Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Skillnad i brinnhastighet på Aspen 102R och V-Power 99 | 4 besök senaste veckan (5863 totalt) |
Jag har fått tag i en optimerad tändmap till en motor som i mycket liknar min, fast anpassad för bränslet Aspen 102R. Jag däremot planerar att ställa in min motor för Shell V-Power 99 istället, och är därför nyfiken på information om skillnader mellan dessa bränslen.
Det jag har sett hittills är att min motor inte verkar vara knackbegränsad på V-Power 99, så det jag är intresserad av är mest skillnader i flamfrontens hastighet och tid från gnista tills trycktoppen uppnås. _________________ Daniel Nilsson |
||
Jag är inte så insatt i detaljerna, men helt klart är iaf att nuvarande V-Power 98+ eller vad det heter, är ett helt annat bränsle än V-Power 99 som såldes i Sverige tidigare. Det innehåller mer etanol, luktar helt annorlunda (gamla V-Power luktade som "riktig" bensin gjorde för några tiotals år sedan), och även avgaserna luktar annorlunda. Några siffror har jag tyvärr inte, men det har varit mycket rabalder om detta, så det vore märkligt om ingen undersökt saken närmare.
Känns alltså som lite rörligt mål, vilket nog iofs är fallet med handelsbensin rent allmänt. V-Power 99 var undantaget från den regeln, men det existerar som sagt inte längre i den bemärkelsen. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Jag kan inte komma med mycket konkret i detta men har själv varit i dessa träskmarkerna men omvänt men inte blivit färdig....
men skippa v-powern är min rekomendation som ovan nämner..... Det är inte i närheten av vad den har varit och ska enligt utsagor fungera klart sämre än exempelvis flertalet konkurrenters 98 typ statoil preem okq8 budgetmärkena skippar jag i tron om att få något bättre kvalitet... men den tål klart högre tändning aspen soppan så du bör troligen backa tädningen ett antal grader 3-5 höjtskott..... men detta är inget jag vill se som allt för allvarlig rekomendation nu då jag inte vill ha några haverier på mitt samvete.... Dock kan ju detta även påverka blandningen så den behöver justeras.... Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Grejen är att min nuvarande map för VP98+ har betydliga mer förtändning än den 102-map jag har sett. Därför funderar jag på ifall Aspen-soppan helt enkelt brinner snabbare än VP98+, och därför når fullt cylindertryck på kortare tid och därför inte vill ha lika mycket förtändning.
Att VP98+ fungerar är jag rätt övertygad om, då iaf OKQ8 95 och 98-oktan har fått maskinen att skramla högt i mellanregistret medans VP98+ fick skramlet att sluta där.
_________________ Daniel Nilsson |
||
Vi kör bägge på Samma bottendel, jag har 102mm kolvar, hans är 103mm, vi har bägge vattenkylda stålfoder med alutoppar av samma sort. Statisk kompression lite osäkert, men runt 13.5 skulle jag tippa. Kan eventuellt skilja någon grad ii kammar, men inget jag har koll på. Samma avgassystem i princip, liknande insugslängder (eventuell volymskillnad). Skiljer som sagt lite, men med tanke på hur dåligt de här motorerna andas på toppvarv, så borde fyllnadsgraden iaf där vara liknande. Tror helt enkelt att jag testar att bygga en mapp som backar av tändningen rejält och drar någon repa med loggern inkopplad och ser om maskinen gör ett bättre jobb att försöka kasta mig långt ut i skogen _________________ Daniel Nilsson |
||
Racetech Skillnad i brinnhastighet på Aspen 102R och V-Power 99 | 4 besök senaste veckan (5863 totalt) |