Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Legacy RS Turbo 1993 | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (33806 totalt) |
Läste igenom tråden igen och såg att jag inte ens uppdaterat efter årets Superstage körning!
Jag och kompisen i en Impreza STI var iaf där och körde tillsammans med Fordclubsweden, bara en Ford var snabbare än våra Subarus vilket ju var en himla tur! Jag kapade min förra bästa torrtid från 1.37.75 till 1.32.25, fortfarande på mina Goodyear Eagle F1 gatdäck, mitt mål var under 1.35 så jag blev helt överlycklig! Nästa år ska jag under 1.30 har jag bestämt! Hjälmkamera: https://www.youtube.com/watch?v=af2K Takkamera: https://www.youtube.com/watch?v=kecQ Här är tiderna jag körde under dagen: 1,36,81 1,37,56 1,36,25 1,35,97 1,33,63 1,33,69 1,33,47 1,33,00 1,34,87 1,34,41 1,33,84 1,33,94 1,33,21 1,33,41 1,33,71 1,34,34 1,32,25 1,32,53 1,32,45 1,40,50 (konmiss och givit upp) 1,45,75 (konmiss och givit upp) 1,32,66 x,xx,xx 1,32,53 1,32,94 En helhelsbild på kärran: Ett nytt avgassystem har den äntligen fått också! _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Tack! Jag har råkat köpa 3st... Den röda, en silvrig som vinterbil och en vit fast med sugmotor men 100% rostfri... Oj som det kan gå... Jag har vilda planer för den vita sen, mmm vad grym den ska bli..... något år... Igår så skar jag ut min nya mätarhållare, öhm kolfiber dammar LITEGRANN när man skär och slipar i det. I denna ska 3st Autometer Sport-Comp mätare rymmas, laddtryck, oljetryck och oljetemp. Sen ska eventuellt knappen och vredet till DCCDpro styrboxen som styr DCCD centerdiffen också rymmas ovanför mätarna. Krängningshämmare är beställda nu också. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Ääähhh 555 är ju synonymt med Subaru! Mätarinstallationen är klar nu, jag är mycket nöjd! _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Nu står bilen och väntar på att rivas ner igen strax innan 2014 säsongen drar igång... Jag har bestämt att det ska bli riktig banåka detta året, och inte bara konbana! Knutstorp är jag riktigt sugen på, jag var där 2000, 2001 och 2002 och kollade STCC. Jag ska skaffa lite mer lämpade däck till iår, jag har beställt en uppsättning 17" fälgar så jag kan åka lite högre profil, jag ska åka 225-45-17. Frågan är vilka däck man ska köra? Eftersom jag inte jagar tiondelar (eller sekunder för den delen) så har jag kikat på Federal 595RSR och Nankang NS-2R, båda ligger i samma pris och båda verkar vara vettiga budget halv-R-däck?
_________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Liten uppdatering, jag har pulat med alla delar som snart ska åka på bilen för denna säsongen!
Jag köpte en uppsättning begagnade AST 5300 för bra pris, men dom var för en Impreza STi från 2007 så jag behövde byta främre ytterbenen för att dom skulle passa min bil, allt givetvis kliniskt rengjort och infettat så det känns kanon att veta att dom är 100%! Jag köpte även nya Eibach fjädrar som kommer passa bättre till det jag mest har bilen till, leka på ojämna krokiga vägar.. 50nm fram och 40nm bak vilket ska vara en riktigt fin kombo enligt många som kör AST i England. Nya bakhubbarna är också uppsnyggade och med nya Powerflexbussningar. Ett par av dom bakre länkarmarna som också fick ny färg, från början pulverlackade men jag fick ett ryck och drog över dom med Hagmans silver fälgfärg.. Nya R180 STi 4.444 bakdiffen som har lamellbroms! Diffskydd i rostfritt stål. Ska bli grymt kul att börja skruva ihop bilen snart! _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||
Nu är bilen så gott som klar, bara lite smått kvar!
Snabb 2.25 varvs styrväxel Jag har provkört bilen två gånger nu med, inte nån längre stund eftersom bara downpipen är monterad för tillfället och bilen väcker döda... Men allt verkar funka, justerbar centerdiff är verkligen skitroligt! https://www.youtube.com/watch?v=nuOY _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Tackar! Grymt kul att höra! Emmaboda Superstage nästa fredag och lördag med ett gäng här från rejsa, ser fram emot det något oerhört! Ska bli mycket intressant att se hur bilen beter sig nu med allt nytt i väghållningsväg, och sen prova olika inställningar för centerdiffen! _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Ääähh, är ju bara bruksbilen.... Den spårade ur lite... Nu är bruksbilen provkörd på riktigt också med avgassystemet monterat, jäävlar vad det ylar och viner om bakdiffen nu när alla bussningar är powerflex och bussningarna till bakvagnsbryggan är solida, först trodde jag nåt låg emot för det låter mer om bakdiffen nu än avgassystemet när man kommer upp i fart, helballt ju-!! _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Uj uj vad saker kan spåra ur när man lär sig svetsa.. detta är Legacy Turbo kaross nr2 som jag jobbat med senaste 1.5 året, den röda spårade ur lite väl mycket och ändrades om till ett långtidsprojekt istället. Denna karossen har jag försökt göra så bra jag bara kan vad gäller detaljarbeten, allt är gjort för att vara så likt en prodrive grupp a kaross som möjligt men med lite gatbilskompromisser som tex skruvad bur. Fullständigt ombyggd till 1989-1991 RS utseende fram och bak vilket skapade enorma problem med att få tag i de nästan icke existerande delar som behövs, men det löste sig till slut.
Sömsvetsad med 30mm svetsar och 50mm mellanrum Alla burinfästningar gjorda som på prodrive karosser och i 3mm plåt 10mm främre fjädertornsförstärkningar likt prodrives Fram och bakände bytta till 89-91 spec Denna bilden togs innan alla modifieringar var klara undertill, bla så har bakre innerskärmar och dörröppning snittats upp och skärmen rullat/tryckts ut 20mm som på prodeive karosser för att svälja bredare hjul och bredare spårvidd Buren byggd som den homologerade prodrive grupp a buren men med simplare dörrsträvor och möjlighet att plocka ur den eller bara köra halvbur Kolla gärna in Legacy RS Sweden på Facebook för massor av mer bilder och info! [/img] _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Tackar! Japp, jag såg intervjun med hans son som renoverar upp den, det är en Leone RX Turbo från 85 om jag inte minns fel, men Roger körde ju även Legacy RS när den kom 89, vet att importören tog hem ett antal riktiga japanspecade RS som hans team byggde på den tiden, några finns fortfarande kvar. _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Legacy RS Turbo 1993 | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (33806 totalt) |