Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Porsche i Modsport/Roadsport? Porsche i PCSR? | 1, 2 >> 5263 besök totalt |
Om man har en Porsche och vill köra race så kan man ju till exempel köra med PCSR. Men man kan ju även köra i Modsport/Roadsport till exempel. Är nyfiken på att höra lite hur ni som kört det ena eller andra - eller båda - ser på de olika alternativen?
_________________ Magnus Thomé |
||
Magnus -> Lägg till "/Roadsport"i rubriken
Det här är min syn på det fter faktiskt ha provat bägge serier: Racing är askul, punkt! Jämfört med vanliga trackdays är det så är det verkligen mer av allt. Mer spänning, mer utvecklande, mer sammanhållning och mer skoningslöst. Detta gäller oberoende SPVM eller PCSR, och jag menar att man är nog lite inskränkt om man propagerar enbart för det ena alternativet. Kör bägge är mitt budskap. Oavsett organisatör så kostar det mycket pengar och tar mycket tid och det är enbart marginell skillnad om man ser till totalen. De verkliga skillnader jag sett är: PCSR - Körtid, man kan alltså pressa ur sådär 6-8 timmar effektiv körtid under en helg, om man har ork. Superbra om man vill lägga varv och träna mycket. SPVM - Mer racing, nu skriver jag detta 2012 och jämför mot klass 8 PCSR. Det är homogenare klasser i SPVM med fler startande så det blir mer kamp om placering då det skiljer lite mellan ekipagen. (Detta är popularitetsberoende och kan skilja från år till år). Som sagt, skall man ge sig in i träsket skall man ta höjd för bägge serier. Framför allt skal man prova om man har möjlighet. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Har kört olika bilar men både PCSR och roadsport och kan hålla med Edvin lite. PCSR är mycket mer köra och det är ju köra man vill. Men SPVM är mycket mer tävlingskänsla med fler bilar i depån (även om en PCSRs grid i sig är många bilar) och mer evenemangskänsla överhuvudtaget med t o m oftast lite publik! Så det är svårt att jämföra rakt av för det är lite äpplen och päron.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
Mixar med RHK och SSK blir oftast väldigt bra eftersom det är liknande ambitionsniuvå i serierna. Mer klasser emellan ger mer tid att pusta ut med sin dåliga kondis. Men defaultfokus är träning fredag och kval/race lördag+söndag. Endagsarr är för SPVM ett misslyckande som vi tvingas acceptera ibland (kalendrar mellan serier går inte alltid att knö ihop). Falkenberg Classic i september är samma klasser som på SSM men lite färre deltagare, Hallandsåsen är ett hinder som alltid Men jag kör fel märke för tråden och är lite väl insöad i det ena formatet. |
||
Magnus - Du skulle lika gärna skrivit BMW i stället för Porsche i rubriken!
Åker du M3 Coupé av valfri modell eller Z-modell kan du åka både BMW Cup i Modifierad/Roadsport alternativt Special/Modsport. (Enda problemet är helburskravet i BMW Cup som är lite svårt att få ihop med Roadsports krav på gatregistrerad bil...) Eftersom jag själv körde på Anderstorp med Z3:an i helgen kan jag konstatera att min "blytunga" Roadsport B bil med minst 20 hk mindre än Samson/Skoog/Lundvall i Modifierad presterade så gott som likadana varvtider som de körde när BMW Cup var på banan tidigare i somras - ~mitten 1.52. Tilläggas skall dock att jag åker 10 mm bredare däck, 235:or mot BMW Cup-bilarnas 225:or. Men Cup-förarna missar en stor poäng med sin enmärkesserie - de får inte åka ifrån Lotus-derivat, Corvetter och Ådisar! SPVM - Roadsport/Modsport känns definitivt mer som en riktig tävlingshelg än BMW Cups endagsarrangemang blandat med gatbilskörning. Nackdelen är att SPVM-racen är dyrare (BMW Cup kan ju sägas "subventioneras" av gatbilskörningen) och alltid kräver övernattning/övernattningar. Precis som nämnts tidigare är SSM på Knutstorp i juli en riktig höjdare, kanske ett av årets bästa motorsportarrangemang (?). Och vid tävlingarna på Falkenberg i spetember då SPVM delar helgen med RHKs historiska klasser brukar det också vara en hel del folk. Om jag får önska mig något vore det en helg på Mantorp med SPVM, PCSR, BMW Cup och kanske också CARs racingserie - vet att det varit uppe tidigare men av någon anledning fallit... Mer racing åt folket och fler Porschar, Ådisar och Bumsar i Roadsport & Modsport tack! ///M Ps. Modsport 2 har fått tillökning med en Z4 GTR med M5 V8 - inte så att man blev lite sugen på att "byta upp sig"... Ds. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Haha, håller med om att tråden nog kan innehålla samma frågeställning för andra klubbracingserier. Skulle tippa på att Porsche Cup och BMW cup är mer lika varandra än SPVM. Som Thomas skriver är det lite att jämföra äpplen och päron på nåt sätt.
SSM är ju något helt annat, helt enkelt rikets fetaste tävling . Kul ide att en giganternas kamp med alla klubbracinserier samlade under ett arrangemang där alla tävlar mot varandra. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Är det ngn skillnad mellan PCSR och SVPM när det gäller gentlemannamässigheten i racen?
Och hur är regelverket kring karosskontakt i SVPM? (I PCSR blir det 20 sek tillägg för båda parter oberoende av vem som är vållande.) _________________ Anders Zimdahl |
||
Shit happens ibland och oftare för en del, tyvärr. |
||
Efter ha kört båda Modsport/PCSR men tyvärr inte BMW cup så kan jag hålla med alla ovan.
Har åkt ett Modsport race så skall inte spegla serien helt men några plus och minus + Flera blandade biltyper +Tätare racing + Fler bilar i resp klass + Lätt reglemente att bygga bil efter + Inga stora förändringar ifrån år till år i reglementet + Härligt gäng + Filmer ifrån race mm +/- Lite dyrare att köra anmälningsmässigt - Lite körtid(om man är van PCSR chafför) - Rörigt när det gällde organisationen och tidsschema(Gotland) BMW Cup tror jag ser ut ungefär såhär + Fler bilar i resp klass + Tät racing + Chafförer samt deltagare som är duktiga på att marknadsföra serien med filmer o racerapporter + Billig anmälan + Biltillverkare som hjälper serien - Lite Körtid - ett krångligt reglemente( vad jag förståt) PCSR + Mkt körtid 6 timmar per helg + Egen organisation (samma TL samt Domare, tekniker varje gång) + Egen tidtagning, vågar, transpondrar + Tävlingar i både Norge samt Finland + Härligt gäng + Biltillverkare som hjälper serien +/- Gentlemana racing( 20 sek tillägg vid kontakt) - Varierande storlek på klasserna i deltagar antal - Avsaknad av publik - Dåligt med racerapporter samt filmer ifrån race mm Hoppas ingen klubb/chafför tar illa upp av detta, kan mkt väl ha helt fel i vissa påstånden. Speciellt BMW Cup som jag aldrig kört Visst vore det häftigt med en mastodont helg med ex Modsport/Roadsport, BMW Cup, PCSR samt GT3 Cup Challenge, detta är nog inte helt omöjligt att lösa. Starta redan Fredag med träning delat i 20 min pass Slicks bilar/ R-däck/gatdäck Track day åka samt Kval samt enstaka race lördag Race hela söndagen |
||
Skulle nog inte vilja kalla det publik, det kallar jag närmast sörjande och det har även vi i PCSR när vi kör med PCS.
Publik anser jag vara folk som har kommit för att enbart se på bilarna och racen |
||
Tycker jag låter som något att jobba för! Vid SPVMs tävlingar på Anderstorp helgen som var kunde de som har bur/båge i sina gatbilar vara med på fria träningarna på lördagen. Men om det blir lite fler gatbilar vore det nog bra med separata pass för dem. Fri träning fredag, kval blandat med gatbilskörning på lördag och race hela söndagen låter som ett kanonupplägg! Med lite marknadsföring skulle det kanske gå att få till lite publik och SSM-känsla. BMW-klubben kommer vad det verkar inte att ha tvådagars premiärträff på Mantorp nästa år (misstänker att för liten uppslutning är en av anledningarna) så ett upplägg liknande ovanstående kanske skulle gå att sälja in till dem. Och SPVM-gänget borde inte vara helt omöjliga tycker jag. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Organiseras av Rejsa.nu's egen Magnus! Kommer blir dundersuccess! |
||
Allmänt banåkaforum Porsche i Modsport/Roadsport? Porsche i PCSR? | 1, 2 >> 5263 besök totalt |