Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Classic Race Aarhus sista helg. Onboard Gt/Gts up til 65.
<<   1, 2
8950 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

absolut! thumbs up

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Någon som minns "elefantrumpan" som blev skickad över betongsuggor och staket i Köpenhamn?
Eller besöket i publikavspärrnignen i Falsterbo?
Bara tur att dessa incidenter inte fick ett mer olyckligt förlopp. Säkerhet för en statsbana kräver kanske ännu mer fantasi för att minimera onödiga risker för publik, men även deltagare.
Har inte varit i Århus i dessa sammanhang, men Köpenhamn känns ju så där som race och i ett säkerhetsmässigt perspektiv. Däremot är det ett bra event och häftigt jippo allmänt sett.
Gäller säkert för Århus också. I grunden gillar jag Stadslopp, allt från Moanco Historic GP till de uppvisningslopp jag både varit med och kört, samt arrangerat i Vaxholm och Mariestad på 90-talet.
(men det var bara i Mariestad vi hade säkerhet för fullfart (halva banan) Också Norrköping förståss 86-87.
Men med åren har jag blivit alltmer tveksam om det är just historiska bilar som passar bäst i dessa event? Både säkerhet och destruktion av historiskt intressanta bilar (som t.ex. Alfan i Århus) gär mig tveksam. I Köpenhamn brukar det dessutom bli lite domino pga begränsad sikt runt betongsuggorna.
Slutsatsen får nog bli: njaeoö.. nä.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Bosse L skrev:
...njaeoö


Hmmmm.... det är klart att det blir oförlåtande mot misstag ute på banan och förhöjda risker om man inte bygger säkerheten kring banan extremt noga. Ok, helt klart en poäng. Men jag fick vara exalterad inför det hela ett tag iaf Jag tröstar mig med att det går race på bananpiren iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Magnus Thomé skrev:
Bosse L skrev:
...njaeoö


Hmmmm.... det är klart att det blir oförlåtande mot misstag ute på banan och förhöjda risker om man inte bygger säkerheten kring banan extremt noga. Ok, helt klart en poäng. Men jag fick vara exalterad inför det hela ett tag iaf Jag tröstar mig med att det går race på bananpiren iaf


Visst det är inte svårt att bli extra exalterad över stadsloppen, de ger ju onekligen lite extra nerv o krydda åt rejsen. Men samtidigt blir det lätt lite inomhuskarting över det hela, följa john tills någon gör ett misstag eller får hjälp in i betongen. Får intrycket att det sker fler misstag på stadsbanor när vi hobbyåkare leker där. ovanan vid små marginaler och kanske lite ökad nervpress och prestige när det är mer publik på läktarna.
Jag tyckte det var jäkligt kul att stadsbana köra förr och gillade utmaningen med små marginaler. När jag ser dagens ganska respektlösa bilslakter i historisk racing blir jag däremot mest bara beklämd.
Bananpiren är kul, dessutom kör man ju med bilar som är lättare att skriva av efter ett besök i muren.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det är kul och imponerande att man fått till bananpiren. Men det är mer ett industriområdeslopp än ett stadslopp. IMHO inte riktigt samma feeling tyvärr. Men skitkul ändå absolut! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Magnus Thomé skrev:
Det är kul och imponerande att man fått till bananpiren. Men det är mer ett industriområdeslopp än ett stadslopp. IMHO inte riktigt samma feeling tyvärr. Men skitkul ändå absolut! thumbs up


Norrköping var också riktigt kul, var ju både hamn industri och bostadsområden runt den banan.
Kanske det närmaste vi kommit Monaco i svensk racing. Synd att personlig prestige sänkte det eventet.
Mariestad hade också varit kul att utveckla till fullfart, när man gick flat out förbi hamnen och rundade brandstationen in om centrum, önskade man att det varit fullt varvet rund (mu var det defilering halvan varvet genom centrum som gällde.
Men gillar man miljön runt stadsloppet (vilket man ju gör ) så är Köpenhamn, värt ett besök. Det tror jag Århus också är. Norisring i DTM och Monaco samt Pau med hsitoriska racers är också sevärda event.
(men man får inte som jag hysa känslor för kvaddade klenoder )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Vart kan man läsa mer om loppet i Norrköping (samt gärna se bilder från tävlingarna)? Har bara hört och läst lite korta anekdoter från då det begav sig.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Klurax skrev:
Vart kan man läsa mer om loppet i Norrköping (samt gärna se bilder från tävlingarna)? Har bara hört och läst lite korta anekdoter från då det begav sig.


Finns en tråd med lite bilder om Norrköpings GP här någonstans på rejsa.
De svenska motortidningarna som Teknikens Värld, Automobil och Car hade en del reportage som jag minns.
Även lokaltidningarna i regionen slog upp det rätt ok. Tyvärr har jag inget kvar av detta som jag annars sparade för framtida minnen...
På nätet är det nog lite sämre, det var ju nästan 10 år före vi visste att det skulle komma
Men det vore ju trevligt med något nostalgiprojekt med text, resultat och bilder från dessa år.
Själv har jag en del kassa bilder (underexponerade pga kamerastrul) i någon flyttlåda någon stans i källaren.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
niko
danmark
Här sen Apr 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Hej pojkar.

Der er alltid en mening om stadsloppene , jag tycker at man ska göra om man vågar satsa bilen. Jag har bygd min Midget med henblik på racing. Jag ville aldrig köra stadslop i en Lotus Elite tex.

Der er en speciel stemning til stadloppene , det er den som gäller.

Jag vill dog komma til Ssm nästa helg på Knutstorp , bara for at slappa av litte för Köpenhamn

_________________
Nikolaj Mortensen
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



Min första tanke när jag såg filmen var, vilken idioti att köra lopp med dom där skit-barriärena. Sen ser jag att andra har reagerat på det också. Har man varit nere i Monaco och sett hur dom konstruerar barriärer och banan i övrigt där så fattar man vad jag menar. Samma gäller ju även det publikfria partiet där det stod massa höbalar och vägen var kantad av massa träd. Hur tänkte dom där, det känns som att vara tillbaka på 60-talet.

Nä, ska det vara stadslopp så måste det göras ordentligt. Både för säkerhet, men även en bra bana. Denna kändes som ett hastverk.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Bilder o videos
Classic Race Aarhus sista helg. Onboard Gt/Gts up til 65.
<<   1, 2
8950 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande