Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vågiga R888 - nu med lite allmänt om olika slitagebilder
1, 2   >>
9305 besök totalt
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Mina 205/40-17 är vågiga i mönstret i ytterkant efter ett par banträffar, det är ca 3mm mönster kvar och de har ett par-tre år på nacken, det har suttit vänster bak på min 200sx med ca 1350kg med mig och full tank. Ca 270hk och diffbroms. Varmtrycket har varit 1,8-2,0 bar (lite högre efter första passet). Camber på 1,5-2,0 grader och neutral toe-in.

Det är inga sågtänder eller sinuskurvor utan klackarna i mönstret är mest slitna i början och slutet så de är som "kullar". Jag känner själv att det hade varit lättare att ta ett kort och lägga upp...

Det känns som att de överhettat i ytterkant. Har inte mätt temp. Har jag kört på för lågt tryck, för lite däck till tung bil eller kanske något annat?

Nygård
Här sen Jul 2008

Dom som körde BMW CUP Mod.med 205 och ungefär den vikten på bilarna hade
problem med överhättning efter sista delen av loppet (Hela loppets längd ca 40km)

Sedan gillar ju toyo däcken en hel del camber för att funka fint.

Efter som du har problem på ytterkanten så kan det vara för lite camber
men det är lite olika från bil till bil.

Annars får ju gärna toyo däcken ett dike ungefär i mitten av däcket "Toyodike"

BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Vem har kommit på att man ska åka noll i Toe ? Jag har sett det på fler ställen på senaste tiden.

Och...som sagt...för lite camber.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008

Re:

ButterflyRacing skrev:
Vem har kommit på att man ska åka noll i Toe ? Jag har sett det på fler ställen på senaste tiden.

Toe out,
för dom med hår på bröstet

BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Vågiga R888

Niklas Rosell skrev:
...för lite däck till tung bil...?

Till mitt 930 kg ekipage; 'räckte det inte med 205:or (nu kör jag med 235).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

ButterflyRacing skrev:

Noll toe är kompromissen för oss som ska köra 1000-1500 mil gata på samma däcksuppsättning och ändå behöver 2,5 - 3,5 grad camber. Dvs kompromiss för gata o bana.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
ButterflyRacing skrev:

Noll toe är kompromissen för oss som ska köra 1000-1500 mil gata på samma däcksuppsättning och ändå behöver 2,5 - 3,5 grad camber. Dvs kompromiss för gata o bana.

Ja....bak kan det funka, eller ställa till små problem.

Som sagt ovan...så är det troligtvis en överhettningsskada. Jag hade samma på Novan.
Smala däck/tung bil/lite camber.

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för tipsen. thumbs up

Det får åtgärdas med mer däck till nästa år (som planerat), eventuellt mindre vikt om jag får bytt kaross i vinter och lite justerbara stag så jag kan få en grad negativ camber till eller så. Tror 2,5-3 grader kan vara bra.

Rekommenderad toe-in för vardagsåka är 0,5-4,5 mm, jag har 0-1 mm toe-in, rätt eller fel vet jag inte. Jag har för dålig koll själv så det får bli lite experimenterande, sedan är det där med slitaget också. Kör en del på vägen med.

Säve
Här sen Dec 2002

Gammal klassiker detta
Toyo är jättemjuka i sidorna så det blir lätt såhär. Försök köra så högt tryck som möjligt utan
att greppet försvinner och slitaget ökar. Ca 2 bar varmtryck brukar vara bäst.
På min bil med 1050 kg och 150 hk fick jag hålla igen på tempot om jag skulle ha nåt grepp kvar
i slutet av racen (20 min sprintrace)
Då körde jag 4 grader camber och ett par mm tot toe out, som de flesta andra gör.

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Kanon, man blir lite klokare för var dag. Ska försöka klämma dit 235:or till nästa säsong och få lite fason på vinklarna. Ställer jag mer camber nu blir det toe-in med en gång.

Det är lätt att hitta vad folk kör med för vinklar på den här bilmodellen för drifting, men väldigt få som försöker få lite fart i kurvorna. Hade varit lättare att ha något att utgå ifrån.

Eskilstuna
Här sen Aug 2006

Vetetusan men mitt högra
Finnsw det någon bussning som kan fördärva Hjulinställningen ?bak är helt slut på insidan 2 grader camber och lite toein.

dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006

Vänstra ska det vara

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ang. kombination camber-toe, tror jag fortfarande på detta: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=641998#641998 . Om du har några grader negativ camber behöver du en del toe-out för att inte anstränga däcket onödigt mycket och att introducera vridmoment över kontaktytan.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Pär Hansson skrev:
Ang. kombination camber-toe, tror jag fortfarande på detta: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=641998#641998 . Om du har några grader negativ camber behöver du en del toe-out för att inte anstränga däcket onödigt mycket och att introducera vridmoment över kontaktytan.

Jag håller med.
Däremot är casterdiskssionen lite konstig i tråden.
TRP har säkert rätt när det gäller den bilen. Men man vet ju inte vad castern och övriga inbyggda vinklar är från början.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Butterfly, lite nyfiken på din kunskap. Tidigare i tråden skrev du att du undrade var allt om nära-noll-toe kom ifrån och för egen del så är det för att få däcken att även hålla alla gatmil trots 3 - 3,5 grad camber.

Men! Jag har problem med ytterskuldreslitage på framdäcken (MPSC på M3'an) och börjar tröttna lite på att flytta däck mellan fram o bak (bak är slitaget mer okej över däcksbredden) och ofta komma på att göra det lite för sent så corden kan hinna titta fram på ytterskuldran trots massa mönsterdjup på resten av däcket. Just idag är jag lite extra less eftersom jag i lördags tänkte "jag skiftar fram o bak efter lunch" och då var det försent Fan vad den här hobbyn kostar pengar.

Det är ju originalchassi på CSL'en - det är lite lägre och lite styvare än en vanlig M3 men det kränger ju en hel del... Problemet som jag uppfattar det (vilket ju kan vara fel!) är att bilen inte kan hålla hjulvinklarna i schack när det svänger ordentligt, inte i närheten så bra som tex en Porsche gör, de håller alla däcken i backen på ett betydligt "snyggare" och därmed för däcken snällare sätt.

Är jag ute och cyklar?
Tips på vad jag ska göra med hjulvinklar? (eller är det enda möjliga att sänka lite, grövre kränghämmare/fjärdar, dvs är det den enda rätta vägen? ..... eller funkar kanske något annat däck bättre i det här scenariot? på förra M3an provade jag många olika däck och man fick verkligen väldigt olika resultat i slitagebild)

Tystberga
Här sen Mar 2004

Tror man måste vara med på att körstil, chassiets grundkonstruktion och olika däck är olika är första problemet.

Flexande kaross och bussningar påverkar camber mer än man tror. För att ett standardchassie med mac person (stavs skiten så?) ska ha rätt vinkel för greppiga R-däck krävs ganska brutal camber då Mac Pearson inte camberkompencerar krängningen, flexar karossen och bussningar måste man kompensera för det med. Problemet är då att man måste göra en grymt mjuk turn in (insvängning i kurvan) för att få bilen att rolla över och däcket får fullt grepp.

Har man inte tillräckligt med camber "bryter" in bilen hårt i kurvorna går den i princip bara på ytterkanten av däcket. Speciellt om bilen är framtung krävs det mycket av framdäcken för att få den ändra riktning. Då kan mycket caster hjälpa till.

Trippel åttorna brukar vilja bli lite vågiga på ytterkanten.

Mina tankar
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

-> Magnus,

Jag körde med mjuka Direzza 02G för några säsonger sedan men hade bytt ut den främre krängningshämmaren mot en mycket hårdare variant. Däcken slets i princip helt jämt tills dess att det inte var något mönster kvar (Körde dem ända ner i kordan). Nu vet inte jag om CSL'n har hårdare hämmare men på min M3a har det gjort en stor skillnad.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Min bil är "entusisatiskt" överstyrd vid turn in så jag kör mycket mjukt (men tydligt och bestämt) i turn in. Rumpan kommer som ett brev på posten annars. Sen mid corner kan jag stå på bra, balansen är fin mellan under och överstyrning och ut ur kurvan så blir det väldigt lätt power oversteer vilket kompenseras med att "squeeza" på gas istället för att bara kliva på

(bilen har nu samma däcksbredd runtom, den ska egentligen ha bredare bak, därav väldigt gott om bett i turn in)

Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Min bil är "entusisatiskt" överstyrd vid turn in så jag kör mycket mjukt (men tydligt och bestämt) i turn in. Rumpan kommer som ett brev på posten annars. Sen mid corner kan jag stå på bra, balansen är fin mellan under och överstyrning och ut ur kurvan så blir det väldigt lätt power oversteer vilket kompenseras med att "squeeza" på gas istället för att bara kliva på

(bilen har nu samma däcksbredd runtom, den ska egentligen ha bredare bak, därav väldigt gott om bett i turn in)

låter inte optimalt och snabbt, du borde kanske justera till det..?

M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007

Låter helt klart som att Du skulle kunna experimentera med en hårdare hämmare i fram. Har för mig att den bakre hämmaren är lite hårdare än min så det borde kunna bli hur bra som helst. Har du ställbara topplager fram ? I sånna fall, vad har du caster ställt på ??

Sorry för off topic, vi kanske ska dra det vidare i Magnus tråd.

Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

CSL har väl rätt bra mkt grövre krängare fram än M3 E46 om jag inte minns fel.

EDIT: diffar 4.8mm (CSL 30.8mm)

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Däck för banåka
1, 2   >>
9305 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande