Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 1969 - Till salu
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (52361 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Har börjat rita lite på spjällänkage och spridarinstallation.
Lyckas inte lägga upp några bilder just nu, men det kommer när jag kommit lite längre.

Jag fastnade när jag kom till hur pass progressivt jag skall göra spjällöppningen.
Spjällen är 45 mm i diameter och 6x45 mm spjäll för önskad effekt på max 175-180 hk måste anses vara rejält överdimensionerat. Många av de engelsmän som kör insprutning på liknande vis brukar köra enkelt spjäll och plenum, med anledning av att tomgång och lågfart är svårt att mappa. Tydligen kan lite skyllas på att lucas spjällänkage inte är tillräckligt stabilt och spjällen blir svåra att balansera. Men det bästa vore nog att få till ett rejält progressivt länkage.

Hur "progressivt" är lagom? Halvgas = 25% spjällarea eller ännu mindre? vad tror ni?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62



Du behöver mycket i början, vid halvgas kan det kvitta, med så stora spjäll så är halvgas=fullgas vid normala varvtal. Om det är möjligt så gör nått system för utjämning av insugen efter spjällen, det hjälper mycket vid tomgångs och lågfartsmappning. Det är möjligt att köra speed density (MAP-sensor) med 6 spjäll, men jag hade nog valt Alpha-N (TPS) mixat med MAP. Ska du köra MS3 så finns där en extra map för tomgång/lågfart som är väldigt användbar för finliret

Kan lägga till att jag kört både med mycket och inget progressivt, båda funkar, man vänjer sig

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



cat7even skrev:
Byggde om min Marcos från trippla webrar till Lucas pi
thumbs up
Vilket jäkla bottendrag vilket ryt!
Lucas pi är underskattat. Dock lite svårmeckat då toleranserna är små.
Fick ut 185 hästar ur Triumph sexan enl senare ägares mätning.


Jag har två ordentliga böcker med istruktioner till Sprutet som används flitigt under skruvandet.
Ljudet är makalöst vackert, och det blir bara bättre på högre varv vilket dessvärre inte är hälsosamt för veven.
Ett av problemen med fars är att den har gått i vad jag tror var Historisk racing så motorn är långt ifrån original.

Den senaste modifikationen jag gjorde var att gå ifrån original spjällänkage till modernare kulleder som finns att köpa.
Klart värd den konstnaden då spjällen blev en dröm att justera in.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Balansering mellan spjällen går att lösa, borde även gå att koppla mapsensor så att ett medeltryck för spjällen läses av på samma anslutning.

Har kommit en bit med att rita länkage.


Återstår en hel del. Behöver hitta placering för spjällägesgivare och en snygg lösning för choken. Eller behöver jag tomgångsmotor?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62



Jag använder nästan aldrig choke eller tomgångsmotor, jag använder tändningen till att hålla tomgången i styr. Funkar nästan alltid, kanske man får hålla lite gas i 10sec när det är riktigt kallt, men det skiljer från motor till motor

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Yo-1 skrev:
Balansering mellan spjällen går att lösa, borde även gå att koppla mapsensor så att ett medeltryck för spjällen läses av på samma anslutning.

Har kommit en bit med att rita länkage.


Återstår en hel del. Behöver hitta placering för spjällägesgivare och en snygg lösning för choken. Eller behöver jag tomgångsmotor?

Sådär ser det ut på pappas nu när vi bytte.
Kommer fungera bra.

Pappa har bara choken på pumpen såg jag i somras och det fungerar utan bekymmer.

Original går det en slang mellan alla tre spjäll.
Mycket möjligt att du kan använda den till givare.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Monterade tillbaka förgasarna och körde en liten runda idag. Får bli att fortsätta i höst med insprutningen. Någon som har några små spridare liggandes Bosch ev14k kanske, eller några motorcykelspridare kanske? Jag behöver 6 stycken.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Nu har jg fixat spridare mm.



Köpte 2 i reserv.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Ny motor. 2500cc.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Jag har börjat med motorbygget nu och försöker hålla nere kostnaderna till rimliga nivåer och det tänkta receptet är:


    Triumph 2500 TC motor. Dvs 2.5 liter med dubbla förgasare.

    Insprutning från triumph PI ihop med E85. Kommer antagligen köra megasquirt för bränsle och tändning dock behålla fördelaren för orginalutseendet.

    Höjt komp genom fräsning av block till noll höjd mellan kolvar och block vid TDC, och fräsning av toppen tills lagom komp uppnås. Hur högt komp är lagom? Jag hittat folk som kört över 1:12 i komp på bensin med mycket "duration" på kamaxeln har men jag kommer nog köra med en relativt standard TR5 kamaxel då de har gott rykte om sig att funka bra för lagom trimmade gatmotorer. Skulle dock behöva borra upp för kamlager då dessa ej finns orginal på 6 cyl triumph motorer. Vem gör ett sånt jobb?

    Av kostnadsskäl kommer jag nog köra orginal kolvar och stakar, men vad är det som dimensionerar här? När måste man byta till smidda kolvar och stakar? Höll kolvarna för att rejsa med när motorerna var nya på 60 talet så borde de väl hålla nu? eller kör man smidda grejer mest för att spara vikt? Jag ska försöka lätta stakarna efter gammalt beprövat recept.

    Orginal vevaxel, tydligen har den en tendens att självsvänga strax över 6000 varv/min så mer kommer jag inte varva.

    Portad topp enligt instruktioner jag hittat på nätet. Kommer nog inte mätas i flödesbänk, finns det något annat sätt att kontrollera att alla kanaler flödar lika? Spann med vatten genom insuget kanske?

    Lättat svänghjul eller eventuellt ett annat svänghjul som är anpassat efter vald växellåda.

    Modern generator och startmotor.

    Oljepump? kan man byta till en extern oljepump från lämpig donator för att säkerställa oljetryck?



Kommer nog mycket frågor och funderingar här framöver då detta är mitt första riktiga motorbygge.

Målet är att få till en motor som behåller bilens originalkaraktär med ljudbild mm. utan för mycket som avslöjar men med 70-80% mer effekt.

Och så lite bilder, nu rätt roterade hoppas jag





_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MartinL

Här sen Jun 2011
Inlägg: 31



Tror det börjar bli dags för ett garagebesök.
Du har handlat på dig mycket sen senaste besöket.

Tar med mig hjulbultarna.

_________________
Martin Linné
Toyota MR2 -01
Toyota Celica -94 Såld
Citera
MartinL

Här sen Jun 2011
Inlägg: 31



Nu har du haft den nya motorn i över en månad.... så jag antar att den börjar bli klar =) ?

_________________
Martin Linné
Toyota MR2 -01
Toyota Celica -94 Såld
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Den är mer oklar än någonsin, snart helt nerplockad i molekyler.



Snart dags att börja fila i toppen. Försöker reda ut hur mycket jag ska höja kompet.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Det viktigaste är nu inköpt, trattarna! Detta var anledningen till projektet från början.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MartinL

Här sen Jun 2011
Inlägg: 31



Ser riktigt bra ut!

_________________
Martin Linné
Toyota MR2 -01
Toyota Celica -94 Såld
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
MartinL skrev:
Ser riktigt bra ut!

Tackom!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
GT6MK1
Stockholm
Här sen Dec 2014
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hur går bygget ?

_________________
David
Schmidt
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Hoppas på att kunna göra något i julen. Håller på med motorn. Skall tvätta blocket och montera nya gjutpluggar inför kommande lack. Sen blir det porting av toppen och fräsning för högre komp. Men det går långsamt. Kör du också gt6? Isåfall upp med en tråd och bilder!

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MartinL

Här sen Jun 2011
Inlägg: 31



Är det inte dags för en uppdatering Johan?

_________________
Martin Linné
Toyota MR2 -01
Toyota Celica -94 Såld
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Spjällaxlarna var lite slitna efter att ha suttit direkt i spjällhusen utan lager eller bussning. Svarvade spjällaxlarna och fräste husen för att få plats med små täta kullager.





Har även tillverkat lite delar till en "fuelrail". Det är rostfria delar som skall silverlödas ihop.



Har också inhandlat en begagnad Megasquirt 1 box, som jag byggt ett provisoriskt elsystem till, för att inom snar framtid kunna starta motorn med insprutning.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



med tanke på effektökningen , gör du något åt svagheterna med motorn (lager)
Kul projekt
Gjorde själv om en 2,5 liters förgasarmotor till Lucas PI en gång i tiden.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Triumph gt6 1969 - Till salu
<<   1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (52361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande