Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur dålig är en Volvo 140-framvagn?
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (19811 totalt)
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare

ponera att man håller på med ett bygge där man vill använda sig av en 140-framvagn..
hur kass är den original och kan man modda den till det bättre utan att bygga om allt från grunden?

folk brukar ju prata om att flytta ner dom övre inre länkarmsinfästningarna t.ex..

bilen behöver inte ha väghållning som en F1-bil men det vore ju kul med lite förbättring mot original..

Jönköping
Här sen Jul 2011

En framvagn med dubbla A-armar är aldrig "dålig" som utgångspunkt ur väghållningssynpunkt

Enda fördelen med en senare konstruktion, som tex 240, är att den var billigare att producera = bättre marginal för tillverkaren, och för racern är enda fördelen att det finns mer plats för en bredare motor, tex V8 med extratorgrenrör

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: hur dålig är en Volvo 140-framvagn?

^MeTaNoLiC^ skrev:
ponera att man håller på med ett bygge där man vill använda sig av en 140-framvagn..
hur kass är den original och kan man modda den till det bättre utan att bygga om allt från grunden?

folk brukar ju prata om att flytta ner dom övre inre länkarmsinfästningarna t.ex..

bilen behöver inte ha väghållning som en F1-bil men det vore ju kul med lite förbättring mot original..
140 framvagnen är definitift inte det sämsta. Dock bör den ju kompleteras med kuggstång i stället för styrsnäcka.

Vad som ska flyttas, förlängas, förkortas mm...får man ju räkna på när man vet hur helheten ser ut.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
låter ju bra det.. kanske t.om. finns någon som vet vilken kuggstång som vore lämplig?

Jönköping
Här sen Jul 2011

Första kriteriet är ju att kuggstången ska vara avsedd att monteras på samma sida om framvagnsbalken (framför/bakom) som styrsnäckan och bisektoraxeln satt...

Annars för man det effektiva stöldskyddet att hjulen styr åt höger när man vrider ratten åt vänster, och vice versa ...effektivt, men inte särskilt praktiskt i längden

OT: Fanns ett racingstall, välkänt i större delen av Europa, som inte kom på den lilla detaljen förrän det var dags att backa ut den nybyggda bilen ur garaget

Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag håller själv på med en 140-framvagn och kuggstångskonverteringen bjuder på två problem. Styrväxeln skall vara väldigt kort (alltså o-lång, inte snabb utväxling) då det är nära mellan nedre bärarmarnas inre ledpunkter och styrarmen på spindeln sitter lågt. Det är också svårt att få någon Ackermann då styrarmarna pekar nästan rakt framåt. Original fixar man Ackermann med vinklade styrarmar på styrsnäckan och hjälpstyrsnäckan.

Guson

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har besiktat ett par byggen med 140-framvagn och Peugeot 104 kuggstång. De har funkat helt okej men det har ju varit hotrods som kanske har lite andra krav och förutsättningar. Jag har också kikat på någon/några med kuggstång från Opel Ascona A, där har det krävts en hel del laborerande med höjden på styrväxeln för att få rimlig bump steer.

Gustaf

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Jag håller själv på med en 140-framvagn och kuggstångskonverteringen bjuder på två problem. Styrväxeln skall vara väldigt kort (alltså o-lång, inte snabb utväxling) då det är nära mellan nedre bärarmarnas inre ledpunkter och styrarmen på spindeln sitter lågt. Det är också svårt att få någon Ackermann då styrarmarna pekar nästan rakt framåt. Original fixar man Ackermann med vinklade styrarmar på styrsnäckan och hjälpstyrsnäckan.

Guson

skulle det inte funka med en 240-styrväxel som man kortar i den "icke-avancerade" änden?
löser ni Ackermann genom att labba med styrväxelns placering i bilen längsled?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Ackermann med förskjutning av styrväxeln i längsled begränsas av framvagnsbalkens storlek. 240-styrväxeln behöver kortas ungefär lika mycket som avståndet mellan metallklumparna man klämmer fast styrväxeln med.

Guson

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:

Inte i grunden, det är styrarmens vinkel sätt uppifrån.
Sen kan man få div fenomen med att stjuta kuggstången fram/bakåt.
Jag är inte riktit 100 på vad som händer.

se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Georg_Lankensperger

Här sen Feb 2011

Minns jag rätt brukar folkraceåkarna använda sig av bmw e30 växlar då dessa "passar" när man ser till avstånd emellan rambenen. Osäker på dessa uppgifter dock.

Jag har något urklipp ur en gammal tidning där någon som då tydligen varit ett ganska känt namn med nån liten ritning och så vidare. Jag ska försöka hitta det men minns jag rätt var det att övre fästet skulle ner 22mm och nedre fästet skulle ner 20 mm. Kan ha varit tvärt om också:S Bra minne jag har va?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Om man placerar styrväxeln så att styrstagen pekar något framåt från styrväxel till spindelns styrarm (styrväxel framför axeln) med hjulen ställda rakt fram så får man en liten ökning av avståndet mellan de yttre styrlederna med ökat styrutslag. Detta ger en viss Ackermann-effekt.

Guson

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

^MeTaNoLiC^ skrev:
....skulle det inte funka med en 240-styrväxel som man kortar i den "icke-avancerade" änden?

240-växeln, den med stålrör, är mycket lätt att korta.
Det finns även snabbare utväxling att köpa.

På Cobrorna med Jaguarframvagn vände vi p-änden uppåt, för att få upp styrväxeln ovanför bulten som håller undre bärarmen.

Är det ingen som har en bild på 140-framvagnen....det var länge sedan man såg en..

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Så här kanske?

Det blir inte så mycket bättre för att man flyttar upp styrväxeln då framvagnsbalken är böjd framåt. Ganska snart är man uppe och trasslar med remskivan också om jag minns rätt.

Guson

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
i mitt fall är remskivor inget problem då jag kommer ha en subaruboxer placerad lågt och långt bak..

ser på bilden att framvagnen har positiv camber så något måste ju flyttas..
folkracebilarna har ju massa camber så jag antar att dom flyttar övre länkarmsinfästningarna inåt bilen och kanske neråt då dom det se ganska parallella ut i sidovyn..
20mm åt varje håll kanske man kan utgå från då.. har oxå 20mm i bakhuvudet nånstans..

jag kanske borde ha nämnt att framvagnen ska sitta på en 240 med tanke på ramben och skit..

Uppsala
Här sen Sep 2003

För camberns skull behöver man inte bygga om något. Övre inre lagringen shimsas mot sitt fäste så du kan få så mycket camber du vill. Bilden visar montering med väldigt lite shims. Vill man ändra caster monterar man olika många shims fram och bak för att flytta spindelleden tex bakåt.

Guson

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
aah, givetvis.. det borde jag tänkt på..
men övre infästningarna bör väl ändå flyttas ner en bit då dom mer eller mindre är parallella nu?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Guson skrev:
Om man placerar styrväxeln så att styrstagen pekar något framåt från styrväxel till spindelns styrarm (styrväxel framför axeln) med hjulen ställda rakt fram så får man en liten ökning av avståndet mellan de yttre styrlederna med ökat styrutslag. Detta ger en viss Ackermann-effekt.

Guson

Ja, men som sagt, använder man 140 framvagnsbalk så är den i vägen...

En idé som inte är så dum är att använda 140 spindlar med egna bärarmar och egen framvagnsbalk. Eller i alla fall egen framvagnsbalk...

/Gustaf

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

^MeTaNoLiC^ skrev:
.......ser på bilden att framvagnen har positiv camber så något måste ju flyttas..

Om man ska bygga bil så får man tänka sig in i hur saker och ting funkar.
Annars kommer detta leda till att forumet ska bygga en bil till.

Om du tittar på markfrigången på bilden....och sedan tänker dej en rimlig höjd....kommer cambern till stor del att fixa till sig själv.

Ang. flyttning av infästningspunkterna, så måste man veta vad man är ute efter och sedan rita på det.
Att flytta bärarmar i höjd, har inget med statisk camber att göra.

Citera
Cpt Tuttle
Kalix
Här sen Nov 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Camber justeras på Volvo 140 genom att shimsa mellan övre bärarm och balk, så att få negativ camber är fullt möjligt.

Annars kan man råkas kröka framvagnsbalken, provade det på min 164 och där hade jag negativ camber som hette duga.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Ang. flyttning av infästningspunkterna, så måste man veta vad man är ute efter och sedan rita på det.
Att flytta bärarmar i höjd, har inget med statisk camber att göra.

tänkte mest på camberkompensationen när det kränger..

i mitt fall verkar Ackerman/styrväxeln bli största problemet, eventuellt att original ramben är i vägen..
jag vill ju montera allt med hjulupphängningarna så högt upp i karossen som möjligt för att slippa konstiga vinklar när man kör med låg rideheight..

och sedan kapa upp hela golvet så man får plats med all nerstickande skit inne i bilen istället så det inte skrapar i överallt..
tunnel till avgassystemet osv.. borde även ge möjlighet till hyfsat plant golv om man ska vara riktigt rejsig..

1, 2   >>
12 besök senaste veckan (19811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande