Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -94
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9443 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Tänkte att det kunde vara dags att slänga ut lite spec på sommar och lekbilen.

Efter att en av mina hydrauliska lyftare gav upp hoppet under körning och tyckte 4-ans insugsventil skulle stanna i öppet läge och ha intim närkontakt med kolven så var det definitivt dags att genomföra en nedplockning av motorn. I och för sig planerad sdan länge p.g.a. slutkörd koppling (12.000 mil) och brutalt läckande ventilstyrningar. Sagt och gjort, när man ändå plockar isär motorhel_et så kan man ju lika gärna modda lite sammtidigt.

Förra året moddades chassiet lite och den nya specen (när bilen väl kommer ur verkstaden) är:

BIL
Porsche 993 Carrera 3,6 årsmodell 1994
Midnight blue metallic

CHASSI
Bilstein PSS9
GT2/RS spindlar fram med ändrad bärarmsgeometri
GT2/RS styrstag med korrigerad bumpsteer
Sänkt till ca 80-100mm rideheight
Ökad camber fram + bak
OMP fjäderbensstag i Alu
H&R justerbara krängningshämmare 2x fram, 2x bak

MOTOR
H&R sportfilter + hålborrad sportluftburk
Nya kamaxlar
100 Cells Racekattar
Tomma dämparburkar
996 GT3 Tryckplatta
Ny Unichip mellanbox med ommappning på rullande landsväg, 319 hk

UTRUSTNING
Stol Sparco REV på justerbart underrede
Bälte Sparco/Sabelt 4/6p
Passagerastol Sparco Evo på justerbart underrede
Heigo båge med snedsträva (beställt)

BROMSAR
Pagidbelägg
Castrol SRX
Kylluftsintag istället för dimmljus med silikonslangar till bromsskivecentrum

HJUL
Pirelli P Zero C 235 fram 265 bak
Fälgar 996 original, ET bak breddar spårvidden bak med ca 4cm totalt jmfrt med 993 original

OPTIK
små sidofrontläppar
Ringenklistermärke i bakrutan


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Låter ju som en kul bil... thumbs up

Vad tycker du om PSS9 grejerna, är du nöjd med fjädersättningen eller har du bytt?

Märker du nån skillnad med GT2/RS spindlar och styrstag?

_________________
/ Jocke
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Joakim Bonér skrev:
Låter ju som en kul bil... thumbs up

Vad tycker du om PSS9 grejerna, är du nöjd med fjädersättningen eller har du bytt?

Märker du nån skillnad med GT2/RS spindlar och styrstag?


PSS9 fungerar kanon som de kommer från fabrik. Har som jag skrev inte uppdaterat kränghämmare. Bilen fick en mer markerad överstyrningstendens(lite för mycket för att kunna åka ordentligt fort) vilket jag kompenserade med annan ET på fälgarna(istället för spacers). Alternativt kan man ju sätta en grövre krängare fram(tex justerbar RS), alt plocka bort bakre krängaren helt.
Tycker faktiskt fjädersättningen fungerar både på gat- och r-däck.

De nya spindlarna gjorde en jätteskillnad i feeling och beteende på bilen. Jag har sänkt minst 5-6 cm från original och spindlarna kompenserar bärarmsinfästningen med ca 40mm. Även bumpsteerkompensationen känns rejält med mer kontrollerad ingång i kurvorna och bättre turn-in bett i framvagnen, 993orna har ju annars en tendens till initial understyrning, men denna tycker jag minskar.

om man inte sänker så mycket som jag gjort känns skillnaderna troligtvis mindre.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



okej, själv så tycker jag dom e lite mjuka, och sen så förstår jag inte riktigt hur dom tänkte när dom komponerade fjädrarna...?
Min bil lider dock fortfarande av understyrning, har iofs inte heller bytt ur kränghämmarna, än...

Min bil va ju sänkt redan från fabrik, så jag har inte testat den i nån annan höjd... men jag tycker den känns bra som den är, fast det kan ju bero på att jag inte testat nån som är ändrad...

_________________
/ Jocke
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



intressant med chassi (jag o Christian har ju tjatat lite om sånt tidigare för 993). Efter en genomgång/riktig inställning av bilen har jag förstått att det nog är väldigt mycket dags för en uppryckning i chassidepartementet. Lutar åt PSS-9, får nog vänta tills i höst dock... hade möjlighet att för en billig penning langa in ett riktigt fräscht clubsportchassi (jag stod o höll i grejorna, småsvettandes i pannan), men jag bangade (fegis! fegis!) Någon som har kommentarer kring ett sådant kit, jag kände att det nog hade blivit lite för stötigt för gata?

bytte du kopplingen på en gång? Även det står på agendan, suktar efter lättade svänghjulet + rs-koppling...

inga bilder?!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



För er som söker vassa grejor till C2 finns följande till salu på PCS annonstorg. thumbs up

Annonsör: Mats Wahlgren
Medlem: 4460 ort: Värmdö Telefon: 0708-591875
SÄLJES: Kompletta fjäderben 993RS
Kompletta fjäderben, dämpare och fjädrar, från 993 RS. Ställbar höjd. Passar samtliga 993 C2. ca 1500mil och i utmärkt skick. Pris 10.000kr

_________________
Erik Woode
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
intressant med chassi (jag o Christian har ju tjatat lite om sånt tidigare för 993). Efter en genomgång/riktig inställning av bilen har jag förstått att det nog är väldigt mycket dags för en uppryckning i chassidepartementet. Lutar åt PSS-9, får nog vänta tills i höst dock... hade möjlighet att för en billig penning langa in ett riktigt fräscht clubsportchassi (jag stod o höll i grejorna, småsvettandes i pannan), men jag bangade (fegis! fegis!) Någon som har kommentarer kring ett sådant kit, jag kände att det nog hade blivit lite för stötigt för gata?

bytte du kopplingen på en gång? Även det står på agendan, suktar efter lättade svänghjulet + rs-koppling...

inga bilder?!


Jupp. Gt3 tryckplatta och ny originallamell.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är bilen nu mappad i bänk.

320hk!!!

litet hopp upp från 272hk original. Effektkurvans topp ligger mycket närmre varvstoppet så man märker den drar hela vägen till varvstoppet på ett helt annat sätt än tidigare.

Tyvärr så dör den ibland på tomgång(det har nog blivit lite fel vid mappningen), och mitt elfel är fortfarande inte borta......

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



oj vad pulver med så pass lite mods..bara nya kammar och luftfilter o avgas? thumbs up

Har du ingen bild på kärran..vet inte vilken din var på knutstorp tex

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349



tja . de var ju glada siffror , vem mappade bilen åt dig , o va e de för kammar du har i den `?

ska du till mantorp o köra me pcs ?

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Har ingen bild på kärran som den ser ut nu.

Kommer nog inte till Mantorp.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



porschedriver skrev:
Höglyftande kamaxlar (3mm istället för 1mm)


Nu förstår jag inte...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
porschedriver skrev:
Höglyftande kamaxlar (3mm istället för 1mm)


Nu förstår jag inte...


Nä inte jag heller. De har någon skum metod där de mäter "lyft" i mm. Tydligen något mått på knocken(kan det vara bredden på toppen??? Mig veterligen så borde man ju mäta maxlyft (i grader), överlapp (i grader) samt duration(i grader)???? samt hur branta knockvinklarna är. Knockhöjden är ju ovesäntlig utan relation till basen, varvid high-lift, borde vara long-duration???.

Jag skall ta reda på vad det är för kammar jag har och dra ut infon från tillverkarens utvecklingsavdelning (istället för marknadsavdelningen)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



porschedriver skrev:
Gustav Sundberg skrev:
porschedriver skrev:
Höglyftande kamaxlar (3mm istället för 1mm)


Nu förstår jag inte...


Nä inte jag heller. De har någon skum metod där de mäter "lyft" i mm. Tydligen något mått på knocken(kan det vara bredden på toppen??? Mig veterligen så borde man ju mäta maxlyft (i grader), överlapp (i grader) samt duration(i grader)???? samt hur branta knockvinklarna är. Knockhöjden är ju ovesäntlig utan relation till basen, varvid high-lift, borde vara long-duration???.

Jag skall ta reda på vad det är för kammar jag har och dra ut infon från tillverkarens utvecklingsavdelning (istället för marknadsavdelningen)


Tja..
Vore intressant att veta hur dom mäter iaf!
Dom kanske har ett standardlyft på 10mm, sen har du räserkammar med 13mm istället för snälla kammar med 11mm
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



porschedriver skrev:
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är bilen nu mappad i bänk.

320hk!!!

litet hopp upp från 272hk original. Effektkurvans topp ligger mycket närmre varvstoppet så man märker den drar hela vägen till varvstoppet på ett helt annat sätt än tidigare.

Tyvärr så dör den ibland på tomgång(det har nog blivit lite fel vid mappningen), och mitt elfel är fortfarande inte borta......


320 hk!

hur yttrar sig ditt elfel? jag har tillbringat ett gäng timmar med en kompis som-köpte-en-viss-993-som-stannade-ibland-från-porsche.nu med att leta just elfel, vilket vi (nåja, han) faktiskt lyckades lösa till sist.

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Anders Frisk skrev:
porschedriver skrev:
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är bilen nu mappad i bänk.

320hk!!!

litet hopp upp från 272hk original. Effektkurvans topp ligger mycket närmre varvstoppet så man märker den drar hela vägen till varvstoppet på ett helt annat sätt än tidigare.

Tyvärr så dör den ibland på tomgång(det har nog blivit lite fel vid mappningen), och mitt elfel är fortfarande inte borta......


320 hk!

hur yttrar sig ditt elfel? jag har tillbringat ett gäng timmar med en kompis som-köpte-en-viss-993-som-stannade-ibland-från-porsche.nu med att leta just elfel, vilket vi (nåja, han) faktiskt lyckades lösa till sist.


Vad var det för fel då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
porschedriver skrev:
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser är bilen nu mappad i bänk.

320hk!!!

litet hopp upp från 272hk original. Effektkurvans topp ligger mycket närmre varvstoppet så man märker den drar hela vägen till varvstoppet på ett helt annat sätt än tidigare.

Tyvärr så dör den ibland på tomgång(det har nog blivit lite fel vid mappningen), och mitt elfel är fortfarande inte borta......


320 hk!

hur yttrar sig ditt elfel? jag har tillbringat ett gäng timmar med en kompis som-köpte-en-viss-993-som-stannade-ibland-från-porsche.nu med att leta just elfel, vilket vi (nåja, han) faktiskt lyckades lösa till sist.


Standradfelet brukar vara DME-relät eller sockeln till relät. I mitt fall verkar det vara tändningen som spökar.

Ibland helt slumpmässigt börjar den tända dåligt, precis som den inte går på alla cylindrar (det gör den men med nästan inget "klipp" i)

brat-brat-brat-brat låterden istället för wowowowowowo. precis som den bara får korta små förbränningar i motorn. Med ökat varvtal så låter den lika dant. Sedan helt plötsligt så blir den ok igen. Någon gång har en rejäl smäll på säkringsboxen(fram) fått den att gå bra igen så det känns som felet kan vara en kontakt från kabelhärvan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



det skulle ev kanske vara intressant för dig att surra lite med Patrik, som till slut fick ordning på sin bil. Han har oxo en '94 och felet visade sig vara immobilizern - som har tentakler både här och där i tändsystemet.

vi kom felet på spåret när vi märkte att ena fördelaren var stendöd - och kom igång helt plötsligt. Motorn gick inte speciellt ojämnt på hälften av stiften, tydligen kunde den antingen välja att dö helt (dvs slog ut andra fördelaren) eller att sparka igång båda fördelarna igen. Mycket märkligt fel!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Fredrik C skrev:

Vad var det för fel då?


fel i immobilizern - antagligen kallödning. Patrik har svarat i den långa tråden på porsche.nu.

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
det skulle ev kanske vara intressant för dig att surra lite med Patrik, som till slut fick ordning på sin bil. Han har oxo en '94 och felet visade sig vara immobilizern - som har tentakler både här och där i tändsystemet.

vi kom felet på spåret när vi märkte att ena fördelaren var stendöd - och kom igång helt plötsligt. Motorn gick inte speciellt ojämnt på hälften av stiften, tydligen kunde den antingen välja att dö helt (dvs slog ut andra fördelaren) eller att sparka igång båda fördelarna igen. Mycket märkligt fel!



Hmmm, var det den Tolli letade fel på hur länge som helst. Jag hade tänkt att kolla imobilizern, är det två bilar som råkat ut för det så är det ju ännu mer sannolikt. Thanks thumbs up

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Anders Frisk skrev:
det skulle ev kanske vara intressant för dig att surra lite med Patrik, som till slut fick ordning på sin bil. Han har oxo en '94 och felet visade sig vara immobilizern - som har tentakler både här och där i tändsystemet.

vi kom felet på spåret när vi märkte att ena fördelaren var stendöd - och kom igång helt plötsligt. Motorn gick inte speciellt ojämnt på hälften av stiften, tydligen kunde den antingen välja att dö helt (dvs slog ut andra fördelaren) eller att sparka igång båda fördelarna igen. Mycket märkligt fel!


Huga, läste den låååånga tråden. Min bil går lyckligtvis något bättre (den dör inte helt). Såg att det var samma bil som Tolli snackade om. Han verkade rätt bedrövad över att inte ha klarat av att hitta felet...

Patrik får jättegärna PMa sitt telefonnummer till mig så kan jag sura lite med honom. Kanske kan leda någon vart. Just nu är strategin att köra tills det blir fel, kasta mig ur bilen, upp med huven och ge säkringsboxen en känga, funkar det i 50% av fallen vid 8 efter varandra följande tester antar jag att felet ligger där

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 -94
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande