Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2917 totalt) |
Jo, vinsch används i några backar här i Åre... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Tror det finns en annan anledning också, att de inte vill riskera att köra sönder backen... Den lär ju kunna sätta ordentliga spår i snön om den får för sig det... |
||||||||
Vinschen används främst i riktigt branta (=svarta) backar helt enkelt för att kunna schakta snön uppåt på ett enklare sätt samt för att inte "tappa" maskinen när det bär utför... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
AJ, har jag gjort bort mig nu igen. ![]() Jag trodde du menade skidåkaren. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||||
Vadå man är väll duktig på skidor ![]() ![]() ![]() Börjar bli jobbigt när det lutar mer än 45% dock Undra när man börjar satsa på helikopterskidåkning så man får riktigt mycket orört puder. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Jag åker till Åre ikväll. Hoppas på en vecka med mycket nysnö och bra väder. Verkar som om det ska snöa idag, söndag, måndag, tisdag och onsdag. Hoppas bara att det blir någon dag med klart väder så att man kan ladda lite ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Jag menade verkligen inte att det var svårt att åka där, bara att det var rätt brant. Finns en brant i Riksgränsen som lutar 57 grader, det är bra mkt mer än 45%, där är det lite svårare. ![]() Vaddå börjar? ![]() |
||||||||
Snön blir aldrig bättre än när det snöar! (gammalt skibum-ordspråk) ![]() Nedre delen av ravinen funkar bra även i snöoväder och om det blir riktigt illa så olympaliften stänger så kan man skråa bort dit från WC, nedre delen av Störloppet är grymt skoj i puder. Sen tar man bara skidbussen tillbaka till WC-liften och kör samma repa igen. ![]() |
||||||||
Vadå åka skidor ????? när man faktiskt kan köra bil nedför.....
Ett år på svenska rallyt så avslutades en sträcka nedför sunne skidbacken...(eller var det torsby? , hursomhelst en jäkla backe i värmland var det i alla fall :-) ) För oss skandinavier gick det alldeles utmärkt till och med på träningen men samtidigt som vi åkte träningen kom det en fransos med en peugeot kombi på vanliga svenssonsdubb..... Och backen var upp-plogad med meterhöga snövallar..... efter ca 4 meters körning nerför hade han total tappat kontrollen och for som en loska nerför studsandes mellan snövallarna tills en av dom fångade upp bilen........ sen fick vi bogsera ner honom med snöre bakom och bromsa upp honom för att få ner honom halva sista delen av backen :-).... en fransman med lite mera respekt för svenska rallyt :-) Ytterligare OFF-TOPIC Vinter är skönt att slippa..... +31 i Hua Hin , thailand :-) |
||||||||
Ja altså att det är då man får börja anstränga sig en aning men man klarar ju mycket mer. Men visst det finns alltid nånting som är värre ![]() och puder är härligt så länge man inte ramlar fast det gör man ju inte ![]() _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Låter som en tävling där motorstyrkan inte var avgörande ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (2917 totalt) |