Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... , 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240191 totalt)
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ButterflyRacing skrev:
Du läste inte vad jag skrev. Och så gjorde du en tolkning av vad du trodde du läste.

Men det är ok för mej.

Jag läste vad du skrev men fullt möjligt att jag tolkade vad jag trodde jag läste.
Oavsett, dina synpunkter helt ok för mig
Svarade inte direkt mot varje statement heller, kunde då blivit..

Svensk racing är i kris..... Ok, varför då?
TTA är värdelöst. Ok, varför då?
Men jag tror inte en sekund på att krisen beror på TTA..... Ok, varför då?
eller att den ska lösas med ett annat reglemente Ok, Varför inte?

* Vill tillägga att jag verkligen gillar att du generellt skriver rakt ut vad du tycker, håller inte med varje gång kanske men..



Diskussionen om vad händer med svensk elitracing och varför och vad saker och ting leder/förändras till inom svensk racing, lär gå vidare..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Du läste inte vad jag skrev. Och så gjorde du en tolkning av vad du trodde du läste.

Men det är ok för mej.

Jag läste vad du skrev men fullt möjligt att jag tolkade vad jag trodde jag läste.
Oavsett, dina synpunkter helt ok för mig
Svarade inte direkt mot varje statement heller, kunde då blivit..

Svensk racing är i kris..... Ok, varför då?
TTA är värdelöst. Ok, varför då?
Men jag tror inte en sekund på att krisen beror på TTA..... Ok, varför då?
eller att den ska lösas med ett annat reglemente Ok, Varför inte?

* Vill tillägga att jag verkligen gillar att du generellt skriver rakt ut vad du tycker, håller inte med varje gång kanske men..



Diskussionen om vad händer med svensk elitracing och varför och vad saker och ting leder/förändras till inom svensk racing, lär gå vidare..


Jag har en teori om varför racing inte attraherar åskådare längre....

Elitracing...läs STCC ... har blivit för likt vanlig hobbyracing...... och det folk vill se är det exeptionella, antingen med förarna eller materialet...... och STCC är inte så häftigt längre varken på förarmaterialet eller bilmaterialet.

medans Drifting tex har betydligt "häftigare" fordon.....(ser iaf ut så på ytan) och en helt annan publikbas än vad racing har och har haft..... medelåldern är garanterat 30 år yngre på Gatebil än på STCC......och folk åker ju lika mycket till gatebil för att festa som att kolla bilar... och det funkar inte på stcc.. det är ingen möjlighet för att åka dit som publik, campa och bli dygnrak i 3 dar....

Sen ärligt talat tror jag att tillgängligheten med direktsändningar av STCC gör att åskådarbasen som är lite äldre för stcc lika gärna eller rättare sagt hellre sitter hemma med datorn och kollar websändningarna än att tar sig omaket att åka ut till banan...... det är inte så mycket mervärde i att se det live.. för fordonen är inte så häftiga att LIVE upplevelsen är så mycket bättre jämfört med TV upplevelsen.

och TCR är inget roligare som biltyp... om det inte blir 30 bilar med väldigt häftig körning på banan. ... Om stcc får till så mycket bilar.. så kanske...men det måste bevisas först innan publiken börjar komma tillbaka....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:


Jag har en teori om varför racing inte attraherar åskådare längre....

Elitracing...läs STCC ... har blivit för likt vanlig hobbyracing...... och det folk vill se är det exeptionella, antingen med förarna eller materialet...... och STCC är inte så häftigt längre varken på förarmaterialet eller bilmaterialet.

medans Drifting tex har betydligt "häftigare" fordon.....(ser iaf ut så på ytan) och en helt annan publikbas än vad racing har och har haft..... medelåldern är garanterat 30 år yngre på Gatebil än på STCC......och folk åker ju lika mycket till gatebil för att festa som att kolla bilar... och det funkar inte på stcc.. det är ingen möjlighet för att åka dit som publik, campa och bli dygnrak i 3 dar....

Sen ärligt talat tror jag att tillgängligheten med direktsändningar av STCC gör att åskådarbasen som är lite äldre för stcc lika gärna eller rättare sagt hellre sitter hemma med datorn och kollar websändningarna än att tar sig omaket att åka ut till banan...... det är inte så mycket mervärde i att se det live.. för fordonen är inte så häftiga att LIVE upplevelsen är så mycket bättre jämfört med TV upplevelsen.

och TCR är inget roligare som biltyp... om det inte blir 30 bilar med väldigt häftig körning på banan. ... Om stcc får till så mycket bilar.. så kanske...men det måste bevisas först innan publiken börjar komma tillbaka....


Rimliga slutsatser.
När det gäller direktsänd STCC på tv så skall det alltid löna sig att besöka och se live för annars blir resultatet precis som du konstaterar.
Direktsändning av STCC är helt enkelt ingen bra idé om man vill ha publik att rama in sändningen med. Hittills verkar man prioritera annat än publik på plats, vilket då istället drabbar tävlingsarrangören om de baserar intäkter på publiktillströmning.
Det blir inte lättare när man försöker skapa nya racehelger, att det är publik på vissa STCC tävlingar har egentligen lite med att det är STCC som körs, det är istället traditionen hos en återkommande publik att besöka en viss tävling vid en traditionell helg.


Som i allt annat nöje som konsumeras så kräver dagens beteende också ständigt snabbt ökade doser för tillfredställelse, det måste bli mer och mer extremt/ballare/häftigare för att behålla koncentration eller intresse under allt kortare tid.
Tror därför att det inte ens är lönt för STCC att tro att man kan locka Gatebilspublik, möjligtvis kan V8TC lyckas bättre eftersom de har en annan profil.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Finns det någon "först i mål" bilsport som ökar i publikantal? Eller i det som kanske är ännu mer intressant om man vill göra något stort av det, som ökar i intresse från sponsorer. Rallycross? Folkrace?

Håller med Fredrik, de klasser som anses som "elit" blir inte ett dugg mer spektakulära eller roligare än vilken annan klass som helst. En standardbil, typ Volvo S60 eller BMW 3-4 serie är idag är dessutom ganska anonym i sig själv. Pratar vi racing så är det ett faktum är att det ger mig personligen mycket mer att titta på ett lopp i RHKs 1000cc klass än STCC eller F1. Bilarna är "snyggare" och racingen har ett högre underhållningsvärde eftersom det händer mer i RHK.
Skulle man se till varvtider, teknik och kurvhastigheter borde ju formelbilsracing vara jättekul att titta på men oftast känns det lite tamt (för mig i alla fall). Däremot är det ju kul att köra och utöva men det är en annan sak. Bilarna har helt enkelt för bra fäste och ser därför inte ens snabba ut.

Mer kamp "man mot man" med spektakulära fighter, sladdar och omkörningsförsök drar publik. Ur den synvinkeln är Rallycross roligare att titta på. Sen behöver man profiler som sticker ut och drar till sig uppmärksamhet (utan att vara gapiga). Fast det är svårt att få (ta) utrymme i dagens mediabrus.


En annan sak. Nu var det länge sen jag åkte på STCC. När jag gjorde det sist så stördes jag av att det var så långa pauser mellan heaten. Man skulle ha publik i pitlane i vad som kändes som timmar och drog ut på allt utom racingen. Jämför med en Speedway-tävling där det är heat på heat med väldigt korta pauser. Eller ren amatörracing där man måste få in så många heat som möjligt på en dag och håller nere stopptiderna.
Gäller samma sak numera eller är det fortfarande segt med bara några enstaka heat på en hel dag?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Wankelsport skrev:
Finns det någon "först i mål" bilsport som ökar i publikantal? Eller i det som kanske är ännu mer intressant om man vill göra något stort av det, som ökar i intresse från sponsorer. Rallycross? Folkrace?

Håller med Fredrik, de klasser som anses som "elit" blir inte ett dugg mer spektakulära eller roligare än vilken annan klass som helst. En standardbil, typ Volvo S60 eller BMW 3-4 serie är idag är dessutom ganska anonym i sig själv. Pratar vi racing så är det ett faktum är att det ger mig personligen mycket mer att titta på ett lopp i RHKs 1000cc klass än STCC eller F1. Bilarna är "snyggare" och racingen har ett högre underhållningsvärde eftersom det händer mer i RHK.
Skulle man se till varvtider, teknik och kurvhastigheter borde ju formelbilsracing vara jättekul att titta på men oftast känns det lite tamt (för mig i alla fall). Däremot är det ju kul att köra och utöva men det är en annan sak. Bilarna har helt enkelt för bra fäste och ser därför inte ens snabba ut.

Mer kamp "man mot man" med spektakulära fighter, sladdar och omkörningsförsök drar publik. Ur den synvinkeln är Rallycross roligare att titta på. Sen behöver man profiler som sticker ut och drar till sig uppmärksamhet (utan att vara gapiga). Fast det är svårt att få (ta) utrymme i dagens mediabrus.


En annan sak. Nu var det länge sen jag åkte på STCC. När jag gjorde det sist så stördes jag av att det var så långa pauser mellan heaten. Man skulle ha publik i pitlane i vad som kändes som timmar och drog ut på allt utom racingen. Jämför med en Speedway-tävling där det är heat på heat med väldigt korta pauser. Eller ren amatörracing där man måste få in så många heat som möjligt på en dag och håller nere stopptiderna.
Gäller samma sak numera eller är det fortfarande segt med bara några enstaka heat på en hel dag?


Det mesta av racing lider av poleposition snuva:
Man ägnar månader, veckor och dagar åt utveckling träning och kval för att optimera för att komma till pole position , dvs snabbast står längst fram.
att tro att den som står längst fram ( och även bakåt ) skall vara lätt att köra om då han/hon/hen! bevisligen är snabbare är svårt att logiskt förstå. Allt så länge Poleposition ivrandet inte ger backlash i form av kompromisser i racesetup.

Rhk racingen blir ju intressant (IMHO):
* Stora startfält
* Varierade startfält inom klasserna
* Stor skillnad i material
* Stor skillnad i förartalang.
Det innebär att det nästan alltid finns något roligt att se på i varje heat.
Risken är att om en klass får lågt deltagarantal så riskerar det att bli utspritt och själva tävlingsmomentet blir att jämföra med hur det ser ut på en trackday.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Magnus Bengtsson skrev:



Som i allt annat nöje som konsumeras så kräver dagens beteende också ständigt snabbt ökade doser för tillfredställelse, det måste bli mer och mer extremt/ballare/häftigare för att behålla koncentration eller intresse under allt kortare tid.


Rejält OT men detta är något jag tänkt en del på. Vi kan få vad vi vill på våra skärmar på några sekunder. Jag minns min uppväxt med två kanaler på tv utan fjärrkontroll och då var det en upplevelse att se introt till Trafikmagasinet när Glenning drog på en grussladd med en standardbil.

Minns också när jag var grabb och någon äldre drog på en cykelwheelie och det levde jag på säkert en vecka. Av denna anledning testade jag att göra lika under veckan för grannpojken som var ute och försökte wheela. Lånade helt enkelt hojen av honom och drog en repa på bakhjulet och han brydde sig inte. Han hade liksom sett det förut om man säger så.

Som sagt OT. Men jag fick lite feeling.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



Legends har receptet på racing när den är som bäst!

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747




_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Citat: Legends har receptet på racing när den är som bäst!
Det är bara en fluga just nu ! Dom stora vinnarna är RHK o SPVM !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



RCM skrev:
Citat: Legends har receptet på racing när den är som bäst!
Det är bara en fluga just nu ! Dom stora vinnarna är RHK o SPVM !


Och SSK racing stora startfält nu för tiden thumbs up

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Kul att ssk har ökat ! kommer i håg på 80 talen när jag körde där vi var 78st startande i den klass jag körd i
så det blev B o A final.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



För er som missat så står det lite om nästa säsong här: http://www.stcc.se/2016/09/01/tcr-premiar-i-stcc-pa-solvalla-och-bilar . . . .

Det bästa är nog namnet, Scandinavian Touring Car Championship Touring Car Racing Scandinavia.. Rullar av tungan fint!

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Petter U skrev:
För er som missat så står det lite om nästa säsong här: http://www.stcc.se/2016/09/01/tcr-premiar-i-stcc-pa-solvalla-och-bilar . . . .

Det bästa är nog namnet, Scandinavian Touring Car Championship Touring Car Racing Scandinavia.. Rullar av tungan fint!


Fin uppföljning på Formula Scandinavian Touring Car Championship Nordic

_________________
Ola Lennström
Citera
speed-fan
Stockholm
Här sen Okt 2016
Inlägg: 6



Idéer om hur STCC skall få flera startande i TCR 2017 är flera.

http://tentenths.com/forum/showthread.php?t=148096

På ten tenths så diskuterar man att STCC skall använda FIA's tekniska regler art 263 TCN2. Det är liknande tekniska regler som TCR som promotorn World Sporting Consulting LTD har men det är FIA Internationella bilsportförbundet som håller i reglerna.

Här diskuteras också svenska nationell tekniska TCR regler.

http://www.touringcartimes.com/2016/10/06/35-car-macau-entry-list-of-c . . . .

I sista internationella TCR i Macau så har man tillåtit bilar från nationella serien CTCC (China Touring Car Championship) att delta. Till och med Merca är med i startlistan.

http://teknikensvarld.se/pajaskonster-stcc-336140/

Trots idéer från de aktiva i STCC så försöker STCC AB att hitta på nya "pajaskonster" ( länk som heter så)

De skall bli kul och se om STCC AB kommer att lyssna på de aktiva eller köra sitt eget race för att få flera bilmärken att delta i TCR i STCC 2017.

_________________
Peter Eriksson
Citera
Bmwcar
Stockholm
Här sen Dec 2016
Inlägg: 7



Internationella bilsportförbundet FIA har gett sin "TCR-klass" som kallas TCN2 VM status som kallas nu för WTCC2 och skall köra tillsammans med WTCC i samma tävlingsheat. Premiär säsong är 2017.

Idén bygger på samma upplägg som WRC (rally VM har) med 2 klasser WRC och WRC2.

I dessa länkar kan man läsa mer.

http://www.touringcartimes.com/2016/11/27/new-wtcc2-class-to-launch-in . . . .

http://www.motorsport.com/wtcc/news/wtcc-2-tier-confirmed-for-2017-sea . . . .

https://www.fiawtcc.com/launch-of-wtcc-2-tops-2017-world-touring-car-r . . . .

http://www.touringcars.net/2016/11/rules-overhaul-sees-tcn2-cars-allow . . . .

Kommer STCC att få byta tekniska regler eller kommer det att bli två olika regelverk?

TCR reglerna drivs ju av privata företaget World Sporting Consulting och WTCC2 reglerna av FIA!
Den privata TCR-organisationen har också stött på patrull med sin Internationella serie 2017. FIA har inte fört in deras internationella tävlingar i tävlingskalendern för 2017. Detta betyder bl.a. att nationella arrangörerna under FIA inte längre kan arrangera tävlingar under TCR-namnet.

http://www.touringcartimes.com/2016/12/03/monegasque-asn-rules-out-tcr . . . .

Vad betyder detta? Är TCR under privata företaget World Sporting Consulting dött! Blockerar FIA helt enkelt ut dem och WTCC2 blir den enda serien.
Status mässigt så är det helt klart bättre för STCC att ha en VM-klass med s.k. TCR-bilar, än något privat historia med enskilt privat företag med egna påhittade regler.

_________________
Jan-erik Gustavsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det här ser ut som att den person som förut skrivit massa inlägg under olika namn, är tillbaka.

Magnus....kan du kolla upp detta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, skummade bara några sidor, och jag vet inte om detta är relevant, men jag bara kände för att säga min mening.
Min slutsats till bristande intresse (från publiken) är bullerkraven.
Det är ju ingen upplevelse att stå vid banan och se en 700hk bil fisa förbi utan något motorljud.
Jag har varit åskådare sedan barnsben, men har tappat intresset att köra till banorna för det är ingen upplevelse längre.
Jag minns när jag var liten och en Ford GT40 startade upp i depån på Knutstorp, jag blev så rädd att jag inte vågade stå nära, men det var och är en av mina absoluta favoritbilar och när den kom mullrande på målrakan.. Wow! Det var en upplevelse som jag aldrig glömmer.
Tyvärr går det inte att förmedla denna sensation till mina barn, vilket också innebär att det är fler "förlorade" åskådare. Vi har varit iväg hela familjen och kollat på Knutstorp, men nuförtiden får jag och farsan köra själva, trots att jag har en son som är HELT biltokig.
Vi har väl fem sinnen?!, och idag saknar jag två av dem när jag är på banan, ljud och känsel, dvs pulserande ljudvågor.. Det som skiljer mot tv soffan är väl lukt i viss mån.
Kolla på ett Top Fuel dragrace på TV eller Live, till och med min icke motorintresserade fru tyckte det var ballt live.

Jag kanske är fast i det förgångna..

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
speed-fan
Stockholm
Här sen Okt 2016
Inlägg: 6




_________________
Peter Eriksson
Citera
speed-fan
Stockholm
Här sen Okt 2016
Inlägg: 6



Polestar Cyan racing och Westcoast racing skall köra i Swedish GT 2017!

Det betyder att förare som Robert Dahlgren och Prins Carl Philip inte kör i TCR i STCC 2017.

Hur många av de andra teamen som Flash Engineering, Brovallen Design, Dacia kommer också att välja att bara kör i Swedish GT.

Vad har STCC AB gjort för fel när toppteamen väljer bort huvudklassen TCR?

_________________
Peter Eriksson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



STCC-familjen fortsätter att växa. Nu ansluter Brink Motorsport till de team som redan tidigare offentliggjort att de satsar på svensk racings kungaklass 2017.
Brink Motorsport går från rallycross i RallyX Nordic till STCC där de kommer att tävla med två Audi RS3 LMS. Tobias Brink, mästare i Supercar Lites 2015, ska köra en av bilarna. Micke Ohlsson den andra

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
<<   1, 2, 3 ... , 43, 44, 45   >>
5 besök senaste veckan (240191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande