Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt!
1, 2, 3   >>
86337 besök totalt
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Att veta om man behöver mer effekt, lägre vikt, mer downforce eller bättre däck och hjulupphängning på sin bil är en fråga som nog många på detta forum har frågat sig åtminstone någon gång. Att veta hur man bäst investerar sin tid och pengar blir för många en ren gissning. Fram tills nu...

Simulering av ett fordons prestanda har använts länge inom motorsport och bilindustrin. Med dessa verktyg kan tusentals olika lösningar utvärderas innan en enda del har tillverkats. Höga kostnader och komplicerade matematiska modeller har gjort det svårt för gemene man att dra nytta av dessa verktyg. För att visa att simulering inte behöver vara svårt och dyrt, har vi utvecklad OptimumLap. Genom att förenkla de matematiska modellerna av en bil till dess mest fundamentala delar har vi skapat ett simuleringsverktyg som är oerhört snabbt och lätt att använda. Vi har också valt att göra det tillgängligt till alla med ett attraktivt pris: gratis!

Genom en förenklad matematisk model, en punktmassmodell, så approximerar OptimumLap en bil till en liten punkt. Genom att utsätta denna punkt för krafter så som downforce, däckskrafter och motorns drivkraft kan vi uppskatta hur snabbt denna punkt/bil kan ta sig runt en given bana. Jämförelser med loggad data har visat att trots dessa förenklingar så landar resultaten inom 10% från verkligheten. Detta gör OptimumLap väldigt användbart till "vad händer om..."-studier för att bättre förstå hur mer effekt, lägre vikt eller mer downforce påverkar en bils prestanda. Vår målsättning med OptimumLap är att detta ska öka förståelsen om vad som är viktigt för att få en bil att gå fort runt en bana.

OptimumLap är för närvarande i en beta-fas, vilket innebär att mjukvaran fortfarande är under utveckling och en del buggar fortfarande finns. Några forummedlemmar har testat OptimumLap de senaste veckorna, men vi är nu redo att låta fler rejsianer testa mjukvaran. Vi uppskattar all feedback och kommentarer som kan hjälpa oss att förbättra mjukvaran!

För att ladda ner OptimumLap:
Gå till: http://beta.optimumg.com/signup
Invite-kod: rejsa (det finns initialt 50 inbjudningar, först till kvarn gäller) [SLUT]

Invite-kod: rejsa2 (vi har nu fyllt pa med 50 inbjudningar till!) [NYA 20 Aug]

Jag har också satt ihop ett paket med några svenska banor till OptimumLap, som gör att ni kan simulera bilar på er hemmabana: http://downloads.optimumg.com/SwedishTracks.zip

Om ni har några frågor, kommentarer eller vill dela med er av era resultat, posta här eller skriv direkt till mig: henning.olsson@optimumg.com





_________________
Henning Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Väl värt att kika på för er tekniskt nyfikna!

Sam Weinstock skrev:
Let me give you a little bit more information about OptimumLap:

History:
For a webinar series I gave during mid-2011, I developed an Excel based lap time simulator. To keep things simple, I used a point-mass vehicle model and simple powertrain and aero models. For "tires" a fixed mu was used for longitudinal and lateral grip. This Excel spreadsheet was a "PSS" Pure Steady-State model, which only allowed for one state at a time (cornering or braking or accelerating).

We found the results from the Excel tool to be quite useful despite the simple vehicle model, but it was a bit clunky to use. So I developed a quick VB prototype on the plane back from Europe late last year, which showed us how useful a VB implementation would be.

Functionality:
The basic point-mass approach is used in OptimumLap, but it has a more elaborate drivetrain model (engine, gear ratios, final drive etc.) and it has a "QSS" Quasi-steady state solver. This means that the vehicle can accelerate or brake while being in a corner. Along with the improved solver a nice user interface was built to quickly allow users to investigate the effect of different parameters on lap time and vehicle performance.

An OptimumLap simulation results in two types of results: Distance data which hold information about the state of the car at different points on the track. It also outputs KPIs which are relevant numbers that sums up different aspects of the vehicle's performance and track characteristics.

I'll leave it up to you to explore the different features of OptimumLap. There is no help file at this time, but in my opinion, a software like this should not require an help file. To get you started, you'll find a couple of cars and tracks in the zip-file.

Miscellaneous:
We are planning to release this tool as a free software, so let me explain some of the reasoning behind this:
We want to convince people that going faster in corners is the most important thing in order to improve performance/lap time. To go faster in corners, people need to get our products (OptimumKinematics, seminars etc.). Trying to sell corner speed is difficult, people rather invest in engine upgrades. When putting a turbo on your car, you know that you will get +50hp, changing your camber gain, you don't know how much faster your car will go.

Another effect of releasing OptimumLap as a free software, is that we hope to generate awareness of OptimumG outside our current circles.

Best Regards,

Sam Weinstock
OptimumG

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Mycket spännande! Skriver upp mig för att ta en titt!

Vad är målet med slutprodukten, som Bosch lapsim fast bättre/enklare/billigare?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Verkligen kul!
Läste Racecar Engineerings artikel om Labsim för något nummer sedan och tänkte "åh, det skulle man haft tillgång till!" thumbs up
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Har testat detta och det är verkligen bra thumbs up
Det går snabbt och lätt att få fram resultat, och det har gett mig flera aha!-upplevelser

_________________
Johan Lekås
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Kul! Fungerar verkligen bra. Kan konstatera att lite downforce skulle göra klart mer nytta än mer effekt på min bil.

Finns det något sätt att importera verklig loggad data så man lättare kan se hur simuleringen förhåller sig mot verkligheten?

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Har väntat hela dan på att sätta sig bakom datorn för att ladda ner detta mycket intressanta program och då har invite koderna redan förbrukats. Går det att få tillgång till programmet på annat håll?

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Någon som har fått igång det på en W7/64 burk?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Citat:
Vad är målet med slutprodukten, som Bosch lapsim fast bättre/enklare/billigare?

Ungefär så. Vi vill visa att simulering inte behöver vara komplicerat. Visst finns det begränsningar med en så pass förenklad modell - men som vi säger "make it useful before you make it complicated". Samtidigt hoppas vi OptimumLap ska öka kännedomen om OptimumG och våra produkter/tjänster.

Citat:
Finns det något sätt att importera verklig loggad data så man lättare kan se hur simuleringen förhåller sig mot verkligheten?

I dagsläget, nej. Däremot går det att exportera data från OptimumLap till csv (som kan öppnas i Excel), så det finns alltid möjlighet att validera på viset.

Citat:
Går det att få tillgång till programmet på annat håll?

Jag har PMat dig en invitekod. Vi kommer fylla på med invite-koder allt eftersom, räkna med fler inom ett par dagar.

Citat:
Någon som har fått igång det på en W7/64 burk?

Johan, du får gärna skicka mig ett mail (henning.olsson@optimumg.com) eller ett PM, så får vi ta en titt på varför det inte funkar för dig!

_________________
Henning Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Någon som har fått igång det på en W7/64 burk?

Ja thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Någon som har fått igång det på en W7/64 burk?

Ja thumbs up


Inget mekk alls? Hade lite ont om tid men först skulle jag inst. nåt paket för att det skulle gå och sedan "rasade" installationen direkt och hänvisade till en .tmp fil

Jag får kanske lägga någon minut till på det då

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Johan Sjöström skrev:
Någon som har fått igång det på en W7/64 burk?

Ja thumbs up


Inget mekk alls? Hade lite ont om tid men först skulle jag inst. nåt paket för att det skulle gå och sedan "rasade" installationen direkt och hänvisade till en .tmp fil

Jag får kanske lägga någon minut till på det då


Om det inte finns på burken så ska den säga till (och ev. valbart installera??) full .net4, dvs den här:

http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=17718

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jo den fick jag in och efter en omstart försökte jag mig på installationen igen men den ville icke, skall som sagt lägga lite mer tid på det ikväll, vekar helt klart vara en spännande applikation.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Johan Sjöström skrev:
jo den fick jag in och efter en omstart försökte jag mig på installationen igen men den ville icke, skall som sagt lägga lite mer tid på det ikväll, vekar helt klart vara en spännande applikation.


JAg fick det att rulla när jag körde igenom installationsen av net4 som fanns med i nerladdningen..

Programmet känns alldeles för lättanvänt, 99% av all mjukvara som används profesionellt brukar vara helt värdelösa vad gäller användarvänlighet

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Vi har nu fyllt pa med en ny invite-kod (i forsta posten).

Vill bara uppmana ni som testar att rapportera buggar, feedback, ideer (tryck pa F2 for att komma till formularet).

Till ni som har problem med installationen, starta setup.exe istallet for OptimumLap.msi, pa sa satt ska alla .NET paket installeras automatiskt.

Apropa att jamfora mot loggad data, jag jamforde loggad data fran en valkand bla BMW E36 M3 pa Mantorp ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=653826#653826 ) med OptimumLap.




Nagra observationer:
- Da vi inte modellerar vaxlingtiden i OptimumLap kan man i plotten se hur stor pa verkan dessa har pa rakan. Andra orsaker till den stora skillnaden: Trotta hastar i den verkliga bilen, motvind pa rakan, trafik.
- Apex-hastigheterna matchar ratt bra.
- Skillnad i traction ut ur Mjolby-kurvan och upp over kronet. Kan delvis bero pa forare men ocksa pa det faktum att vi inte inkluderar hojdskillnader.

_________________
Henning Olsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



körde setup.exe

första försöket kraschade

andra försöket funkade

programmet kraschar när jag försöker startar det, log skickas varje gång.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Mats,

Vi har kikat pa ditt problem (det ar andra som har haft det ocksa) och jobbar pa en losning!

_________________
Henning Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

henningo skrev:
...
Apropa att jamfora mot loggad data, jag jamforde loggad data fran en valkand bla BMW E36 M3 pa Mantorp ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=653826#653826 ) med OptimumLap.
....


Va f.... kör jag så långsamt? WTF! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



henningo skrev:
Mats,

Vi har kikat pa ditt problem (det ar andra som har haft det ocksa) och jobbar pa en losning!


thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
coyn
Oskarshamn
Här sen Mar 2011
Inlägg: 67



Detta verkar vara ett väldigt trevligt program som även en novice som jag kan använda!
Installerade på Win 7 64bit utan några problem!

Håller på och försöker göra en bilprofil och har lite frågor/funderingar om däcks friktion.
Detta är ju såklart väldigt varierande men undrar om ni kan göra en lista över lämpliga värden på ett par exempel däck, typ slicks, r-däck, gatdäck.
Hur mycket påverkar bredd och profil?

Med lite googlande hittade jag denna sidan.
http://hpwizard.com/tire-friction-coefficient.html

Jag valde att använda 1.05
Jag kör med 205/50-16" Yokohama 032R

Ligger jag för högt/lågt?

EDIT:
bara för att bekräfta, det är vrid på hjulen som skall in, inte motorvrid?

_________________
Conny Yngve
Bmw Cup #84 E30 325I *såld
Tack till:
www.streetpower.se
Alltid bra priser på speedparts!
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238


Trådstartare
Dack ar bland det svaraste att modellera i simuleringar - vi har valt att forenkla det till en konstant friktionskoefficient.

Vettiga siffror for dessa ar:
Gatdack: 0.7-0.9
R-dack: 1.0-1.2
Slicks: 1.6-1.8

Man kan alltid justera dessa tills dess att kurvhastigheterna (apex) matchar vad du har sett pa bana/loggdata.

Du kan mata in vrid vid motor eller vrid vid hjulen. Transmissionsforluster beraknas enligt "Drive Efficiency". Sa om du har varden for vrid vid hjulen bor du satta "Drive Efficiency" till 100% da alla forluster redan ar "inkluderade" i din vridmomentskurva. Har du vridmomentskurvan fran tillverkare/motorbromsbank, kan det vara lampligt med en "Drive Efficiency" mellan 85%-90%.

_________________
Henning Olsson
Citera
Racetech
OptimumLap: förenklad fordonssimulering. Nu släppt!
1, 2, 3   >>
86337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande