Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-07-06/07/08 Knutstorp SSM
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (56128 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator











































Dansken jagade HÅRT, och i ärlighetens namn var nog hans bil snabbare än SID 1. Men Anders körde lugnt och metodiskt, precis på gränsen för att överköra, emedans den gröna tidvis var över hela banan. Oftast sidledes... Men ungefär 2/3 in i loppet verkade han ge upp lite och backade av en 10%. Jag vet inte om Anders missade det, men plötsligt tappade han bakänden helt på egen hand i utgången av Liton och...



Moment after impact... Det måste vara ovanligt att konstatera bucklor bak på båda bilarna som varit inblandade i en race-kollision.



Dansken var lite upphetsad och gasade för att komma runt och snabbt ut på banan igen. Det funkade inget bra..



Så Lotsengård höll sin plats in i mål.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator











Kontakt?



Skulle tro det, den röda färgen måste ju komma någonstans ifrån, och en Miata ligger bra till.







Vad gör Kraniel bara sekunder efter att han lämnat sin kraschade bil? Jo, han skriver... Är det en avbön ifrån allt av racing heter och ett heligt löfte att hålla sig till skrivbordet framöver? Skulle inte tro det...



-Jo, alltså, kurbsen var lite elaka just där... Pär Hylander lyssnar klentroget på.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



man tackar för de fina bilder ,och det trevliga selskabet .
jag tyckar att ni har en riktig bra serie ,och det är mycket jämt mellan bilarna

nej det var ingen kontakt i denne kurvan

den röda färgen fick jag av bilen bakom som försökte ramma mig efter min omkörning på rakan
jag han att vaja ut på kurbsen och nita ( filmen blev dock barnförbjudet )

om ni undra varför jag fick kast på bilden var det p.g.a jag kom åt huvudströmbrytaren för 3. gången under racet

tackar JÄTTE MYCKET för det trevliga bemötandet från alla förare thumbs up

_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Pär Hansson skrev:
Vilken suverän tråd med bilder och filmer därefter! thumbs up

Generell kommentar till Kimmens film 2: Är det blindstyren du försöker ta dig förbi? Eller tror de att "först in i kurvan väljer spår" fortfarande gäller? (Om det nånsin gällt...)

Du blir ju sent stängd ett flertal gånger och jag vill med detta exempel upprepa vad som gäller ( Tävlingsregler RACING (RA) ) : http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL-2012.pdf ... "... En förare får ej hindra en omkörande medtävlande. ..."

Budskapet till Kimmens antagonister och andra i liknande situationer: Har du kört defensivt såpass klantigt att du har lämnat överlapp bakifrån in i kurvan, ja då är det bara att släppa och lämna plats för omkörning!


Innan man i pga all teknikhysteri och förarhjälpmedel inte lyckades få till några omkörningar i F1 för ett antal år sedan var grundregeln "först in in kurvan väljer spår". För att åter skapa omkörningssituationer ändrade FIA regeln så att ansvaret i princip ligger på den som blir omkörd. Idag innebär det att nybörjarna kör som Per hänvisar till i regelverket (vilket är juridiskt helt korrekt) De som är gamla i gården gärna hemfaller åt den tidigare regeln, speciellt när det hettar till ute på banan. Blindstyren eller inte...
FIA har ofta otur när dom tänker i regelskapandet, detta är nog bara ett exempel. Dagens regelverk har ju inte precis minskat incidenterna, snarare tvärt om

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Bosse L skrev:
FIA har ofta otur när dom tänker i regelskapandet, detta är nog bara ett exempel. Dagens regelverk har ju inte precis minskat incidenterna, snarare tvärt om
Men i just detta fall så är ändringen över 20 år gammal (efter Senna vs Prost Suzuka 1989), men vad hjälper det när en del har tävlat dubbelt så länge...

Det är ju lixom ingen refreshkurs (inte ens en lite teorirefresher om just Drivers Conduct och nyheter) för förare för att behålla licensen, bara att pröjsa för att SBF ska vara nöjda (oavsett om du är blind och/eller döv).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

hedegaard skrev:

den röda färgen fick jag av bilen bakom som försökte ramma mig efter min omkörning på rakan
jag han att vaja ut på kurbsen och nita ( filmen blev dock barnförbjudet )


Ahh, kom igen nu, vi är alla vuxna (i alla fall enligt våra körkort). Upp med filmen bara!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Niklas Falk skrev:
Bosse L skrev:
FIA har ofta otur när dom tänker i regelskapandet, detta är nog bara ett exempel. Dagens regelverk har ju inte precis minskat incidenterna, snarare tvärt om
Men i just detta fall så är ändringen över 20 år gammal (efter Senna vs Prost Suzuka 1989), men vad hjälper det när en del har tävlat dubbelt så länge...

Det är ju lixom ingen refreshkurs (inte ens en lite teorirefresher om just Drivers Conduct och nyheter) för förare för att behålla licensen, bara att pröjsa för att SBF ska vara nöjda (oavsett om du är blind och/eller döv).


Nu minns jag inte exakt när regeländringen infördes, men det var iaf efter 94-95 vad jag kan minnas i hastigheten. (tror till och med att man började tillämpningen i F1 och att det senare infördes i övrigt, men jag kan ha fel där, är ju mest läktarchaffis numera) Tror inte refresh hjälper i just den biten av regelverket. Att hålla uppsikt bakåt och lämna plats är en självklar sak, men så som regelverket är numera är det närmast löjligt. Även om jag som historic racer hellre öppnar upp än bucklar bilen. Kimmen har helt rätt aproach tycker jag i sin kommentar till det hela. I övrigt tycker jag tanken på teoretisk refresh efter kanske 5 år vore en bra grej. Själv har jag inte åkt en meter bana sedan säsongen 2009, men licensens har jag kvar...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



det var inte menat som kritik av någon.
jag ville bara svara på frågan, om hur min bil hade fått lite röd färg på skärmen.

filmen är inspelat i min mobil, och jag måste först lära mig hur man lägger ut den på youtube
jag ska försöka fixa det så fort som möjligt

_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

P.P. skrev:
Vad gör Kraniel bara sekunder efter att han lämnat sin kraschade bil? Jo, han skriver... Är det en avbön ifrån allt av racing heter och ett heligt löfte att hålla sig till skrivbordet framöver? Skulle inte tro det..

En reporter tänker alltid först och främst på sitt uppdrag - att rapportera!

Egentligen mms:ade jag en bild till hustrun, med texten "***". Hennes lika kortfattade svar: "Körbar?".

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



[quote="Kraniel"]
P.P. skrev:
...

Egentligen mms:ade jag en bild till hustrun, med texten "***". Hennes lika kortfattade svar: "Körbar?".


Förstående och erfaren fru

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Härdad, eller kanske uppgiven skulle jag säga

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Film från Bjarne - grymt kört thumbs up LOTUS

Inget ljud men bra action i film

https://www.youtube.com/watch?v=g0PuxCRwUDA&feature=youtube_gdata_ . . . .

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Andra grillade och drack något gott, medans morty polerade bilen

Han mumlade något om svart gummimärken


_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Robban1 skrev:
Han mumlade något om svart gummimärken
Det finns ett bra sätt att undvika gummimärken och stenskott från den framför...




Att ligga först

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Snart 10 tusen trådläsningar. Det är tråden väl värd thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Niklas Falk skrev:
Robban1 skrev:
Han mumlade något om svart gummimärken
Det finns ett bra sätt att undvika gummimärken och stenskott från den framför...




Att ligga först




_________________
R Malmström
MSCC
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Har just sett filmen som Josen har lagt upp. Djup imponerad (det är inte ofta) av Pers återkomst efter den svåra rullningen på gotland. Per är ingen ungdom men räds inga ungdomar mycket snygg körning med en bil som hafsats ihop på en och en halv vecka. Vilket psyke imponerade. Märkligt att inte fler har noterat detta och krediterat Per!

_________________
Rolf osbeck
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Rolf.osbeck skrev:
Har just sett filmen som Josen har lagt upp. Djup imponerad (det är inte ofta) av Pers återkomst efter den svåra rullningen på gotland. Per är ingen ungdom men räds inga ungdomar mycket snygg körning med en bil som hafsats ihop på en och en halv vecka. Vilket psyke imponerade. Märkligt att inte fler har noterat detta och krediterat Per!

Visst har vi noterat detta och traditionsenligt ryggdunkande har utdelats i depån på knutan (med svängande av ölburk i andra handen, som sig bör). Men det tål allt att upprepas: En prestation att få bilen redo till Knutan och en stark psykisk prestation att genast köra fort igen!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En och en halv vecka var väl att ta i, men om man tar med ihopkrafsandet av delar så blev det väl nåt sånt. Själva grovjobbet gjordes på kortare tid än så av "nån" i Trollhättetrakten, och koordinerandet sköttes av nån gokartnisse som dessutom hade med sig två bilar ner till SSM.

Starkt av Per att komma igen och vi var många som gjorde små försök att peppa i depån.
Jag minns inte om jag kommenterande Pers återkomst och bilen Fenix från Speakertornet, jag babblade så mycket så jag borde gjort det (men om nån uppfattade det är en annan femma).

Det är bra att ha lite styckade bilar hängande i garaget, man vet aldrig när nån behöver delar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Jo Nicklas du har en poäng där utan dom styckade delarna så hade det varit svårare men mer parten delarna hämtades av gokartnisesen igår så om någon kröker sina främre ramben så finns det att hämta hos honom bara att svetsa in. Jag glömde att nämna Per körde med ny chassie setup direkt till race utan test.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Robban1 skrev:
Niklas Falk skrev:
Robban1 skrev:
Han mumlade något om svart gummimärken
Det finns ett bra sätt att undvika gummimärken och stenskott från den framför...




Att ligga först






_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Eftersnack
2012-07-06/07/08 Knutstorp SSM
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (56128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande