.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Oldman skrev:
tyckade och troende är det alltid gott om.....


Kul med någon som verkligen har testat. thumbs up

Har haft en hemlig kärleksaffär med M5 och M6 V10 ända sedan dom introducerades.
Sanslösa maskiner, BMW kan nog aldrig igen prestera något liknande - för så pass rimliga pengar.

1M känns fullständigt i jämförelse.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Oldman skrev:
...
Ett fett R-däckskonto är ett måste. Annars är det lika bra att låta bli.

thumbs up


Mycket bang for the buck när det gäller motor och bil thumbs up Den är häftig den där motorn Hade du SMG eller manuell?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Magnus Thomé skrev:
Oldman skrev:
...
Ett fett R-däckskonto är ett måste. Annars är det lika bra att låta bli.

thumbs up


Mycket bang for the buck när det gäller motor och bil thumbs up Den är häftig den där motorn Hade du SMG eller manuell?


Finns bara med SMG i europa. Möjligen har någon importerat manuell från USA men det är som att dricka alkoholfri nubbe till kräftorna...
SMG är liksom V10an något som är beroendeframkallande. Hela konstruktionen är nog det bästa som gjorts i bilväg med den tidens teknik till rimliga pengar.
V10an vann väl bästa motor 3 år i rad?
Man får gå till Ferrari eller Lambo idag för att få en riktighögvarvid sugmotor med robotlåda.

Resten är ju bara trista turbomaskiner. Så även BMW.
Men man får väl anpassa sig

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



FredrikÅ skrev:
Oldman skrev:
tyckade och troende är det alltid gott om.....


Kul med någon som verkligen har testat. thumbs up

Har haft en hemlig kärleksaffär med M5 och M6 V10 ända sedan dom introducerades.
Sanslösa maskiner, BMW kan nog aldrig igen prestera något liknande - för så pass rimliga pengar.

1M känns fullständigt i jämförelse.


Som sagt. Kommer aldrig mer att tillverkas högvarviga sug V10 or till dessa pengar.
Och nu finns ett gäng att köpa på Blocket för under 300.000 som gått under 7000 mil......
Otroligt egentligen.

Mja 1M är faktiskt inte så pjåkiga alls. Men jag har inte kört någon. Men omkörd i 130in så de kan inte vara så pjåkiga - för att ha 100 fuskiga turbohästar mer

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009
Inlägg: 235



Dignell skrev:
Se bara till att köpa en 3,2a


Jag håller inte med, finns för och nackdelar med både 3,0 och 3,2 beroende på mål och krav. Karaktär på motor t.ex. är enligt mig mycket roligare i 3,0:an. Men den diskussionen kanske ska tas i en annan tråd.

_________________
M4rcus Kaellstr4nd
Porsche 997 turbo
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
M5 E60 på banaträff, hur bra går det?
1, 2   >>
25586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande