Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240191 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
jag la ut den här tråden på RBC.. men kommentaren kom direkt att det är 3st skribenter här som är samma person? ..... stämmer det eller inte?..... läser man hur det är skrivet så känns det ju faktiskt som att det är samma person......

Mupp isåfall oavsett vad innehållet är.... trodde Rejsa.nu för förskonat från Svartamasken inspirerade fejkidentiteter och försök till att få ens privata åsikter att delas av fler.. när man är själv att skriva

Exakt, delar helt din åsikt.


för min del får man gärna vara kritisk eller tycka vad som helst... men hatar folk som ljuger medvetet eller försöker luras... vilket det ju faktiskt verkar vara här...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Magnus Bengtsson skrev:

ButterflyRacing skrev:

Hur fan orkar ni svara skallen.....??

Diskussioner är bra men det blir inte bättre om man låter dumheter och trollverksamhet få spridas obesvarat, någon kan ju tro att skiten är sann. Det är inte svensk racing på något plan betjänt av.


thumbs up

Oavsett vad man tycker om TCR så är det uppenbart att något drastiskt var tvunget att göras om STCC ska överleva, 2017 kommer antagligen bli lite av ett mellanår men jag tror TCR passar Sverige bra i längden.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
jag la ut den här tråden på RBC.. men kommentaren kom direkt att det är 3st skribenter här som är samma person? ..... stämmer det eller inte?..... läser man hur det är skrivet så känns det ju faktiskt som att det är samma person......

Mupp isåfall oavsett vad innehållet är.... trodde Rejsa.nu för förskonat från Svartamasken inspirerade fejkidentiteter och försök till att få ens privata åsikter att delas av fler.. när man är själv att skriva

Exakt, delar helt din åsikt.


för min del får man gärna vara kritisk eller tycka vad som helst... men hatar folk som ljuger medvetet eller försöker luras... vilket det ju faktiskt verkar vara här...



Efter har fått lite mera info av fler människor så verkar Lars Bergström vara någon som byggt bil förut för Historiska... och blivit sur på regler och bedömning av regler..... och sedan dess varit rättshaverist både på RHKs forum, Svarta Maskens forum och RBCs forum och nu även på Rejsa.nu med flera identiter där han fyller på info och håller med sig själv..... och blivit blockerad på flera forum.

för mig är det tragiskt.... varför blir man sån rättshaverist? .. och även om han kanske har rätt i nånting så blir ju allt han skriver omedelbart värdelöst nu... när man inser att det är bara en rättshaverist.

Varför är enda frågan jag har? .... sanning kommer ju fram förr eller senare....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag fattar fortfarande inte varför ni svarar idioten.

Det är möjligt att vissa påståenden är sanna....men det spelar ju ingen roll.
Ingen i styrande ställning läser detta.

Han sa ovan att detta inte har med Bengtsson att göra, då han åker i en annan serie.
Vad har det då med en låtsasperson att göra.

Vem fan bryr sig i vad Mållgan tycker.

Låt han skriva vad han vill.....oavsett hur många idioter det finns i samma kropp.
Men svara inte på dumheterna..!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Forumets loggar visar att Lönn, Hakka och Ekeen är samma person. Kontona Hakka och Ekeen är nu stängda eftersom de använde falskt namn. Kontot Lönn med signaturen Lars Bergström är fortfarande öppet men under närmare granskning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Men svara inte på dumheterna..!!


Exakt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



För en annan som har jobbat i STCCdepån i de senaste åren är det ingen stor överraskning att det blir TCR 2016. Det är en väntad förändring som behöver komma förr än senare då det reglemente som finns idag var en tillfällig lösning som kom till 2012. TTA reglementet fyllde sin funktion, höll mästerskapet flytande tills en bättre lösning kom.

Något jag förväntar mig 2017:
Mindre startfält. jag tvivlar på att det blir fler startande 2017 än 2016. Har jag fel så är det bara bra.
Långsammare bilar.
Stor skillnad på fart mellan olika bilar/team.
Team faller bort, men andra team kommer till.
Jag tror inte heller att det kommer vara guld och gröna skogar som är räddningen på hela racingvärlden.

MEN, TCR är en stabil grund att bygga en racingserie på många år framöver. Att det går sakta och vara fartskillnader mellan bilar/team är inget konstigt, alla är mer eller mindre nya på det och det tar tid att bygga upp en bil och ett team som får allt att lira. Se bara på F1, drygt två säsongen innan någon var i närheten av att hota Mercedes. Det var även mycket klagomål när nya F1 reglementet kom på att bilarna var fruktansvärt långsamma, GP2 gick ju snabbare för tusan! MEN, idag, två år senare med samma reglemente, är man och nosar på banrekorden som sattes med äldre reglementen.
Jag tror att framtiden i STCC går samma håll. 2017 kommer bli ett liknande mellanår som det har varit sedan 2013, men det kommer att växa, och det kommer att göra det snabbt.

Detta är min personliga objektiva åsikt, jag talar inte för något team eller STCC.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Det är inte bara stcc kunga klass som har problem Stcc Formula Renault har 6st startande och sist
5 i mål ?
Till Velodrom loppet är det 283 historiska bilar anmälda till helgen som jämförelse.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



RCM skrev:
Det är inte bara stcc kunga klass som har problem Stcc Formula Renault har 6st startande och sist
5 i mål ?
Till Velodrom loppet är det 283 historiska bilar anmälda till helgen som jämförelse.


har det någonsin varit bra med startande i en "elit" formel klass? jämfört med utomlands

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Babbe skrev:
RCM skrev:
Det är inte bara stcc kunga klass som har problem Stcc Formula Renault har 6st startande och sist
5 i mål ?
Till Velodrom loppet är det 283 historiska bilar anmälda till helgen som jämförelse.


har det någonsin varit bra med startande i en "elit" formel klass? jämfört med utomlands
När det nysatsas kan det ju vara lite fler (med lite hjälp av nordiska grannar).
Men när huvudklasser i eventet är undermålig så blir ju resten av klasserna inte roligare att locka finansiärer till.

Orkar inte skriva om den skitformuleringen, men nån fattar kanske.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Tokmeken skrev:
För en annan som har jobbat i STCCdepån i de senaste åren är det ingen stor överraskning att det blir TCR 2016. Det är en väntad förändring som behöver komma förr än senare då det reglemente som finns idag var en tillfällig lösning som kom till 2012. TTA reglementet fyllde sin funktion, höll mästerskapet flytande tills en bättre lösning kom.

Något jag förväntar mig 2017:
Mindre startfält. jag tvivlar på att det blir fler startande 2017 än 2016. Har jag fel så är det bara bra.
Långsammare bilar.
Stor skillnad på fart mellan olika bilar/team.
Team faller bort, men andra team kommer till.
Jag tror inte heller att det kommer vara guld och gröna skogar som är räddningen på hela racingvärlden.

MEN, TCR är en stabil grund att bygga en racingserie på många år framöver. Att det går sakta och vara fartskillnader mellan bilar/team är inget konstigt, alla är mer eller mindre nya på det och det tar tid att bygga upp en bil och ett team som får allt att lira. Se bara på F1, drygt två säsongen innan någon var i närheten av att hota Mercedes. Det var även mycket klagomål när nya F1 reglementet kom på att bilarna var fruktansvärt långsamma, GP2 gick ju snabbare för tusan! MEN, idag, två år senare med samma reglemente, är man och nosar på banrekorden som sattes med äldre reglementen.
Jag tror att framtiden i STCC går samma håll. 2017 kommer bli ett liknande mellanår som det har varit sedan 2013, men det kommer att växa, och det kommer att göra det snabbt.

Detta är min personliga objektiva åsikt, jag talar inte för något team eller STCC.

Delar din bakgrundsbeskrivning och analys thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RCM skrev:
Det är inte bara stcc kunga klass som har problem Stcc Formula Renault har 6st startande och sist
5 i mål ?
Till Velodrom loppet är det 283 historiska bilar anmälda till helgen som jämförelse.

Faktum är att även Thunder Car har minskat i volym och Porsche istället ökat något.

Kan man förvänta sig att en del team och förare byter klass framöver och TCR växer på bekostnad av de övriga? Jag tror det, men sannolikt undantaget kärnan i Thunder Car då det känns som att de helt enkelt gillar och föredrar jänkebilskonceptet.

Angående de höga deltagarantalen i historisk racing; Kan man dra paralleller mellan historisk racing och tex TA?
Tänker då på att annat än att vara först i mål står i centrum vilket kan påverka intresse för deltagande i positiv bemärkelse.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Magnus ! Besök Velodrom loppet till helgen så för står du. Där har det blivit en trend med V8 just nu imponerande att se Blomqvist på ställ i 15 varv i en Galaxy. jag tror att det är sådant publiken vill se ?

Info: http://www.rhkswe.org/artiklar/velodromloppet-historic-gp-pa-gellerase . . . .

Intressant läsning om STCC: http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4630

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



RCM skrev:
Magnus ! Besök Velodrom loppet till helgen så för står du. Där har det blivit en trend med V8 just nu imponerande att se Blomqvist på ställ i 15 varv i en Galaxy. jag tror att det är sådant publiken vill se ?

Info: http://www.rhkswe.org/artiklar/velodromloppet-historic-gp-pa-gellerase . . . .

Intressant läsning om STCC: http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4630


Jag tycker artikeln på svartamasken i länken ovan är full av motsägelser. Om TTAbilarna nu är en sådan katastrof och inte klarar att buffas lite med, det är ju precis samma sak med V8TC? I artikeln låter det som att V8TC är en bättre lösning än både TTA och TCR, men i min värld är det precis samma koncept på TTA som V8TC när det gäller bilens uppbyggnad, det är bara den tekniska nivån som skiljer dem åt.

Att man går ut i början av den här säsongen och annonserar det nya reglementet ser jag absolut inte som någon nackdel, de flesta sponsorerna är färdiga för året, de redan sedan några år tillbaka att TTAreglementet är på väg bort. Att vänta till oktober i år och presentera skiftet till TCR då hade varit att skjuta sig själv i foten för STCC. det är få om än något team som kan och lyckas bygga en ny bil på så kort tid. Jag var med 2012 när TTA byggdes upp, det var väldigt kort varsel på att få bygga bilarna, vissa team hann inte ens med att köra test eller ens göra en ordentlig setup innan första racet och de flesta bilarna var absolut inte av bra kvalité första halvan av säsongen.
Att STCC annonserar ut skiftet redan nu visar på ett långsiktigt tänkande och en sund dialog med team och sponsorer, anser jag. Det ger teamen en chans att bygga vidare med sponsorer som vill vara med på TCR och en chans att avsluta med de sponsorer som inte kan eller vill vara med i nya reglementet.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RCM skrev:
Magnus ! Besök Velodrom loppet till helgen så för står du. Där har det blivit en trend med V8 just nu imponerande att se Blomqvist på ställ i 15 varv i en Galaxy. jag tror att det är sådant publiken vill se ?

Info: http://www.rhkswe.org/artiklar/velodromloppet-historic-gp-pa-gellerase . . . .

Intressant läsning om STCC: http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4630

Jag är bekant med historisk racing och det blir ett besök om jobbet tillåter (har beredskap).
Gillar att det blir fler V8:or att titta på

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Trist att Velodrom-loppet krockar med Anderstorp annars hade jag gärna gjort ett besök.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RCM skrev:

Intressant läsning om STCC: http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4630

Texten är en åsiktsyttring från hemsideägaren, vilken är och var emot TTA från allra första början och tillät en väldigt låg debattnivå, trollverksamhet mm som slut sänkte forumdelen.

Att avfärda dem som såg TTA som vägen framåt till att vara en liten klick är i mitt tycke mycket missvisande. Texten berättar ungefär halva historien och utelämnar den nödvändiga beskrivningen av de anledningar som föranledde de stora teamägarna att gå mot TTA. Tex att dåvarande STCC AB ville byta dåvarande S2000 reglemente till NGTC (som blivande TTA teamen ansåg var fel väg).
Kort sagt; de standardbilar som skribenten såg som rätt, hade inte tillräckligt stöd för att kunna bli något.
Det finns inget annat än rena spekulationer som påvisar att fortsätta med S2000 eller välja NGTC skulle lyckas bättre avseende intresse eller numerär av tävlande bilar.

Jag uppfattade TTA som ett substitut i väntan på ett nytt lämpligt standardvagnsreglemente värt att satsa på, nu har man valt TCR. Tycker därför inte att TTA har varit ett misslyckande eftersom de löste den tänkta uppgiften och då är det fullt logiskt att avveckla när nytt reglemente är fastslaget.

Sen håller jag med tokmeken att det var och är märkligt att det nedsnack som TTA bilarna fick utstå inte med ett ord drabbade V8TC som också kör med rörram, enhetsmotor+delar men olika karosser.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Bengtsson skrev:
................ är märkligt att det nedsnack som TTA bilarna fick utstå inte med ett ord drabbade V8TC som också kör med rörram.................


Jag har ingen hjärtefråga i detta sammahang. Men skillnaden på TTa och V8TC, ser jag tydligt.

TTA är skittråkigt att titta på. Bilarna är för "bra" och det blir körning på led...med enstaka tiondelar som skillnad i varvtider i ett lopp.

V8 är övermotoriserade med för smala däck.....sladdar och ryker.

När man jämför med historiska bilar...så ser jag skilnaden där också.
Det är skitkul att se Goodwood-festivalen på TV....med dom äldre bilarna...som lutar och går på fyrhjulssladd.

Det är inte tekniken jag syftar på...det är upplevelsen för ögat. Det synns att det går fort...även om klockan påstår något annat...

Svensk racing är i kris.....TTA är värdelöst.
Men jag tror inte en sekund på att krisen beror på TTA.....eller att den ska lösas med ett annat reglemente.

Nu för tiden har vi Drifting och TA......där är den publik som finns att tillgå.
Deltagarna åker folkrace....och andra låg-kostnads-serier.

EDIT: Förutom Drifting.
Jag har varit runt i garagen för att sälja och köpa delar. Det står fan en handfull Driftingbilar i varje skrubb.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
................ är märkligt att det nedsnack som TTA bilarna fick utstå inte med ett ord drabbade V8TC som också kör med rörram.................


Jag har ingen hjärtefråga i detta sammahang. Men skillnaden på TTa och V8TC, ser jag tydligt.

TTA är skittråkigt att titta på. Bilarna är för "bra" och det blir körning på led...med enstaka tiondelar som skillnad i varvtider i ett lopp.

V8 är övermotoriserade med för smala däck.....sladdar och ryker.

När man jämför med historiska bilar...så ser jag skilnaden där också.
Det är skitkul att se Goodwood-festivalen på TV....med dom äldre bilarna...som lutar och går på fyrhjulssladd.

Det är inte tekniken jag syftar på...det är upplevelsen för ögat. Det synns att det går fort...även om klockan påstår något annat...

Svensk racing är i kris.....TTA är värdelöst.
Men jag tror inte en sekund på att krisen beror på TTA.....eller att den ska lösas med ett annat reglemente.

Nu för tiden har vi Drifting och TA......där är den publik som finns att tillgå.
Deltagarna åker folkrace....och andra låg-kostnads-serier.

EDIT: Förutom Drifting.
Jag har varit runt i garagen för att sälja och köpa delar. Det står fan en handfull Driftingbilar i varje skrubb.


Att skillnaden ligger i upplevelsen kan jag hålla med om men likväl skjuter kritikerna av TTA bilarna in sig på just de regeltekniska principer som har mest likheter med V8TC och försöker få det till att vara två skilda planeter, och det är lite märkligt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Angående att svensk racing skulle vara i kris och drifting och TA är den lovprisade lösningen så kan jag ju sticka ut hakan och påstå följande:


1.
Driftingens expansion kommer att mattas av och normaliseras.
Förare och publik verkar dessutom vara en helt annan än dem som är intresserad av racing, kanske därför drifting så sällan får utrymme och ett restriktivt mottagande från banracingintresserade?
Jag förstår svårighetsgraden i utförandet men inte storheten med sporten (man gör en bredsladd och den ofta fjuniga publiken tycker det är det häftigaste som finns typ) och jag är säkert inte ensam om det. Åverkan på banorna med nedsvarvad plast från skitdäck gör knappast sportgrenen populärare heller.
Sorry driftingfans

Vad jag aldrig förstått är; varför bygger ingen en ändamålsenlig driftingbana med bullerlösningar och kurvor optimerade för sportgrenen? Pengar verkar ju finnas?

2.
TA fyller en bra och vettig nisch inom banracing, företrädesvis som insteg för förare, som test & tune för bilbyggare och/eller som komplement för förares vanliga tävlande.

På en längre tidshorisont så kommer gissningsvis TA vara något man passerar i sin önskan att rejsa "på riktigt" istället för den emellanåt uttalade floskeln "att tävla mot sig själv" (vem vill bara det om ekonomi tillåter och den genetiskt lagrade önskan finns att rejsa mot varandra?), kanske inte för bilbyggarna som är mest intresserade av test & tune men för de flesta andra.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du läste inte vad jag skrev. Och så gjorde du en tolkning av vad du trodde du läste.

Men det är ok för mej.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande