Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 43, 44, 45   >>
20 besök senaste veckan (240252 totalt)
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Ska bli spännande att se vilka team, förare och "bilmärken" som kommer att köra nästa år, tror det kan bli riktigt bra. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Fredrik Nyström skrev:
Ska bli spännande att se vilka team, förare och "bilmärken" som kommer att köra nästa år, tror det kan bli riktigt bra. thumbs up


Ja förhoppningsvis innebär det ett tillskott på startlinjen.

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Undrar vilket Supportklasspaket det blir?

Kommer GT att bli kvar eller blir det enbart TTA, JTCC (Clio), Camaro CUP och Carrera CUP?

En sak att tänka på, Inga mer Yokohamaslicks i "STCCstorlek". Nu blir det andra storlekar som blir mer tillgängliga.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Showen står ju Camaro cup för, vore kul med riktiga sportvagnar typ någon av de olika 2000klasserna eller formelklass tex. formel ford eller annat hyggligt billigt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Björn skrev:
Showen står ju Camaro cup för, vore kul med riktiga sportvagnar typ någon av de olika 2000klasserna eller formelklass tex. formel ford eller annat hyggligt billigt.
FF vore ett väldigt mycket bättre val än Radical eller liknande.
Tajt formelserie (med karriärsmöjlighet) i största Mediapaketet är ju nåt som saknats läääänge.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Ola L skrev:
Sörpan skrev:
Men vad ska man kalla det? STCCTA? TTATCC?


STCC - Elitserien i Racing heter det nu.


Såg det efter att jag skrev inlägget, men det blir ju STCC i folkmun.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



thumbs up Fy fasen va kul! Ser fram emot nästa säsong!

Men det här gör mig ledsen:
"På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas, säger Huzell."
Motorer från respektive tillverkare är ju bra men 1,6 liter thumbs down. Det ska väl vara den "nya motorsportsmotorn" men blä va trist!

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Leafridge
Lövås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 93



Nu är ju den stora frågan, hur ska Eric "Svartamasken" Lindgren göra? Efter all skit han kastat på TTA under året, eller det kanske går bra nu när det heter STCC???????

_________________
Daniel Johannesson
Mekaniker:
Historisk Racing: Tiga Sports 2000
Historisk Rally: Ford Escort RS2000 och Saab 99 EMS
Carrera Cup & GT-racing: Porsche 991
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Eric har taggat ner, lagt hjälmen på hyllan som han själv säger.

http://www.svartamasken.se/artiklar.asp?visa_art=4147

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Citat:
- STCC är en viktig plattform för bilbranschen att marknadsföra sig och för att stärka den relationen har vi beslutat om en treårsplan för hur konceptet ska utvecklas. Bilarna kommer att förändras på ett antal punkter. På sikt kommer bland annat 1,6-liters turbodrivna motorer från respektive biltillverkare att införas, säger Huzell.

Undras vad som ska ändras? Jag tycker det vore skoj om man bara tillät herrgårdsvagnar, v60, 3-serie touring, passat variant osv...

I och för sig kul med olika motorer men... 1,6-liters turbo?
Spelar kanske inte så stor roll nu när motorsport inte längre får låta nåt? Hoppas bara att man väntar tills det finns ekonomiska förutsättningar. Utvecklingskostnader lär väl isåfall göra att totalkostnaden blir rejält mycket högre än med nuvarande enhetsmotorkoncept?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Bra för svensk racing, men har ändå lite delad känsla inför detta.

Enligt någon (minns inte vem) på racingbarcup.se så är det inga problem med 1,6T-motorerna. Dessa ska palla för effekten då reglerna i grunden skrevs med syfte att motorerna skulle dyka upp i F1 också. Borde lätt gå att plocka ut samma effekt som i Nissan-motorerna (ca 400hk). 1,6T-motorer från resp. tillverkare är ju en lockande faktor, men samtidigt försvinner lite av tjusningen med TTA-bilarna. Nu öppnas det upp för mer skillnader mellan motorerna (vilket det lär bli), men jag hoppas att man inte börjar med någon slags prestandautjämning. Positivt är att alla märken (utom SAAB) som är verksamma i STCC och TTA idag redan har 1,6T-motorer redo (BMW, SEAT, Volvo, Citroen, Honda, Chevrolet och VW).

Detta är en bra lösning, även om jag gillade S2000-bilarna trots dess brister. Kan också tycka att det känns trist att toppskiktet i svensk racing (STCC/TTA och Camaro Cup) består av silhuettbilar . De enda produktionsbaserade bilarna är enhetsklasserna (JTCC, Abarth, Porsche), om man bortser från GT. Och jag hoppas verkligen att Swedish GT får plats i det nya paketet.

Blir intressant att se vart STCC-bilarna till dags dato tar vägen.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Samt kommer VW att gå in i STCC 2013?
I och med deras storsatsning på WRC så undrar iaf jag.
Nån som hört något om detta?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Klurax skrev:
Blir intressant att se vart STCC-bilarna till dags dato tar vägen.
De som inte går att sälja till Kina eller Ryssland blir väl långloppor, som vanligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Lillen skrev:
Samt kommer VW att gå in i STCC 2013?
I och med deras storsatsning på WRC så undrar iaf jag.
Nån som hört något om detta?

Fördelen med nuvarande reglemente är just avsaknaden av utvecklingskostnader. Nu vet inte jag hur VW sverige fungerar men så länge som man behåller nuvarande enhetsmotorer så borde det räcka med stöd från svenska VW-handlare samt tillstånd från VW centralt?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Bara det inte blir några dispenser och viktningar för dom som ska köra på gas, E85, Diesel etc. då är vi tillbaka i STCC-cirkusen....

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Välkomna även till ett annat forum.

http://racingbarcup.se/forum/

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005
Inlägg: 91



Det har ju snackats om STCC och rallycross. Men det kommer väl ändå inte bli en supportklass? Eller?

_________________
Mattias Hammer
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479




_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



TPR skrev:
http://www.teknikensvarld.se/2012/10/23/35648/dagen-efter-ttastcc-sammanslagningen/


Kan vi gissa på minst två nya "märken" i TTA, förlåt, STCC nästa år? Märken som på sikt villa använda sina nyutvecklade 1,6t maskiner...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Gustav_H78 skrev:
TPR skrev:
http://www.teknikensvarld.se/2012/10/23/35648/dagen-efter-ttastcc-sammanslagningen/


Kan vi gissa på minst två nya "märken" i TTA, förlåt, STCC nästa år? Märken som på sikt villa använda sina nyutvecklade 1,6t maskiner...


Ja det tror jag, men det ena kommer ersätta SAAB och det andra blir tillskott på 4 bilar, dvs 20 st totalt.
Även ett litet frågetecken om Citroen kommer att vara kvar?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Chevrolet Cruze skulle nog se vass ut i TTA-kostym. I övrigt så hoppas jag att BMW-teamen använder 3-serie F30 istället för M3 som inte riktigt passar in med de övriga.

Även om man inte gillar TTA-bilarna så är det beslutat nu, och det är skönt att man drar åt samma håll. Bara gilla läget liksom. Vi slipper diskutera STCC vs TTA längre thumbs up . TTA-bilarna hade gärna fått ha motorn fram istället, men jag gissar att vi får hålla tillgodo med nuvarande bilar fram till åtminstone 2014-2015. Men med lite smådetaljer (instrumentbräda från resp. modell, mindre beroende av downforce, ännu bättre kvalitet på bilarna m.m.) så ser klassen bättre ut, och med nya motorer (med lite olika ljud också) så närmar vi oss något som kan bli bra.

Kan man få lite mer karaktär på de kommande nya motorerna (wastegate-kvitter, lite eldsflammor och avgasknallar/ALS) så bör bilarna ha mer potential att locka publik. Då fungerar t.o.m. mittmotorkonceptet, för då drar iaf jag paralleller med Grupp-B, fast på bana . Lite smålynniga, mycket pulver och lite mer ljudupplevelse thumbs up .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 43, 44, 45   >>
20 besök senaste veckan (240252 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande