Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Personlig utrustning 2013?
7907 besök totalt
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Om jag förstått rätt så ska den personliga utrustningen from 1/1 2013 följa FIA's standard 8856-2000. Vilket betyder att allt med 1986 märkning kan börja användas som putsdukar. (Overall, handskar, underställ, balaklava, skor.)

Kommer man fortfarande strunta i stolarnas och bältenas åldersmärkning?

Hur blir det med HNRS och hjälmar? Någon speciell märkning man kan leta efter eller måste man gå igenom FIA's lista?
FIA's TECHNICAL LIST N° 29 är ju inte att leka med.
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/6577CCBFA9639922C125797C00588 . . . .

Man vill inte lyckas köpa fel utrustning så här på hösten och sen inte få använda det efter årsskiftet.
Kunde snabbt konstatera att overall, skor och hjälm måste bytas.

_________________
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Japp från 2013 gäller det att all personlig utrustning (i klädväg) ska ha fia 8856-2000 märkning så allt med äldre märkning blir "värdelöst". ( i racing iaf.)

När det gäller FHR/HNRS så gäller att det ska vara FIA märkt och finnas med i FIA's TECHNICAL LIST N° 29 eller 36. Verkar inte som vi har något annat att gå på.
Detta blir ju också krav i racing från 2013.

[url] http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D39E79E9FC035C38C1257A140055A . . . . [/url]
[url] http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/D4F329C3E9729FF8C1257936003A5 . . . . [/url]

Man behöver dock inte leta igenom dessa då FIA märkningen ska finnas på hjälm och FHR/HNRS.
Finns några slamkrypare men så länge FIAs silver lapp sitter där så ska det vara "lugnt".

Stolar/bälten verkar det inte bli några ändrade regler på (än iaf.).

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7144

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kriller78 skrev:
Stolar/bälten verkar det inte bli några ändrade regler på (än iaf.).


Frågan dök upp i en diskussion - hur blir det egentligen med femårsregeln på stolar och bälten? Har det fattats något beslut i frågan från förbundets sida? Är det någon som vet vad som faktiskt gäller för 2013 och framåt?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20121



Kraniel skrev:
kriller78 skrev:
Stolar/bälten verkar det inte bli några ändrade regler på (än iaf.).


Frågan dök upp i en diskussion - hur blir det egentligen med femårsregeln på stolar och bälten? Har det fattats något beslut i frågan från förbundets sida? Är det någon som vet vad som faktiskt gäller för 2013 och framåt?
Vi får väl se under hösten/vintern om det fortfarande kommer stå "Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag." om bälten och stolar i versionen för 2013.

Jag gissar att det går att anta att det gäller tills vi hör nåt om det (det bör inte passera obemärkt). Men var och en får ju vara nervös på sitt eget vis och vänta tills SBF publicerar nästa version.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Lite mer info:

http://www.ercup.se/index.asp?d=783

Men fortfarande inget ang 5-års gränsen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



TPR skrev:
Lite mer info:

http://www.ercup.se/index.asp?d=783

Men fortfarande inget ang 5-års gränsen.

Bra, håll i mot!

_________________
Rikard Niva
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
När jag i våras fick se skadestatistiken från förbundet så blev jag förvånad och senare förbannad.
Racing är (förutom dragracing) den del av förbundet som står för minst antal olyckor/skador. Rally och folkrace står för 80%.

Okt 2008-okt 2009 rapporterades det färre än 10 stk skador inom racing. 2009 hade man ca 4000 startande inom Racing. En skaderisk på mindre än 0,25%.

Självklart ska man alltid jobba för bättre säkerhet. Men bättre säkerhetsutrustning minskar inte risken för olyckorna. I bästa fall minskar de skadorna som uppstår. Frågan är i hur många av dessa <10 olyckor som denna säkerhetsutrusnting gjort någon skillnad för föraren?

Kanske är det viktigare att jobba på säkerheten kring våra banor istället? Som då även kommer att gagna trackdaysåkare och övriga, där säkerhetskraven på föraren inte är lika hög.

_________________
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Andreas, hur blir det på MSCC:s KM framöver?
Kommer samma krav gälla där?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7144

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TPR skrev:
Lite mer info:

http://www.ercup.se/index.asp?d=783

Men fortfarande inget ang 5-års gränsen.


Intressant läsning. Tack!

Edit: vet vi NÄR vi kan förvänta oss klarhet om femårsregeln? När spikas reglementet?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20121



Kraniel skrev:
Edit: vet vi NÄR vi kan förvänta oss klarhet om femårsregeln? När spikas reglementet?
SBFs översatta reglementen brukar publiceras nån gång nyår-februari. Så sitt lungt i båten till mars-april åtminstone, om du inte misstänker att det blir rusning och brist på tex bälten innan säsongstart.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
TPR skrev:
Andreas, hur blir det på MSCC:s KM framöver?
Kommer samma krav gälla där?


Bra fråga!
Min högst personliga syn på det hela är att vi ska kämpa för att hålla insteget till racing så lågt som möjligt.
Då tycker jag detta är helt orimliga krav. Säkerhetskraven måste vara anpassade efter nivån på tävling, och vårt KM är ingen elitserie i racing med olyckor till höger och vänster. Vi kör gentlemansracing och är rädda om varandras hälsa och bilar.

Var i England i helgen och besökte Snetterton. Det var mycket intressant att höra deras syn på detta. Vi fick möjlighet att träffa både representant från banbolaget, tjänstgörande läkare samt team-ägare och förare.

I England där motorsporten är mycket större än i Sverige har man tydligen en helt annan syn på detta.

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Personlig utrustning 2013?
7907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande