Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
El styrt broms ok.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (13988 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
El styrt broms ok.

Letar efter ett elstyrt bromok för att ha till handbroms/parkerings broms.
Har ett som man skulle kunna få stopp på en Finlandsfärja med. Är lite för stor och behöver inte kunna nypa över en 250mm skiva.

Skivan kan anpassas efter behov så det behöver man inte tänka på. Ska vara ca 200mm i diameter.
Vilken bil skulle man kunna hitta en sådan på ?
Ska sitta på kardan för att göra det roligare och lättare att montera.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: El styrt broms ok.

Jani Hast skrev:
Hur fungerar de knappstyrda handbromsarna på nya bilar (mekaniskt eller hydrauliskt) och finns det på lättare bilar än premiumlandsvägslok?

http://www.google.se/search?q=Parkeringsbroms+elmanövrerad+site%3Abild . . . .

Men va f-n, är det bara ett servo som drar i en wire??? Så det bara är frågan om att ersätta en spak (med kontroll) med en knapp+servo?
Ledsen om jag skräpar ner eftersom du verkar vara ute efter ett elektriskt ok (inte ett mekaniskt med externt servo).

Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: El styrt broms ok.

Niklas Falk skrev:
Jani Hast skrev:
Hur fungerar de knappstyrda handbromsarna på nya bilar (mekaniskt eller hydrauliskt) och finns det på lättare bilar än premiumlandsvägslok?

http://www.google.se/search?q=Parkeringsbroms+elmanövrerad+site%3Abild . . . .

Men va f-n, är det bara ett servo som drar i en wire??? Så det bara är frågan om att ersätta en spak (med kontroll) med en knapp+servo?
Ledsen om jag skräpar ner eftersom du verkar vara ute efter ett elektriskt ok (inte ett mekaniskt med externt servo).

Ingen fara med lite kladd.
Men jag söker en utan mekanisk extern servo.
För det blir för mycket saker runt då.
Orkar inte forska fram vilka bilar som kan ha det så det är därför jag frågar om någon vet någon bil som har sådan.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Passat har ju (väl?) varianten med motor direkt i oket. Under flera års tid har jag försökt hitta info om hur det styrs men alltid gått bet.

Det skulle vara extremt smidigt att använda sådana ok för mig, mycket lättare att dra elkabel än parkeringsbromsvajer. Men då måste man ju lista ut styrningen...

/Gustaf

Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Senaste genrationens Audi A4/A6 har ju elstyrda, på bild ser det ju ut som det är el fram till oket och någon typ av klocka som sköter själva p-bromsen. Ser man till kontakten så ser det ut att vara trepinnars, mao rätt enkel.
Nu har väl iof A4an 300mm skivor, men det kanske funkar ändå?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23660611

//U

Här sen Feb 2003

Gustav och Ulrich; Nu gissar jag iof bara, men det finns väl ganska få komponenter på bilar idag som inte styrs via krångliga CAN-protokoll?

Men det är väl egentligen bara och testa? Ut på tjänstebilsparkeringen, dra kontakten till ena oket och på med plus och minus från ett separat bilbatteri. Har man tur så funkar det ju som elhisstyrningen ungefär.
Glöm bara inte att trycka tillbaka kontakten på kollegans bil.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Vad gäller styrningen har vi en ide hur det ska lösas.
En enkel ide var att någon (våran stackars elektriker) ska få bygga något som känner av att när det börjar dra väldigt mycket ström när oket nyper på skivan att den ska låsa i det läget på något viss.

Sen hur det ska se ut och funka ska vi inte blanda in mig i.

Vad gäller Audi oket så är det något liknade vi har liggande i garaget.
Man ska nog kunna stoppa en finlandsfärja med en 300mm skiva.
Kanske ska gå ut på parkeringen och leka med den Audin som står där ute eller fråga kompisen om man får låna han passat som jag kom på att den har liknade saker.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Det måste vara en mekaniskt självlåsande mekanism så man inte är beroende av hållström på motorn för att behålla bromsverkan. Snäckväxel funkar bra.

Guson

Eslöv
Här sen Apr 2006

oket där uppe tidigare i tråden ser ut som ett "modifierat" girling bak-ok och så sitter det en elmotor o växellåda på.

När jag höll på med elektrisk handbroms professionellt på VCC för kanske 10-12 år sen så var den vanligaste lösningen att mäta "strömmen" som elmotorn tog för att uppskatta anliggningskraften på oket/bromsen. På den tiden var alla elektriska handbromsar externa.

Av de varianter vi tittade på så hade alla utom 1 strömmätning. En hade kraftgivare.

Mitt minne säger mig också att man inte mätte strömmen "direkt" pga lite lustiga egenskaper hos likströmsmotorer utan mätte spänningfall nånstans, eller om det var en kombination av ström/spänning. (Det var inte så simpelt att man mätte spänningsfallet över en liten resistans). Är själv maskinare och inte elare och frågan var inte så intressant för mig eftersom vi hade en elare i arbetsgruppen.

Renault har/hade en fin sak, med både tilt-sensor och kraftgivare, men den går via can-bussen och är (var) extern.

Stor (väldigt) risk att man måste bygga sin egen elektronik för bromsoket ovan eftersom tillverkarna gärna bygger in lite funktioner i systemet som start i backe hjälp och automatisk anläggning i vissa situationer. Alla vi kikade på hade en egen mikroprocessor

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Med tanke på hur många som bygger bilar idag och vill ha kluriga lösningar är jag ganska säker på att det skulle finnas en marknad för en fristående controller till el-ok. Jämför med hur det ser ut till Opel Corsa elservostyrning.

Förmodligen är det inte ens speciellt svårt, VAG-oken har väl snäckväxeln klar (säkerheten i att de inte släpper när de blir strömlösa). Men jag klarar det inte :-)

Gustaf

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

De bilar jag jobbar med som har elektrisk handbroms sköts hill hold mm via ABS/ESP/TCS och inte via den elektriska handbromsen.

Skulle förvåna mig om det skiljer på andra märken av dagens årsmodeller.

i40 systemet jag la upp ovan kräver ingen spänning för att bibehålla handbromsen anlagd och jag tror inte att någon annan tillverkare har så heller, då skulle batteriet snabbt dras ur vid långtidsparkering...

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vad händer om man kör elmotorn några sekunder "för länge" efter att den tagit stopp och nypt till om skivan med all kraft som den kan ge? Är det så dimensionerat att den brinner upp efter några sekunder eller är det så dimensionerat så att det inte gör ett smack? Om det är det senare så är det ju bara att antingen hålla i knappen som låser handbromsen i några sekunder (100% elektronikfritt) eller att man sätter in ett pulsrelä som håller igång strömmen en lagom lång tid oberoende hur kort/länge man trycker på knappen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
... kräver ingen spänning för att bibehålla handbromsen anlagd och jag tror inte att någon annan tillverkare har så heller, då skulle batteriet snabbt dras ur vid långtidsparkering...

Den kan jag sätta en fet slant på att du har rätt på thumbs up

Möjligen att någon tossig lösning består av två motorer/servon, en stor som drar åt och nyper fast mot skivan och en till mindre som låser fast läget. Men att det i alla lägen är en lösning som håller fast utan ström är ändå i princip garanterat.

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Vad händer om man kör elmotorn några sekunder "för länge" efter att den tagit stopp och nypt till om skivan med all kraft som den kan ge? Är det så dimensionerat att den brinner upp efter några sekunder eller är det så dimensionerat så att det inte gör ett smack? Om det är det senare så är det ju bara att antingen hålla i knappen som låser handbromsen i några sekunder (100% elektronikfritt) eller att man sätter in ett pulsrelä som håller igång strömmen en lagom lång tid oberoende hur kort/länge man trycker på knappen.

Bra fråga, jag skulle tro att motorn tar stryk.

i40 system jobbar som tidigare nämnts av flera med mätning av strömåtgång.

Men man kan nästan höra på motorn när den börjar gå tungt så ett manuellt system med en enkel växlande brytare för applicering och release skulle säkert funka på en entuseastbil.
Frågan är vad SFRO/SBP tycker?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Wärhner skrev:
...
Men man kan nästan höra på motorn när den börjar gå tungt så ett manuellt system med en enkel växlande brytare för applicering och release skulle säkert funka på en entuseastbil.

Är ju inte värre lösning en en handbromsspak man kan slarva och inte dra åt ordentligt

Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Wärhner skrev:
...

Är ju inte värre lösning en en handbromsspak man kan slarva och inte dra åt ordentligt

Förvisso men svårare för en vanlig dödlig att bedömma hur länge man skall hålla i knappen bedömt på hur ansträngd en elmotor låter (för att inte nämna en döv/hörselskadad) jämfört med muskelkraft på en handbromsspak/pedal.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sant.

Eftersom man ändå behöver sätta ett relä pga strömstyrkan så kan man ju sätta dit ett pulsrelä som kör den "lagom" länge thumbs up

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns ju flera saker att fundera på ur perspektivet gatreggning.

En sak är förstås att systemet måste vara hyfsat robust, man får inte riskera att bränna sakerna om man trycker på en knapp för länge.

En annan fråga vi har diskuterat är om det ska gå att dosera bromsverkan med parkeringsbromsen. Tänker man sig att parkeringsbromsen ska kunna fungera som reservbroms är det ju lämpligt om man kan välja att bromsa lagom mycket med den.

Reglerna säger ju att det ska finnas tvåkretssystem (två kretsar i färdbromsen) och att om en krets försvinner ska man klara ett visst retardationsvärde (2,9 m/s2 från 80 km/h för personbil) - men att om det värdet inte klaras med endast en krets får man använda parkeringsbroms för att "hjälpa till".

Produktionsbilarna med elbroms verkar ju ha en funktion som gör parkeringsbromsen "låsningsfri" när man trycker på knappen, i alla fall Passaten.

För min egen del skulle jag helst se att ett elbromsok styrdes av en spak så att man dosera bromsverkan, ungefär som en styrspak till en radiostyrd bil. Då tror jag också att SFRO skulle kunna godta konstruktionen. Men, det måste ju förstås testas.

/Gustaf

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:
Det finns ju flera saker att fundera på ur perspektivet gatreggning.

En sak är förstås att systemet måste vara hyfsat robust, man får inte riskera att bränna sakerna om man trycker på en knapp för länge.

En annan fråga vi har diskuterat är om det ska gå att dosera bromsverkan med parkeringsbromsen. Tänker man sig att parkeringsbromsen ska kunna fungera som reservbroms är det ju lämpligt om man kan välja att bromsa lagom mycket med den.

Reglerna säger ju att det ska finnas tvåkretssystem (två kretsar i färdbromsen) och att om en krets försvinner ska man klara ett visst retardationsvärde (2,9 m/s2 från 80 km/h för personbil) - men att om det värdet inte klaras med endast en krets får man använda parkeringsbroms för att "hjälpa till".

Produktionsbilarna med elbroms verkar ju ha en funktion som gör parkeringsbromsen "låsningsfri" när man trycker på knappen, i alla fall Passaten.

För min egen del skulle jag helst se att ett elbromsok styrdes av en spak så att man dosera bromsverkan, ungefär som en styrspak till en radiostyrd bil. Då tror jag också att SFRO skulle kunna godta konstruktionen. Men, det måste ju förstås testas.

/Gustaf

Samtliga bilar jag kört med elhandbroms har nödbromsfunktionen (om man drar i handbromsknappen när bilen körs) applicerar färdbromsen via ABS-systemet på samtliga 4 hjul (Hyundai och Opel).

Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Våran tanke är att främs använda den som parkeringsbroms då det redan finns hydralisk handbroms på bilen.
Och det godkänner ju inte SFRO.

El styrt broms ok.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (13988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande