Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (96587 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2089



johmei skrev:
Figgz skrev:
Svårt att tro att det är en 15 år gammal bil när man drar upp garageporten och ser den stå där och blänka

Skitcool då, skitcool nu! thumbs up

Verkligen. Det är en bil som har åldrats mycket väl tycker jag.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Jahopp, vad har hänt ett år senare?
Massor av körning! Har i år satsat på Sportvagnsklubbens konbanecup "Rattmuffen Cup" med 5 deltävlingar, men även lite klubbkörningar på Falkenberg och Kinnekulle.

Skall sammanfatta hela året snart, men passar på att göra en snabbsummering av Falkenberg på detta sätt:




Lite lånade bilder från Jonas i eftersnackstråden:



Som synes på sista bilderna så filmades det även från Speedstern!


Körning i siffror!
Nu har jag kollat loggarna, hur snabbt går en Speedster på Falkenberg med gatdäck och helt original 2.2 sugmotor?

När jag körde snabbast så gick varvet på 53:9s, jag toppar 173km/h innan jag smackar på med över 1G i retardation för att sedan svänga med 1.08G i chickanen.
Max lateralacceleration är så hög som 1.3G i Ginstkurvan, gatdäck biter i rätt bra ändå tydligen

Med en användbar ABS skulle toppfarten nog skulle kunna bli ännu lite högre, men inte så dramatiskt mycket högre...men varvtiden hade nog mått bra av det, så det är något att klura på inför vintern.

Tack alla som varit med på banorna i år, varit grymt skoj!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1220



välkommen tillbaka

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Figgz skrev:

Körning i siffror!
Nu har jag kollat loggarna, hur snabbt går en Speedster på Falkenberg med gatdäck och helt original 2.2 sugmotor?

När jag körde snabbast så gick varvet på 53:9s, jag toppar 173km/h innan jag smackar på med över 1G i retardation för att sedan svänga med 1.08G i chickanen.
Max lateralacceleration är så hög som 1.3G i Ginstkurvan, gatdäck biter i rätt bra ändå tydligen


11e kvaltid i roadsport C
5e i roadsport B

Kumho KU36? Galet bra oavsett!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1220



Pontus Fyhr skrev:
Figgz skrev:

Körning i siffror!
Nu har jag kollat loggarna, hur snabbt går en Speedster på Falkenberg med gatdäck och helt original 2.2 sugmotor?

När jag körde snabbast så gick varvet på 53:9s, jag toppar 173km/h innan jag smackar på med över 1G i retardation för att sedan svänga med 1.08G i chickanen.
Max lateralacceleration är så hög som 1.3G i Ginstkurvan, gatdäck biter i rätt bra ändå tydligen


11e kvaltid i roadsport C
5e i roadsport B

Kumho KU36? Galet bra oavsett!


Fett bra där Fredrik

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Välkommen tillbaka och fina tider.

På föregående sida står det att du köpte Nokian däck har du köpte Kumho Ku36 efter det?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Figgz skrev:

Körning i siffror!
Nu har jag kollat loggarna, hur snabbt går en Speedster på Falkenberg med gatdäck och helt original 2.2 sugmotor?

När jag körde snabbast så gick varvet på 53:9s, jag toppar 173km/h innan jag smackar på med över 1G i retardation för att sedan svänga med 1.08G i chickanen.
Max lateralacceleration är så hög som 1.3G i Ginstkurvan, gatdäck biter i rätt bra ändå tydligen


11e kvaltid i roadsport C
5e i roadsport B

Kumho KU36? Galet bra oavsett!


Intressant, då kan jag ju leka med tanken "hur mycket tid hade jag sparat in med rdäck?", inte för att det gör mer nytta än att det är kul att leka med tanken

Bilen rullar på 4 år gamla Bridgestone Potenza RE002 Adrenaline fram samt Nokian Z G2 bak. Nokiandäcken tillverkas inte längre så frågan är vad jag ska ha nästa gång?
Tänkte även byta framdäcken nu i vinter då de har blivit hårda av all heatcycling under 4 säsongers tid, kör i dagsläget med 205or fram så stora frågan är om jag skall fortsätta med det eller testa 215? Bilen är inte så motorstark så det kan straffa sig...

Oavsett vill jag högst troligen fortsätta med gatdäck, gillar den dynamik och livlighet som bilen förmedlar då, det går inte snabbast men jag har roligt Go känsla att oavsett bana kunna ligga på gränsen när bakvagnen börjar kliva ut 20-30cm och istället ratta fort och köra med lite överstyrning.
Bjöd en turbo-miata på lite halvt ofrivilligt uppställ genom chickanen på Falkenberg, men sånt är bara skoj thumbs up

Aerodynamic skrev:
Välkommen tillbaka och fina tider.

På föregående sida står det att du köpte Nokian däck har du köpte Kumho Ku36 efter det?

Tack Per!
Nej inga Kumho på bilen just nu, som jag skrev ovan så är det samma däck som förra året. Kör du med 255or bak nu och 215 fram eller hur gör du? Nyfiken på lite input i mina däcksbryderier nämligen och du kör ju med likadan bil fast med monstermotor


carl.josefsson skrev:
välkommen tillbaka

Tack!
Får uppdatera tråden med alla dumheter och roligheter vi gjort under året med Miatan med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Figgz skrev:
Garaget hemma är ju klart och mekbart, men som ni ser på bilderna så finns det inga verktyg där ännu...

...så om inte verktygen kommer hem, då åker jag till verktygen ...
(och så kan jag fixa lite mer hemma i garaget för att förbereda för verktygen och alla prylar)

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Såååå......
Hur ser garaget ut idag då?
Jag förväntar mig spotlights och all inredning i högblank RAL7016 likt alla märkesverkstäder kör idag.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Figgz skrev:
Garaget hemma är ju klart och mekbart, men som ni ser på bilderna så finns det inga verktyg där ännu...

...så om inte verktygen kommer hem, då åker jag till verktygen ...
(och så kan jag fixa lite mer hemma i garaget för att förbereda för verktygen och alla prylar)

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Såååå......
Hur ser garaget ut idag då?
Jag förväntar mig spotlights och all inredning i högblank RAL7016 likt alla märkesverkstäder kör idag.



Jadu, hur skall jag bäst beskriva din kommande besvikelse...?

Testade med lite LED-spotlights men valde sedan för ett bra allmänljus att montera 6st ljuspottor med kraftigaste LED-lamporna i jag kunde hitta. Fungerar bra, kompletteras med starkare ljus vid specifikt mek eller polering.
Verktygsvagnen är dock röd, vilket ger bra kontrast till mina ingenjörsgråa hyllplan (Vadå märkesverkstad? Detta är BV Bluff och Båg AB ) som kan ses på bilderna i min kusins Miatatråd.
Dessa hyllor tycker jag är smidiga för en flexibel förvaring, 200x100x50cm vill jag minnas att varje sektioon är, tål enormt mycket i tyngd så perfekt för att förvara allt från onödigt stora mängder olja till massa tunga bromsdelar i.


Garaget fotat åt andra hållet än bilden ovan, på långsidan mot hörnet (där gamla bilden togs ifrån) står en hyllsektion på 200x200x50cm


Här kan man precis ana Speedstern i nedre vänstra hörnet, den är parkerad på samma sätt som översta bilden (den gamla) men numera står det 3 hyllsektioner på totalt 300x200x50cm + en däcktrave och lite trädgårdsverktyg bakom bilen. Verktygsvagnen har en bra plats där den inte står ivägen iaf

Kanske borde ta några vettiga nya bilder på garaget, för att vara ett relativt vanligt enbilsgarage på 35kvm så tycker jag att man får plats med mycket
Sedan ett år tillbaka är det även uppvärmt med luftvärmepump som ses på ena långsidan, perfekt för både bra grundvärme och att snabbt kunna öka till riktig mysvärme.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Är du nöjd med dina Bridgestone?
Funderar om dom är bra konbanedäck?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1220



Vilma och hennes ägare tackar för uppmärksamheten

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



R888:or i 215 tar emot i innerskärmarna vid fullt styrutslag. 205 gör det inte.
Där har du min samlade kunskap.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Grymt fin bil, kul att se den live och in action på Falkenberg! Bra rattat

/Baguetterejsan

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Fram körde jag föra året gata 215/40 17, 7,5" och ET 19 och bak 255/40 17, 9" ET33
Då skrapade det emot mot subframen på insidan och jag hade fräst ner skärmkanterna på insida med lamell skivan på vinkelslipen. Så vill man inte fixa med bilen så kanske man ska nöjja sig med 245 bak.
Hade ca 2.7 grader camber bak.

I år har jag breddat skärmarna bak ca 2cm och flyttat ut hjulen ca 15mm i bak.
Och samma dimension bak men kör 225/45 16" fram på bana fast på 7" fälg så ytan i marken blir ungefär samma som 215/40 17 och höjden med.

Fram tar det i när man svänger fullt som Fredrik säger, ska kolla lite på det nu i höst å se om man kan lösa det, tror det finns någon del man kan skära ut i bilen å nita fast så det går att svänga fullt.


Figgz skrev:

Tack Per!
Nej inga Kumho på bilen just nu, som jag skrev ovan så är det samma däck som förra året. Kör du med 255or bak nu och 215 fram eller hur gör du? Nyfiken på lite input i mina däcksbryderier nämligen och du kör ju med likadan bil fast med monstermotor



Tack!
Får uppdatera tråden med alla dumheter och roligheter vi gjort under året med Miatan med [/quote]

_________________
Per Axblom
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare



Nisse977 här på rejsa som har klippt ihop lite film från sista körningen med Speedstern i år, klippt för att visa så mycket andra bilar som möjligt (så det blir roligare för allmänheten att se) så inga varvrekord där... men roligt ändå!

Tack Nisse!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2152



Snyggt klippt!
Jaså du är en sån där som kör med helljus...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Eldh skrev:
Snyggt klippt!
Jaså du är en sån där som kör med helljus...

Nisse har klippt snyggt!

Väldigt sällan jag kör med helljus på, det beror på vilka jag kör med
Att köra Speedster är lite som att köra Sjua, bilen är så låg (< 110cm) så det är många som inte ser den. Tyvärr har jag blivit prejad flera ggr, senast även på Falkenberg för att man inte syns.
Det kombinerat med att en del bilar som är väldigt snabba på rakorna men inte i kurvorna så kan man behöva påminna att det finns bilar bakom, även om de knappt syns Men när jag har passerat de som behöver upplysas (pun intended) så släcker jag såklart

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1220



Figgz skrev:
Eldh skrev:
Snyggt klippt!
Jaså du är en sån där som kör med helljus...

Nisse har klippt snyggt!

Väldigt sällan jag kör med helljus på, det beror på vilka jag kör med
Att köra Speedster är lite som att köra Sjua, bilen är så låg (< 110cm) så det är många som inte ser den. Tyvärr har jag blivit prejad flera ggr, senast även på Falkenberg för att man inte syns.
Det kombinerat med att en del bilar som är väldigt snabba på rakorna men inte i kurvorna så kan man behöva påminna att det finns bilar bakom, även om de knappt syns Men när jag har passerat de som behöver upplysas (pun intended) så släcker jag såklart



_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Bra filmat och bra klippt (och kört...)
Älskar film som visar hur hjul i förhållande till kaross rör sig under belastning / körning thumbs up
Känns som man lär sig mycket om hur chassiet jobbar av att titta på det.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt intressant diskussion om gatdäck thumbs up ska bli spännande att se var du landar i .

Kul att bilen används flitigt och det verkar som du håller bra tempo

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496


Trådstartare
Tur att jag inte är lika långsam på banorna som att svara här
Speedstern är rolig att köra och går att köra fort, sprang på ett foto jag hade i mobilen från ett nummer av klubbtidningen Bulletinen från Sportvagnsklubben Göteborg.

Notera vinkel på framhjulen och åt vilket håll bilen lutar så inser ni snabbt att det är Fredrik 'Ken Block-light' Boivie som är i farten igen


Vill minnas att bilden är tagen på Vårgårda flygfält under en konbanekörning. Satsade på SVKG's konbanecup i år, blev till slut 2a i min klass (Roadsport B reglemente) snöpligt knappt precis bakom 1an (Niklas Rosell) som körde en banoptimerad BMW 325 E36 med rejält chassie, diffbroms, breda rdäck, tokrensad och precis alla materiella ursäkter man kan tänka sig
Så när bilden togs tror jag att jag kan ha sagt "om jag ändå inte kan köra snabbast i min klass ska jag f*n köra mest publikfriande"
Vet inte om det också finns på bild, men lyckades till slut även ta målfållan med fotoceller på tvären, trodde aldrig att Speedstern skulle få plats halvvägs på tvären in emellan

Då jag inte tävlar så är min körning efter principen "behöver inte vara snabbast, bara jag har roligt". Tänkte nog satsa på samma devis i år...
...för rent ärligt så finns det även ett nytt fokus i år!

Gustav har nu kommit till världen!


Så är detta numera en banbil eller barnbil?
Jag vill se den som bägge, test nr1: Babyskydd!


Jodå, ett babyskydd går utan problem in i bilen. Blir intressant att se pojkens reaktion till mittmotor-Opel! (hittills är stackarn bara van vid Audi...)

Nu i helgen stod det April i kalendern, dags att plocka fram bilen!




Återigen var det en fröjd att få köra Speedster till jobbet, så dagen till ära passade jag på att fira både Speedstern (och Gustav såklart) med ett fyrfaldigt leve!

Inte riktigt långmilad ännu...

Planer?

En 4 kanalig Lotus-ABS är beställd Så nu hoppas jag på att äntligen vinna bromsduellerna igen Om inte annat så kommer jag iaf kunna pressa på lite mer när det är fuktigt.
Sen skall det bli riktigt intressant att kolla loggarna när den är på plats, för Falkenberg skall definitivt besökas i år igen så jag kan få en bra jämförelse

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD*
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (96587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande