Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Åka bana med M5 E39 | 2 besök senaste veckan (5238 totalt) |
m5 e39 lär ju vara hård nog i orginal fjädring för nybörjar åka, ett par billiga/styling coilovers lär inte vara lika bra som sachs grejerna som sitter orginal? är bara dämpare och bussningar fräsha så lär du kunna nöta däck till förbannelse, för dom är tunga, en 540iA -00 med m-sportchassiet som är sämre än m5an är ju en stabil leksak även fast den var stor som ett hus..
fast det beror väl på vilka ambitioner du har på banåkat.. vill du ha kul o åka och åka, eller ska du försöka vara värst? jag tror iaf på att lägga pengarna på däck o se till att du har fräscha bussningar och dämpare/fjädrar (org bmw m5 då och inga utbytta till eftermarknadsgrejer genom åren) ska du ha coilovers (tex om nån bytt ut dämpare/fjädrar mot budget prylar eller dom börjar bli svampiga) lär det bli några dyrare som är mer gjorda för väghållning och inte styling.. ja hade en 540iA -00 med m-sport och den var perfekt i nivån att ha kul, var inte snabbast, men kunde klart vara bredast om man ville.. vikten är nog största fienden när det gäller bana, men det vet du säkert, äter bromsar, däck etc.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Strunta i chassieuppgraderingarna i början.
Byt bromsvätska till nåt med högre kokpunkt, Ate blu eller nåt annat. Finns ett par trådar om bromsvätska här på forumet, bara att söka. Däck, bromsbelägg och bensin är väl det som kommer att gå åt mest på den bilen. Säger som Stingray, testa att köra som den är. Sen kan man ta lite smågrejer efter hand, tex skaffa R-däck. Man får ingen körvana i garaget, jag vet detta av egen erfarenhet då jag slösade bort flera år på att bygga om en bil. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jo man kanske ska prova en sväng som den är först.
Se om man får tid någon onsdag att åka till mittsverige banan. Men om vi för det steget vidare sedan då går de att få den att bli en "skapligt" vass banbil eller är de bara att glömma? _________________ Jimmy Sandström Bmw 530d e60 |
||||
Breeeda r-däck och hårdare krängare, riktiga coilovers, nya belägg + vätska, LÄTTA. Sen går den nog hyffsat _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
_________________ Jimmy Sandström Bmw 530d e60 |
||||
Mittsverigebanan är en riktig bromsupphettarbana, se till att ha värmetåligare belägg och ny bromsvätska. Misstänker att du behöver bromskylning (kallluftslang) för att den ska palla längre pass där.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Varför skulle coilovers göra att bilen går bättre ? Det har jag aldrig fattat.
Förövrigt sitter det redan coilovers på en alla BMW efter e30...orginal. Man måste ut på banan först, för att veta vad man vill ändra på. Kränger det för mycket...fixar man fjädrar och/eller kränghämmare. Understyr eller överstyr det.....löser man det i den ände av bilen som är lämpligast. Kan man enkelr fixa mer camper så är det aldrig fel. Bromsar fixar man alltid innan man ska ut. Friska grejor och massor av kylning. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Justerbara coilovers då? Sen kommer en orignalbil alltid kränga för mycket med r-däck om den är orörd, iaf för min smak. Och ska man inte lätta får man öka på effekten! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja.....men hur många är det som kan ställa in dämpare, utan att ha någon banvana ? Och som sagt....man får handla för många pengar innan man får något som är bättre är det tyskarna tagit fram. Och när det gäller krängare...vill man ju veta i vilken ände man ska börja. Har man möjlighet att sätta på styvare krängare, så skulle jag börja där. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Lyssna på Håkan "Butterfly". 1) Ja, dina bromsar kommer att ta slut, men det gör dom även om du köper en M3. Så är det för alla i början. 2) Det är bra att börja med fräscha originalprylar. Efter några träffar kan du börja modda (för att sedan, om några år, inse att original nog ändå var ganska ok ) 3) Låt oss vara ärliga. Nej, en M5 E39 kommer inte att bli någon vass banbil, i alla fall inte på typiska Svenska banor. Utvecklingen har gått framåt och det finns många bilar i samma prisklass som är riktigt snabba.. Men en mysig GT-vagn med viss banpotential är väl ok? _________________ -- |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Åka bana med M5 E39 | 2 besök senaste veckan (5238 totalt) |