Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 66, 67, 68 >> 66 besök senaste veckan (738418 totalt) |
Jag får väl börja med att hälsa alla (även mig själv) välkomna till min resa när jag bygger mitt amatörbygge!
![]() Jag får väl lov att erkänna att jag redan har smygbörjat men jag väntar lite med alla smaskiga bilder och börjar helt enkelt från början så ni får vara med under hela resans gång! Det hela tog sin början en vacker höstdag för snart 3 år och 10 månader sen, biltransporten var hyrd och kosan var styrd mot Skåneland. Hämtade karossen till vad som skulle komma bli mitt skötebarn de närmaste åren.. ![]() Skötebarnet var en lätt krockad Porsche 996 Carrera -00. Vänster fram- och bakskärm hade fått sig en kyss av mitträcket på E6:an troligtvis. Skadorna syntes inte vara så allvarliga eftersom alla glasrutor klarat sig helskinnade ur smällen. Hade sett bilder på skadorna tidigare och kommit fram till att de inte skulle störa de mörka planer jag hade för karossen.... När bilen var lastad "backade" vi hem igen... ![]() Väl hemma i garaget kunde det monstruösa arbetet börja!! ![]() |
||
Den redan kala karossen strippades på varenda liten pinal. Det som kunde användas sparades, resten kastades i soporna.
![]() ![]() |
||
Nu började det roliga: Gå lös med vinkelslip, tigersåg och plasmaskärare!!
![]() ![]() ![]() ![]() Först rök golvet... ![]() ![]() Sen även torpedvägg och bakvagn... ![]() ![]() Som synes tillverkades en hyfsat stabil jigg att kunna bygga ramen på. |
||
Innan allt för mkt kapades bort var jag tvungen att kolla så karossen/ramen inte var så pass sned att jag blev tvungen att fixa till det först innan det andra arbetet kunde fortskrida.
Eftersom jag bara fick med motorlucka och bakre stötfångaren när jag hämtade karossen så var jag tvungen att komplettera. Dörrar hittades i Växjö och Helsingborg, "huv" i Örebro och skärmar och front hämtade jag hos Levin Racing i Kungsör och har ett förflutet i Carrera Cup. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alla delar provmonterades och kontrollerades att glipor var okej och dörrar gick att stänga osv. |
||
_________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||
Allt passade som picken i Greta och arbetet kunde fortskrida!!
Bild tagen genom motorlucköppningen. ![]() Karossen är renslipad, jiggen klar, nu ska vi ha RÖR!! ![]() ![]() Eftersom en bra rörbock kostar muchos dineros så beslöt jag mig att snickra ihop en egen. Hittar dock ingen bild på den men det blev billigt och bockarna alldeles ljuvliga.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() För att ni ska få ett tidsperspektiv så är vi nu i linje med annandag jul -08 (karossen hämtades 3e oktober -08).. Så arbetet flyter på i hyfsad takt. ![]() |
||
Bilder kommer i såna mängder så du kommer förhoppningsvis bli nöjd! ![]() |
||
Utnyttjade mellandagarna på allra bästa sätt (då menar jag inte dansa runt granen och handla på rea) alltså i garaget!!
![]() ![]() ![]() ![]() Lite stilstudie när jag svetsar.. ![]() |
||
Kan ju tillägga att jag är amatör fast en glad sådan och på den tiden även som svetsare, numer jobbar jag som svetsare och svetsar flygplansmotorer till vardags, alltså jetmotordelar.
nog om mig, åter till bygget!! Då jag inte har räknat något på vridstyvhet och att det är mitt första bygge, halshugg mig inte med en gång om jag sätter för många rör eller rör på fel ställen! ![]() Jag har triangulerat så gott jag kunnat och tycker det har blivit riktigt bra, ska bli kul att se hur pass styv den är när jag gör ett test sen! |
||
En bild säger mer än tusen ord säger dom...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Förklaring till alla konstiga bilder: Jag jobbade då som CNC-operatör och körde en fräs vilket gjorde att jag hade möjligheten att fasa vissa rör i min maskin på jobbet. Sagt och gjort! Byggde ihop en liten "kub" som länkarmsinfästningarna ska sitta i. Har även skurit bort mer av karossen som synes. Spännbanden håller ihop "kuben" i rätt läge så jag kan punkta med svetsen. Alla rör som sitter där kommer inte att finnas kvar sen utan är bara till för att fixera alltihop. Motor och låda kommer sitta i en vagga där bak som syns på en av bilderna så att man ska kunna tar ur hela paketet neråt. Har även spännt fast rörramen bättre i jiggen med hjälp av bockade gängstänger. ![]() |
||
|
||
När många rör hade hittat sin plats lyfte vi av karossen så jag kom åt att svetsa vidare...
![]() ![]() ![]() En naken rörram blottades! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mycket rörigt, men än är inte alla rör på plats! ![]() |
||
Pga för mycket verkstad och för lite snack som det annars brukar vara tvärt om utav så fick jag justera några rör för att få mer benutrymme. Det är mycket att tänka på när man bygger allt från början utan ritningar..
Här är resultatet! ![]() |
||
I brist på annat så satte jag dit några till rör och sen provade jag hur det funkade med "motor" och stol.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Blir lite trångt men det ska nog gå, får kapa mina ben i värsta fall! ![]() |
||
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 66, 67, 68 >> 66 besök senaste veckan (738418 totalt) |