Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3, ... 43, 44, 45   >>
6 besök senaste veckan (240192 totalt)
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



GustafB skrev:
Tror ärligt talat biljetterpriserna inte är den stora klämskon. Rent krasst måste man var förbannat intresserad av något för att sätta sig att åka 25 mil enkel resa för att vara åskådare och sedan 25 mil hem. Bortsett från bensinpengar är det inte många som vill sätta sig 5 timmar i bil under en dag för att kolla på ett evenemang. Med de avstånd från storstäderna vi har till banorna är det i princip kört att göra det till en stor publiksport.

Inte ens jag själv som intresserad vill sitta 5 timmar ToR till för att kolla på, än mindre ev. sällskap man ska försöka få med sig.


Läser man på vissa forum så verkar ju Tierp Arena ligga alldeles för långt från Stockholm för att det ska vara intressant. Som ett exempel

Så nog blir ju avstånden ett problem. För mig som bor här uppe i Umeå så blir det ju en weekendresa om jag ska se på något race så det alternativet faller ju ganska fort bort.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



GustafB skrev:
Tror ärligt talat biljetterpriserna inte är den stora klämskon. Rent krasst måste man var förbannat intresserad av något för att sätta sig att åka 25 mil enkel resa för att vara åskådare och sedan 25 mil hem. Bortsett från bensinpengar är det inte många som vill sätta sig 5 timmar i bil under en dag för att kolla på ett evenemang. Med de avstånd från storstäderna vi har till banorna är det i princip kört att göra det till en stor publiksport.

Inte ens jag själv som intresserad vill sitta 5 timmar ToR till för att kolla på, än mindre ev. sällskap man ska försöka få med sig.


Jag kan hålla med om det mesta som skrivits i tråden men just det här har jag funderat en del på.

Jag är uppväxt i Motala dvs ~5 mil från Mantorp och jag har varit på ett av STCC-racen nästan varje år sedan ganska länge men innan jag fyllde 18 var det enbart de race som min pappa kunde och ville åka på eftersom det inte finns något sätt att ta sig till banan om man inte har möjlighet att köra själv!

Om jag fortsätter med Mantorp som exempel borde det finnas ett bra publikunderlag i Linköping och om jag var promotor för tävlingar där skulle det vara en självklarhet att erbjuda biljetter där det ingår shuttlebuss från åtminstone Linköping och helst också Mjölby och Motala. Hur ska man bygga upp ett intresse för yngre om det enbart är de med motorsportintresserade föräldrar som överhuvudtaget kan ta sig till tävlingarna? Som tonåring hade jag besökt betydligt mer tävlingar och antagligen också tagit med mig mina vänner om det fanns möjlighet att ta sig till banan.

Samma situation gäller i Karlskoga där man kunde ha bussar från Örebro och kanske Karlstad.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Mats Karlsson skrev:
Gatebil är ju mer att likna med Hultsfred/liknande musikfestival med tema bilar, inte så mycket motorsport utan mera show och underhållning.


Visst är det festival (jag jag förstått, inte kommit iväg själv än) men det är också SM i drifting, så visst är det motorsport med, och det på högsta nivå (iaf högsta SBF-nivå).


Nillet skrev:
En sak som jag stör mig på är att om det rapporteras så är det bara om det varit en allvarig olycka...


Detta är jättetråkigt, håller med. Amerikanarna säljer ju in det som en del av showen iofs...

Hur gör man i andra länder än sverige för att få det att funka? Vad kan man kopiera till sverige?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tobias Nyström skrev:
Gatebil


Ja man ska inte göra misstaget att bara avfärda Gatebil. Man ska nog hellre vrida och vända på det länge med mycket tankeverksamhet. IMHO.

Vi får ju vara ärliga och konstatera att om det fanns enkelt funna tydliga lösningar för svensk racing så hade de nog dykt upp redan. För även om man kan tycka att en del inom Svensk motorsport hanteras... hrrmmm... udda... så är det MÅNGA smarta kunniga driftiga människor som lägger ner krut på det. Också

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Vad är det du påstår Magnus? Sitter inte den samlade kunskapen här på rejsa?

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Sen när man snackar om Svensk Racing så gäller det att ha tungan rätt i mun. Vi triggas av väldigt olika saker. "Succeår för Racing i Sverige" betyder väldigt olika saker i olika huvuden.



"Det var supershow, massa action, omkörningar, bilar som hamnade på taket, bilar som körde upp sig massa placeringar och bergodalbanan var supercool, det tyckte speciellt barna, och köerna var rimliga till toaletterna och det fanns gott käk för rimliga priser och pauseunderhållningen med flygshowen och bilakrobatiken var superhäftig."

Typ.


"Ett helt fantastiskt startfält där det faktiskt var 8-9 förare som slogs om titeln ända fram till sista racet som blev en rysare när teamen hade helt olika strategier. Tredje sista varvet så låg han bara 35 hundradelar efter och vilket race det blev mot målflagg! Superspännande med däcksbegränsningsystemet som verkligen gav krydda åt precis hela säsongen!"

Eller nåt...


"Bästa året någonsin för racingsverige. Mediavärdet mer än tredubblades mot senaste toppnoteringen. Tvtittarsiffrorna satte även de rekord med 29% fler tittare jämfört med förra årets rekordnoteringar."

Osv....


Ni kan garanterat hitta en handfull till helt andra infallsvinklar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Show är nr1. Gummirök vrålade motorer. Se 10-15st clio eller TTA bilar på rad runt en banan är inte publikdragande.

Race med det värsta som finns är intressant.

Speedway är speciellt men det är 90% lagtävling man kan hålla på sitt LAG från sin stad, det är explosivt, många heat och händelser på kort tid.

Det gjordes race med superkart på gokartbana där man startade 4st i bred i korta heat på fyra varv där nästa kval rullade fram till startlinjen undertiden heatet innan körde av banan. Då lyfte det! Meningen var att man skulle få satsa på segraren som på trav men lotterinämden (hetter den så) tillät inte det.

Trots att det sista inte skedde kördes det skytteltrafik med folk i en inhyrd engelsk dubbeldäckare till och från gokartbanan i Södertälje. Det var även lite bensprattel och presentation av förare innan racet osv. Alltid aktivitet på banan. Det är vad som krävs, inga halvtimmes paus mellan varje race osv. som i dag.

Sen är det som Magnus säger vad vill vi ha?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Antingen slåss man om den lilla acceptans som finns för sporten eller så försöker man att öka den (fler små möss som gnager på krympande kaka eller fetare råttor på en växande kaka).

Entypsserier i olika former är ju det som gäller, oavsett om det bara är ytterskalet som gäller eller om det verkligen finns lite skillnad mellan de verkande punkterna (STCC med 1,6T blir ju lite entyp det med).

Ska vi få upp acceptansen så gäller det att spotta fram fler som har möjlighet att nå lite längre internationellt. Breddsatsning tror jag ger mer än att lotta fram en talang som sen ska lösa allt. Kastar man ut 10st så är det alltid nån som lyckas bättre än de andra och nån annan kan charma media (allt sammanfaller ju sällan).

SBF verkar göra det de ska just nu, ingenting. Nästan allt de försökt göra med en agenda verkar blivit fel på nåt vis (det är ju inte sällan det är nån med personlig agenda som agerar i bakgrunden).
Fler internationellt gångbara klasser och helst såna som är vedertagna och inte behöver en massa förklarande.
Peggens Formel Ford har tyvärr inte fått den mediabevakning som behövs för att locka talanger. Det verkar vara Radical som är snackisen i kartdepåerna (billigare att köra när det går att locka spons), trots att Radical i mina ögon är mindre naturligt som rekrytering utomlands.
Att köpa sig en säsong i formelbil i Kina eller likande är ju ett alternativ, men det hjälper inte den svenska acceptansen lika mycket som att lyckas här hemma.

Att få med Formel Ford i nån av cirkusarna nästa år vore en höjdare, bara sånt kan bli klart tidigt så aspiranterna kan lockas över.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

En person sa till mig häromdagen att trackdaysfären (inkl Ringen, slalom, drifting och div. liknande) har påverkat racingsverige negativt. Först förstod jag inte alls. Men resonemanget låter tyvärr väldigt riktigt:


- Om som genom ett trollslag trackdaysfären försvann fullständigt en dag så skulle en del av de som pysslar med det idag börja köra racing. Långt långt ifrån alla förstås. Men en hel del folk skulle det ändå bli. De här förarna är alltså alla de som inte hamnat i återväxten av racingsverige utan pysslar med annat istället, nämligen "trackdayande"

- Jag har alltid hoppats att tack vare att track days osv växt så enormt de senaste tio åren så skulle det göra att det blev ett flöde från track days över till racing, extramycket återväxt alltså. Men det flödet är inte så stort om man skärskådar det. Visst finns det en flöde av förare som går från track days till racing! Men det är inte så galet många. Och det man får som inflöde den vägen kompenserar inte den förlust av förare som hade gått direkt till racing om track days av någon anledning inte fanns alls.


Nu har det inte direkt bäring på elitracingen, medial bevakning osv osv. Men minskad återväxt - om det nu är en realitet och inte bara ett befarande - är ett stort hot om än med fördröjning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Nu har det inte direkt bäring på elitracingen, medial bevakning osv osv. Men minskad återväxt - om det nu är en realitet och inte bara ett befarande - är ett stort hot om än med fördröjning.
Hade svensk elitlöpning mått bättre om det vore förbjudet att motionera utanför organiserade tränings/tävlingsformer?

Visst skulle det bli mindre trångt i loppen om man slapp alla motionärer (Stockholm marathon, Göteborsvarvet etc) men acceptansen vore nog noll.

Motionärer kan vara ett sätt att få kakan att växa. Att det skulle dränera potentiella talanger har jag svårt att se.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Visst skulle det bli mindre trångt i loppen om man slapp alla motionärer (Stockholm marathon, Göteborsvarvet etc) men acceptansen vore nog noll.



Ah! Om det bara var 20 personer som sprang maran så skulle man inte få stänga av hela stan. Du har just snubblat på lösningen för racing med stadslopp i Stockholm och Göteborg. Flera tusen bilar på startlinjen!


Inressant. Tänkvärt. På riktigt. Inte med flera tusen startande, men hur allt funkar....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:
Inressant. Tänkvärt. På riktigt. Inte med flera tusen startande, men hur allt funkar....
Ta Ridsporten, som liknar racing lite (förutom att en Havremoppe kostar flis under vinterförvaring också). Den har exploderat sen 80-talet, inte beror det på att det endast finns tillgång via organiserade former, det egna fria ägandet och nyttjandet spelar stor roll.

Fler racingmotionärer ger fler ringar på vattnet, mer potentiell publik (speciellt om motionärerna kan locka med närstående på nån tävling, bara det kan vara nåt att se).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Fler racingmotionärer ger fler ringar på vattnet, mer potentiell publik (speciellt om motionärerna kan locka med närstående på nån tävling, bara det kan vara nåt att se).


SSM FTW liksom thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Succe för svensk racing eller ej så har jag inte sett så lite på svensk racing som i år!
Inte ens för en så racingskadad person som mig själv har det gjort gott med all pajkastning.

Däremot har jag varit på rallycross för första gången på flera år.
Läs ut vad ni vill men hela TTA/STCC grejen har gjort skit av intresset.
Back to basic är vad jag vill se.
Inte en massa bilar på rad som TTA.
Inte ett startfält som i STCC.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Lillen skrev:

Inte en massa bilar på rad som TTA.


Visserligen OT men kolla på det här klippet och fundera igen över det där med "bilar på rad"

http://www.youtube.com/watch?v=Nd2r1fiViBs

_________________
Martin Öberg
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Obizzz skrev:
Lillen skrev:

Inte en massa bilar på rad som TTA.


Visserligen OT men kolla på det här klippet och fundera igen över det där med "bilar på rad"

http://www.youtube.com/watch?v=Nd2r1fiViBs


Första TTA racet jag sett, och sista, vilken löjlig circus. Kanske kul för vissa, men jag tittar hellre på v8 bilarna tex, tom NASCAR förarna sköter sig ju bättre än dom där pajaserna... Jag funderade på att åka till Tierp, kan säga att jag inte kommer göra det nu iaf. Just imo.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Jag håller med om att det var för mycket bilboxning men det var iallafall inte bilar på rad. Vrid tillbaks aggresiviteten lite så hittar man en bra medelväg.

_________________
Martin Öberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Du missade iofs det viktigaste i inlägget bara för att påvisa din åsikt.

Jag tycker inte det är kul oavsett hur "rätt" det blir.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Lillen skrev:
Du missade iofs det viktigaste i inlägget bara för att påvisa din åsikt.

Jag tycker inte det är kul oavsett hur "rätt" det blir.


Vad var det viktigaste då?

Vad innebär "back to basic" för dig?

_________________
Martin Öberg
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Skälv så har jag i år sett mera racing live än någonsin!

Det som har drivit mig och fått mig nyfiken är just TTA. Jag skulle bli mycket förvånad om inte TTA har fler team med förare av hög klass nästa år! Kanon racet visade nog även lite vad vi kan förvänta oss av TTA i framtiden, men möjligen med lite mer ingripande av domare och bestraffningar

Sedan till ämnet hönan och äggetproblematik. Jag tycker nog inte vi kan tvinga massmedia skriva/visa något. Om Svensk motorsport inte har något att visa upp!

Svensk motorsport och elitracing verkar nu ha en rätt bra grund att bygga på tycker jag. De största teamen med vad jag tycker, de bästa förarna (med undantag för några) verkar ha en rätt klar bild vad dom vill göra. Varför inte stödja dem, medan de bygger upp något att visa upp!

Sedan hävdar jag att vi behöver en Johan Thoren! Hans sätt att presentera racing på TV var och är oslagbart. Se länk: http://wwwc.aftonbladet.se/sport/0005/28/johan.html

_________________
Bosse Isaksson
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Bra idé att starta denna tråd!

Flera viktiga punkter hAr redan nämnts, och med största säkerhet läser folk från TTA, stcc och förbund detta.

Själv är jag racingnörd, men har heller inte sett något live i år - och min största anledning är för små startfält i alla klasser.

Jag tror TTA-konceptet är rätt, men bilarna låter för lite, har för lite effekt och för mkt grepp. Fram med rakare rör och smalare däck!

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3, ... 43, 44, 45   >>
6 besök senaste veckan (240192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande