Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Camberjusterings bult?
1, 2   >>
9495 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av liknande:

http://www.hrsprings.com/site/products/triplec.html

Håller på och funderar på hur jag ska få min Golf lite roligare.

Kanske någon gammal golfräv som kan svara på det, finns väl några här...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Försökte få till det med såna... personligen så la jag ner det för skillnaden mot att bara ta en underdimensionerad bult var inte så stor.

Delen på mitten var nämligen inte offset mot bulten utan identisk i diameter och position med bulten. Det enda som var special mot en vanlig bult var de eccentriska uttagen. Av hållfasthetsskäl är det självklart en urusel idé att fila ur uttag på en vanlig bult men ur justeringshänseende är det precis vad du får.

Det syns inte helt uppenbart på bilden dock...


_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag ska inte ge mej in på vad jag tycker om metoden att justera camber på det ställe som bilden visar.......Jag trode det bara var min Chevy Lumina (Pontiac Transport på svenska) som hade detta.
Men på den är övre hålet ovalt.........och skitlätt att justera.
Är inte det tekniskt lösbart på era bilar

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Med en fil så blir det ovalt. Det vet jag

Men vad kan man räkna med för skillnad om man ändrar där jämfört med att flytta benets övre fästpunkt med tex camberplates. Dvs vad skiljer i resultatet rent praktiskt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Är inte det tekniskt lösbart på era bilar


Utan att ta till filen så kan jag bara justera toe-in. Det lilla man kan göra är den justermån som finns i fastsättningsbultarna.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Med en fil så blir det ovalt. Det vet jag

Men vad kan man räkna med för skillnad om man ändrar där jämfört med att flytta benets övre fästpunkt med tex camberplates. Dvs vad skiljer i resultatet rent praktiskt?


När du ändrar där, andras framförallt min kära spindeltappslutning (har missat det faktum att inte bara minivanar har denna konstruktion), Bump steer och toe

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ThomasT skrev:

Utan att ta till filen så kan jag bara justera toe-in. Det lilla man kan göra är den justermån som finns i fastsättningsbultarna.


Men finns det plats ...så fila.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Toe var ju enkelt o justera tillbaka så det var ju lugnt (plus den ändras nog även om man justerar där uppe har jag för mig... Osäker...)

Bump steer... för mycket tredimensionellt tänk nu så jag kan inte se skillnaden i huvet . Men blir det en märkbar skillnad mot ändring med camberplates menar du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
ThomasT skrev:

Utan att ta till filen så kan jag bara justera toe-in. Det lilla man kan göra är den justermån som finns i fastsättningsbultarna.


Men finns det plats ...så fila.......


Rekommenderad camber är -33', vad bör man sträva efter?

Bilen ska även fungera till vardags. Eftersom jag är nybörjare när det gäller chassie så är det mesta som ni diskuterar rena grekiskan för mig än så länge...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Toe var ju enkelt o justera tillbaka så det var ju lugnt (plus den ändras nog även om man justerar där uppe har jag för mig... Osäker...)

Bump steer... för mycket tredimensionellt tänk nu så jag kan inte se skillnaden i huvet . Men blir det en märkbar skillnad mot ändring med camberplates menar du?


Toe ändras om inte styrväxeln sitter i samma höjd som under bärarmarna.

Ändrad bumpsteer blir det definitivt...........Skilnaden att justeras mitt på benet, eller högst upp........beror på grundkonstruktionen.

Men framför allt.........ändras förutsättningarna för hela geometrin, när spindeltappslutningen ändras.

Spindeltappslutningen är avgörande för hur framvagnen reagerar på camber/caster förändringar

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ThomasT skrev:

Rekommenderad camber är -33', vad bör man sträva efter?




33.......vadå....???????

Jag kan inte ge några rekomendationer......beror på så många faktorer.
Hoppas andra Golfåkare kan tipsa

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
ThomasT skrev:

Rekommenderad camber är -33', vad bör man sträva efter?




33.......vadå....???????


0°33'00'' = noll grader 33 minuter noll sekunder

Kommer tyvär inte ihåg vad systemet heter.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



ThomasT skrev:
ButterflyRacing skrev:
ThomasT skrev:

Rekommenderad camber är -33', vad bör man sträva efter?




33.......vadå....???????


0°33'00'' = noll grader 33 minuter noll sekunder

Kommer tyvär inte ihåg vad systemet heter.


Grrr!!!!! Här hade jag skrivit en uppsats om hur jag gjort, men när jag skulle kolla via förhandsgranskningen så kom "den här sidan kan ej visas upp" och min text försvann i cyberrymden.

Nu blir det mer kortfattat.

33 minuter motsvaras av 0,55 grader. 1 grad=60 minuter.

Jag hade tidigare justerbara övre bultar enligt bilden ovan, men sedan jag köpte nya fälgar med riktig offset och R-däck så ville jag ställa mer camber. Detta gick inte eftersom däcket då tog i fjädern. Att "spejsa" ut fälgen var ju helt förkastligt eftersom jag ville eftersträva original offset.
Lösningen blev nya topplagringar från Sellholms.
Så här ser dom ut: http://www.sellholm.com/bilder/vaghallning/9.JPG

Nackdelen är att lagringen sitter en bit längre ner än original, vilket gjorde att bilen höjdes fram. Detta kompenserade jag iofs med att skruva ner undre fjädertallrikarna, men nu jobbar dämparna nära sitt maximala innerläge, vilket antagligen inte är bra.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Försökte få till det med såna... personligen så la jag ner det för skillnaden mot att bara ta en underdimensionerad bult var inte så stor.

Delen på mitten var nämligen inte offset mot bulten utan identisk i diameter och position med bulten. Det enda som var special mot en vanlig bult var de eccentriska uttagen. Av hållfasthetsskäl är det självklart en urusel idé att fila ur uttag på en vanlig bult men ur justeringshänseende är det precis vad du får.

Det syns inte helt uppenbart på bilden dock...



Porsche 924/944/968 har denna typ av justering, huruvida nyare 911:or med fjäderben oxo hade det vet jag ej, men det torde var möjligt ivf tror jag. Måhända är det inte den bästa lösningen, men hade det varit varit en urusel lösning så hade den nog inte funnits på 944&968 är min gissning . Gissningen avser både hållfasthetsmässigt och geometrimässigt ang bumpsteer mm.

Styrkan av det borttagna materialet på bulten i sådan här eftermarknadskonstruktion kan möjligen kompenseras av ett bättre materialval! Så där är inte helt säkert att det är så dålig ide som man första kan tro när man ser det

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Men vad skulle vara bra med bulten jmfrt med ett ovalt hål? Det enda bulten gör är ju att vara "för liten" där den går igenom plåthålet. Så att det glappar där. Så att man kan flytta på hela alltihop precis som med ett för stort hål.

Den enda skillnad jag kan se är att man kan vrida bulten så att glappet är åt det hållet man tror det är minst belastning. Dvs att man kan vrida den så att den ligger emot åt det håll man tror man har belastningt. Det är ju ett plus om kraften alltid är åt samma håll.

Riktiga excenterinställningar är ju något annat...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Men vad skulle vara bra med bulten jmfrt med ett ovalt hål? Det enda bulten gör är ju att vara "för liten" där den går igenom plåthålet. Så att det glappar där. Så att man kan flytta på hela alltihop precis som med ett för stort hål.

Den enda skillnad jag kan se är att man kan vrida bulten så att glappet är åt det hållet man tror det är minst belastning. Dvs att man kan vrida den så att den ligger emot åt det håll man tror man har belastningt. Det är ju ett plus om kraften alltid är åt samma håll.

Riktiga excenterinställningar är ju något annat...


Hrmmpfff, hade jag läst ditt första inlägg ordentligt så hade jag inte behövt komma med denna dementi nu...

Nä, det var inte exakt så här det såg ut på 944:an, där var det verkligen excentriskt vad jag kan minnas, det var nog 3 år sen jag justarade den. Denna bild ovan är ju bara "nerslipad", precis som du skriver. Så finessen verkar vara ringa....

_________________
Pär Hylander
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Pär Hylander skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men vad skulle vara bra med bulten jmfrt med ett ovalt hål? Det enda bulten gör är ju att vara "för liten" där den går igenom plåthålet. Så att det glappar där. Så att man kan flytta på hela alltihop precis som med ett för stort hål.

Den enda skillnad jag kan se är att man kan vrida bulten så att glappet är åt det hållet man tror det är minst belastning. Dvs att man kan vrida den så att den ligger emot åt det håll man tror man har belastningt. Det är ju ett plus om kraften alltid är åt samma håll.

Riktiga excenterinställningar är ju något annat...


Hrmmpfff, hade jag läst ditt första inlägg ordentligt så hade jag inte behövt komma med denna dementi nu...

Nä, det var inte exakt så här det såg ut på 944:an, där var det verkligen excentriskt vad jag kan minnas, det var nog 3 år sen jag justarade den. Denna bild ovan är ju bara "nerslipad", precis som du skriver. Så finessen verkar vara ringa....


Ja, bulten är ju bara nerslipad, men den är ju nerslipad så att det blir en excentrisk styrning kvar. På äldre Golf och antagligen på fler bilar, så sitter det små flänsar runt det övre bulthålet som brickorna precis passar mellan. I och med det så kommer benet att flytta sig inåt resp. utåt när man vrider på bulten. thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Men då måste din bult sett lite lite annorlunda ut?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
Men då måste din bult sett lite lite annorlunda ut?


Minns inte riktigt hur den ser ut, men varför skulle det inte funka med bulten på bilden?

Den tjocka delen i mitten styr ju i hålet i spindeln och där det är tunnare så sitter ju fjäderbenet som en "klämma" runt spindeln och som där har plats att glida in och ut vid vridning. Ett villkor är ju alltså att det finns något som håller brickornas ytterkanter och "drar med" benet när man vrider.

Eller är jag helt ute och flänger på en Flying Finn?

EDIT:Det bygger ju också på att diametern på bulten där brickorna sitter inte är nerslipad utan att det är bultdiameter på dessa ställen. Den breda distansen styr ju på gängan men det syns ju inte vad det är för diameter där den tunna brickan sitter.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nisse skrev:
Magnus Thomé skrev:
Men då måste din bult sett lite lite annorlunda ut?


......... men varför skulle det inte funka med bulten på bilden?



Klart det funkar..........men varför köpa en dyr bult.......när man kan låna en fil, gratis, av en kompis.
och på samma gång få mer justeringsmöjlighertr.

Köp en god Whisky för pengarna istället

Det rätta metoden att få mer Camber är annars att förlänga undre bärarmen.
Men det för ju med sig en del annat också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Som sagt, det finns inget som är excenter på den här typen av bult föutom urtagen i bulten som är excenter i underdimension och alltså glappar rejält i hålet....

Själva mittdelen är inte excenter från bultens centerlinje...

Verkligen svårt att diskutera utan att börja rita ....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Camberjusterings bult?
1, 2   >>
9495 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande