Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7907 besök totalt |
Om jag förstått rätt så ska den personliga utrustningen from 1/1 2013 följa FIA's standard 8856-2000. Vilket betyder att allt med 1986 märkning kan börja användas som putsdukar. (Overall, handskar, underställ, balaklava, skor.)
Kommer man fortfarande strunta i stolarnas och bältenas åldersmärkning? Hur blir det med HNRS och hjälmar? Någon speciell märkning man kan leta efter eller måste man gå igenom FIA's lista? FIA's TECHNICAL LIST N° 29 är ju inte att leka med. http://argent.fia.com/web/fia-public Man vill inte lyckas köpa fel utrustning så här på hösten och sen inte få använda det efter årsskiftet. Kunde snabbt konstatera att overall, skor och hjälm måste bytas. _________________ ![]() |
||||
Japp från 2013 gäller det att all personlig utrustning (i klädväg) ska ha fia 8856-2000 märkning så allt med äldre märkning blir "värdelöst". ( i racing iaf.)
När det gäller FHR/HNRS så gäller att det ska vara FIA märkt och finnas med i FIA's TECHNICAL LIST N° 29 eller 36. Verkar inte som vi har något annat att gå på. Detta blir ju också krav i racing från 2013. [url] http://argent.fia.com/web/fia-public [url] http://argent.fia.com/web/fia-public Man behöver dock inte leta igenom dessa då FIA märkningen ska finnas på hjälm och FHR/HNRS. Finns några slamkrypare men så länge FIAs silver lapp sitter där så ska det vara "lugnt". Stolar/bälten verkar det inte bli några ändrade regler på (än iaf.). _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
Frågan dök upp i en diskussion - hur blir det egentligen med femårsregeln på stolar och bälten? Har det fattats något beslut i frågan från förbundets sida? Är det någon som vet vad som faktiskt gäller för 2013 och framåt? |
||||
Jag gissar att det går att anta att det gäller tills vi hör nåt om det (det bör inte passera obemärkt). Men var och en får ju vara nervös på sitt eget vis och vänta tills SBF publicerar nästa version. |
||||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Bra, håll i mot! _________________ Rikard Niva |
||||
När jag i våras fick se skadestatistiken från förbundet så blev jag förvånad och senare förbannad.
Racing är (förutom dragracing) den del av förbundet som står för minst antal olyckor/skador. Rally och folkrace står för 80%. Okt 2008-okt 2009 rapporterades det färre än 10 stk skador inom racing. 2009 hade man ca 4000 startande inom Racing. En skaderisk på mindre än 0,25%. Självklart ska man alltid jobba för bättre säkerhet. Men bättre säkerhetsutrustning minskar inte risken för olyckorna. I bästa fall minskar de skadorna som uppstår. Frågan är i hur många av dessa <10 olyckor som denna säkerhetsutrusnting gjort någon skillnad för föraren? Kanske är det viktigare att jobba på säkerheten kring våra banor istället? Som då även kommer att gagna trackdaysåkare och övriga, där säkerhetskraven på föraren inte är lika hög. _________________ ![]() |
||||
Intressant läsning. Tack! Edit: vet vi NÄR vi kan förvänta oss klarhet om femårsregeln? När spikas reglementet? |
||||
|
||||
Bra fråga! Min högst personliga syn på det hela är att vi ska kämpa för att hålla insteget till racing så lågt som möjligt. Då tycker jag detta är helt orimliga krav. Säkerhetskraven måste vara anpassade efter nivån på tävling, och vårt KM är ingen elitserie i racing med olyckor till höger och vänster. Vi kör gentlemansracing och är rädda om varandras hälsa och bilar. Var i England i helgen och besökte Snetterton. Det var mycket intressant att höra deras syn på detta. Vi fick möjlighet att träffa både representant från banbolaget, tjänstgörande läkare samt team-ägare och förare. I England där motorsporten är mycket större än i Sverige har man tydligen en helt annan syn på detta. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7907 besök totalt |