Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
M5 E60 på banaträff, hur bra går det?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (25588 totalt)
Flerro

Här sen Jul 2012
Inlägg: 63



M5:an är självklart inte en optimal banbil, men tittar vi på pris/prestanda-förhållandet så borde en stippad M5:a just nu vara svår att slå på större banor. Den är ju rätt kapabel redan original.
http://www.fastestlaps.com/tracks/top_gear_track.html
http://www.sportauto.de/rundenzeiten-nuerburgring-nordschleife-3649995 . . . .

Är man villig att lägga runt 230.000 på en M5 e60 och slita ut lite av lullullet i kupen så får man nog en potent banbil där både chassi och bromsar borde räcka till. Killen nedan har bantat 272 kg på sin M5:a och det mesta är på inredningen. Framstolarna väger nästan 60 kg styck.
http://www.m5board.com/vbulletin/e34-m5-discussion/118489-sebring-sien . . . .

Skulle vara läckert med en plåtren med 4 skalstolar! Visst skulle den vara dyr i drift, men vad har vi egentligen i den prisklassen som är vassare just nu?

_________________
@NDREJ L1ND
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jämför inte internationella banor med svenska och framför allt inte ringen, det är BETYDLIGT tristare med en stor tung bil på våra små svenska banor. Nere på schleifen går det att köra fort med det mesta, få upp farten och släpp inte av så är saken biff.

Personligen är en 5 serie absolut inte mitt förstahandsval för bana MEN det går såklart även det och sedan gillar jag när folk provar nåt annat än vad alla andra har för hur skoj är det med alla compacter och M3:or på våra träffar..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Flerro skrev:
M5:an är självklart inte en optimal banbil, men tittar vi på pris/prestanda-förhållandet så borde en stippad M5:a just nu vara svår att slå på större banor. Den är ju rätt kapabel redan original.
http://www.fastestlaps.com/tracks/top_gear_track.html
http://www.sportauto.de/rundenzeiten-nuerburgring-nordschleife-3649995 . . . .

Är man villig att lägga runt 230.000 på en M5 e60 och slita ut lite av lullullet i kupen så får man nog en potent banbil där både chassi och bromsar borde räcka till. Killen nedan har bantat 272 kg på sin M5:a och det mesta är på inredningen. Framstolarna väger nästan 60 kg styck.
http://www.m5board.com/vbulletin/e34-m5-discussion/118489-sebring-sien . . . .

Skulle vara läckert med en plåtren med 4 skalstolar! Visst skulle den vara dyr i drift, men vad har vi egentligen i den prisklassen som är vassare just nu?


Har funderat på det där. Men det måste vara ett h-e om programvaran får spel för att sensorer saknas eller ger felkod när något är urkopplat.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Så var den premiären avklarad. Licens. Check. Gatbilskörning. Check.
Och nog hängde M5an med riktigt bra i konkurrensen. Fick åka i slöa gruppen som nybörjare och blev i vart fall aldrig omkörd. Även om en ettrig 1M var nära många ggr. Den kom i kapp i tvära kurvor och hängde med på långa rakan!!!
Den hängde dock inte med i uppförsbacken efter Mjölbykurvan.
Någon vid sidan av klockade mig på 1.35 som jag fick reda på i efterhand. Detta trots en hel del kontrollerade omkörningar där framförvarande måste hinna blinka också så jag fick slå av ett antal ggr även på det varvet.
Så att kapa några sekunder till borde inte vara omöjligt om man gör en time attack någon gång.

Och märkligt nog känns det som R-däcken klarar en bandag till innan de dör Dock blir det nog till att byta bromsbelägg...
Eller så köper man en 1M

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Oldman skrev:
Så var den premiären avklarad. Licens. Check. Gatbilskörning. Check.
Och nog hängde M5an med riktigt bra i konkurrensen. Fick åka i slöa gruppen som nybörjare och blev i vart fall aldrig omkörd. Även om en ettrig 1M var nära många ggr. Den kom i kapp i tvära kurvor och hängde med på långa rakan!!!
Den hängde dock inte med i uppförsbacken efter Mjölbykurvan.
Någon vid sidan av klockade mig på 1.35 som jag fick reda på i efterhand. Detta trots en hel del kontrollerade omkörningar där framförvarande måste hinna blinka också så jag fick slå av ett antal ggr även på det varvet.
Så att kapa några sekunder till borde inte vara omöjligt om man gör en time attack någon gång.

Och märkligt nog känns det som R-däcken klarar en bandag till innan de dör Dock blir det nog till att byta bromsbelägg...
Eller så köper man en 1M


Nej nu har jag tröttnat! Körde igår igen på Mantorp med Bilia men nu är det slut. Jag hade fel. Alla andra hade rätt. Det sliter bromsar och däck så att det är töntigt. Jag visste om det men det börjar bli löjligt att slita ut 295or(bak) och 265or (fram) på två banträffar. Och då kunde jag inte köra fullt p g a ett gäng farbröder som just köpt sina nya M6 grand coupé mm och gled fram i tillvaron. (omkörningsförbud) Första gången jag kört ett helt varv på Mantorp på 3ans växel utan att kunna växla upp någon gång! Några fria varv blev det i alla fall innan en STCC-förare flög över Leca-fällan i 180 utan bromsar och satte en M235i långt ut på åkern med tre medåkande. Sen fick man ta det lugnt ett tag igen. Men M4an jag fick låna senare var härligt välbalanserad och lätt som en fjäder jämfört med M5an. 100 hästar till i M4an och det vore en helt Ok bil. Nej nu måste man hitta något nytt till banträffar. M5an pensioneras härmed.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
M5 E60 på banaträff, hur bra går det?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (25588 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande