Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Önskar mig en Vmin/Vmax-app till telefonen till bankörningen
10 besök senaste veckan (4953 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tidtagning är inte okej på många träffar vilket jag respekterar fullt ut.

Ett djungelknep många kör med är att kolla exakt var längs rakan man måste växla upp för att se om man gjorde en bra utgång ur kurvan det varvet.

Men jag skulle vilja ha en app till min Androidtelefon som bara visar två saker med stora siffror, lägsta hastigheten i föregående kurva och högsta hastigheten på föregående raka. Inget mer. Om det känns bättre för arrangörer så kan jag till nöds till och med nöja mig med bara visning av lägsta hastighet jag haft i föregående kurva. Borde kunna vara ganska politiskt korrekt med bara det?

---------------

Jag vet att funktionen finns i "Harrys", dvs video/loggningsappen för iPhone. Eftersom jag inte har en iPhone så vet jag inte om Vmin/Vmax visas live när man kör eller bara i efterhand på videon. Hursomhelst faller Harrys bort på att det blir tidtagning med den eftersom det är en komplett loggning, video och tidtagningsapp.


Så bara en dum enkel app som bara gör en sak, visar Vmin och Vmax vore kanooooon

Någon som sett nåt sånt nånstans? Jag ska googla lite o leta på den ökniga Android-appstoren.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



släng i luren eller en drifbox i handskfacket med en gps puck sen tar du ut den efter träffen och analyserar dina tider... du behöver inte ens sätta start och mål och då får du inga tider efter som det är förbjudet men då ser du allt i farter osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Om arrangören inte vill ha tidtagning så är det väl lika illa med optimering av (genom att live visa) vMin och vMax?
Ska du titta på det i efterhand så faller ju direktfeedbacken (vem minns exakt vad för bra sak du gjorde för 10 varv sen).

Om livetimer appar kan ställas om från att visa tider till senaste vMin och vMax vet jag inte, men visst vore det trevligt som livefeedback vid träning, speciellt på en 7" platta som man inte måste nöglo på för att se nåt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Om arrangören inte vill ha tidtagning så är det väl lika illa med optimering av (genom att live visa) vMin och vMax?


Ja ärligt talat så vet jag inte riktigt - och antagligen inte arrangörerna heller - var gränsdragningen ska ske exakt. Filma är okej på alla träffar till exempel. Vilket ju ger konsekvensen att man i efterhand kan se ungefärliga varvtider om man absolut vill.

Och förarträning/förarutvecklingsvinkeln på den här typen av träffar står ju inte i motsats till att analysera sin körning nogrannare med loggdata - istället är det ju helt tvärtom, alla som kommer borde ju absolut logga för att utvecklas, se vad man gör fel osv.

Så jag tror att på sikt kanske vissa arrangörer kommer tillåta loggning men kanske inte varvtidsvisning live inne i bilen till exempel. Men det kommer nog ta några år och under tiden söker jag alternativ som är tillåtna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
släng i luren eller en drifbox i handskfacket med en gps puck sen tar du ut den efter träffen och analyserar dina tider... du behöver inte ens sätta start och mål och då får du inga tider efter som det är förbjudet men då ser du allt i farter osv


När jag är på träffar där man får logga så gör jag så, dvs jag har ingen koll på loggdata under träffen utan kan bara i efterhand se på datat i lugn o ro thumbs up Det funkar helt okej tycker jag.

Men på BMWSC-träffarna med en bil försäkrad i BMW originalförsäkringar så får jag faktiskt bilen fullt försäkrad även på banan - vilket jag gärna har förstås - men då får jag inte ta tid med en logger. Och den dealen tar jag ju självklart - därav ingen loggning på BMWSC-träffarna för min del.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Magnus Thomé skrev:

Ja ärligt talat så vet jag inte riktigt - och antagligen inte arrangörerna heller - var gränsdragningen ska ske exakt.


I vårt fall är kravet utformat av BMW Originalförsäkring.
Fast det är inte värre än att du kommunicerar med vår gatbilsgeneral herr Toth så att en diskussion kan inledas med BMW OF om något anses behövas förtydligas.
BMW OF gillar att ha en dialog med oss thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja ärligt talat så vet jag inte riktigt - och antagligen inte arrangörerna heller - var gränsdragningen ska ske exakt.


I vårt fall är kravet utformat av BMW Originalförsäkring.
Fast det är inte värre än att du kommunicerar med vår gatbilsgeneral herr Toth så att en diskussion kan inledas med BMW OF om något anses behövas förtydligas.
BMW OF gillar att ha en dialog med oss thumbs up


Ja, jag tror också det skulle gå utmärkt att bolla lite med dem thumbs up Vi är ju alla fullständigt medvetna vad både de och vi (BMWSC) vill åstakomma med reglerna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Japp.
Det var ju tom "nästan" att MINI Cup/Time-Attack fick OK från BMW OF.
Så det finns inga automatiska nej till svar utan det tänks till ganska mycket innan svar kommer.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Om duger som jag säger tar du inte tid. Du loggar bara du kan skippa tids delen och bara använda g osv för analys.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Önskar mig en Vmin/Vmax-app till telefonen till bankörningen
10 besök senaste veckan (4953 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande