Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
iRacing - PeOs iRacing karriär - uppdatering 25 sep 2012
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (26398 totalt)
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Sedan är det ju detta med riktning på FFBn; Logitech kör inverterat där, så det får man ibland kryssa i om inte programmet känner igen modellen automatiskt. Kör också G25, men kommer inte ihåg hur det var med iRacing, och har inte testat 2.0 än...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Mina inställningar som fungerar bra med Logitech G25.

Logitech Profiler:
Effektstyrka: 107%
Fjädring: 0%
Dämpning: 0%
Centreringsfjäder: 0%
Styrutslag: 900 grader (Har bilen lägre styrutslag då lägger iRacing in ett stopp på egen hand)

iRacing:
Effektstyrka: 6-10, lite beroende på bil. Har man mycket högre så riskerar man att ratten bottnar ur, alltså att du redan uppnått rattens maximala vridmoment. Då går man miste om förändringar i ratten som man annars hade känt.
Citera
Koit
Sollentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 124



Tack för alla tips.

Jag har fått till det hyfsat nu men jag skulle vilja ha lite mer motstånd i ratten.

Det blev följande inställningar i app.ini
steeringBumpStop_Deg=15.000000
steeringFFBBaseOffset=0.040000
steeringFFBLinearForce=1
steeringFFBSmooth=1.000000

och i Windows 900 grader
och 100% på allt utom centreringsfjädringen som jag slog av.

_________________
Koit Reispass
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Kort uppdatering

Det har varit ett par resor för min iRacing "karriär".

Serierna byter banor varje vecka. De enkla serierna, typ Nvidia Cup med Mazda MX-5 Cup bilar byter mellan Lime Rock Park, Conneticut samt Okayama, Japan. Det tar mig ett par dagar att träna in mig på en bana första gången. Man behöver kunna köra runt utan trafik på ett säkert och hyggligt snabbt sätt innan man anmäler sig för tävling. Åtminstone jag resonerar så. Nåväl, när jag väl varit inövad på banorna och kommit iväg i starten så har jag insett att det nästan undantagslöst blir någon nivå på blodbad. Antingen är man het på gröten och med i blodbadet eller så kör man försiktigt, tappar positioner och hoppas att man kan undvika röran framför en. En av anledningarna till att det blir så mycket krockar är att däcken man kör på är väldigt hala första varvet. Och när adrenalinet pumpar, för det gör det verkligen på mig trots att det är simracing, så gör man misstag helt enkelt.

Jag skulle inte vara sanningsenlig om jag sa att jag inte orsakat några krascher, för det har jag. Men det är öken att vara med om en olycka. Dels så tappar man ett varv eller två när man väntar på att bilen ska bogseras och repareras och dels så har man inte en 100% bil när man åker ut igen. Hjulinställningen brukar vara vrickad och bromskapaciteten reducerad. Det går väl bra om man bara behöver hanka sig runt de sista varven, men om man har smällt under första varvet så är det smått outhärdligt. Så därför var det med extra stor besvikelse att jag insåg att det var något fel med iRacing i kombination med min dator. Jag låg försiktigt bakom startfältet, konstaterade att det blev röra när några rök ihop och manövrerade mig igenom slagfältet. Nöjd kom jag igenom när, pang, min skärm blev svart, ratten skakade, 3 sekunder senare kom bilden tillbaka och min bil hade åkt in i ett räcke. Kanske till och värre än det, någon gång åkte den ut på banan igen och skickade en MX-5 över räcket och in i skogen. Med tanke på att man orsakar alla sina medtävlare som inte hinner undan både reducerat iRating samt att de därefter har en skadad bil för resten av racet, så blev jag nästan psykad av problemet.

Supporten på iRacing sa ganska direkt att jag behöver testa med fast kabel istället för trådlös anslutning. Nu finns det ingen lätt koppingsmöjlighet i det hus vi bor i, utan jag får helt enkelt rulla ut en 25 meters kabel när det är dags för race. Men det löste problemet, vilket är huvudsaken.

Nåväl, efter det så har jag tagit upp tävlandet igen. Jag konstaterar att jag, efter lite drygt 600 varv på Okayama att jag börjar kunna köra konsekvent med varvtider som skiljer 0.5 - 0.8 sekunder. 1.03.5 har varit min varvtid en stund nu. Enda problemet är att jag ofta ser förare som kör 1.02.5, kanske till och med snabbare än det. Elände. Vad ska man göra åt det? Jo, se det finns något väldigt spännande:

http://www.nessoft.com/ispeed/



En programvara som loggar körningen och visar på en separat skärm eller en iPad hur man relaterar till tidigare varvrekord, eller inlästa varv. Så hela tiden matas man med relativa värden för hur mycket bättre/sämre man kör. Och efter körningen är klar så kör man analys i LapAnalyzer. http://www.nessoft.com/ispeed/lapanalyzer.html



Programvaran är gratis men så bra att i alla fall jag kommer att donera pengar åt dem. Med så följer nämligen också länkar till en varvdatabas och man kan välja en förare som är lagom mycket snabbare än en själv och jämföra var man gör olika. Det fick bli gårdagens aktivitet. Jag insåg att jag utvecklats väldigt långsamt de senaste dagarna, bara att jag var konsekvent samt att i vissa startfält så var jag bland de långsammare förarna. Alltså körde jag med iSpeed och satte mig sedan att jämföra. Efter det så kollade jag ett par referensvarv på Youtube, typ http://www.youtube.com/watch?v=_9RfSZVvqNo

Efter detta så visste jag vad jag behövde ändra I samtliga fyra sektioner. Nu var det bara att börja mata varv. Det är himla knepigt när man lärt sig ett spår. Man åker av, tappar kontrollen, kör långsamma varv etc. Det är allmänt frustrerande. Men det är bara att fortsätta. Efter 30-40 varv så körde jag ungefär på samma tider som mitt egenutvecklade spår. Och efter ytterligare lika många varv så började resultaten komma. Just nu så har jag plockat 0.6 sekunder men inte fått repeterbarheten i varven. Och jag vet att jag kommer hitta 0.4 sekunder till. Eftersom det är banbyte imorgon, nu tillbaka till Lime Rock, så får jag öva vidare på Okayama om en vecka. Men vet ni, det känns helt ok att veta att detta är en långsiktig ansträngning. Det måste inte vara klart innan man går och lägger sig på kvällen liksom.

Sedan skulle jag vilja nämna två saker till.

1. I lördags morse så ställde jag upp i ett race. Jag stod i andra startled, som tredje position. I första kurvan håller jag alltid mitt spår och försöker låta bli att tränga någon. Men föraren i innerspår gav sig ut för att sedan kunna skära in i kurvan. Han ger mig en knuff utåt och jag kör ihop med bilen till vänster om mig. Vi åker båda in i muren, studsar ut igen och får i stort sett hela startfältet att pajja. Jag vet att jag är en lugn, harmonisk och tålmodig person. Men av den personligheten fanns inte längre några spår. Inte bättre blir det av att föraren som jag olyckligtvis trycker till, skriver ut sin ilska mot mig. Vi går i depå, väntar 2 minuter, åker ut och i första kurvan kommer han som jag körde på, insåg inte att hans bromsar nu bara fungerade till hälften och han kraschade mig igen. Eller om det var hämnd, jag vet inte. Han fick mig duktigt, i alla fall. Efter det loggade jag ut och lovade mig att jag inte skulle spela det jvla sktspelet igen. Familjen fick sig några oförtjänade kängor och lördagen var allmänt pyton. Ända tills min fru försiktigt nämnde att "det hade ju varit sämre om det varit på riktigt..". Och då trillade poletten ner. Så fångad jag var av situationen. Men det är ju bara en simulator. Nästa gång jag loggar på är bilen helt fixad, har nya däck och bromsar. Ingen renovering för 30 000 kronor eller mer. Efter det blev det nästan lika positivt, som det innan var negativt. Tänk att en simulator kan frambringa en sådan massa känslor när det går fel. Det här kommer nog bli långvarigt!!

2. Så den andra saken. Jag har tänkt att jag ska försöka köra två serier samtidigt, både Miata Cup och Mustangen. Av den anledningen köpte jag de banor som gäller för resten av säsongen i den serien. Och det är inte billigt. $15 per bana. Eftersom man får rabatt, 10% om man köper tre objekt (kan också vara bilar) eller 20% för 6, så valde jag att plocka på mig också mina lokala banor, Homestead, Sebring och Daytona. $72 dollar eller 500 kronor. Om man jämför det med vilket spel som helst så inser man att iRacing är väldigt dyrt. Nåväl, jag satte mig och åkte ut med Mustangen på Sebring, min favoritbana här i Florida. Och nästan direkt så satt varven. Inte med perfekt match, men jag var definitivt redan en säker förare och hade hyggligt flyt i de flesta sektionerna. Och detaljerna på banan är extremt väl matchade mot verkligheten. Det är så likt att väldigt små detaljer irriterar, eftersom man kontinuerligt tror att man är ute på banan. Jag har hittade en sektion där det finns asfalt på "fel sida" curbsen, men i iRacing så är curbsen bara lite vidare, den typen av detaljer som jag navigerar mot när jag kör på riktigt. Nåväl, det som jag tycker är lite roligt är att med den Mustang FR500S Challenge som jag nu lagt 5-8 hyggligt snabba varv med så är mitt varvrekord 2.33.2. Och med min Corvette C6 Pfadt, i verkliga livet så är jag 1.1 sekund snabbare.

Grabbar och tjejer, just nu är jag duktigt iRacing hooked. Det kommer att bli en fin höst och vinter. Och jag är helt säker, jag kommer att kunna förbättra min körning i verkliga livet. Det kommer att gå fortare.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Jag lirar oxå iracing till och från, var runt midsommar sist...
Min raceställning packade iho (dåliga ikea bord med 45x45 reglar) ska försöka laga det och börja köra lite smått igen....

Går de typ att byta spelnamnet?? Jag kör med morsans namn, då det är hon som betalar
man skule nog damma av G27an och köra lite någon dag kanske...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Ja, maila dem. De tog det namn jag har på kreditkortet, vilket inte är vad jag går vid. Så jag mailade och de ändrade.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



jag löste det ändå, sa precis upp kontot... Jag gör ett nytt imorn med mitt eget namn för då kan jag fixa bilarna oså som jag vill ha utan att behöva ringa morsan och fråga, som tur är så körde jag bara med orginal innehållet

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Jag kan verkligen rekommendera den inbyggda funktionen för split-tider i iRacing!

Man får upp siffrorna stort och tydligt på skärmen med hur man ligger till i respektive sektor
i förhållande till sitt bästa varv, eller optimalvarv, eller någon av de andra funktioner man kan välja mellan.
Dessutom får man en stapel från vänster till höger som blir röd om man kör långsammare, samt grön
om man kör snabbare, med nyanser där imellan.
Man ändrar referenstid med TAB-knappen.

Oerhört utslagsgivande när man provar olika spårval och bromspunkter.

Jag låg oxå länge och körde 1.03.5 på Okayama Short med Miatan.
Nu kör jag jämna 1.02.9 med 1.02.4 som bäst, vilket går att putsa med nya däck.
Allt till stor del tack vare split-funktionen.
Superkul!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Balleknack
Motala
Här sen Aug 2009
Inlägg: 4



Jag är aktiv.
Jag har harvat igenom Mazda Cupen men jag håller inte med riktigt. Kvalen gör väl att man slipper de värsta smällarna som är längst bak?

Jag bytte ganska omgående till Mustang Challenge och jag måste säga att man verkligen känner i ratten att man kör en tyngre bil. Det har de fått till riktigt bra.

Efter att jag tröttnat lite på Mustangen så har jag nu bytt till Grand Am och Riley Daytona Prototype. Riktigt rolig och schysst serie där det är både Riley DP och Mclaren MP4-12C-bilar. Respekt hela vägen (oftast ivf) och just det att man måste passera långsammare bilar ökar på stressen ytterligare.

Mitt största problem är väl att jag får 800 i puls så fort det ligger bilar nära. Återigen så är det mycket lättare att jaga än att vara jagad

Lägg gärna till mig som vän om ni känner för det.

Rickard Allardh

Just nu Class B med 4.72 i SR.

_________________
Rickard Allardh
Citera
Racingsimulatorer
iRacing - PeOs iRacing karriär - uppdatering 25 sep 2012
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (26398 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande