Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240193 totalt)
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



https://www.facebook.com/polestar.official/photos/pcb.1316261868402686 . . . .

Här går det bra att åka Volvo S60!

Men i och med att TCR reglerna också tillåter Volvo S60 bilar, så vore det inget problem för Polestar att bygga en sådan för TCR-bil för STCC 2017.

_________________
Peter Eriksson
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Har de problem med bilen i WTCC?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/124473/volvo-poised-to-ram . . . .

En TCR-bil kanske skulle behövas så de lär sig mera?

_________________
Lars Bergström
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



STCC bjuder in till presskonferens nästa torsdag 9/6 i Stockholm. Klart man blir nyfiken när man skriver "Slutspekulerat. Nu väljer den nya ledningen att gå ut med planerna för framtiden". Kommer det då att avslöjas att det blir nya TCR som blir "nya STCC"?

Källa;
http://motor.blogg.kristianstadsbladet.se/blogg/ryssen-snabbast-pa-erc . . . .


Privata TCR-series som drivs av (World Sporting Consulting, LTD, (WSC)) har följande modell för olika bilmodeller. Fungerar ungefär som TTA-serien gör idag i Sverige.
I denna privata TCR-serie är Greger Petersson Sportpromotion delägare.

Vi får hoppas att STCC AB inte tecknar något kontrakt med Greger, utan gör en egen TCR-modell! Som verkligen gynnar svensk racing. Ett förslag lär finnas. TTA-bilen var ingen succé pga någon ville tjäna pengar på konceptet. Det är inte bra när affärmän vill tjäna pengar på en racing serie. WSC TCR serie bygger på att deras privata bolag skall tjäna pengar på TCR.

TCN2 är FIA's TCR serie här finns inga affärsintressen. De kör i ETCC!

V8 Thunder car bygger också på att företaget Performance Automotive skall ha ensamrätten på bildelar och material till bilarna i serien. Många av de befintliga åkarna har därför lämnat serien.

1. Honda Civic 2000 cc motor
2. Seat Leon 2000 cc motor
3. VW Golf 2000 cc motor
4 Opel Astra 2000 cc motor
5. Subaru STI 2000 cc motor
6. Alfa Romeo Giulietta 1750 cc motor
7. Ford Focus 2000 cc motor ej färdig Kina företag håller på!
-------------------------------------------------- Kommande bilar.
8. Peugeot 308 1598 cc motor
9. KIA Ceed GT 1598 cc motor

Peugeot 308 och KIA Ceed GT klarar inte TCR-reglerna pga av bara motorer med cylindervolym på 1750cc -
2000 cc är tillåtna. Men reglerna kan ändras.

Skall bli kul och se hur STCC AB skall hantera bilföretag som idag åker i STCC. Dacia, SAAB/NEVS, Nissan, Volvo som inte har några TCR-bilar enligt ovanstående modell.

_________________
Lars Bergström
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Lönn skrev:
Det är inte bra när affärmän vill tjäna pengar på en racing serie.

Hur tänker du nu?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



cat7even skrev:
Lönn skrev:
Det är inte bra när affärmän vill tjäna pengar på en racing serie.

Hur tänker du nu?


Helt rätt.
Mer Kommunism inom bilsporten.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



ButterflyRacing skrev:
cat7even skrev:
Lönn skrev:
Det är inte bra när affärmän vill tjäna pengar på en racing serie.

Hur tänker du nu?


Helt rätt.
Mer Kommunism inom bilsporten.....
Sovjetisk elitracing 1955- 1980 nämn en mästare.......

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lönn
Bromma
Här sen Feb 2014
Inlägg: 19



Nissan, Dacia, Saab/NEVS, Volvo får inte längre vara med i STCC!

STCC AB har tecknat ett franchise avtal med privat racing företaget World Sporting Consulting, LTD!
På pressvisning 9/6 talade inte STCC AB om vad detta franchise avtal kommer att kosta respektive team/förare för att köra under privata företaget World Sporting Consultings LTD varumärke TCR Scandinavia.

Franchise är som att vara mackägare under t.ex Statoil, man måste köpa alla produkter från ett företag och ta ut höga priser. Se t.ex en påse ahlgrens bilar kostar 25 kr på macken och 10kr på Willys.

Detta är vad vi teamägare/förare skall betala för att få köra i STCC 2017!

För att bygga en bil av eget varumärke t.ex Nissan! Måste man som privat team teckna ett avtal med privata företaget World Sporting Consultings LTD, så att man får ensamrätten i TCR-serien att bygga en sådan för hela världen. Med maxpris på 115 000 euro. World Sporting Consulting LTD använder schweizisk lagstiftning i sina avtal.

Annars så får man köpa de redan godkända TCR-bilarna som Privata företaget World Sporting Consulting LTD godkänt. Man måste också till punkt och pricka följa World Sporting Consulting LTD tekniska regler.
STCC AB måste också även följa World Sporting Consulting LTD tävlingsregler. Vid tävlingar i Sverige.

Många frågetecken finns ännu;
Kommer World Sporting Consulting LTD var de som man betalar böter till?
Se hur det fungerar hos dem; Betala böterna inom 48 timmar

http://tcr-series.com/images/events/2016/05_Salzburgring/Decisions/Dec . . . .

Helt klart är att detta avtal som STCC AB har tecknat bra handlar om affärer!

STCC AB verkar helt och hållet vara i händerna på Greger Petersson. Frågan är om han inte också äger en del
i STCC AB. Greger P är också delägare i privata företaget World Sporting Consulting LTD.

Upplägget på STCC 2017 är precis som med TTA-bilen. Alla måste köpa allt från bestämda leverantörer. Man vill bara göra affärer, man skiter fullständigt om det blir billigare!

_________________
Lars Bergström
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Lönn skrev:
Upplägget på STCC 2017 är precis som med TTA-bilen. Alla måste köpa allt från bestämda leverantörer. Man vill bara göra affärer, man skiter fullständigt om det blir billigare!

Är det inte lite samma upplägg som rallysporten (om man vill dra paraleller)? Allt förutom Volvo tvingas köra med restriktorer, för att de som livnär sig på att trimma traktorer (med släkt på SBF) ska fortsätta med det.

Elitracing ska väl ändå inte eftersträva att vara billigt i första hand, det ska väl vara attraktivt för att locka åskådare, deltagare och sponsorer.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



1. Var TCR enligt World Sporting Consulting LTD modell. Denna valde STCC AB.

2. TCN2 FIA's TCR modell, denna används i ETCC

3. TCR Nordic Touring ett Internationellt/nationellt teknisk reglemente.

Modell 2 och 3 krävde inget franchise avtal med någon! Dessa en av dessa två modeller skulle ha varit de bästa modellerna för alla.

I modell 3 skulle det finnas möjlighet för 37 olika bilfabrikat! Detta hade blivit mycket billigare och lättare för team/förare att hitta sponsorer i Sverige.


I modell 1 finns bara 8 st idag, detta valde STCC AB, detta trots att det blev dyrare för alla.

____________________________________________________________________________
I modell 3 skulle det finnas möjlighet att bygga om gamla STCC bilar som var max 10 år gamla. Genom att montera samma 2 liters turbo motor, växellåda, mm som TCR-bilarna har.

Så här stod det bl.a om skillnaden mellan racebilar.


Vad skiljer STCC bilarna 2002-2012 (kallas S2000bilar) i stort från TCR-bilen?

STCC bilar 2002-2012 (kallas S2000-bilar) har;
2 liters sugmotor utan turbo får trimmas. Ca 260 hk
3-skivig koppling
Framvagn får modifieras, nya bärarmar, kaross/ är får ej modifieras, bara lösa delar.
Bakvagn får modifieras, bärarmar
Fria stötdämpare på original plats
Sekventiell växellåda med 20 st olika utväxlingar t.ex Sadev, Xtrac
Skall ha säkerhetstank
Bilbredd med skärmbreddare 1885 mm.
Fälgar/däck 9 x 17 tum
Vikt FWD 1150 kg RWD 1150 kg
*För exakta regler se FIA, AppJ, art 263, 2012


TCR bilarna har;

Turbo motor på 2000 cc (2liter) till minimum 1750 cc (1,75 liter). Max 330 hk
Skall vara produktionsmotor.
2-skivig koppling
Framvagn får modifieras, nya bärarmar , kaross är får ej modifieras, bara lösa delar (påminner om S2000 modifieringar.
Bakvagn får modifieras, wattlänk, bärarmar (påminner om S2000 modifieringar)
2 vägs-stötdämpare
Sekventiell växellåda med 1 st fast utväxling t.ex Sadev, Xtrac
Får ha original tank
Bilbredd med skärmbreddare 1950 mm (WTCC 2016 har samma regler)
Fälgar/däck 10 x 18 tum (WTCC 2016 har samma regler)
Enhetsvinge bak, finns i aluminium eller kolfiber (WTCC 2016 har samma regler)
Frontsplitter med max utstick på 35 mm mitt på bilen. (I WTCC 2016 är måttet 100 mm)
Vikt 1285 kg
*För exakta regler se FIA, AppJ, art 262B 2016

TCR-bilen ser ut som dagens WTCC bilar. Skillnad på utsidan är mindre splitter utstick TCR har 35 mm och WTCC har 100 mm. TCR och WTCC bilarna ser/får se lika ut på utsidan. WTCC har en annan minimivikt på1100 kg. Dvs 185 kg i skillnad.

S2000 bilar kan vara en mycket bra grundbil som går att anpassa till TCR-bil!

_________________
Peter Eriksson
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



Meantek skrev:
Lönn skrev:
Upplägget på STCC 2017 är precis som med TTA-bilen. Alla måste köpa allt från bestämda leverantörer. Man vill bara göra affärer, man skiter fullständigt om det blir billigare!

Är det inte lite samma upplägg som rallysporten (om man vill dra paraleller)? Allt förutom Volvo tvingas köra med restriktorer, för att de som livnär sig på att trimma traktorer (med släkt på SBF) ska fortsätta med det.

Elitracing ska väl ändå inte eftersträva att vara billigt i första hand, det ska väl vara attraktivt för att locka åskådare, deltagare och sponsorer.


Hur lockar man åskådare, deltagare och sponsorer, när man utestänger dem från att vara med som STCC AB gör med sitt franchise avtal med World Sporting Consulting LTD?

Franchise avtal är ju till för att utestänga konkurrans från andra företag. Är man franchiseföretagare så får man ju inte köpa produkter var som helst och inte träffa avtal hur som helst. Det betyder ju att åskådare, deltagare och sponsorer inte till fullo kan visa upp sina produkter. Man brukar kalla det för konkurranshinder, utestänger man möjligheter så finns det åskådare, deltagare och sponsorer som ej finner TCR-racingen av intresse.

Vill man ha mycket åskådare, deltagare och sponsorer så skall man väl försöka göra så många som möjligt nöjda så de finner anledning tycka att TCR-racing är något att satsa på.

TCR Scandinavia är också det ny varumärket på huvudklassen i stället för STCC. Det är underligt att man gör så man har ett inarbetat varumärke (20år) i namnet STCC, nu satsar man på ett nytt namn.

Det är också tufft av STCC AB att utestänga Volvo, Dacia, SAAB/NEVS, Nissan från TCR. Man ber alltså att "gamla kunder att dra åt skogen" Volvo Polestar (cyan racing) 20 år i STCC, Flash Engineering med nya bilmärket Nissan, Mattias Andersson Dacia sponsor. Därtill alla andra som har velat åka efter TCR Nordic Touring reglerna ovan ca 10 st bilar. Detta var deltagare som körde i STCC innan TTA-bilen.

Enligt presskonferens'; skall inte West Coast racing köra i TCR 2017, inte heller Greger P med Sportpromotion tänker köra i Sverige. Idagsläget är det bara PWR teamet med 2-3 bilar som är att deltaga 2017.

Enligt presskonferensen trodde STCC VD Jonas Lundin, att det max skulle bli 9-10 TCR-bilar 2017! Det känns tunt vad händer om det bra blir 5-6 st? STCC AB spelar ett högt spel för 2017!

_________________
Håkan Andersson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hakka skrev:

Hur lockar man åskådare, deltagare och sponsorer, när man utestänger dem från att vara med som STCC AB gör med sitt franchise avtal med World Sporting Consulting LTD?

Franchise avtal är ju till för att utestänga konkurrans från andra företag. Är man franchiseföretagare så får man ju inte köpa produkter var som helst och inte träffa avtal hur som helst. Det betyder ju att åskådare, deltagare och sponsorer inte till fullo kan visa upp sina produkter. Man brukar kalla det för konkurranshinder, utestänger man möjligheter så finns det åskådare, deltagare och sponsorer som ej finner TCR-racingen av intresse.

Vill man ha mycket åskådare, deltagare och sponsorer så skall man väl försöka göra så många som möjligt nöjda så de finner anledning tycka att TCR-racing är något att satsa på.

TCR Scandinavia är också det ny varumärket på huvudklassen i stället för STCC. Det är underligt att man gör så man har ett inarbetat varumärke (20år) i namnet STCC, nu satsar man på ett nytt namn.

Det är också tufft av STCC AB att utestänga Volvo, Dacia, SAAB/NEVS, Nissan från TCR. Man ber alltså att "gamla kunder att dra åt skogen" Volvo Polestar (cyan racing) 20 år i STCC, Flash Engineering med nya bilmärket Nissan, Mattias Andersson Dacia sponsor. Därtill alla andra som har velat åka efter TCR Nordic Touring reglerna ovan ca 10 st bilar. Detta var deltagare som körde i STCC innan TTA-bilen.

Enligt presskonferens'; skall inte West Coast racing köra i TCR 2017, inte heller Greger P med Sportpromotion tänker köra i Sverige. Idagsläget är det bara PWR teamet med 2-3 bilar som är att deltaga 2017.

Enligt presskonferensen trodde STCC VD Jonas Lundin, att det max skulle bli 9-10 TCR-bilar 2017! Det känns tunt vad händer om det bra blir 5-6 st? STCC AB spelar ett högt spel för 2017!

Hur mycket kan man se i svart?? Typ allt tydligen..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



I flödet av alla TCR tyckande så blev jag nyfiken på hur framsynt jag själv var angående TCR som nästa reglemente? (det visade sig varai samband med TCR premiären 28 mars 2015).

Magnus Bengtsson skrev:
Kikade på youtubesändningen från TCR race 1 och det som presenterades i inledningen stärker min uppfattning att TCR kan bli nästa STCC reglemente efter 2017.

https://www.youtube.com/watch?v=F9Nd39Wa_2o


Det lustiga som jag noterade i samband med sökandet var att den 13-14 maj i år så var, låt oss säga "tre" personer , upptagna med samma tanke att redigera inlägg ett år tillbaka...











Kan konstatera att åsikter om svensk racing verkar kunna svänga lika mycket som "idioten" på Knutstorp

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



Tyvärr så ändras saker och ting! Skall man vara i nuet eller leva i det förgångna.

http://teknikensvarld.se/stcc-regler-lasta-till-2017-178639/

Om du läser om STCC så var TCR inte av intresse i mars 2015.

Känns lite som svartamasken synsätt från dig Magnus B!


Historien med STCC upprepar sig!

Hösten/Vinter 2012/2013 bytte STCC AB till TTA bilen!

Då var också Greger Petersson med och körde över de som inte gjorde som han vill!

Se vad det blev idag, nu kommer han med ett nytt "hostile takeover" som det heter i affärs världen!

Är det bra att den ideella motorsporten i Sverige styrs av affärsmän?

Team/ förare, SBF, mfl ville att allt detta byte till TCR-bilar skulle ske med åtminstone 1 möte.

Tackvare att det fanns flera TCR-alternativ, samt att flera bilmärken inte längre går att använda. Typ BMW, Volvo, Dacia, Chevrolet, Saab/Nevs, mf.l (totalt 29 bilmärken har blivit utestängda från att deltaga).

Att byta ut TTA-bilen har ju föregått av ett enormt arbete från flera enskilda team/förare, SBF, mf.l.

Svensk racing har varit i kris förr! Den kraftsamling som skedde då har också skett idag! När Stcc skapades så var det den ideella motorsporten i Sverige förslag som blev verklighet.

Idag så har den ideella motorsporten i Sverige körts över, av att någon skall

STCC AB har via sina beslut gjort att många inte tänker deltaga pga av deras engagemang och vilja till ny racingklass inte har tagit hänsyn till.

Detta trots att de hade mycket bra förslag som skulle gynna de enskilda teamens/förarnas plånböcker, sponsorer, eget ideella arbete, och mycket annat. Förslaget betydde också att Greger P skulle tjäna sina pengar på sitt sätt att göra affärer, men han vill ha hela kakan.

_________________
Håkan Andersson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hakka skrev:
Tyvärr så ändras saker och ting! Skall man vara i nuet eller leva i det förgångna.

http://teknikensvarld.se/stcc-regler-lasta-till-2017-178639/

Om du läser om STCC så var TCR inte av intresse i mars 2015.

Känns lite som svartamasken synsätt från dig Magnus B!

Att försöka tillrättalägga tidigare åsikter, lobbying och påståenden för att det skall passa ens nutida lybbying / åsikt sänker trovärdighet till frysfacket och har inte ett skit med att leva i nuet eller det förgånga. thumbs down
Uppenbarligen har du varit ute och cyklat med dina insikter och har ett särskilt behov eftersom du behöver gå tillbaka lång tid för att tillrättalägga dina foruminlägg.

Vad menar du med svarta masken synsätt?
Jag hade precis samma förhållningssätt på masken när det begav sig, som i nutid: Man har en åsikt och står för den, i medvind eller motvind.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Bengtsson skrev:
Hakka skrev:
Tyvärr så ändras saker och ting! Skall man vara i nuet eller leva i det förgångna.

http://teknikensvarld.se/stcc-regler-lasta-till-2017-178639/

Om du läser om STCC så var TCR inte av intresse i mars 2015.

Känns lite som svartamasken synsätt från dig Magnus B!

Att försöka tillrättalägga tidigare åsikter, lobbying och påståenden för att det skall passa ens nutida lybbying / åsikt sänker trovärdighet till frysfacket och har inte ett skit med att leva i nuet eller det förgånga. thumbs down
Uppenbarligen har du varit ute och cyklat med dina insikter och har ett särskilt behov eftersom du behöver gå tillbaka lång tid för att tillrättalägga dina foruminlägg.

Vad menar du med svarta masken synsätt?
Jag hade precis samma förhållningssätt på masken när det begav sig, som i nutid: Man har en åsikt och står för den, i medvind eller motvind.


Hur fan orkar ni svara skallen.....??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Undrar vart alla TTA bilar skall ta vägen - finns det en marknad för dem ?


http://www.stcc.se/2016/06/09/stcc-byter-reglemente-satsar-pa-framtids . . . .

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Hakka

Här sen Mar 2015
Inlägg: 45



Känns sjukt av Magnus Bengtsson att försöka skjuta budbäraren!

Citat från Magnus Bengtsson;
"Att försöka tillrättalägga tidigare åsikter, lobbying och påståenden för att det skall passa ens nutida lybbying / åsikt sänker trovärdighet till frysfacket och har inte ett skit med att leva i nuet eller det förgånga"

Det som hänt de senaste dagarna har inget med ovanstående att göra. Detta är ju Magnus Bengtsson sätt att uppfatta hur verkligheten ser ut. Vem tror du jag är Magnus Bengtsson, "Trump" tror du jag har ett gäng följare, då skulle jag inte vara på rejsa?

Du själv Magnus tänker ju inte byta ut din Corvette för att byta till STCC! Är blir du påverkad av det som Greger P gör?
_____________________________________________________________________________________


Skriver/berättar ingen något; så tystas, det som händer ner! Jag tycker också det är bra att Lönn, Ekeen också berättar om vad som sägs.

Minnet är visst kort hos vissa!

http://teknikensvarld.se/racingkriget-ar-over-stcc-och-tta-gar-samman- . . . .

http://www.expressen.se/sport/motor/forbundet-kastar-ut-stcc---startar . . . .

Hur kan detta kallas för lobbing?

Vore det inte bättre att titta på historien?

Samma person håller på och experimenterar med svensk racing endera heter det TTA eller STCC!

Man försöker styra vad de aktiva skall välja, istället för att lyssna på vad de aktiva vill ha!

Janne "Flash" Nilsson byggde vidare på en svensk elitklass från 1995 som hette Nordic touring som 1996 blev STCC. På några år byggdes en mycket lyckat upp!! Som fungerade mycket bra!


Att många har blivit sura som idag har team i STCC är förståligt; Ta de som har sponsorkontakt på över 1 miljon kronor med bilföretag som Nissan, Dacia, Volvo och blir utslängda från STCC. De finns helt plötsligt ingen racing klass, detta är precis vad som hände när TTA blev STCC.
De har värdelösa osäljbara TTA bilar och sedan har de förlorat sina inarbetade bilföretags sponsorpengar för 2017. Detta betyder arbetslöshet för vissa!
De finns team förare som körde STCC 2012, som fortfarande inte har sålt sina bilar eller åker racing pga av dessa beslut!

Det är detta Magnus Bengtsson kallar för;"Att försöka tillrättalägga tidigare åsikter, lobbying och påståenden".

_________________
Håkan Andersson
Citera
Ekeen
Stockholm
Här sen Nov 2010
Inlägg: 59



Hur bygger man en bil i TCR! Gäller för alla!

Man måste köpa en licens rätt av privata företaget World Sporting Consulting, LTD, (WSC). Då får man ensamrätten för denna bil för deras hela världsserier.

Då bestämmer man själv/företag helt och hållet hur tävlingsbilen skall se ut och vad vilka grejor som får användas på bilen. Givet att man klara WSC homologering.

Kravet är produktionsbil i minimum 5000 ex under 12 månader, motor får ej byttas ut mot annan inom bilfabrikatet (detta var tillåtet i STCC/BTCC när de åkte produktionsbilar).

TCR bilarna har;

Turbo motor på 2000 cc (2liter) till minimum 1750 cc (1,75 liter). Max 330 hk
Skall vara produktionsmotor.
2-skivig koppling
Framvagn får modifieras, nya bärarmar , kaross är får ej modifieras, bara lösa delar (påminner om S2000 modifieringar.
Bakvagn får modifieras, wattlänk, bärarmar (påminner om S2000 modifieringar)
2 vägs-stötdämpare
Sekventiell växellåda med 1 st fast utväxling t.ex Sadev, Xtrac
Får ha original tank
Bilbredd med skärmbreddare 1950 mm (WTCC 2016 har samma regler)
Fälgar/däck 10 x 18 tum (WTCC 2016 har samma regler)
Enhetsvinge bak, finns i aluminium eller kolfiber (WTCC 2016 har samma regler)
Frontsplitter med max utstick på 35 mm mitt på bilen. (I WTCC 2016 är måttet 100 mm)
Vikt 1285 kg

TCR-bilen ser ut som dagens WTCC bilar. Skillnad på utsidan är mindre splitter utstick TCR har 35 mm och WTCC har 100 mm. TCR och WTCC bilarna ser/får se lika ut på utsidan. WTCC har en annan minimivikt på1100 kg. Dvs 185 kg i skillnad.
------------------------------------------

Kinesiska företaget FRD Motorsport har ensamrätten/licensen på nya Ford Focus. (Det betyder att de bestämmer allt helt och hållet inte ens bilfabriken Ford kan ta över utan att köpa licensen av FRD Motorsport).

http://www.motorsportnews.org/frds-ford-focus-starts-windtunnel-testin . . . .

The FRD Motorsports Team is currently working to completely rebuild the Ford Focus TCR cars.

"Following the technical issues we experienced last year after taking over the programme which had been started by another engineering company, we have decided to start over from scratch. We re-designed the car and will develop it, which prevented us from taking part in the Balance of Performance test at Valencia," explained Team Principal Kenneth Ma.

The technical development is currently under way in FRD's workshop in Colorado, USA. The team plans to build four cars to begin with; they will be fitted with Xtrac racing gearboxes and 2.0-litre turbocharged engines developed by Ford Performance in Dearborn, Michigan.

"We will enter two cars for the full season in the TCR International Series, however, because we expect to begin testing in April, our target is to join the series in Monza at the earliest," said Brian Ma, Vice President of Technical Operations.

-------------
Ingen TCR av nya Ford Focus har kommit ännu, trots att det gått 3 månader efter planerad premiär.
-------------

Hade STCC AB valt en annan TCR-modell så hade man sluppit detta som svensk team!

TCN2 tekniska regler detta är FIA (Internationella förbundets) modell på TCR-bilar.

TCR Nordic Touring tekniska regler är ett svenskt Internationellt/nationellt för TCR-bilar.

Dessa 2 modeller på TCR-tekniska regler skulle bli billigare och gynna svenska företag och sponsorer för alla team i Sverige eller som kör efter denna modell. Dessa två TCR-modeller hindrar inte bilar att deltaga. Dessa 2-modeller gjorde att även bilar från privata företaget World Sporting Consulting, LTD, (WSC). Skulle kunna användas.

Det enda problemet är att privata företaget World Sporting Consulting, LTD, (WSC) inte skulle kunna tjäna pengar eller kunna tvinga STCC AB att följa deras avtal. Men STCC AB vill tydligen betala för en licens.

_________________
Peter Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



jag la ut den här tråden på RBC.. men kommentaren kom direkt att det är 3st skribenter här som är samma person? ..... stämmer det eller inte?..... läser man hur det är skrivet så känns det ju faktiskt som att det är samma person......

Mupp isåfall oavsett vad innehållet är.... trodde Rejsa.nu för förskonat från Svartamasken inspirerade fejkidentiteter och försök till att få ens privata åsikter att delas av fler.. när man är själv att skriva

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Hakka skrev:
Känns sjukt av Magnus Bengtsson att försöka skjuta budbäraren!

Citat från Magnus Bengtsson;
"Att försöka tillrättalägga tidigare åsikter, lobbying och påståenden för att det skall passa ens nutida lybbying / åsikt sänker trovärdighet till frysfacket och har inte ett skit med att leva i nuet eller det förgånga"

Det som hänt de senaste dagarna har inget med ovanstående att göra. Detta är ju Magnus Bengtsson sätt att uppfatta hur verkligheten ser ut. Vem tror du jag är Magnus Bengtsson, "Trump" tror du jag har ett gäng följare, då skulle jag inte vara på rejsa?

Du själv Magnus tänker ju inte byta ut din Corvette för att byta till STCC! Är blir du påverkad av det som Greger P gör?
_____________________________________________________________________________________


Skriver/berättar ingen något; så tystas, det som händer ner! Jag tycker också det är bra att Lönn, Ekeen också berättar om vad som sägs.

Minnet är visst kort hos vissa!

http://teknikensvarld.se/racingkriget-ar-over-stcc-och-tta-gar-samman- . . . .

http://www.expressen.se/sport/motor/forbundet-kastar-ut-stcc---startar . . . .

Hur kan detta kallas för lobbing?

Vore det inte bättre att titta på historien?

Samma person håller på och experimenterar med svensk racing endera heter det TTA eller STCC!

Man försöker styra vad de aktiva skall välja, istället för att lyssna på vad de aktiva vill ha!

Janne "Flash" Nilsson byggde vidare på en svensk elitklass från 1995 som hette Nordic touring som 1996 blev STCC. På några år byggdes en mycket lyckat upp!! Som fungerade mycket bra!


Att många har blivit sura som idag har team i STCC är förståligt; Ta de som har sponsorkontakt på över 1 miljon kronor med bilföretag som Nissan, Dacia, Volvo och blir utslängda från STCC. De finns helt plötsligt ingen racing klass, detta är precis vad som hände när TTA blev STCC.
De har värdelösa osäljbara TTA bilar och sedan har de förlorat sina inarbetade bilföretags sponsorpengar för 2017. Detta betyder arbetslöshet för vissa!
De finns team förare som körde STCC 2012, som fortfarande inte har sålt sina bilar eller åker racing pga av dessa beslut!

Det är detta Magnus Bengtsson kallar för;"Att försöka tillrättalägga tidigare åsikter, lobbying och påståenden".








Vill du inte förstå eller saknar du kapacitet för att kunna förstå?


Hakka om du tror att du är en budbärare av något för någon annan än dig själv tyder det på en något grandios självbild. Lägger man till faktumet att du fortsätter att svara god dag yxskaft och fortsätter påstå en massa strunt så är liknelsen mellan dig Hakka och galningen Trump inte så illa.

För en gångs skull så är du Hakka något på spåren, det skall du Hakka ha cred för.
Äras den som äras bör!


ButterflyRacing skrev:

Hur fan orkar ni svara skallen.....??

Diskussioner är bra men det blir inte bättre om man låter dumheter och trollverksamhet få spridas obesvarat, någon kan ju tro att skiten är sann. Det är inte svensk racing på något plan betjänt av.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
jag la ut den här tråden på RBC.. men kommentaren kom direkt att det är 3st skribenter här som är samma person? ..... stämmer det eller inte?..... läser man hur det är skrivet så känns det ju faktiskt som att det är samma person......

Mupp isåfall oavsett vad innehållet är.... trodde Rejsa.nu för förskonat från Svartamasken inspirerade fejkidentiteter och försök till att få ens privata åsikter att delas av fler.. när man är själv att skriva

Exakt, delar helt din åsikt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande