Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring Pagidbelägg och uppgradering av bromsar
1, 2   >>
6591 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Hej forumet! Klurar lite på hur jag ska få bättre bromsprestanda... Någon som kan bistå med erfarenheter/tips?:

- Tänkte uppgradera succesivt, dvs köpa RS19 (Gul) till frambromsarna nu samt senare i vår även RS19 belägg bak. Någon som har erfarenhet av att bilen skulle bli konstig/annorlunda att hantera om man kör på originalbelägg bak?

- Var köper man Pagid ? Är det Forza som gäller, eller går det att hitta billigare via tex Tyska postorder siter på nätet?

- Kommer att byta bromsvätskan till Castrol SRF, samt byta ut de sex gummislangarna mot stålomspunna dito (NBM Hydralics). Har även införskaffat nya standard M3E36 skivor fram och bak. Har slitsat de främre skivorna hos http://www.rolleslitz.se/.
Finns det något mer man kan göra för att få bättre bromsprestanda på en M3'a 1997?. Jag är original fetichist, så original 17 tummarna kommer ej att bytas ut! Därmed är troligen större bromsok knepigt...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Ang. pagid-belägg. (blå)

Köpa dem kan du göra på khmotorsport.se (tror jag).

De funkar perfekt när de e nya. Livslängden verkar vara oändlig, och jag har aldrig fått dem att bli överhettade. På så sätt är de ju väldigt ekonomiska jämfört med andra belägg.

MEN prestandan försämras hela tiden, vilket kan vara väldigt svårt att känna.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

ege skrev:
MEN prestandan försämras hela tiden, vilket kan vara väldigt svårt att känna.


Nyfiken! Hur menar du att prestandan försämras? Under ett banpass eller över ett år typ? och vilken prestanda tänker du på? Friktion per pedaltryck, max friktion, tålighet mot värme eller nåt annat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Fyller på med ytterligare en fråga:

- Har just fått hem nya (original) bromsskivor till bakbromsarna. Finns det någon anledning till att slitsa skivorna även bak? Eller är det bara larv?

Magnus, du har väl kört med både PF97 och gula Pagid RS19. Har du hunnit skapa dig en uppfattning om för/nackdelar med respektive belägg? Priserna verkar vara snarlika:
Pagid RS19: 2995/2395
PF97: 2470/2370

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Undrar också om man bara kan ha sportbromsbelägg fram?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Inga problem, bara att peta dit sportbelägg fram även om du har "vanliga" belägg bak.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Erik (fd Mooseman) skrev:
Inga problem, bara att peta dit sportbelägg fram även om du har "vanliga" belägg bak.


Gött mos!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Erik (fd Mooseman) skrev:
Inga problem, bara att peta dit sportbelägg fram även om du har "vanliga" belägg bak.


Det finns en klar nackdel om friktionskoefficienten skiljer sig mycket mellan fram och bakaxel pga att man
bara bytat på ena axeln.

Racebelägg som tål bra med temperatur har ofta bättre friktionskoefficient som varma än kalla. När dom är varma är dom ungefär som gatbelägg när dessa är kalla och tvärtom. I fallet med racebelägg fram och orginal bak kan man generellt säga:

När du kör på gata och beläggen är kalla, typ häftig inbromsning vid normal landsvägskörnig för att väja för ett hinder. Då finns risken att bakbromsarna låser för tidigt i förhållande till frambromsarna. På moderna bilar med ABS och reduceringventil till bakbromsarna är detta säkert inget problem alls.

På bana med varma belägg runtom blir effekten tvärtom. Vid maximal bromsning så att frambromsarna nästan låser rullar bakhjulen med utan att utnyttja den tillgängliga friktionen mellan underlag och däck optimalt.

Därför tycker jag att det är rätt bra att ha likvärdig friktionskoefficient (över olika temperaturer) fram som bak.

Det är inget livsnödvändigt, men det är ju kul om grejorna funkar som dom ska.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Magnus Thomé skrev:


Nyfiken! Hur menar du att prestandan försämras? Under ett banpass eller över ett år typ? och vilken prestanda tänker du på? Friktion per pedaltryck, max friktion, tålighet mot värme eller nåt annat?



Ja menar inte under själva passet. Och man märker ingen direkt skillnad från pass till pass. Knappt från (i mitt fall) tävling till tävling. I fyndbörsen cup behövde man byta efter ungefär 3-4 tävlingar, men man skulle lätt kunna åka flera säsonger sätt till slitaget.

Jag menar enbart max friktion. Eller vad man ska säga... hög prestanda=kort bromssträcka
Pedaltryck får man ju alltid variera beroende på hastighet, fäste m.m. Tåligheten mot värme har ALDRIG vart ngt problem. OBS! Jag har aldrig gillat att vänsterbromsa. Tror mer på trailbraking.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Så du menar att max friktion försämras under beläggets livstid. Intressant! Jag vet ju att när beläggen slits ner och blir tunnare så kan temperaturpåverkan av olika slag ändra sig men det här var nytt för mig. Man lär sig något varje dag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2906

Namndispens
Namndispens

Nicke_1 skrev:
Finns det något mer man kan göra för att få bättre bromsprestanda på en M3'a 1997?. Jag är original fetichist, så original 17 tummarna kommer ej att bytas ut! Därmed är troligen större bromsok knepigt...


Jag är inte säker på att det verkligen ger något i rå bromsprestanda, men du vinner i vikt och Känsla om du monterar 4-kolvs bromsok. De enda som jag på rak arm tror passar är Porsche 996 Carrera 2 framok (samma som Boxster S bromsoken för övrigt). Dock kan det hända att du måste köra med spacers för att bromoken inte skall ta i fälgarnas ekrar.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Tack för alla tips! thumbs up
Har nu handlat ett par gula Pagid RS19 till frambromsarna. Ska bli intressant om det blir någon skillnad. Bakbromsarna får vänta på uppgraderingen tills man är mera stadd i kassan

Blev lite fundersam kring ett stycke som stod i inkörnigsbeskrivningen från Forza:
"Kanterna på beläggen skall fasas av 45 grader runtom för att belägget skall få en absolut plan anliggning mot skivan"
Hur mycket då?! Kollade med Forza (som är ytterst hjälpsamma och trevliga), de bukade inte fasa kanterna innan montering. -Någon här på forumet som vet?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



ege skrev:

Jag menar enbart max friktion. Eller vad man ska säga... hög prestanda=kort bromssträcka
Pedaltryck får man ju alltid variera beroende på hastighet, fäste m.m. Tåligheten mot värme har ALDRIG vart ngt problem. OBS! Jag har aldrig gillat att vänsterbromsa. Tror mer på trailbraking.


Nu är du ute och cyklar tror jag. Maximal friktion har inget att göra med kort bromssträcka, i alla fall inte förran bromsar börjar fejda. Även dom sunkigaste bromsar kan framkalla tillräckligt med friktion för att totalt låsa hjulen...i alla fall en gång. Det är när man gör det fler gånger som man får problem.

Att bromsar skulle får lite mindre "max friktion" med tiden borde inte spela någon roll egentligen, i alla fall så länge dom inte fejdar...det är bara att trycka lite hårdare, men inte tillräckligt hårt för att låsa hjulen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Nicke_1 skrev:

"Kanterna på beläggen skall fasas av 45 grader runtom för att belägget skall få en absolut plan anliggning mot skivan"
Hur mycket då?!


Samma instruktion för PF. Jag tog fram filen och drog av nån mm av "hörnen" på beläggets "leading" och "trailing edge" (kom inte på några bra svenska termer)

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jet skrev:
Nicke_1 skrev:

"Kanterna på beläggen skall fasas av 45 grader runtom för att belägget skall få en absolut plan anliggning mot skivan"
Hur mycket då?!


Samma instruktion för PF. Jag tog fram filen och drog av nån mm av "hörnen" på beläggets "leading" och "trailing edge" (kom inte på några bra svenska termer)

Jag brukar sk..a i att fasa kanterna, och jag har då aldrig märkt några problem (om det nu skulle vara viktigt att fasa kanterna, varför är det då inte gjort från fabrik?).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



ice skrev:
varför är det då inte gjort från fabrik?).


Av samma anledning som det sitter McPherson på allt nu för tiden?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Nicke_1 skrev:
Har nu handlat ett par gula Pagid RS19 till frambromsarna.

Hej Niklas!
Apropå Magnus tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8531&highlight=pagid får man fråga vad de kostade?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
BTG skrev:
Nicke_1 skrev:
Har nu handlat ett par gula Pagid RS19 till frambromsarna.

Hej Niklas!
Apropå Magnus tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8531&highlight=pagid får man fråga vad de kostade?


Tjena!
Hittade inte inlägget du refererade till...
Jag pyntade 2995.- för dem. Beställde dem genom NBGummi så slapp jag frakten.
http://www.orionracing.se säljer dem för 2700.- inkl moms dock utan frakt.

Har du något nytt objekt på gång eller!? Har för mig att du sålt 328'an sedan vi sågs vid Ringen i höstas?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6402 Nicklas har 750 oken på sin bil , dom bör passa på M-3 , men belägg till dessa , som passar bana ??

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



krister Andersson skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6402 Nicklas har 750 oken på sin bil , dom bör passa på M-3 , men belägg till dessa , som passar bana ??


Har hittat ett par Pagidklossar (RS19) som går att modifiera så dom passar. Har måttat och provat och kommit fram till att bromsytan passar ganska perfekt till M3 skivorna men har man större skivor passar det mindre bra. Det enda man behöver göra på klossarna är att svetsa på en liten förlängningsögla till monteringspinnarna.

En nackdel dock med 750 oken är att dom är ganska tunga.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



oken till 840 Ci är Brembo 4-kolv och aluminium. Billigare (och lättare) än 750 E32 (M5 E34, 850 CSi o.s.v.) ok om man köper nytt. Jag har det till M6:an med 840 Ci 324x30 mm skivor. Tänk på att kolvarna har olika storlek så oken ska monteras framför axeln. Annars får man modifiera lite...

///Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
Skruva banåkabil
Funderingar kring Pagidbelägg och uppgradering av bromsar
1, 2   >>
6591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande