Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (96587 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Fortsatte idag med ventilationen av växellådan, många bildguider på nätet så tar de bara en slang, sätter på och viker rakt upp, enkelt väl? Lite väl enkelt känner jag, då kan vatten rinna ner i lådan iom att det ändå är galler ovanför för att ventilera ut varmluft.


Så, ut och handla slang!

Åkte och köpte en (vad jag trodde) passande slang.
Väl i garaget så måttade jag och tänkte "det går nog att få bra" samtidigt som tankarna i bakhuvudet sa "hade inte Mercan massa slangar som var nättare och definitivt oljebeständiga?"
Så, dags att leta i gömmorna...


Jomenvisst, en kvarleva från byggnationen av 190 2.5-16:en!

Klipp till och få denna

Stor anslutning i ena änden, mindre i andra, helt enkelt perfekt för att bara få lite ventilation. Tog och klippte så jag fick 2 böjar för att kunna få den horisontell igen för att undvika att vatten hittar in

Monterat på plats så blev det såhär

Låter kabelhärvorna hålla slangen i ovankant. Den är ändå formbeständig så den bör sitta kvar. Nu skall jag iaf slippa skvätta växellådsolja lite här och där.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Jag gjorde såhär på min:

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Jag gjorde såhär på min:
*BILD MED FILTER*


Det där var smutt och fint, vad för filter (eller vad det är?) hade du där? Någon typ av liten vevhusventilationstanksfilter (puh, långt ord) eller liknande?

Nu på Rudskogen var det med en annan 100% original Speedster 2.2a som inte hade rört växellådsventilationen och han kom bort till mig och frågade om jag också hade problem med oljestänk från lådan, då visade jag slangen och att min bil var helt torr och fin så det gör nytta thumbs up


AB Svensk Bilprovning
Imorse sken solen, så nedcabbad, med solen i ansikten och solbrillorna på så åkte jag till besiktningen. Hade inte luftat bromsarna efter bankörningen för 110%ig bromskänsla men känslan är tillräckligt bra ändå. Besiktningsmannen sken upp som en sol när han såg bilen och spred lovord över hur fräck den var, enda problemet var att komma i och ur när man som han var bort mot 2 meter lång och hade 48½ i skostorlek... Fast väl i sa han "det är helt klart besväret att komma i och ur, vilken underbar bil!"
Besiktningen i sig gick bra, inga anmärkningar och perfekta avgasvärden. Iom att det är en -01a görs ingen OBDII-kontroll, men det gjorde jag igår med min OP-COM så det fanns inga felkoder ändå.
Enda intressanta med att besiktiga en Speedster är när den skall upp på lyften, jag visade var lyftpunkterna fanns och när vi lyfte på de bakre... så lättade bilen fram Mittmotorns förbannelse eller charm, välj själva

Så nu är bilen besiktigad och godkänd att användas till årsskiftet 2013/2014... thumbs up


P.S. Lite saker har inhandlats och kommit hem, andra är på väg och fler ska köpas... så uppgraderingar och ändringar kommer snart D.S.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



och Rudskogen var ? thumbs up thumbs down

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Suddarn skrev:
och Rudskogen var ? thumbs up thumbs down

och Rudskogen var thumbs up thumbs down !


Skall skriva en vettig rapport när jag fått tag på lite bilder, men kort summerat så imponerar bilen och banan gjorde tyvärr tvärtom

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Figgz skrev:
Suddarn skrev:
och Rudskogen var ? thumbs up thumbs down

och Rudskogen var thumbs up thumbs down !


Skall skriva en vettig rapport när jag fått tag på lite bilder, men kort summerat så imponerar bilen och banan gjorde tyvärr tvärtom


Ok ! Spännande. En cliffhanger...

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Suddarn skrev:
Figgz skrev:
Suddarn skrev:
och Rudskogen var ? thumbs up thumbs down

och Rudskogen var thumbs up thumbs down !


Skall skriva en vettig rapport när jag fått tag på lite bilder, men kort summerat så imponerar bilen och banan gjorde tyvärr tvärtom


Ok ! Spännande. En cliffhanger...


Jag kanske inte blir nån thrillerregissör, men man får väl försöka

Skrev lite om banan här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1167800#1167800

Figgz skrev:
Var och körde på nya Rudskogen i lördags, men tyvärr så måste jag säga att jag var lite besviken

Ivrig körning troligtvis av många norska driftare hade gjort att den vita linje som markerar bankanten (då det är gigantiska asfalterade avåkningszoner) är mer eller mindre utsuddad kring hela banan, markering för depåinfart/depåutfart lika så. Tyvärr kände jag att det förtog mycket av känslan för en bana, kändes inte som det fanns någon bankant utan mer som en väldigt kuperad gigantisk bana lagd på ett flygfält.
Så att köra tillsammans med ett väldigt blandat klientel på en vanlig trackday gav upplevelser utöver det vanliga då många inte såg var bankanten egentligen låg, så bilar körde lite överallt då man inte får någon känsla av var banan tar slut...

Känns tråkigt att säga, men gamla Rudskogen var roligare Att asfalten tar slut och det kommer en sandfålla är mer utmanande i körningen än 50+m av asfalt efter bankanten innan en sandfålla kommer.
Det kommer nog krävas mycket underhåll (läs pengar och tid) av banägaren för att hålla banmarkeringarna fina så det går att köra, för i helgen såg det grisigt ut med det. Kanske vore värt att lägga snälla låga curbs kring alla kurvors ytterkant istället för den vita begränsningslinjen?


Jag tycker verkligen att man tappar mycket av känslan av att sätta det perfekta spåret eller ligga på gränsen om det inte finns någon gräns, vilket i detta fall är en asfaltskant.
Iofs gillar jag konbana, men då kör man var och en för sig på tid och ligger på gränsen på ett annan sätt, även om det visar att man kan ha kul med gigantiska asfaltsytor med, men inte här...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Ahh, jo det noterades. Däremot så skötte sig alla på Italeventet jag var på, och banan var sopad (tror han var ute en sväng vid lunchen med) Tyckte det tog ett pass eller två, sen satt allt utan Angst (längst bort nere i svackan) DÄR fanns det gott om asfalt f.ö. Gillade att gasa upför i s-kombinationen. Är dom öppna kurvorna för sladdtävlingarnas skull ? Lite vilda västern feeling över våra grannar överlag Men goa, och glada..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Figgz skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag gjorde såhär på min:
*BILD MED FILTER*


Det där var smutt och fint, vad för filter (eller vad det är?) hade du där? Någon typ av liten vevhusventilationstanksfilter (puh, långt ord) eller liknande?
Helt riktigt en "breather cap" från lokala speedshopen. Bara ett skumfilter inuti så det kunde ventilera fritt. Kändes vettigare än att bara ha öppet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Dumma drifters
Du kanske måste skaffa periskåp så du ser banan från ovan nu när du är 3-4dm längre ner på backen

Hur gick bilen är väl en bättre fråga?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Ja hur gick bilen egentligen?


Dags för en stor uppdatering, blir i tre delar med Rudskogen, uppgraderingar och sedan lite bilder...

Rudskogen
Hur var första körningen med bilen på bana? Det var väldigt annorlunda kan jag säga jämfört med vad jag är van vid, men jag hade en liknelse som jag tycker stämmer bra:
"Om köra fwd som Corsan på bana är att hockeytacklas, så är köra Speedster som att hålla på med konståkning"

Förr i körningen var det kraft som gällde, vad som än hände så var det bara att gasa och spinna sig rätt, nu handlar det som en balansakt som ser väldigt beskedlig ut, men är väldigt utmanande och rolig!

Det märks att bilen är byggd för inspirerande körning, trots 11 år gamla 175or och standard hjulinställning så gick den väldigt bra på banan, sjävklart understyrd med tanke på framdäcken och att jag fick bromsa tidigare än vad jag ville, återigen pga framdäcken. Så en justering av däck fram så kommer det börja gå ännu fortare. Tempot såg lugnt ut då bilen är tyst, men tiderna sa annat!
Jag hoppas på att denna bil ger mig den utveckling i körningen som jag ville ha, något nytt att lära sig. Mittmotor är spännande att köra på gränsen, testade även att drifta med den och det gick hyggligt bra faktiskt, var tvungen att passa på när banan var tom att känna hur den är att köra på gränsen, så kanske man har en liten chans att hämta hem ett kast så man inte åker av banan nån annan gång.

FWD är väldigt mycket mer förlåtande än mittmotor, så detta ger mer nöje per mil bankörning när man kör på gränsen då det kräver mer av mig som förare.

Åtgärdslista:
-Andra fälgar och däck fram
-Nya bromsbelägg mer inriktade på bankörning nu när original ändå börjar ta slut

Förutom detta så skötte sig bilen fenomenalt. Drog ingen direkt olja och bensin räckte 1.8l/mil ungefär för bankörningen.
Lite bilder:



Några bilder som visar det mjuka chassiet med




Uppgraderingar!
Även om bilen är bra så vill man alltid göra den lite bättre... Så vad blev det?

En bukett med stålomspunna bromsslangar


Gammal vs. ny. Visst, de gamla var säkert bra, men varför inte få dit något bättre? Kul att skruva med


Bak

Fram

Och det där var bara att skruva dit? Nä fy f*n heller! Att lufta bromsarna fram när man har haft loss slangar eller ok på en Elise/Speedster/VX220 är ett rent h*lvete. Tvåkolvsok fram med röret på undersidan av oket och bara luftnippel på ena sidan är som gjort för att ha kvar luft i systemet. Så oken får skruvas loss, vändas på, kolvar tryckas in, luftas till höger och vänster, upp-och-ner och på alla sätt. Tacka vet jag google för att hitta en guide på seloc om hur man skulle göra

När jag ändå var i farten...
...så varför inte ha en lite o-rejsig uppdatering med?


Ett Opelmärke, men såna hade jag väl redan?


Lyfte av front clam på bilen, var inte så jobbigt som jag trodde


Original 2.2 utseende


...men om man skulle byta? Det nya märket kommer från en Speedster turbo, de hade nämligen märke utan ribba i fronten


Ribban och emblemet borta. Detta är ett snyggt utseende med, men nästan lite tomt?


Turbons märke på plats, skruvas enkelt på plats bakifrån

Resultatet?

Bilder







Fler bilder finns som vanligt, denna gång i tre olika mappar:
http://figgz.ogun.org/speedster/120811_rudskogen/
http://figgz.ogun.org/speedster/120818_bromsslangar/
http://figgz.ogun.org/speedster/120819_bilder/

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Ser bra ut thumbs up

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Det tog mig 6 år innan jag vågade skruva bort fronten.....
Snyggt jobbat.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Härligt

Visst är mittmotor mera utmanande

För att råda bot på understyrandet är lite mera camber fram dunder thumbs up På S2 behöver vi ta av några mm på hubben för att nå > 2 grader vilket behövs, kanske samma på Speedstern ?

Tack
Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Lennart Mäkinen skrev:
Figgz skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag gjorde såhär på min:
*BILD MED FILTER*


Det där var smutt och fint, vad för filter (eller vad det är?) hade du där? Någon typ av liten vevhusventilationstanksfilter (puh, långt ord) eller liknande?
Helt riktigt en "breather cap" från lokala speedshopen. Bara ett skumfilter inuti så det kunde ventilera fritt. Kändes vettigare än att bara ha öppet.


Alternativt töntigt Biltema-bling-bling-vevhusventilations-filter. Sitter skruvat på ramen för kylarvätskebehållaren på min och gör sitt jobb utmärkt.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Kul med lite folk som läser tråden
Mittmotorbil är minsann riktigt underhållande, tror jag kommer svära över det många gånger med, men det är väl charmen och utmaningen?!
Josen: Fräsa av spindlarna är nog vad som krävs, har inte mätt på det ännu men det måste göras.


Räknestugan är tillbaka!
Ni som läste projekttråden för Mercan kanske minns när jag satt och räknade på fjädrar, tänka sig, nu är det dags igen!
Jag har tänkt att byta ut original stötdämpare & fjädrar till något som är mer anpassat för aktiv körning, men ändå gör vardagsåkning möjlig. Justerbara coilovers är ett måste för att få bra cornerweight, vilket jag inbillar mig är bra för att få balansen i denna redan utmanande bil så bra som möjlig.

Så, vad finns det för fjäderhårdheter på marknaden som följer med de kit som finns? Hittade en sammanställning på vx220-forumet: (VX220 är benämningen på bilen i Storbritannien där den är Vauxhallmärkt)



    VX220 NA = 234 / 268 lbs/in = 42 / 48 N/mm
    VX220 Turbo = 275 / 315 lbs/in = 49 / 57 N/mm (estimated value)
    VX220 Spax kit = 250 / 350 lbs/in = 45 / 62 N/mm
    VX220 NA Nitron kit = 375/450 lbs/in = 68/ 82 N/mm
    VX220 Turbo Nitron kit = 375/475 lbs/in = 68/ 86 N/mm
    VXR = 300 / 340 lbs/in = 54/61 N/mm (estimated value)
    Öhlins = 350 / 400 lbs/in = 63 / 72 N/mm (estimated value)
    --------------------------------------------------------------------------------------
    S1 Standard = 185 / 220 lbs/in = 33 / 39 N/mm
    S1 LSS = 228 / 285 lbs/in = 41 / 51 N/mm
    S2 Standard = 228 / 285 lbs/in = 41 / 51 N/mm
    S2 LSS = 250 / 325 lbs/in = 45 / 58 N/mm


För att räkna lite behövs även lite chassieuppgifter, hittade en sammanställning på denna sida: http://www.lotustalk.com/forums/f3/selecting-setting-springs-shocks-sw . . . .
Om allt där stämmer så skall jag då ha:

    Front Motion ratio= 0.66694444444
    Rear Motion ratio .754


Såhär ser upphängningen ut fram/bak


Men vad finns för intressanta dämpare/fjädrar att köpa?
-GAZ Gold Pro II
-Spax
-Nitrons
-Öhlins

Självklart hade jag gärna tagit Öhlins, men kostnaden är alldeles för stor. Därför kollar jag på GAZ då de verkar prisvärda, kommit i en förhoppningsvis lite bättre uppdaterad version kallad Gold Pro II, samt även kan levereras med fjädrar i valfri hårdhet. I grundutförande kommer Pro II med fjäderhårdhet 425/475 fram/bak, men jag klurar mer på om inte Öhlinssättningen på 350/400 kan vara mer lämpligt för mig då bilen förutom aktiv körning går mycket kurvig landsväg, men inte minst till och från jobbet varje dag.

Räkneexempel:
Om MR stämmer från Lotussidan så skall Öhlinssättning ge:
Fram: 350*0.67^2=157 ~= 23N/mm
Bak: 400*0.75^2=225~= 33N/mm

Jämfört med original som isf ger:
Fram: 234*0.67^2=105 ~= 15N/mm
Bak: 268*0.75^2= 150 ~= 22N/mm

Helt enkelt en ökning på hjulet med 50% jämfört med original.

Vad blir det med GAZ "standard"-hårdhet?
Fram: 425*0.67^2=190 ~= 28N/mm
Bak: 475*0.75^2=267 ~= 39N/mm

Nästintill dubbelt så hårt som original med GAZ Pro Gold II jämfört med Öhlins sett till rena fjäderhårdheter, med tanke på bilens låga vikt så känns Öhlinssättning mer rimlig för mig än GAZ medföljande, iaf sålänge bilen skall rulla och ge ett leende på läpparna varje dag till och från jobbet; Det är väl ändå det som det handlar om? Det är kul när det svänger, oavsett var det svänger!
(med reservation för räkne/tanke/skrivfel)

Alla kommentarer välkomna!


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



Kanske du vill överväga Cornering Force kit för att kunna köra med mjukare setup...
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/92121-cornering-force-front-and-r . . . .

(Jag använder den bakre i min setup i kombination med hårdare hämmare fram och fjädrar/dämpare)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Går bilen till jobbet skulle också gå på 300/400 setup, blir för jobbigt annars på sikt.
Sen en grövre/ställbar krängare fram, bak skulle jag inte köra med. Även om Johan med race Speedstern i A kör grymt fort med egen krängare bak (satte) fram krängare bak.

Sen skulle jag haft snäppet hårdare fjädrar liggandes och sätta på vid banträffar, tar max 1 h att byta på dessa bilar thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Josen skrev:
Sen en grövre/ställbar krängare fram, bak skulle jag inte köra med. Även om Johan med race Speedstern i A kör grymt fort med egen krängare bak (satte) fram krängare bak.



Grejjen med just Cornering Force-kittet är ju dock att styva upp bilen med krängare istället för hårda fjädrar. För att kunna behålla vettig komfort.

Om jag nu förstått det hela rätt.

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



krämbulle skrev:
Josen skrev:
Sen en grövre/ställbar krängare fram, bak skulle jag inte köra med. Även om Johan med race Speedstern i A kör grymt fort med egen krängare bak (satte) fram krängare bak.

Grejjen med just Cornering Force-kittet är ju dock att styva upp bilen med krängare istället för hårda fjädrar. För att kunna behålla vettig komfort.
Om jag nu förstått det hela rätt.
//Johan



OK, men jag tror på att balansera bilen med fjädrar först och sen justera med krängare - inte tvärtom. Men det finns olika skolor här

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Tack för inputen om fjädrar/krängare! Som det ser ut nu så kommer jag börja med något liknande Öhlinssättning och köra in mig på hur bra det funkar, så får jag se om det krävs en annan krängare eller inte. Troligtvis så kommer det att bli gatdäck på bana nästa år med (då jag använder bilen dagligen i varierade väder, temperaturer och väglag), så för hårt är nog bara dumt.


En frisk fläkt...
...eller även känt som "Sicken skitkvalité!"
Redan när jag köpte bilen märkte jag att fläkten kunde gnissla lite vid kurvtagning och även lukta lite bränd plast om man man körde kurvig väg med fläkten på. Att något var fel var uppenbart! Nu när hösten har kommit har fläkten behövts till skillnad mot under sommaren har jag även märkt att det är svårt att imma av bilen på morgonen.

Själva fläkt & värmepaketet är en integrerad historia som står på aluminiumchassits bottenplatta mellan framhjulen, inte helt lätt att få loss och ut men det gick. Varför det gnisslade upptäcktes snabbt

Bör inte fläkten sitta fast?!

Jodå, den här lågserie skitkvalitén är av en väldigt skör plast. Inte bara fläkten hade lossnat, utan huset var sprucket på flera ställen

Både sprickor och botten gick att glänta på (som jag lyfter på med fingret) så jag förmodar att det är pga att botten varit spräckt som gjort att fläkten sugit i sig fukt som kan ligga på bottendelen av chassiet, istället för att suga luft genom luftkanalen som finns.

Så, vad göra? Naturligtvis byta ut värmepaketet men något sånt hade jag inte liggande nu. Så istället fram med borrmaskin, lim, extra plast och silvertejp


Nya hål för fläkten borrades och de gamla las igen. Nu sitter fläkten äntligen fast och således blåser även luften dit den ska.

Förutom att fästa fläkten så tog jag och limmade ihop alla sprickor med superlim samt tätade även hela kasetten (tyvärr tog jag ingen bild på det) med silvertejp för att undvika att fläktpaketet läcker luft genom skarvarna, så det är en väldigt enkel konstruktion av modellen "några bitar ihopsatta med popnit", vilket inte är tätt från början, titta två bilder upp så ser ni vad jag menar.
Blev det någon skillnad? Makalös skillnad! Fläkten flyttar utan problem minst dubbelt så mycket luft nu och tar även luften via kanalen som den ska, istället för lite överallt som tidigare.

Då det ändå var soligt idag fick bilen rulla lite glassätarmil igen, alltid lika trevligt


Förresten så hade jag besök häromveckan av Johnny från Varberg med sin Speedster, grannarna trodde nog de såg dubbelt. Eller är detta Göteborgs vanligaste stadsbil?

Tack för besöket Johnny och provturen med lite hårdare fjädrar

Bilder finns som vanligt på servern, tyvärr bara mobilbilder den här gången: http://figgz.ogun.org/speedster/120915_flakt/

I övrigt så håller jag på och planerar lite förbättringar inför sista körningarna, men just nu går det inge bra Fick tidigare 2 st extra bakfälgar av Lars Falk (vilka var Melderts gamla bakhjul), men nu visade det sig att ena fälgen var duktigt krokig, så planerna på att ha de som bredare framfälgar nu gick i stöpet...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (96587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande