Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Däckdiskussion
7000 besök totalt
Thomas944
Kävlinge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Däckdiskussion

Det pratades däck på SPVM mötet i Falkenberg. Det pratades att skurna R-däck skulle tillåtas. Om vi vänder på det, vad säger ni om Hoosier R6 i torrt? ( kan inte ladda upp bilden från paddan). Någon som har erfarenhet eller hört om någon som provat?

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Däckdiskussion

Thomas944 skrev:
Hoosier R6

Är de E-märkta?

Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Thomas944 skrev:
Det pratades däck på SPVM mötet i Falkenberg. Det pratades att skurna R-däck skulle tillåtas. Om vi vänder på det, vad säger ni om Hoosier R6 i torrt? ( kan inte ladda upp bilden från paddan). Någon som har erfarenhet eller hört om någon som provat?

Skurna R-däck är förbjudet i Roadsport. Det konstaterades på mötet.

Dock beslutades att ETT specifict skuret kuhmo-däck skulle tillåtas med hjälp av ett undantag, och att även andra tillverkare kan få däck undantagna ifall så önskas. För syftet att förbättra säkerheten i blött.

Det kommer inte gå att köra några icke E-märka däck, eller skruna e-märkta däck i torrt eller blött förutom detta kuhmo däck.

Bara så andra som läser här inte tror reglerna ändras

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Tobias Nyström skrev:
Detaljer i reglementet för nästa år är inte spikat...

Hoosier (R6/A6) har jag för mig blev gatgodkänt i Norge efter nån fajt i domstol, men "E" med nummer på sidan tror jag knappast att det har.

Skillnaden i mönster mot vissa E-märkta med 2mm huvudmönster kvar är inte stor

Sen kan man föra diskussionen om DOT-märkta (vilket pre80 bilar får köra med på vägen om jag tolkat Transportstylelsen rätt). Men det skulle göra allt mycket knöligare.
"Gatgodkända däck, anywhere in the world"?

Min personliga ståndpunkt är E-märkta utan modifiering, rakt, enkelt och minsta möjliga tjafs/jox.

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Niklas Falk skrev:

Min personliga ståndpunkt är E-märkta utan modifiering, rakt, enkelt och minsta möjliga tjafs/jox.

+1 på den

www.MSCC.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Magnus Mårtenson skrev:
Niklas Falk skrev:

+1 på den

och en till

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Tobias Nyström skrev:

Dock beslutades att ETT specifict skuret kuhmo-däck skulle tillåtas med hjälp av ett undantag, och att även andra tillverkare kan få däck undantagna ifall så önskas. För syftet att förbättra säkerheten i blött.

Det kommer inte gå att köra några icke E-märka däck, eller skruna e-märkta däck i torrt eller blött förutom detta kuhmo däck.

Jag hörde att röstades om detta bland dom som var kvar, inte att det beslutades något? Av mailutskicket efteråt så kändes det inte som att några skurna däck överhuvudtaget var aktuella i framtiden, men du kanske sitter på mer info?

www.modsport.se
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

[quote="Niklas FalkMin personliga ståndpunkt är E-märkta utan modifiering, rakt, enkelt och minsta möjliga tjafs/jox.[/quote]

+1 thumbs up

//Kenenth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Kimmen skrev:
Tobias Nyström skrev:

Jag hörde att röstades om detta bland dom som var kvar, inte att det beslutades något? Av mailutskicket efteråt så kändes det inte som att några skurna däck överhuvudtaget var aktuella i framtiden, men du kanske sitter på mer info?

Jag vet inte om nått mail, men vi räknade röstlängd, röstade med handräckning som räknades och klubban slogs i bordet att det specifica däcket skulle godkännas. Dom andra jag talade med efter mötet tog det också som beslut inför nästa reglementesperiod. Sen att jag tycker det är ett dåligt sätt att ta beslut på är en annan sak.

Gissar att inget är klubbat helt förens årsmötet i februari, som säkert kan ändra på vad som helst, och då kanske det råkar vara mer folk emot däcken än för som är närvarande

Personligen skulle jag se till att alla som tävlar får en röst var, oavsätt om dom är närvarande eller inte. Dagens teknik gör det lätt ordnat, fysiska möten kan man ha för att diskuter, det är jättebra, men omröstningen kan ske digitalt. Och om inte direktdemokrati är optimalt, kan man inte utse en regelgrupp tex. Hur som helst borde det förbättras.

Thomas944
Kävlinge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Helt rätt Tobias att vi pratade om Kuhmo specifikt men oxå generellt då även Michelin har ett "regndäck", som används inom PCRS, jag hoppas jag hörde rätt.
Jag tror vi var 7 st som tyckte att det skulle vara strikt e- märkning som gäller och 22 för " Kuhmos skurna, eller vad jag ka säga", det kanske ska ses som en vägledning inför årsmötet, eller togs beslutet slutgiltigt?
När det gäller "torrdäck" finns det många spännande fabrikat som vi inte alltför ofta ser i landet, såsom Hoosier, M/T, Avon mfl. Eftersom vår valuta är stark just nu är steget ut till Euro-land inte så stort, samtidigt som man vill gynna den just nu svaga svenska handel. Det finns mycket man kan fundera på nu när säsongen börjar ta slut, tid finns det gott om innan våren närmar sig.

Höllviken
Här sen Jun 2006

Tobias Nyström skrev:
Kimmen skrev:
Tobias Nyström skrev:

Jag vet inte om nått mail, men vi räknade röstlängd, röstade med handräckning som räknades och klubban slogs i bordet att det specifica däcket skulle godkännas. Dom andra jag talade med efter mötet tog det också som beslut inför nästa reglementesperiod. Sen att jag tycker det är ett dåligt sätt att ta beslut på är en annan sak.

Gissar att inget är klubbat helt förens årsmötet i februari, som säkert kan ändra på vad som helst, och då kanske det råkar vara mer folk emot däcken än för som är närvarande

Personligen skulle jag se till att alla som tävlar får en röst var, oavsätt om dom är närvarande eller inte. Dagens teknik gör det lätt ordnat, fysiska möten kan man ha för att diskuter, det är jättebra, men omröstningen kan ske digitalt. Och om inte direktdemokrati är optimalt, kan man inte utse en regelgrupp tex. Hur som helst borde det förbättras.

Jan Nordgren skickade ut sina anteckningar från mötet 2012-09-10 kl23.27
Citat från dokumentet:

"Skurna Kumho däck diskuterades. Dessa är ej tillåtna i nuvarande reglemente. Trots det har flera förare använt dessa. Även det stipulerade mönsterdjupet på 1,6 mm efterlevs inte - det kontrolleras ju inte..(!!!).
Av de närvarande 35 förarna ville 21 godkänna skurna däck som sanktionerats av tillverkaren men som inte har kvar sitt E godkännande. Flertalet som röstade för ett godkännande använder redan dessa däck.
Niklas och Jan diskuterar vidare."

www.MSCC.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Däckdiskussion
7000 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande