Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Åka bana med M5 E39
2 besök senaste veckan (5238 totalt)
jimmy/bmw
järvsö
Här sen Nov 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Har tänkt börja köra lite bana på novisnivå.
Har isf tänkt att köpa coilovers + bättre bromsar
Blir den duglig som bankärra då eller bättre att tänka om och köpa mig en m3 e36??

_________________
Jimmy Sandström

Bmw 530d e60
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



m5 e39 lär ju vara hård nog i orginal fjädring för nybörjar åka, ett par billiga/styling coilovers lär inte vara lika bra som sachs grejerna som sitter orginal? är bara dämpare och bussningar fräsha så lär du kunna nöta däck till förbannelse, för dom är tunga, en 540iA -00 med m-sportchassiet som är sämre än m5an är ju en stabil leksak även fast den var stor som ett hus..

fast det beror väl på vilka ambitioner du har på banåkat.. vill du ha kul o åka och åka, eller ska du försöka vara värst?

jag tror iaf på att lägga pengarna på däck o se till att du har fräscha bussningar och dämpare/fjädrar (org bmw m5 då och inga utbytta till eftermarknadsgrejer genom åren) ska du ha coilovers (tex om nån bytt ut dämpare/fjädrar mot budget prylar eller dom börjar bli svampiga) lär det bli några dyrare som är mer gjorda för väghållning och inte styling..

ja hade en 540iA -00 med m-sport och den var perfekt i nivån att ha kul, var inte snabbast, men kunde klart vara bredast om man ville..

vikten är nog största fienden när det gäller bana, men det vet du säkert, äter bromsar, däck etc..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Strunta i chassieuppgraderingarna i början.
Byt bromsvätska till nåt med högre kokpunkt, Ate blu eller nåt annat. Finns ett par trådar om bromsvätska här på forumet, bara att söka.

Däck, bromsbelägg och bensin är väl det som kommer att gå åt mest på den bilen.

Säger som Stingray, testa att köra som den är. Sen kan man ta lite smågrejer efter hand, tex skaffa R-däck.
Man får ingen körvana i garaget, jag vet detta av egen erfarenhet då jag slösade bort flera år på att bygga om en bil.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
jimmy/bmw
järvsö
Här sen Nov 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
Jo man kanske ska prova en sväng som den är först.
Se om man får tid någon onsdag att åka till mittsverige banan.
Men om vi för det steget vidare sedan då går de att få den att bli en "skapligt" vass banbil eller är de bara att glömma?

_________________
Jimmy Sandström

Bmw 530d e60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



jimmy/bmw skrev:
Jo man kanske ska prova en sväng som den är först.
Se om man får tid någon onsdag att åka till mittsverige banan.
Men om vi för det steget vidare sedan då går de att få den att bli en "skapligt" vass banbil eller är de bara att glömma?


Breeeda r-däck och hårdare krängare, riktiga coilovers, nya belägg + vätska, LÄTTA.

Sen går den nog hyffsat

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
jimmy/bmw
järvsö
Här sen Nov 2005
Inlägg: 77


Trådstartare
erikjakan skrev:
jimmy/bmw skrev:
Jo man kanske ska prova en sväng som den är först.
Se om man får tid någon onsdag att åka till mittsverige banan.
Men om vi för det steget vidare sedan då går de att få den att bli en "skapligt" vass banbil eller är de bara att glömma?


Breeeda r-däck och hårdare krängare, riktiga coilovers, nya belägg + vätska, LÄTTA.

Sen går den nog hyffsat
Lätt kan bli iform av andra stolar annars NEJ

_________________
Jimmy Sandström

Bmw 530d e60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Mittsverigebanan är en riktig bromsupphettarbana, se till att ha värmetåligare belägg och ny bromsvätska. Misstänker att du behöver bromskylning (kallluftslang) för att den ska palla längre pass där.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför skulle coilovers göra att bilen går bättre ? Det har jag aldrig fattat.

Förövrigt sitter det redan coilovers på en alla BMW efter e30...orginal.

Man måste ut på banan först, för att veta vad man vill ändra på.

Kränger det för mycket...fixar man fjädrar och/eller kränghämmare.

Understyr eller överstyr det.....löser man det i den ände av bilen som är lämpligast.
Kan man enkelr fixa mer camper så är det aldrig fel.

Bromsar fixar man alltid innan man ska ut.
Friska grejor och massor av kylning.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



ButterflyRacing skrev:
Varför skulle coilovers göra att bilen går bättre ? Det har jag aldrig fattat.

Förövrigt sitter det redan coilovers på en alla BMW efter e30...orginal.

Man måste ut på banan först, för att veta vad man vill ändra på.

Kränger det för mycket...fixar man fjädrar och/eller kränghämmare.

Understyr eller överstyr det.....löser man det i den ände av bilen som är lämpligast.
Kan man enkelr fixa mer camper så är det aldrig fel.

Bromsar fixar man alltid innan man ska ut.
Friska grejor och massor av kylning.


Justerbara coilovers då?

Sen kommer en orignalbil alltid kränga för mycket med r-däck om den är orörd, iaf för min smak.

Och ska man inte lätta får man öka på effekten!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



erikjakan skrev:
ButterflyRacing skrev:
Varför skulle coilovers göra att bilen går bättre ? Det har jag aldrig fattat.

Förövrigt sitter det redan coilovers på en alla BMW efter e30...orginal.

Man måste ut på banan först, för att veta vad man vill ändra på.

Kränger det för mycket...fixar man fjädrar och/eller kränghämmare.

Understyr eller överstyr det.....löser man det i den ände av bilen som är lämpligast.
Kan man enkelr fixa mer camper så är det aldrig fel.

Bromsar fixar man alltid innan man ska ut.
Friska grejor och massor av kylning.


Justerbara coilovers då?

Sen kommer en orignalbil alltid kränga för mycket med r-däck om den är orörd, iaf för min smak.

Och ska man inte lätta får man öka på effekten!

MVH Erik


Ja.....men hur många är det som kan ställa in dämpare, utan att ha någon banvana ?
Och som sagt....man får handla för många pengar innan man får något som är bättre är det tyskarna tagit fram.

Och när det gäller krängare...vill man ju veta i vilken ände man ska börja.
Har man möjlighet att sätta på styvare krängare, så skulle jag börja där.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



jimmy/bmw skrev:
Jo man kanske ska prova en sväng som den är först.
Se om man får tid någon onsdag att åka till mittsverige banan.
Men om vi för det steget vidare sedan då går de att få den att bli en "skapligt" vass banbil eller är de bara att glömma?


Lyssna på Håkan "Butterfly". thumbs up
1) Ja, dina bromsar kommer att ta slut, men det gör dom även om du köper en M3. Så är det
för alla i början.

2) Det är bra att börja med fräscha originalprylar. Efter några träffar kan du börja modda (för att
sedan, om några år, inse att original nog ändå var ganska ok )

3) Låt oss vara ärliga. Nej, en M5 E39 kommer inte att bli någon vass banbil, i alla fall inte
på typiska Svenska banor. Utvecklingen har gått framåt och det finns många bilar i samma
prisklass som är riktigt snabba.. Men en mysig GT-vagn med viss banpotential är väl ok?

_________________
--
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Åka bana med M5 E39
2 besök senaste veckan (5238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande