Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche i Modsport/Roadsport? Porsche i PCSR?
1, 2   >>
5263 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man har en Porsche och vill köra race så kan man ju till exempel köra med PCSR. Men man kan ju även köra i Modsport/Roadsport till exempel. Är nyfiken på att höra lite hur ni som kört det ena eller andra - eller båda - ser på de olika alternativen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Magnus -> Lägg till "/Roadsport"i rubriken

Det här är min syn på det fter faktiskt ha provat bägge serier:

Racing är askul, punkt! Jämfört med vanliga trackdays är det så är det verkligen mer av allt. Mer spänning, mer utvecklande, mer sammanhållning och mer skoningslöst. Detta gäller oberoende SPVM eller PCSR, och jag menar att man är nog lite inskränkt om man propagerar enbart för det ena alternativet. Kör bägge är mitt budskap. Oavsett organisatör så kostar det mycket pengar och tar mycket tid och det är enbart marginell skillnad om man ser till totalen. De verkliga skillnader jag sett är:

PCSR - Körtid, man kan alltså pressa ur sådär 6-8 timmar effektiv körtid under en helg, om man har ork. Superbra om man vill lägga varv och träna mycket.

SPVM - Mer racing, nu skriver jag detta 2012 och jämför mot klass 8 PCSR. Det är homogenare klasser i SPVM med fler startande så det blir mer kamp om placering då det skiljer lite mellan ekipagen. (Detta är popularitetsberoende och kan skilja från år till år).

Som sagt, skall man ge sig in i träsket skall man ta höjd för bägge serier. Framför allt skal man prova om man har möjlighet.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Magnus -> Lägg till "/Roadsport"i rubriken

Done thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
PCSR - Körtid, man kan alltså pressa ur sådär 6-8 timmar effektiv körtid under en helg, om man har ork. Superbra om man vill lägga varv och träna mycket.

SPVM - Mer racing, nu skriver jag detta 2012 och jämför mot klass 8 PCSR. Det är homogenare klasser i SPVM med fler startande så det blir mer kamp om placering då det skiljer lite mellan ekipagen. (Detta är popularitetsberoende och kan skilja från år till år).

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Har kört olika bilar men både PCSR och roadsport och kan hålla med Edvin lite. PCSR är mycket mer köra och det är ju köra man vill. Men SPVM är mycket mer tävlingskänsla med fler bilar i depån (även om en PCSRs grid i sig är många bilar) och mer evenemangskänsla överhuvudtaget med t o m oftast lite publik! Så det är svårt att jämföra rakt av för det är lite äpplen och päron.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kör man Roadsport/Modsport så gissar jag att Svensk Sportvagnsmeeting är en av årets höjdpunkter med allt trevligt "ikring"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Magnus Thomé skrev:
Kör man Roadsport/Modsport så gissar jag att Svensk Sportvagnsmeeting är en av årets höjdpunkter med allt trevligt "ikring"?
Nähä, det menar du inte??

Mixar med RHK och SSK blir oftast väldigt bra eftersom det är liknande ambitionsniuvå i serierna. Mer klasser emellan ger mer tid att pusta ut med sin dåliga kondis. Men defaultfokus är träning fredag och kval/race lördag+söndag. Endagsarr är för SPVM ett misslyckande som vi tvingas acceptera ibland (kalendrar mellan serier går inte alltid att knö ihop).
Falkenberg Classic i september är samma klasser som på SSM men lite färre deltagare, Hallandsåsen är ett hinder som alltid


Men jag kör fel märke för tråden och är lite väl insöad i det ena formatet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Magnus - Du skulle lika gärna skrivit BMW i stället för Porsche i rubriken!

Åker du M3 Coupé av valfri modell eller Z-modell kan du åka både BMW Cup i Modifierad/Roadsport alternativt Special/Modsport.
(Enda problemet är helburskravet i BMW Cup som är lite svårt att få ihop med Roadsports krav på gatregistrerad bil...)

Eftersom jag själv körde på Anderstorp med Z3:an i helgen kan jag konstatera att min "blytunga" Roadsport B bil med minst 20 hk mindre än Samson/Skoog/Lundvall i Modifierad presterade så gott som likadana varvtider som de körde när BMW Cup var på banan tidigare i somras - ~mitten 1.52.
Tilläggas skall dock att jag åker 10 mm bredare däck, 235:or mot BMW Cup-bilarnas 225:or.

Men Cup-förarna missar en stor poäng med sin enmärkesserie - de får inte åka ifrån Lotus-derivat, Corvetter och Ådisar!

SPVM - Roadsport/Modsport känns definitivt mer som en riktig tävlingshelg än BMW Cups endagsarrangemang blandat med gatbilskörning. Nackdelen är att SPVM-racen är dyrare (BMW Cup kan ju sägas "subventioneras" av gatbilskörningen) och alltid kräver övernattning/övernattningar.

Precis som nämnts tidigare är SSM på Knutstorp i juli en riktig höjdare, kanske ett av årets bästa motorsportarrangemang (?). Och vid tävlingarna på Falkenberg i spetember då SPVM delar helgen med RHKs historiska klasser brukar det också vara en hel del folk.

Om jag får önska mig något vore det en helg på Mantorp med SPVM, PCSR, BMW Cup och kanske också CARs racingserie - vet att det varit uppe tidigare men av någon anledning fallit...

Mer racing åt folket och fler Porschar, Ådisar och Bumsar i Roadsport & Modsport tack!

///M

Ps. Modsport 2 har fått tillökning med en Z4 GTR med M5 V8 - inte så att man blev lite sugen på att "byta upp sig"... Ds.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Haha, håller med om att tråden nog kan innehålla samma frågeställning för andra klubbracingserier. Skulle tippa på att Porsche Cup och BMW cup är mer lika varandra än SPVM. Som Thomas skriver är det lite att jämföra äpplen och päron på nåt sätt.

SSM är ju något helt annat, helt enkelt rikets fetaste tävling .

Kul ide att en giganternas kamp med alla klubbracinserier samlade under ett arrangemang där alla tävlar mot varandra.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders Zimdahl
Täby
Här sen Sep 2009
Inlägg: 223



Är det ngn skillnad mellan PCSR och SVPM när det gäller gentlemannamässigheten i racen?

Och hur är regelverket kring karosskontakt i SVPM? (I PCSR blir det 20 sek tillägg för båda parter oberoende av vem som är vållande.)

_________________
Anders Zimdahl
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Anders Zimdahl skrev:
Och hur är regelverket kring karosskontakt i SVPM? (I PCSR blir det 20 sek tillägg för båda parter oberoende av vem som är vållande.)
Vi kör inte med nåt annat än vanliga SBFregler när det gäller tävlingsregler. Med 4-5 olika arragörsorganisationer under en säsong är det enklare att köra standardregler. Ska man köra med special ska det vara verkligt motiverat, och karosskontakt är inget större problem.
Shit happens ibland och oftare för en del, tyvärr.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Efter ha kört båda Modsport/PCSR men tyvärr inte BMW cup så kan jag hålla med alla ovan.

Har åkt ett Modsport race så skall inte spegla serien helt men några plus och minus

+ Flera blandade biltyper
+Tätare racing
+ Fler bilar i resp klass
+ Lätt reglemente att bygga bil efter
+ Inga stora förändringar ifrån år till år i reglementet
+ Härligt gäng
+ Filmer ifrån race mm

+/- Lite dyrare att köra anmälningsmässigt

- Lite körtid(om man är van PCSR chafför)
- Rörigt när det gällde organisationen och tidsschema(Gotland)

BMW Cup tror jag ser ut ungefär såhär

+ Fler bilar i resp klass
+ Tät racing
+ Chafförer samt deltagare som är duktiga på att marknadsföra serien med filmer o racerapporter
+ Billig anmälan
+ Biltillverkare som hjälper serien

- Lite Körtid
- ett krångligt reglemente( vad jag förståt)


PCSR

+ Mkt körtid 6 timmar per helg
+ Egen organisation (samma TL samt Domare, tekniker varje gång)
+ Egen tidtagning, vågar, transpondrar
+ Tävlingar i både Norge samt Finland
+ Härligt gäng
+ Biltillverkare som hjälper serien

+/- Gentlemana racing( 20 sek tillägg vid kontakt)


- Varierande storlek på klasserna i deltagar antal
- Avsaknad av publik
- Dåligt med racerapporter samt filmer ifrån race mm



Hoppas ingen klubb/chafför tar illa upp av detta, kan mkt väl ha helt fel i vissa påstånden.
Speciellt BMW Cup som jag aldrig kört


Visst vore det häftigt med en mastodont helg med ex Modsport/Roadsport, BMW Cup, PCSR samt GT3 Cup Challenge, detta är nog inte helt omöjligt att lösa.

Starta redan Fredag med träning delat i 20 min pass Slicks bilar/ R-däck/gatdäck

Track day åka samt Kval samt enstaka race lördag

Race hela söndagen

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jättekul att läsa allas feedback! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JoHNNY RUBBER skrev:
BMW Cup tror jag ser ut ungefär såhär
...


Lägg till "publik varje race", dvs alla vi gatåkare som verkligen gillar att kolla på när de kör thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Skulle nog inte vilja kalla det publik, det kallar jag närmast sörjande och det har även vi i PCSR när vi kör med PCS.

Publik anser jag vara folk som har kommit för att enbart se på bilarna och racen

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
JoHNNY RUBBER skrev:
...det har även vi i PCSR när vi kör med PCS.


Håller med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



JoHNNY RUBBER skrev:
Visst vore det häftigt med en mastodont helg med ex Modsport/Roadsport, BMW Cup, PCSR samt GT3 Cup Challenge, detta är nog inte helt omöjligt att lösa.

Starta redan Fredag med träning delat i 20 min pass Slicks bilar/ R-däck/gatdäck

Track day åka samt Kval samt enstaka race lördag

Race hela söndagen


Tycker jag låter som något att jobba för! thumbs up thumbs up thumbs up

Vid SPVMs tävlingar på Anderstorp helgen som var kunde de som har bur/båge i sina gatbilar vara med på fria träningarna på lördagen. Men om det blir lite fler gatbilar vore det nog bra med separata pass för dem.

Fri träning fredag, kval blandat med gatbilskörning på lördag och race hela söndagen låter som ett kanonupplägg!

Med lite marknadsföring skulle det kanske gå att få till lite publik och SSM-känsla. BMW-klubben kommer vad det verkar inte att ha tvådagars premiärträff på Mantorp nästa år (misstänker att för liten uppslutning är en av anledningarna) så ett upplägg liknande ovanstående kanske skulle gå att sälja in till dem. Och SPVM-gänget borde inte vara helt omöjliga tycker jag.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Svensk Klubbracingweekend thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479



Magnus Thomé skrev:
Svensk Klubbracingweekend thumbs up
thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Magnus Thomé skrev:
Svensk Klubbracingweekend thumbs up


Organiseras av Rejsa.nu's egen Magnus! Kommer blir dundersuccess!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Splittade ut det till egen tråd thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche i Modsport/Roadsport? Porsche i PCSR?
1, 2   >>
5263 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande