Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
1, 2, 3 ... 43, 44, 45   >>
6 besök senaste veckan (240192 totalt)
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783


Trådstartare
2870 personer gick och såg Kanonloppet på plats igår. Ett race med hur mycket tradition som helst! Det föll lite regn bitvis under dagen, javisst, men det är inte där skon klämmer och det vet de som levererar ursäkt efter ursäkt innerst inne också.

Jag ser tio gånger hellre ett STCC-race än ett TTA-race, det skall jag inte sticka under stol med. Men frågan är mycket större än vilken serie som är bäst av STCC och TTA. Elitracing har inte varit stort i Sverige sedan 70-talet. Förr fanns internationella stjärnor som Jo, Ronnie, Reine och Gunnar. Dessa stjärnor bidrog till att locka intresse till sporten.

För att dra en parallell (ge mig lite frihet att jämföra äpplen och päron då det iaf är frukt i båda fallen).
Fotbollen i Sverige var på ordentlig dekis i början av 90-talet med publiksnitt i Allsvenskan som var nära på en tredjedel av de forna glansdagarna. Fotbollen red under 60-talet på framgångsvågen efter VM-silvret 58 och på 70-talet kom ytterliggare framgångar då herrlandslaget tog sig till tre VM-slutspel i rad (70, 74 och 78).
Efter detta kom dock en ökenperiod för fotbollslandslaget. Bortsett från ett antal framgångar på klubbnivå (som hjälpte Malmö FF:s och IFK Göteborgs kassalikviditet och publiksnitt) så befann sig Svensk fotboll på läktaren då man under 80-talet inte lyckades kvalifisera sig till ett enda EM eller VM-slutspel, och när man väl gjorde det 1990 så åkte man ut i marschtakt med förlustresultaten 1-2, 1-2, 1-2. Publiken svek de flesta Allsvenska arenorna under en tioårsperiod från mitten av 80-talet till mitten av 90-talet. Sen hände något!

Svenska herrfotbollslandslaget gjorde en bragdinsats under VM-slutspelet 1994 och även om det blev några år med baksmälla efter 94 så höll Svenska fotbollsförbundet, med Lars-Åke Lagrell i spetsen, en kurs med fokus på fortsatt framgång där man gav landslaget och klubbfotbollen resurser och stabila forutsättningar att jobba långsiktigt! Mot slutet av 90-talet började landslaget vinna igen och fr.o.m. EM-slutspelet 2000 så har det Svenska herrlandslaget varit med i sex EM och VM-slutspel!! Detta har gett resultat vad det gäller publikintresse, sedan slutet av 90-talet går folk på fotboll igen och statistiken visar en nästan dubblering av publiken mellan de olika perioderna.

Vad vill jag då säga med allt detta. Jo... STCC och TTA i all ära, men skall racingen bli het i Sverige igen så behöver vi lyckas på allra högsta internationell nivå! Folk måste få en "Stenmark", "Borg", ett "VM-brons" eller en "Ronnie" att följa och snacka om på fikarasterna. Då ökar intresset och då kommer publiken även på nationell racing eftersom mängden "frälsta" blir fler.

Men vad får allmänheten se när de slår på Sportspegeln idag och det faktiskt råkar handla om racing? Jo, en medelålders gubbe i för trång sparkdräkt med solglasögon som, för att fortsätta på temat liknelser, talar om att det faktiskt är Värmland BK som gäller då de praktiskt taget är samma sak som Barcelona FC eftersom de precis som dem också har fotbollsskor.

Vad gör vårt Bilsportförbund? Jag vet inte. Men jag kan se resultatet av vad de inte har gjort de senaste 20 åren, och det är att skapa framkomliga vägar för unga talanger att kunna konkurrera på högsta internationell nivå. Jag gissar att de lägger en mängd energi på STCC och TTA istället för att analysera vad de bör göra för att sätta svensk racing på kartan internationellt och i svenskarnas medvetande.

Undra hur många dolda "Ronnie Peterson" Sverige haft de senaste 20 åren som inte kunnat skaka fram resurser att ta sig utomlands för att få den racingutbildning som inte kan tillgodoses här hemma? Att åka kart som ung är dyrt. Talangen med för små "Pappapengar" får det svårt att synas redan på det stadiet. Men tar sig talangen ändå vidare så finns det ingen naturlig väg att gå efter kartstadiet i Sverige då man lagt ner allt vad modern formelracing heter. Att sätta sig i en karossbil efter kartåkandet kan kanske på sikt ge en STCC/TTA-sits, och i bästa fall en sits på nationell nivå utomlands, men en formel 1 sits blir det inte.

Ska Svensk racing få en riktig elit (värd namnet) och kanske till och med en förare i världsklass så måste det finnas möjlighet att synas på ungdomsnivå för rimliga pengar och åtminstone en vettig svensk formelklass som kan sålla fram rätt förare att satsa på.

Det måste finnas visioner och en långsiktig stabil plan från högsta nivå (läs SBF) som är hållbar.

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Kan nog hålla med om det där, men BTCC med Rydell och STCC var ju hyfsat stort för drygt tio år sedan, men sedan har det gått utför.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Va kul att du tar upp diskussionen för jag har gått och funderat på "ungefär" samma sak sen karlskogaloppet i lördags. Nu ska jag vara en sån där jobbig typ som tror han har alla svaren och att det är så j*vla enkelt bara man gör som jag säger!
Det jag ifrågasätter är biljettpriserna och jag undrar hur mycket av sporten som faktiskt påverkas av det. Billigaste biljetten till gelleråsen tror jag var 250kr och det är helt ok för mig, även ca 400 som man får hosta upp för att få läktarplats. Inga problem! Skitkul racing en hel dag betalar jag gärna dom pengarna för. Men det är jag det! Även om min sambo skiter i racing så är det ju lite trevligt att komma iväg på nått. Vi hade kunnat åka men då är det mycket pengar helt plötsligt för någon som inte är så intresserad. Och ska jag bjuda henne så... ja det börjar bli mycket pengar för mig med. Kort och gott jag åkte inte heller. Sambos, familjer, halvintresserade kompisar kommer inte med och då kan nog den intresserade försvinna också i många fall. Tänk fotbollsmatcher där enbart klackarna tycker det är värt att gå! Ekonomiskt för någon?
Det här tycker jag är ett problem som går djupare ändå.
Nästan varje team måste väl ändå ha budgeten som största orosmoment. Och jag inbillar mig att fler som ser din reklamprydda bil, desto villigare är sponsorerna att strö pengar över dig. (nåja.. nått åt det hållet). Oavsett hur intresserade de egentligen är av själva racet. Resultatet är det blir ännu svårare att ha råd med sporten och fler stjärnor går förlorade. Jag kanske har fel men är det inte så att nöjda sponsorer väger TUNGT!
Det är egentligen det här jag vill lägga mest vikt vid så tillåt mig att servera lite tårta på tårta. Hur lätt är det att finansiera ett team under stcc/tta nivå när inte ens eliten lyckas locka fler än 2800 besökare!? Det bästa för teamen borde väl vara gratis inträde och att "alla" var där?

Sen tror jag de flesta motorsporter har lite gubbstämpel över sig, rikemanssport. Biljettpriserna hjälper nog inte till att tvätta bort detta.. Motorsport är väl ganska långt bort ifrån att vara folklig, eller vad säger ni?
För att inte tala om hur man ska kunna bli intresserad av en sport man aldrig sett för det varit för dyrt att gå och kolla!

Vill man ha fler "vanliga" människor som går och kollar och inte bara vi mest intresserade så bör man nog kolla på vad för andra arrangemang man konkurrerar med hos vanliga svenssons. Bio, äventyrsbad.. eller vilken annan sport som helst egentligen.

Jag förstår att arrangörerna har kostnader och att det kan ta tid för "folk" att ändra beteende så skulle man halvera priset på nästa race så är det inte säkert att dubbelt så många skulle komma. Men man kanske kan vara lite kreativ.. Familjebiljett? Gratis för kvinnor? Kanske skulle vara diskriminerande idag..

När kanonloppet på 70 talet drog 30 000 pers, var det verkligen de här biljettpriserna då? (justerat för inflation såklart)

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag tror också till 100% att ett starkt brett intresse skapas av "Stenmark", "Borg", "gräva guld i usa".

Men varför räcker det inte med Mattias Ekström? MÅSTE det vara F1 och absolut inget annat duger? Låter inte helt rimligt Som bonus till DTM har han ju varit lysande i Race of Champions flera år. Så varför räcker inte Mattias för att skapa brett starkt intresse?

------------

Ang. biljettpriser. Om det inte finns ett starkt brett intresse så slåss man garanterat mot massa problem som till exempel att betalningsviljan är lägre och sjuttiarton andra saker. Men om man har Ronniefeber i hela landet så försvinner troligen väldigt många av de problemen i tomma intet i ett klockslag.


------------

Gatebil hade 40000 besökare nyligen. Där kan man lägga mycket filosoferande, finns många olika vinklar att klura på den enorma skillnaden mellan Gatebil och svenska förhållanden idag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Magnus Thomé skrev:
Jag tror också till 100% att ett starkt brett intresse skapas av "Stenmark", "Borg", "gräva guld i usa".

Men varför räcker det inte med Mattias Ekström? MÅSTE det vara F1 och absolut inget annat duger? Låter inte helt rimligt Som bonus till DTM har han ju varit lysande i Race of Champions flera år. Så varför räcker inte Mattias för att skapa brett starkt intresse?


Fråga nån icke intresserad vad DTM är för nåt och du får ett frågetecken till svar, frågar du om Formel 1 så har nog dom nån aning om att det handlar om motorsport på nåt sätt. Motorsport är för den stora grå ointresserade massan antingen Fomel 1 eller möjligtvis Rally.....det är dom alternativen som existerar i gemene mans värld.

Gatebil är ju mer att likna med Hultsfred/liknande musikfestival med tema bilar, inte så mycket motorsport utan mera show och underhållning.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Här har vi hönan och äggetproblematik men:


- Så länge tvpsporten bara har snöpliga femsekundersnotiser om till exempel hur det gick för Ekström i senaste loppet så är motorsporten inte med i matchen. Hur får man bevakning i utrymme och resurser som tex fotbollen har idag? Hönan och ägget...


- Motorsporthändelser inte bara får nogrann bevakning av sportredaktionerna på tv och tidningar utan även når utanför sportredaktionerna och regelbundet dyker upp även i de "vanliga" nyheterna.



Fortsätter klura kring detta....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Mats Karlsson skrev:
Fråga nån icke intresserad vad DTM är för nåt och du får ett frågetecken till svar, frågar du om Formel 1 så har nog dom nån aning om att det handlar om motorsport på nåt sätt. Motorsport är för den stora grå ointresserade massan antingen Fomel 1 eller möjligtvis Rally.....det är dom alternativen som existerar i gemene mans värld.


Jo, så är det. Men om man väl hade ett starkt brett intresse så hade kunskapen varit lite bättre. Kanske inte mycket men i alla fall lite bättre.

Hmmm... så det är en problematik att bygga upp Borgfeber och en annan att bibehålla den om man väl är där.




Mats Karlsson skrev:
Gatebil är ju mer att likna med Hultsfred/liknande musikfestival med tema bilar, inte så mycket motorsport utan mera show och underhållning.


Jo, det finns mycket som är helt annorlunda, men det går ändå utmärkt att vrida och vända på det hela, kika på det från allsköns vinklar och dra upp en hel rad med frågetecken att klura kring. Det intressanta är inte varför det är så annorlunda så det inte går att jämföra utan det intressanta är vad man eventuellt kan lära sig av det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ärligt talat är det jävligt trist att se racing som oinsatt. Ta med barnen och titta på ett race, efter 5min på läktaren och några bilar kör runt nedanför på en asfaltslinga har man sett det.

STCC var identiferbart med din bil på garageuppfarten. Buklig plåt och gummirök är vad som behövs. Kort och intensivt dit man kan åka tunelbana om man säger.

Sedan har vi glesbefolkat land, slå en ring på 10mil runt våra racebanor och räkna in folkmängden, ganska lätt. Gör samma sak runt banor i europa och resultatet ser lita anorlunda ut.

F1 och fotboll i värden har en hel del likheter, många är insatta i spelet bakom racet/matcherna och då har man komit långt. I Sverige finns det bara i fotboll och viss mån hockey. Vi behöver leverera några race om året, kanske i stockholm på solvalla och en i göteborg med mer schow än go där det drar folk och intresset ökar. Den kan vi köra gärsgårdsserier som TTA och STCC för de insatta.

Bara minna tankar...
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Mats Karlsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag tror också till 100% att ett starkt brett intresse skapas av "Stenmark", "Borg", "gräva guld i usa".

Men varför räcker det inte med Mattias Ekström? MÅSTE det vara F1 och absolut inget annat duger? Låter inte helt rimligt Som bonus till DTM har han ju varit lysande i Race of Champions flera år. Så varför räcker inte Mattias för att skapa brett starkt intresse?


Fråga nån icke intresserad vad DTM är för nåt och du får ett frågetecken till svar, frågar du om Formel 1 så har nog dom nån aning om att det handlar om motorsport på nåt sätt. Motorsport är för den stora grå ointresserade massan antingen Fomel 1 eller möjligtvis Rally.....det är dom alternativen som existerar i gemene mans värld.

Gatebil är ju mer att likna med Hultsfred/liknande musikfestival med tema bilar, inte så mycket motorsport utan mera show och underhållning.


Rallycross och folkrace tror jag nog kan läggas till listan. Förstnämnda var ju ganska populärt att nämna i sportsändningar i alla fall för något år sedan.

Det jag funderar över är varför det inte rapporteras speciellt mycket om VM-tävlingar i olika serier. Jag kan ju förstå att t.ex. den finska Sport 2000-serien inte är så intressant i Sverige men det vore ju kul om sportsändningarna i alla fall tog upp vem som vann senaste VM-deltävlingen i olika serier.

Med tanke på att de orkar nämna en massa nationella ligor i fotboll...

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Jaså, ingen som är inne på mitt spår.
Jag spinner väl vidare då, får vi se om någon håller med nu.

TTA satsningen med samma biltyp för alla tror jag är helrätt. När man pratar om motorsport med folk som inte är så intresserade har man mer än en gång hört något i stil med "..men det är ju bara att köpa en snabbare bil så vinner man".

Fördelen med STCC är ju som någon tidigare sagt att man kan relatera till sin egen eller grannens bil. Det absolut bästa hade ju varit om STCC och TTA kunde slå sig ihop istället för att bråka.

Men till sist:
DIF-AIK biljetter går att få från 260kr, då har man läktarplats och behöver inte ta med egen stol och sitta så man inte hör speaker osv. Måste ju jämföras med en läktarplats på gelleråsen, då blir det ganska stor prisskillnad för en familj på 4 pers. Plus att det är mitt i stan, ingen 10 mils resa. Och det här är fotboll som nästan är en religion i det här landet! Kan en mindre sport som försöker stånga sig upp verkligen vara dyrare?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Skulle vara intressant om TTA eller STCC provade dumpa biljettpriserna för att testa till en enda tävling, ta t.ex. TTA på Tierp. Där finns det enorm kapacitet att ta emot publik. Mer än 20 000 på läktaren och lägg därtill alla runtom banan.

Låt säga att dom tog 200:- inklusive läktare, köp på plats, först till kvarn och man gjorde en mediasatsning till just denna tävling med annonsering om inträdet osv. Bättre med 20 000 i publiken som var och en betalat 200:- än 5000 som betalat 800:-, ni förstår vad jag menar.

_________________
Nils Erixon
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



NErixon skrev:
Skulle vara intressant om TTA eller STCC provade dumpa biljettpriserna för att testa till en enda tävling, ta t.ex. TTA på Tierp. Där finns det enorm kapacitet att ta emot publik. Mer än 20 000 på läktaren och lägg därtill alla runtom banan.

Låt säga att dom tog 200:- inklusive läktare, köp på plats, först till kvarn och man gjorde en mediasatsning till just denna tävling med annonsering om inträdet osv. Bättre med 20 000 i publiken som var och en betalat 200:- än 5000 som betalat 800:-, ni förstår vad jag menar.


Håller med. Göteborgsracet är ofta svindyrt t ex. Där tror jag lätt att det skulle komma mer folk om priset var lägre.

Nu är priserna i år visserligen bättre än tidigare men varför inte prova nåt radikalt som 50kr i inträde, det är sällan platsbrist på banorna.

_________________
Martin Öberg
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



NErixon skrev:
Skulle vara intressant om TTA eller STCC provade dumpa biljettpriserna för att testa till en enda tävling, ta t.ex. TTA på Tierp. Där finns det enorm kapacitet att ta emot publik. Mer än 20 000 på läktaren och lägg därtill alla runtom banan.

Låt säga att dom tog 200:- inklusive läktare, köp på plats, först till kvarn och man gjorde en mediasatsning till just denna tävling med annonsering om inträdet osv. Bättre med 20 000 i publiken som var och en betalat 200:- än 5000 som betalat 800:-, ni förstår vad jag menar.

Exakt! thumbs up

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Tierp skulle kunna bli en jättesuccé om de spelar korten rätt. Mästerskapet har verkligen kommit igång och racingen börjar bli riktigt bra, får man bara dit publiken och media också...

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Citat:
pröva med att dumpa priserna


Det tror jag på som ide!! Rätt gjort, på rätt tävling så finns det en möjlighet till både mycket folk och en ordentlig skjuts i media som följd.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Magnus Thomé skrev:
Här har vi hönan och äggetproblematik men:


- Så länge tvpsporten bara har snöpliga femsekundersnotiser om till exempel hur det gick för Ekström i senaste loppet så är motorsporten inte med i matchen. Hur får man bevakning i utrymme och resurser som tex fotbollen har idag? Hönan och ägget...


- Motorsporthändelser inte bara får nogrann bevakning av sportredaktionerna på tv och tidningar utan även når utanför sportredaktionerna och regelbundet dyker upp även i de "vanliga" nyheterna.



Fortsätter klura kring detta....

En sak som jag stör mig på är att om det rapporteras så är det bara om det varit en allvarig olycka...

Kolla på Speedsway, hur har de lyckas få TV-tid? Det är ju nästan lika tråkigt som ovalracing...

Dumpa biljettpriset tror jag inte på, media är vägen fram enligt mig.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Tror ärligt talat biljetterpriserna inte är den stora klämskon. Rent krasst måste man var förbannat intresserad av något för att sätta sig att åka 25 mil enkel resa för att vara åskådare och sedan 25 mil hem. Bortsett från bensinpengar är det inte många som vill sätta sig 5 timmar i bil under en dag för att kolla på ett evenemang. Med de avstånd från storstäderna vi har till banorna är det i princip kört att göra det till en stor publiksport.

Inte ens jag själv som intresserad vill sitta 5 timmar ToR till för att kolla på, än mindre ev. sällskap man ska försöka få med sig.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



GustafB skrev:
Tror ärligt talat biljetterpriserna inte är den stora klämskon.


Det tror inte jag heller på de flesta banorna men för evenmang som Tierp och Göteborg så tror jag det spelar stor roll.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Obizzz skrev:
GustafB skrev:
Tror ärligt talat biljetterpriserna inte är den stora klämskon.


Det tror inte jag heller på de flesta banorna men för evenmang som Tierp och Göteborg så tror jag det spelar stor roll.


Som ett en- eller tvågångers "jippo" på rätt tävling där det gör skillnad. Om man får riktig storpublik en gång så kan man rida på det sen och få bra press bla bla bla thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



GustafB skrev:
Tror ärligt talat biljetterpriserna inte är den stora klämskon. Rent krasst måste man var förbannat intresserad av något för att sätta sig att åka 25 mil enkel resa för att vara åskådare och sedan 25 mil hem. Bortsett från bensinpengar är det inte många som vill sätta sig 5 timmar i bil under en dag för att kolla på ett evenemang. Med de avstånd från storstäderna vi har till banorna är det i princip kört att göra det till en stor publiksport.

Inte ens jag själv som intresserad vill sitta 5 timmar ToR till för att kolla på, än mindre ev. sällskap man ska försöka få med sig.


+1 på den!

_________________
Janne Ström
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Finns det någon här som var med på 60-70 talet och kan säga vad som skiljer mellan kanonloppet då och idag?

Hittade den här
https://www.youtube.com/watch?v=1F7rfFX8a84

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Vad händer med svensk elitracing?
1, 2, 3 ... 43, 44, 45   >>
6 besök senaste veckan (240192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande