Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Vad händer med svensk elitracing? | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 43, 44, 45 >> 77 besök senaste veckan (240350 totalt) |
Undrar vilket Supportklasspaket det blir?
Kommer GT att bli kvar eller blir det enbart TTA, JTCC (Clio), Camaro CUP och Carrera CUP? En sak att tänka på, Inga mer Yokohamaslicks i "STCCstorlek". Nu blir det andra storlekar som blir mer tillgängliga. |
||||
Showen står ju Camaro cup för, vore kul med riktiga sportvagnar typ någon av de olika 2000klasserna eller formelklass tex. formel ford eller annat hyggligt billigt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Tajt formelserie (med karriärsmöjlighet) i största Mediapaketet är ju nåt som saknats läääänge. |
||||
Såg det efter att jag skrev inlägget, men det blir ju STCC i folkmun. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Fy fasen va kul! Ser fram emot nästa säsong!
Men det här gör mig ledsen: "På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas, säger Huzell." Motorer från respektive tillverkare är ju bra men 1,6 liter . Det ska väl vara den "nya motorsportsmotorn" men blä va trist! _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||
Nu är ju den stora frågan, hur ska Eric "Svartamasken" Lindgren göra? Efter all skit han kastat på TTA under året, eller det kanske går bra nu när det heter STCC???????
_________________ Daniel Johannesson Mekaniker: Historisk Racing: Tiga Sports 2000 Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991 |
||||
Eric har taggat ner, lagt hjälmen på hyllan som han själv säger.
http://www.svartamasken.se/artiklar. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Undras vad som ska ändras? Jag tycker det vore skoj om man bara tillät herrgårdsvagnar, v60, 3-serie touring, passat variant osv... I och för sig kul med olika motorer men... 1,6-liters turbo? Spelar kanske inte så stor roll nu när motorsport inte längre får låta nåt? Hoppas bara att man väntar tills det finns ekonomiska förutsättningar. Utvecklingskostnader lär väl isåfall göra att totalkostnaden blir rejält mycket högre än med nuvarande enhetsmotorkoncept? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Bra för svensk racing, men har ändå lite delad känsla inför detta.
Enligt någon (minns inte vem) på racingbarcup.se så är det inga problem med 1,6T-motorerna. Dessa ska palla för effekten då reglerna i grunden skrevs med syfte att motorerna skulle dyka upp i F1 också. Borde lätt gå att plocka ut samma effekt som i Nissan-motorerna (ca 400hk). 1,6T-motorer från resp. tillverkare är ju en lockande faktor, men samtidigt försvinner lite av tjusningen med TTA-bilarna. Nu öppnas det upp för mer skillnader mellan motorerna (vilket det lär bli), men jag hoppas att man inte börjar med någon slags prestandautjämning. Positivt är att alla märken (utom SAAB) som är verksamma i STCC och TTA idag redan har 1,6T-motorer redo (BMW, SEAT, Volvo, Citroen, Honda, Chevrolet och VW). Detta är en bra lösning, även om jag gillade S2000-bilarna trots dess brister. Kan också tycka att det känns trist att toppskiktet i svensk racing (STCC/TTA och Camaro Cup) består av silhuettbilar . De enda produktionsbaserade bilarna är enhetsklasserna (JTCC, Abarth, Porsche), om man bortser från GT. Och jag hoppas verkligen att Swedish GT får plats i det nya paketet. Blir intressant att se vart STCC-bilarna till dags dato tar vägen. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
|
||||
Fördelen med nuvarande reglemente är just avsaknaden av utvecklingskostnader. Nu vet inte jag hur VW sverige fungerar men så länge som man behåller nuvarande enhetsmotorer så borde det räcka med stöd från svenska VW-handlare samt tillstånd från VW centralt? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Bara det inte blir några dispenser och viktningar för dom som ska köra på gas, E85, Diesel etc. då är vi tillbaka i STCC-cirkusen....
|
||||
_________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Kan vi gissa på minst två nya "märken" i TTA, förlåt, STCC nästa år? Märken som på sikt villa använda sina nyutvecklade 1,6t maskiner... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Ja det tror jag, men det ena kommer ersätta SAAB och det andra blir tillskott på 4 bilar, dvs 20 st totalt. Även ett litet frågetecken om Citroen kommer att vara kvar? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Chevrolet Cruze skulle nog se vass ut i TTA-kostym. I övrigt så hoppas jag att BMW-teamen använder 3-serie F30 istället för M3 som inte riktigt passar in med de övriga.
Även om man inte gillar TTA-bilarna så är det beslutat nu, och det är skönt att man drar åt samma håll. Bara gilla läget liksom. Vi slipper diskutera STCC vs TTA längre . TTA-bilarna hade gärna fått ha motorn fram istället, men jag gissar att vi får hålla tillgodo med nuvarande bilar fram till åtminstone 2014-2015. Men med lite smådetaljer (instrumentbräda från resp. modell, mindre beroende av downforce, ännu bättre kvalitet på bilarna m.m.) så ser klassen bättre ut, och med nya motorer (med lite olika ljud också) så närmar vi oss något som kan bli bra. Kan man få lite mer karaktär på de kommande nya motorerna (wastegate-kvitter, lite eldsflammor och avgasknallar/ALS) så bör bilarna ha mer potential att locka publik. Då fungerar t.o.m. mittmotorkonceptet, för då drar iaf jag paralleller med Grupp-B, fast på bana . Lite smålynniga, mycket pulver och lite mer ljudupplevelse . _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Elitracing (åskådarracing) Vad händer med svensk elitracing? | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 43, 44, 45 >> 77 besök senaste veckan (240350 totalt) |