Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Y/D start på kompressor | 39 besök senaste veckan (42366 totalt) |
Jag har nyligen köpt en beggad kompressor med Y/D start. Den har stått som backup maskin ifall trycket sjönk för mkt. Dom hade kopplat om i Y/D lådan så den fick start signal ute ifrån. Men alla kablar var klippta utanför lådan så jag vet inte vilket som gick till vilket.
Vi försökte koppla rätt de men får inte kontaktorerna att dra förutom om vi tvångskör dom. Sen vill jag vara ha de kopplat att tryckvakten stänger vid ex 8bar och men när trycket faller under 5bar går den igång igen. Någon som kan hjälpa mig med detta? _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Bild. Trycker jag manuellt på kontaktor 1 och 3 snurrar den igång tills jag släpper igen.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Du saknar troligen någon form av hållkrets/startsignal
Exemplet nedan styrs från en PLC, skulle gissa att den motsvarar din <5bar. Detta är dock ett av möjliga alternativ, skissa upp hur kablarna är kopplade till spolen på kontaktorerna och tidreläets kontakter som borde det inte vara så knepigt att lista ut vad som saknas. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
Men på K1M (kontaktor 1) är både 43 och 44 tomt. Ska dom de? Även på kontaktor 3 är 43 tom. På den satt en kabel (troligen styrkabel) som var avklippt. På K1M 14 gick även en styrkabel in. På tidsuret gick en styrkabel in på. Sen på motorskyddet gick två kablar in till styrningen. Vid snurrAMP gick dom in på den tomma till vänster och en under.
Som ni ser är även on/off knappen bortkopplad. Sockerbiten med skavade sladden sitter är en bygel mellan kontaktor K1M 14 och K3M 14. Den skarven är inte original. Samma är en bygel mellan K1M 13 till K5M 43. Den sladden är inte en ursprungskabel. Det är skit svårt att beskriva. Men de borde inte vara så jäkla svårt att få ihop. Kompressorn är en DIAB men den är från 80 talet och jag hittar inget kopplingschema för då hade de varit lättare. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
En YD start är ingen raketforskning direkt men utan schema är det svårt att komma med konkreta tips
Om du ritar upp hur det är kopplat (det som finns kvar) finns det bättre möjligheter att komma med tips, på papper, paint eller liknande då det som vanligt finns flera sätt att göra samma sak _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||
Hej.
Hur stor är motorn, behövs det verkligen y/d-start, vilka regler gäller? Kuriosa: I USA på vissa håll d-startar man allt och detta på 115 volt, men då så rycker det till så det syns i kablarna då man drar igång en 250 kW motor ;-) Men om du skall ha y/d-start: Det allra enklaste är att ta 3 återfjädrande tryckknappar. 1 drar kontaktor 1 i y-läge utan hållkrets, denna hålls inne tills motorn slutat accelerera. Tryck därefter på knapp 2 som drar kontaktor 2 i d-läge med hållkrets. Motorn går nu i d-läge tills knapp 3 trycks in. 3 bryter kontaktor 2:s hållkrets och stannar motorn. Bytet mellan 1 och 2 går att göra med ett tidsrelä eller en plc, man kan även kolla på varvtalet utan tidsrelä men det tycker jag är överkurs. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||||
7,5 kw / 10hp. Finns ingen chans att man inte ska köra den utan att lamporna blinkar i huset.
Y/D starten är ett krav från mig. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Känns rätt onödigt att köpa en mjukstart då jag har en fullt fungerade y/d som ska rättkopplas.
Hade den varit bränd eller trasig hade man kunnat kika på annat. Det kan ju inte vara så svårt att koppla rätt den. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Lite svårt att hjälpa dig med enbart den bilden du har lagt upp, men här är ett standard schema på en automatisk Y/D-start som du har.
Lite förklaringar: B3 är kontaktormotorskyddet som sitter på K1M i din låda. K1M är huvudkontaktorn Q2 i schemat K3M är Y-kontaktorn Q3 i schemat K5M är D-kontaktorn Q4 i schemat En gissning är att den kabel som jar styrt den innan ska kopplas in till det som ser ut att vara en start/stopp knapp uppe till vänster i din bild. I schemat ska den ligga där tryckknappslådan är ritad, svårt att säga då de kanske har kopplat om i lådan för att passa till det som har styrt kompressorn innan. I schemat finns inte heller din tryckvakt som ska starta och stoppa med, den ska ligga i serie med start och stoppknappen S1 och S2. _________________ Mikael Thulin |
||||||
Mer kuriosa , Det mest extrema jag kan komma på som inte är Y/D startat är på jobbet, fast då är det 10KV men elmotorn är en direkt startad 12500Kw motor _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
12,5Mw det är inte lite det, den är väl ungefär som en 20' container. Vad används den till? Jag ritade för länge sedan på kunds inrådan in en 1060kW motor på 10kV till en japansk kund, det komiska med så hög spänning och "liten effekt" är att kopplingslådan är större än motorn. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||||
Vilket fall som helst har jag fått monstret att snurra. En C16 automatsäkring gick åt helvete så jag fick gå upp till en C20 istället. Nu ska bara presostaten kopplas in rätt. Blev lite nojjig när den stack upp till 10 bar utan att stanna.
Men kontaktorerna drar som dom ska, timern räknar ner rätt och den laddar på bra. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Det är 2,5 kablar i lådan och upp till motorn. Ska se om jag kan hitta en "D" istället. Trodde "C" var högst.
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Användningsområde:
Karakteristik B: För belysning, vägguttag och styrströmskretsar Karakteristik C: För apparater med höga startströmmar som transformatorer, motorer osv Karakteristik D: För apparater med mycket höga startströmmar Så D blir nog bra _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
D säkringen är "farlig" vid för låg impedans "zmax".
För att kunna uppfyller utlösningsvillkoret bör man nog undvika att använda d-säkring. Den där lathunden med andvändningsområde: Är inte rätt väg att gå. En C säkring motsvara en trög diaz dvs smälltpropp. Men de är inte helt sant de heller. Använd dig av en större säkring istället & en tjockare matning. Va står de på motorplåten ? Hur många Ampere är motorn på? Startar den utan mottryck? Va står motoskyddet instället på ? En y/d gör att du sänker startströmmen till 1/3 typ. _________________ Magnus Helin |
||||||
Jag har gått upp till 6mm kabel (hade inte 4mm) och C20A automatsäkring.
Ska kolla vad där står på motorplåten men den har varit matad med en 16A innan (porslinsäkring). När den drar igång i första läget är där inget mottryck utan när den slår över öppnar även magnetventilen för att ladda tanken. Ingen aning vad motorskyddet står stället på. Men ack så grymt bra den går. Fixade så den stannar vid 8 bar och går igång igen vid ca 4,5 bar. Jag började märka skillnad på verktygen jag kör vid 4,5 bar så där fick bli start punkten. Sen tar de inte många minuter innan den är uppe igen på 8 bar. Vilken skillnad där är på stor kompressor och väldigt stor. Nu känns en 4hk kompressor väldigt pytteliten. Enda nackdelen jag tycker med tryckluftsverktyg är att dom blir kalla som fan och låter mkt. Men livslängden spöar skiten ur elverktygen.
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Hej!
Jag lyfter den här tråden lite. Jag har en Gammal Greiff kompressor som ser ut att vara i bra skick men behöver lite tips angående saker och ting. Den saknar lite bitar tror jag! Än så länge har jag bara testkört den med motorn Y kopplad utan tryckvakt eller annat. För att se om den fungerar bra. Det gör den! Tyst och fint går den men när den närmar sig 5bar så går det tungt och motorn orkar inte en mbar mer stjärnkopplad. (Vågar inte direktstarta motorn i D) Y-D start har jag i delar bestående av tre kraftiga kontaktorer och jag har lite scheman att kika på också. Blir nog inge större problem. Jag undrar vart jag lägger "startsignalen" från tryckvakten bara? De Y-D scheman jag sett verkar inte vara för kompressorer som ska återstarta automatiskt... Jag tror också att jag kommer att behöva ventilavlastning när motorn ska återstarta i Y drift om tanktrycket är över ca 4bar. Original på den så sitter det en mekanisk ventilavlastare med fjäder som man kan ha som alternativt driftläge (genom att vrida en ventil). Men den kommer ju inte att fungera för det jag har tänkt, utan jag behöver en magnetventil för att avlasta ventilerna med tanktrycket. Men hur ska den vara beskaffad? Funkar det med en vanlig magnetventil med två anslutningar in/ut eller behövs en trevägsventil för att evakuera? M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||||
Skruva banåkabil Y/D start på kompressor | 39 besök senaste veckan (42366 totalt) |