Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-07-28 Challengebanan på Lunda med HPC
1, 2   >>
5818 besök totalt
pasen
Stockholm
Här sen Jan 2012
Inlägg: 34


Trådstartare
Tack för en sjukt kul dag! Trevligt att träffa lite Hondafolk igen
Här kommer lite tider för de som är intresserade:


  • Danjul
    EVO5
    1:29.38

  • Bränn
    Porsche 993
    1:32.05

  • Bränn Jr
    Golf GTI Mk4
    1:42.52

  • Onkyo
    Civic EK
    1:24.38

  • ?
    Svart EVO Äldre(?)
    1:26.09

  • -
    SAAB (Svart 9-3?)
    1:25.77

  • J@ke
    Vit Lotus Exige -10
    1:23.45

  • Japattack
    Röd EG, B20 icke-vtec
    1:29.64

  • -
    Grå Civic EP3
    1:32.17

  • Niklas Falk
    Röd BMW (E30 318is)
    1:23.95

  • Mats Örnberg
    Orange BMW 02'a
    1:20.35 (Dagens bästa)

  • Broman
    Grå S2000 Överladdat
    1:21.33

  • Pasen
    Blå S2000
    1:34.95

  • Junior
    Svart Civic EK (???)
    1:36.32


Jag var lite dålig på namnen tyvärr.
Ingen som tog några bilder?

_________________
Richard Lindström
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Tack för en rolig träff!
Kul att testa nya Challengebanan. thumbs up

BMW'n gick bra, trots att korden var framme på däcken. Fjärdeplats!

Här kommer några bilder som pappa tog.










_________________
Citera
StaunteD
Mehedeby
Här sen Okt 2009
Inlägg: 15



Härlig dag, om än lite varm.

Banan var väldigt rolig

Synd bara att bilen inte ville med alls när jag gasade fullt. Många lampor som blinkade
Men satte iallafall en hyffsad tid trots det och jag kom till och med hem thumbs up

_________________
Jim Söderlind

Mitsubishi Lancer Evolution
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Tackar för en trevlig dag och kul att stifta nya bekantskaper.
Liiiite väl varmt kanske, men på Lunda brukar det snarare vara tvärtom så man ska väl inte klaga!

Tyckte nya banan var helt okej. Kändes dock lite mer tekniskt avancerad än den tidigare. Fick inget riktigt bra flyt genom hårnålen. Fick vänta på laddtryck en halvtimme kändes det som, och sparkade man till på kopplingen spann det bara innan målböjen. Men det var jag väl inte ensam om kan jag tro

Blev iaf snabbaste SAABen för dagen

Skickar upp ett in-car klipp från min holk. Tyvärr väldigt skakigt, beklagar det.
http://www.youtube.com/watch?v=0h0Onf4gfYc&feature=plcp

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Wirf
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 5



Härligt att det blev lite folk och bilar !

Första gången som vi på HPC körde den nya banan, tog lite tid att få ihop den.. Men vi får tacka lill Falken för hjälpen !

Lite reflektioner från dagen är att det tog ett tag innan den nya banan satt för alla

Men det hela rullade på bra och många sänkte sig under dagen trots det varma vädret som verkade suga musten ur många av deltagarna.

När det gäller den "nya" banan så är den mycket mer krävande när det gäller koner. Vi fick inte riktigt ihop det hela trots att vi hade med oss själva. En trasig stol fick bland annat agera kona då vissa envisades med att köra på innersidan ut på taxirakan efter start

Inbromsningen till höger i konpartiet på taxirakan tåls att tänka på. Det är inte ett litet dike ner där. Saker händer..

Den nya positionen på starten kändes bättre och säkrare än den förra, det är även lättare för folk att ta sig dit. Man får även en bra översikt av det nya slutpartiet och flygrakan !

MEN när det gäller slutet så blev Bongo lite nervös över vårt tidtagningssystem, det kostar en del pengar. Breddning av avståndet mellan cellerna lugnade honom lite :-)
Dock viskade någon om att slutkonerna skulle vara heliga.

En liten rättelse är att Junior körde en 02:a och inget annat, riktigt bra sänkning där !

Kul med nytt, och vi kommer köra på den "nya" banan nästa gång också.

/Jocke

_________________
Joakim Wirf
Citera
pasen
Stockholm
Här sen Jan 2012
Inlägg: 34


Trådstartare
Schsysta bilder! Finns det fler? Kanske på en honda?

_________________
Richard Lindström
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Konen som passeras vid 1:13 i filmen står fel.
Det kändes fel på filmen (brottningsmatch/Lazzat) så jag kollade på ritningen.

Det skall stå tre koner på rad/rakslalom.
Mittersta konen bryter tillbaka till vänster om mitten istället för 4 m till höger.


_________________
Christian Lindblom
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Chrisss skrev:
Konen som passeras vid 1:13 i filmen står fel.
Det kändes fel på filmen (brottningsmatch/Lazzat) så jag kollade på ritningen.

Det skall stå tre koner på rad/rakslalom.
Mittersta konen bryter tillbaka till vänster om mitten istället för 4 m till höger.


Det var ju roligaste partiet!

Ärligt talat. Jag gillade när det blev en tight port. Ger banan karaktär.
Växla ned och tänka lite...

_________________
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



NiklasFalk skrev:
Chrisss skrev:
Konen som passeras vid 1:13 i filmen står fel.
Det kändes fel på filmen (brottningsmatch/Lazzat) så jag kollade på ritningen.

Det skall stå tre koner på rad/rakslalom.
Mittersta konen bryter tillbaka till vänster om mitten istället för 4 m till höger.


Det var ju roligaste partiet!

Ärligt talat. Jag gillade när det blev en tight port. Ger banan karaktär.
Växla ned och tänka lite...


Banan är lagd för att vara varierad och utmanande.
Den skall vara svår men inte "kantig".

Nya banan liknar den gamla i karaktären men annorlunda.


Det nyper ihop efter högfartspartiet (på fältet) på ett ganska besvärligt sätt.
Sedan konstantslalom som är svårare än man tror att köra effektivt.
Sedan en liten brytning åt vänster och sedan ett parti som öppnar
försiktigt så att man inte bara kan gasa fullt.

På slutet av flygrakan är det en skarp sväng som tar ner farten
för att förhindra att vi får bilar rakt i i depån/tidtagningen.

Tiderna från er körningen tyder på att det går att köra bra tider
med motorsvaga bilar även på nya banan.
Jämför tiderna för Bromans S2000 med din 318iS.
Ni är båda mycket vassa förare så det är ett bra exempel på vad som är möjligt.

_________________
Christian Lindblom
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Chrisss skrev:
Banan är lagd för att vara varierad och utmanande.
Den skall vara svår men inte "kantig".

Nya banan liknar den gamla i karaktären men annorlunda.


Det nyper ihop efter högfartspartiet (på fältet) på ett ganska besvärligt sätt.
Sedan konstantslalom som är svårare än man tror att köra effektivt.
Sedan en liten brytning åt vänster och sedan ett parti som öppnar
försiktigt så att man inte bara kan gasa fullt.

På slutet av flygrakan är det en skarp sväng som tar ner farten
för att förhindra att vi får bilar rakt i i depån/tidtagningen.

Tiderna från er körningen tyder på att det går att köra bra tider
med motorsvaga bilar även på nya banan.
Jämför tiderna för Bromans S2000 med din 318iS.
Ni är båda mycket vassa förare så det är ett bra exempel på vad som är möjligt.

Jag tror att konen som stod fel gjorde det än mer varierande och utjämnande än vad banan är ursprungligen.

Broman hade problem med sin bil. Just hans tider är nog inte så representabla. Jag tror att den här banan har lägre varvtider än den förra.

Jag har fortfarande fullt genom första chkanen. Nu även genom andra. Taxibanan är nog lite långsammare än förut, men flygrakan känns snabbare.

_________________
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Jag vill bara informera om att vissa delar av banan fortfarande kan ändras och kommer slutligt att spikas efter den 25/8 när vi har kört Challenge där första gången. Självklart hoppas vi att det inte behövs men det kan bli så.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

r-2 skrev:
Jag vill bara informera om att vissa delar av banan fortfarande kan ändras och kommer slutligt att spikas efter den 25/8 när vi har kört Challenge där första gången. Självklart hoppas vi att det inte behövs men det kan bli så.


Ja int bidrog jag med nåt vettigt till den nya banan trots entusiasm . Jag tycker den blev kanonbra som du o Chris lagt den thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Magnus Thomé skrev:
Ja int bidrog jag med nåt vettigt till den nya banan trots entusiasm .


Joho! Vi har ett intressant konparti mitt på taxbanan ju, den hade inte vi kunnat uppfinna å så fick vi en hel del bra input på annat också. thumbs up
Dessutom var det första gången jag fick åka med någon som körde nästan hela fältet med växelvis höger/vänster dörrhantag först Synd att jag inte filmade då och fick med alla gapflabb

Jag tänkte lägga upp din inboardfilm i den andra tråden (säkerhetssnackisen) bara jag får fingrarna ur, ikväll kanske. Blev det någe mera användbart på film den dagen, tänker på Sir Falk som filmade en del?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

r-2 skrev:
...tänker på Sir Falk som filmade...

Jo jag har en film då jag kör ett varv (första gången jag kör hela banan) totalt okoncentrerad i snigeltempo bakom forumägaren, inte nå'n höjdare men visar iaf bansträckningen...
Ska försöka få upp den på Tuben vid tillfälle...

_________________

Rice and shine
Citera
JcKE
Spånga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 27



Tackar för att man fick komma och köra lite på erat banmöte.
Vem vet... ja kanske tittar förbi igen nån gång med mera erfarenhet samt mätbart mönsterdjup.

_________________
Jocke Lundin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

r-2 skrev:
...
åka med någon som körde nästan hela fältet med växelvis höger/vänster dörrhantag först Synd att jag inte filmade då och fick med alla gapflabb

Jag missade inte en enda port och tog inte en enda kon Fast det blir ju inga rökartider på det sättet

_________________
Magnus Thomé
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



nä, men rök gjorde det

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Anders Broman
Järbo
Här sen Jun 2012
Inlägg: 193



konan 1:13 in i filmen gjorde att flytet i banan försvann lite tycker jag, så blir det som det var tänkt så det blir lite mer fart så tror jag det blir bättre flyt.
Vändningen innan mål och målkurvan var väl också i långsammaste laget, lite för trångt för att fortfarande vara någon "action"
Förstår säkerhetstänket, men jag tror att tidtagningsutrustningen kommer att flyga förr eller senare.
Nya taxirakan var jäkligt rolig, lite medlut och inte helt rund kurva gjorde att det var trixigt och kul att få till utgången på rakan.
Blir nog kanoners bara den där konan kommer på rätt plats thumbs up

/Broman

_________________
Anders Broman

Honda S2000 Vortech
Citera
Anders Broman
Järbo
Här sen Jun 2012
Inlägg: 193



Lite fler bilder vore najs

_________________
Anders Broman

Honda S2000 Vortech
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



På lördag morgon 25/8, före challenge-körningen kommer vi att göra sista justeringarna på nya banan.

Synpunkter och förslag från er som kört banan vore uppskattat

Passa på nu. Sen är det försent.


Arto har i tråden "Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning" berättat om en ändring.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81040&start=21


r-2 skrev:
Man kan öka säkerheten vid målgång genom att inte ha någon tidtagare precis där juh. Lång sladd från datorn till fotocellen istället. Rött/Grönt ljus till starten som tidtagaren manövrerar är redan fixat

Med den lösningen kan man placera start och målgång vid stora pilen istället, typ och antagligen flytta 180-gradervändingen lite längre bort. Då får man möjligheten att skapa ett riktigt skojigt parti från start till tax-banan.



Då förvandlas målkurvan till en rolig sväng istället för en lågfarts transportsträcka.



En annan förändring vi skall testa på lördag morgon berör sista partiet före nya tvärvägen.
Lasse Falk får ett kast på filmen vid sista konen.
Antingen flyttar vi konerna lite bakåt alternativt så vänder vi ingången.

_________________
Christian Lindblom
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Chrisss skrev:
Synpunkter och förslag från er som kört banan vore uppskattat


Ingen?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Eftersnack
2012-07-28 Challengebanan på Lunda med HPC
1, 2   >>
5818 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande