Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Gelleråsen i CSL - tips kring Ejes?
7862 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var och körde på Gelleråsen igår. Det regnade från och till stora delar av dagen så jag tog upp det jag började öva på förra banträffen, dvs på Knutan där det var blött länge under dan, nämligen att bromsa med vänsterfoten för att se om jag kunde få till lugnare växling mellan gas och broms.

Det var "intressant" väderlek på Gelleråsen, stor humor när det varv efter varv stod som spön i backen i depåsvängen under exakt tvåhundra meter, var uppehåll på rakan, småduggregnade i trösen och var uppehåll resten av varvet

Hursomhelst, absolut första passet under dan var torrt och mitt sista pass på dan var i princip torrt. Video från slutet på dagens sista pass här nedanför. Utvarv, ett varv med lite trafik och sen två bra varv. Sen ett lugnare varv och sen passet slut.



Mina tankar från dan:


- Går kanske in lite tidigt i trösen. Osäker... Känns okej.

- Esset är skoj

- Blir inte klok på Ejes eftersom jag inte hittar ett bra sätt att både "vända runt" snabbt och även få ner pulvret i backen. Känner mig inte nöjd eftersom jag "inte får till det klockrent" liksom, men övar gärna vidare Blir djupt med långsam vändning och fullt spett ut eller tajtare, snabbare runt men går inte att dra på fullt alls lika tidigt. Får köpa fetare bakdäck

- Hårnålen. Funkar. Känns inte klockren in i och precis förbi apex. Men det kan hända att just den biten inte är så supernoga, det viktiga är att gå på fullt ut mot exit och det tycker jag funkar.

- Snabbvänsterknixen. Oj vad den är skoj Tror jag kan ha ett bra snäpp högre Vmin dock. Men det är kul att drifta genom och gå på gas för att få bilen att räta upp sig

- Snabbhögerknixen. Inte så mycket att orda om tror jag. Efter höger apex så går jag numera ganska flackt tvärs över banan mot vänster kant under svängbromsande ( ) och fortsätter svängbromsa in tillbaka mot höger kant mot depåkurvans apex

- Depåkurvan. Svängbromsar numera (från och med igår alltså ) in mot apex och går sen på fullt så gott som det går med greppet bak. Rumpan kommer gärna här med power oversteer om jag inte "sätter" spår och gaspådraget mjukt och rätt. Men guuuuud vad det känns långsamt på vägen in mot apex, känns ju som man ska stanna och ta en paus i svängen... Men jag vet inte hur det går att göra annorlunda för att få högre fart ut på rakan.


Glöm inte att välja HD / 720:




Nedladdningsbar loggfil:

https://rejsa.nu/im/_log_general/logfile_gellerasen_2012-06-12_u3_gell . . . .


Här i grafen kan man se att varv två, det röda så kan jag inte hålla ner fullt ut ur esset, det är alltid lite på håret att det går att hålla ner 100%, blir ofta ett litet litet kort avsläpp om jag inte sätter det helt rätt. Power oversteer På det första varvet så får jag ett litet bakvagnssläpp precis när jag går från höger till vänster i esset.

Nollsummespel i Ejes. Ena mjukare inbromsning in med högre och senare Vmin, den andra snabbare in och snabbare ut men lägre och tidigare Vmin. Utjämnar varandra! Fast det kan ha varit ett litet bakvagnsläpp på vägen ut som pajade det ena.... Får kolla i videon om det går att se.

I hårnålen så är det ombytta roller vilket varv som har lägst Vmin.




Blött och Michelin Pilot Sport Cup:

(notera kameramonteringen, en kamera tyckte det var lite väl blött men den piggade på sig så småningom )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingen som vågar sig på lite konstruktiv (eller möjligen destruktiv ) kritik?

Hur tar ni Ejes? Djupt ner och vänder i lite V och full pelle ganska tidigt efter botten på V't? Eller ett mjukare och tajtare spår där man ligger på en högre minimifart men är på den lägre farten mycket längre tid? Eller ett vitt U-spår som ligger nära vänster kant ganska tidigt och en bit in i svängen innan man väl släpper vänsterkanten?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Kan tyvärr inte ståta med en CSL, jag kör dock mina snabbaste varv på 3:an genom Ejes.
Det känns som det går långsammare på 3:an,men man slipper en växling mitt i kurvan + att det oftast sprätter till på 2:an, och man får slå av en aning.

Annars kör jag stort sätt samma spårval genom kurvan som du.
Måste vara optimalt

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här en hel bunt varv med en passagerare (en erfaren glad hojåkare) med i bilen:


klicka på HD:






En inte helt optimal bil när det regnar nästan hela dagen:
http://www.youtube.com/watch?v=fnP_0ZZZh14&hd=1&t=5m18s

Andra bilar som syns i filmen är BMW M3 GTS Porsche 968, en kompressormatad Honda S2000 som gillar att gå lite på ställ (det smittar!) Ragnars supercoola snabba Saab, en röd GT3'a, Tomas extraylande M3 E36, silverfärgad Miata, blå Porsche 914

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Sköna filmer Magnus, jag ser inga konstigheter med spårvalet. Jag skulle nog kört likadant. Fast vad vet jag...

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Gelleråsen i CSL - tips kring Ejes?
7862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande